Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Åh, jag tyckte svaret var bra! TACK återigen.

Haken för min del tycks ju vara det att Lillen aldrig varit sådär 'hysterisk' på mat. Samma i hagen på vintern (när inget annat finns än det som serveras). Han äter en stund, sen knallar han iväg, och så återkommer han. Finns minsta grässtrån i hagen får fbl äta helt solo, inte vill Lillen ha grovfoder då.

Samma sak inne, om man bara ligger på rätt mängd TS, så han kommer in, äter sin betfor, käkar lite silage, filosoferar över livet etc. Sen äter han lite mer.

Däremot, för honom verkar TS (möjligen kan ättid påverka, jag jobbar ju på att få ett svar på det) vara det avgörande. Går jag för lågt i TS, så dels ballar magen ur, men framförallt blir han HELT matfixerad. Fullkomligt besatt. Han gräver upp bädden för att hitta ev strån, han går knappt och leda för han kastar sig över allt ätbart (annars är han en häst du kan ställa på gräsmattan och tycka 'inte äta' och han försöker inte), han gnager upp boxen etc.

Om det är TS eller ättid kan jag inte svära på, de går ju hand i hand. Men han fungerar INTE på 1 kg TS/100 kg häst (och då 100 kg per AKTUELL vikt ska tilläggas), dvs absoluta minimi.

Men hamnar man på 1,3 - 1,4 kg TS/100 kg, då är han nöjd. I silage har det visat sig vara 10 - 11 kg, dvs 5 - 6 kg TS/dygn - då är han en nöjd och glad ponny. Går jag under 10 kg reagerar han direkt.

Det har ironiskt nog varit lika både på halm, spån och torv, jag trodde det skulle vara värre på icke ätbart strö, men samma lika.

Problemet är att silaget innehåller 5.7 MJ/kg foder, dvs 10 kg = 57 MJ. Hans behov är 40 MJ ungefär. Och nu förstår man exakt varför han blir för tjock även vintertid... :crazy:

I år har jag försökt specialbeställa ÄNNU lägre MJ, vi får se om det går (högre blir det dock inte), inte sett analysen än.

Det är ju Lillens 'fel' att jag får köpa apdyrt, specialbeställt silage. Hö går bara inte, 8 MJ/kg går komplett åt skogen rakt av, han äter upp 6 - 7 kg hö på nolltid. (nu räknar jag allt på hans uppskattade vikt i vintras, dvs 400 kg, med det här jäkla hullet blir det nog än värre, eller så håller han sig på samma, jag vet inte)

Och apropå reaktioner på lågt TS, så nu ikväll la han första lösa högen :crazy: Jag HOPPAS det är en engångsgrej, men risken finns det är magsvaret på 5 kg hö/dygn (om han väger 450 kg är det 0,9 kg TS/aktuell kroppsvikt, om man räknar på 400 kg så är det 1.05 kg TS/100 kg..)

Och talar måttbandet sanning så får han 0,84 kg TS/100 kg aktuell vikt.. *mörkrädd*

Kom på en sak till. Det här med nacken? Hur ser det ut egentligen?

Hästen har ju en väldigt tjock och hård nacke, och hårdnaden går en bra bit över manranden eller vad man ska kalla det. Vet att jag frågade om det i en annan tråd förra året, men hittar det inte nu. Då var det iaf många som nämnde fång. Enligt dåvarande hovslagaren så var det pga av ålder, att de kan bli lite knotiga på äldre dagar. Och den vi har nu hade aldrig hört talas om det.

Någon som har bild? Och varför får de det?

Vet inte om du kan se det på mina bilder, men min har typisk sån fettnacke/fångnacke. Och den är precis som du beskriver det.

https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=5a6644bc-b2f3-4cac-be02-91c558fbd39c

Om han blir lös i magen nu när han äter butta så hade jag ökat genast. Har du ingen halm att ge honom? Tänkte det är bättre med tanke på ev farliga kolhydrater eller ännu hellre lusernhack (utan melass) eller urvattnad betfor.

Det kan vara fel men så hade jag gjort.

Ytterligare fråga ang mat till häst som står på boxvila:

Hur är det med linfrön? Vi kokar alltid linfrön till gamlingarna i stallet med jämna mellanrum för det håller magarna igång på dem - hur är det till en häst med fång?

Då tar jag in henne igen.

Tänkte på en sak efter att vetten varit här.. Han kände bara om hon hade puls i båda fram och, som sagt det hade hon lite, sa att då var det fång! Men hur kan han egentligen veta det, de kan ju få ökad puls av hovböld etc etc..
Jag bad honom titta på en hov för att se vad han tyckte om verkningen och då sa han att hon hade tagit alldeles för mycket. Och hon hade blåmärken i sulan efter stenar, sulan var alltså så tunn..

Men HUR vet han att det är just fång!???

Om han blir lös i magen nu när han äter butta så hade jag ökat genast. Har du ingen halm att ge honom? Tänkte det är bättre med tanke på ev farliga kolhydrater eller ännu hellre lusernhack (utan melass) eller urvattnad betfor.

Det kan vara fel men så hade jag gjort.

Det var en ny ostabil hög nyss. Inte lös, men inte som den ska, utan magen börjar bli ostabil. Dessutom är de ljusbruna, mot normala mörkbruna, så magen håller helt klart på att börja balla ur. Ska ringa vet imorgon (får jag inte tag på beh kan förhoppningsvis tjänstg. vet svara) och höra om de vill justera buttan något.

Ingen halm tyvärr, pissår för halm, jag fick inte ens tag på halm att strö med i vintras, blev i princip ingen halm här förra året, det bara regnade och regnade.

Men höet borde vara 'ganska' säkert? Det är som sagt kravodlat, och så lieslåtter, dvs han har liat det, och sen vänt och balat det. Slaget i mitten på juli, och ängshö. Är ju eg omöjligt att säga, men det borde vara sjysst. Det är ju inte insått eller gödslat. Det är väldigt mjukt och fint som ängshö brukar vara, men det har gått i blom innan skörd. (Däremot är väl frågan hur det är med proteinet, men det är ju underordnat just nu).

Har tyvärr bara lucern med melass, och bara det som går att frambringa här också, har lååångt till nån ÅF med melassfri, och jobbar fre - mån =/

Betfor har jag dock, han får ju sin butta i lite betfor, som är avvattnad och sköljd. Jag ökade faktiskt på betforn ganska rejält, med tanke på magen och att det ger fiber, nu när jag gav kvällsdos butta. Dubblade bakteriebalansen med. Och gav en lite större tuss hö, jag vägde inte men kanske ett kilo (mot annars typ 2 h/tuss). Fuskade lite och tog fbl rester, det är alltså uppblandat med spån, så han har att leta ett tag. Jag vet de ska äta högt, men hitills har han iaf bara rivit ur det och ätit från golvet iaf, det mesta, så får gå för den här gången.

Jag skulle gärna öka höet, men då går han garanterat inte ner i vikt, och det lär vara VÄLDIGT viktigt/önskvärt för belastningen på hovarna att få ner honom i vikt ju. Väger han som jag och vet gissade så är det 450 kg som belastar de där hovarna, och väger han som det elaka måttbandet sa får jag panik, då är det 500 kg.. Samtidig, att magen ballar ur är himla obra för fånget med.

Fan jag HATAR fång! Hatar, hatar, hatar. Det är verkligen motsatsernas triumf i sjukdomsväg.

Hur mkt skulle du ökat höet då?
Btw har jag två sortes hö, nämnda ängshö, det är förutom vad som beskrivits grööönt. Sen har jag från annan vall, det är grövre, gult men är från en vall, och det finns lite vitklöver i det, mer minns jag inte (kan kolla, känns som det nog är timotej i det med). Inte den blekaste aning ang värde. Men kanske bra ge lite sånt, det grövre kanske är bra för magen?

Han pulsade lite mer igen, iofs skenar jag där så jävla ofta att det kan vara solvindarna på mars som vänder bara, men jag vräkte som sagt in två balar spån till åt honom, så nu vadar han verkligen.

Står även jag i valet och kvalet på att släppa ut eller inte.

Min verkar ha haft ett mkt lindrigt anfall (ni kan läsa mina tidigare inlägg) med mkt små symtom. Var helt symtomfri första morgonen då han fått första dosen finadyne kvällen innan.

Åt i 5 dagar och boxvila. Slutatde i förrgår kväll, fortfarande symtomfri och börjar klättra på väggarna.

Hovis var här idag och kan inte se ngt som tyder på att hästen haft fång och han ömma inte what so ever.

Vet säger att jag kan börja släppa ut honom. Men jag ser här att flera skriver att de ska vara symtomfria 1 v utan med innan de får börja gå ut igen några timmar i taget.

Vad säger ni i detta fall? hur länge ska jag vänta innan han får gå ute lite?

Men det där att man inte kan säga ngt om prognos med rtg, om man läser så tycks de ju eniga om att det finns en gräns för grad av rotation, och det över den (jag har FÖR MIG det var 11.5 grader men kan minnas fel) är en betydligt sämre prognos. (Även om sådana fall ju kan gå att vända med). Och att det är sämre prognos som jag fattat det om man har sänkning?

Min häst hade 15 resp. 10 graders rotationer på sina framhovar när jag kom till kliniken i februari. Min vet där nämnde 14 grader som "gräns" för att få tillbaks en ridbar häst, MEN hon menade att hästens allmäntillstånd och humör är väldigt, väldigt viktigt för hur det faktiskt går. I början av april var rotationerna förbättrade, ca 6-7 grader på båda. På senaste röntgen, för en vecka sedan, hade vet svårt att säga exakt hur det låg till med graderna eftersom hoven är så "bucklig" på utsidan just nu (svårt att mäta vinkeln). Men sänkningen (lindrig) på ena fram hade nu gått tillbaks till inom normalvärde.

Senast ändrad:

Tänkte på en sak efter att vetten varit här.. Han kände bara om hon hade puls i båda fram och, som sagt det hade hon lite, sa att då var det fång! Men hur kan han egentligen veta det, de kan ju få ökad puls av hovböld etc etc..
Jag bad honom titta på en hov för att se vad han tyckte om verkningen och då sa han att hon hade tagit alldeles för mycket. Och hon hade blåmärken i sulan efter stenar, sulan var alltså så tunn..

Ingen som har någon kommentar?

Men VET eg inte att det är fång stensäkert förrän man endera ser en breddad lamellrand, eller en lägesförändring på hovbenet.

Däremot kan man hyfsat säkert ställa diagnosen fång på symptomen, och ffa avsaknaden av ANDRA anledningar till symptomen.

Hovböld ger sällan puls i flera ben, utan enbart benet bölden är i. Däremot något som kan vara mycket knepigt att skilja från fång är inflammation i sulorna BF t ex (eller runt om). Hästen ömmar, blir stapplig fram, får puls, kan få varma hovar etc. Dvs symptommässigt precis som fång.

Dock, så då får man kika på saker runtomkring. Om det är tidig vinter, upptrampade hagar och påfruset, och hästen är oskodd, har tunna sulor och - viktigt - sulan ömmar och sviktar för tryck, hästen inte är fet som en julgris och nyss bröt sig in i foderkammaren, nyss bytt foder eller liknande, ja då kan man hyfsat anse att det är betydligt mer rimligt att det är sulömhet på grund av knöligt, hårt underlag. Om hästen blir symptomfri genast mans kor den så voila.

DÄREMOT, nu mitt i sommaren, är det BETYDLIGT svårare. Då får man helt enkelt behandla det som fång, och se varthän det bär. Dvs stalla in hästen på mjukt fast underlag, blir den bättre eller sämre? Man får bestämma om man ska sätta in butta, och sen se vad som händer när buttan sätts ut. Om man inte säkert kan bedöma får man röntga. Sen om rtg är okej med, ja då var det sulorna, hästen skos (ev med plastsula) och färdigt.

Haken är att om man inte säkert kan UTESLUTA fång, så ska man absolut inte prova att sko hästen, än mindre med sula. Så man får ta det säkra före det osäkra om man har fång och ngt annat att välja på. Hellre vara för försiktig än chansa och ha fel.

Fång kommer ofta (inte alltid) pang poff med, sulömhet smyyyger sig på. Hästen har ofta en historia av att ha kortat sitt steg, tassat på grus, sökt sig till gräskanter etc. SÄLLAN hästen är helfräsch och PANG en morgon kan den knappt gå pga sulömhet. Fång däremot. Dock kan fång komma smygande också, så som sagt, ibland är det inte lätt..

Din häst KAN absolut ha 'bara' ömma sulor och stengallor/sulläderhudsinflammation, absolut. Den KAN ha fång med dock.

En vecka till inne tyckte veterinären. Sen ut i liten "box-hage" - helst misnt en månad. Som tur är har jag sandhagar så jag ska förminska en av dom. Känner mig vid gott hopp. Det märkliga är att min kille måste ha haft fång ett bra tag eftersom breddningarna redan syntes i lamellranden. Ingen - jag lovar ingen, inte ens på kliniken - hade gissat på fång när han bara kändes lite stel och markerade på höger bak. Var i övrigt lika glad å pigg som alltid. Det var först på midsommarafton vi förstod vad som var fel. Så fång kan verkligen komma smygande och då är ofta skadan i hoven redan skedd. Jag kommer hädanefter att behandla minsta lilla hälta, stelhet, seghet som tecken på fång och handla därefter....

Min häst hade 15 resp. 10 graders rotationer på sina framhovar när jag kom till kliniken i februari. Min vet där nämnde 14 grader som "gräns" för att få tillbaks en ridbar häst, MEN hon menade att hästens allmäntillstånd och humör är väldigt, väldigt viktigt för hur det faktiskt går. I början av april var rotationerna förbättrade, ca 6-7 grader på båda. På senaste röntgen, för en vecka sedan, hade vet svårt att säga exakt hur det låg till med graderna eftersom hoven är så "bucklig" på utsidan just nu (svårt att mäta vinkeln). Men sänkningen (lindrig) på ena fram hade nu gått tillbaks till inom normalvärde.

Mm, jag kan ha kommit ihåg helt fel ang grader, men just att det fanns en 'gräns'. Naturligtvis kan de bli bra ändå, din är ju ett bevis på det. Men där lär man ju kunna säga ngt om prognos iaf sas, och då borde ju röntgen vara hyfsat värdefull?

Sen, nu KAN jag ha helt snurrat ihop det, men som jag fattat det så rotationen gör 'bara' ont i akut skede. Sen kan det vara roterade rejält men med inga/bara små symptom. Däremot borde det väl vara himla dumt att släppa ut en sådan häst? Och om man då röntgar säg efter 10 dagar, och det är rejäla rotationer, men hästen är rätt obekymrad, då kan man väl redan där säga att innan X veckor får du absolut inte tänka på att släppa ut, utan ny koll om Y veckor först.

Borde inte risken annars kunna vara att hästen äter butta i säg 10 dagar, den mår prima på butta och verkar må fint utan med. Så phu, det gick ju bra det här, nu har den stått inne utan butta i 10 dagar och är symptomfri och gör caprioler i boxen, nu kan den få börja gå ut. Vilket den väl INTE ALLS ska om det är rotationer, eller?

(Som sagt, kan vara ute och snurra helt, men isf skulle ju en röntgen som i mitt läge ge ett svar om 'minsta konvalescens', inkl 'minsta tid innan återgång i arbete', då det är 3 mån vid inga lägesförändringar, och minst 8-9 mån vid lägesförändringar vad jag läst?)

Apropå caprioler i boxen gjorde ponnyn här ett bocksprång med tillhörande snurr och pip när jag släppte ut fbl nu ikväll..

Jag är inte jättebra på olika sorters hö. Ängshö verkar bli precis som du beskriver det. Jag vet inte vilket som är bäst. det kanske inte är jättebra att byta just nu heller. Om man ska gissa ngt om sockermängden så håller jag med dig om det du tror om ängshöet. Man kan ju blötlägga det så försvinner en del socker och fruktan. Men jag vet inte alls om det är nödvändigt.
Jag hade gett mer betfor och mer hö, vet egentligen inte hur mkt mer.

Jag håller verkligen med dig om att det är viktigt att han går ner i vikt med anledning av det jag skrivit tidigare. Men samtidigt så undrar jag hur stor roll lite extra hö gör under buttatiden. Då tror jag bara att det är mängden farliga kolhydrater som är viktig.

Om jag lägger upp en bild kan ni se då hur den där lammelranden?? ser ut??

Mest troligt inte, inte om hon fått fång nyss. Det måste ha gått ett tag och växt ner (och verkats bort) lite för att synas. När är det honär verkad/fick symptom?

Och, man kan ha fång UTAN att det syns på varken lamellrand eller röntgen, om du lyckas få ett lindrig anfall och/eller häva det i tid, så det inte blir lägesförändring av hovbenet, syns inget i lamellranden heller. När/om du ser en lamellrandsbreddning VET du att hovbenet ändrat läge. Men man kan ha tur och hästen har fång men utan att det roterar/sjunker.

Jag är inte jättebra på olika sorters hö. Ängshö verkar bli precis som du beskriver det. Jag vet inte vilket som är bäst. det kanske inte är jättebra att byta just nu heller. Om man ska gissa ngt om sockermängden så håller jag med dig om det du tror om ängshöet. Man kan ju blötlägga det så försvinner en del socker och fruktan. Men jag vet inte alls om det är nödvändigt.
Jag hade gett mer betfor och mer hö, vet egentligen inte hur mkt mer.

Jag håller verkligen med dig om att det är viktigt att han går ner i vikt med anledning av det jag skrivit tidigare. Men samtidigt så undrar jag hur stor roll lite extra hö gör under buttatiden. Då tror jag bara att det är mängden farliga kolhydrater som är viktig.

Du menar att sak samma om han inte går ner 3 kg i vikt just under buttakuren, det kan man ta sen? Det är ju en poäng. Samtidigt, ska jag ge honom TS såsom han behövt innan, så ska han ju ha nästan 7 kg hö. Om det innehåller 8 MJ/kg så är det 56 MJ, dvs han får som innan i MJ ungefär..

Jag har funderat på att blötlägga, men TÖRS man det i den här tropiska hettan?

Mest troligt inte, inte om hon fått fång nyss. Det måste ha gått ett tag och växt ner (och verkats bort) lite för att synas. När är det honär verkad/fick symptom?

Och, man kan ha fång UTAN att det syns på varken lamellrand eller röntgen, om du lyckas få ett lindrig anfall och/eller häva det i tid, så det inte blir lägesförändring av hovbenet, syns inget i lamellranden heller. När/om du ser en lamellrandsbreddning VET du att hovbenet ändrat läge. Men man kan ha tur och hästen har fång men utan att det roterar/sjunker.

Hon blev verkad för ca 3veckor sedan.

Eftersom hon fortfarande har puls borde man då inte fortsätta med smärtstillande? Han tittade ju inte ens på hur hon gick kom jag på!

Du menar att sak samma om han inte går ner 3 kg i vikt just under buttakuren, det kan man ta sen? Det är ju en poäng. Samtidigt, ska jag ge honom TS såsom han behövt innan, så ska han ju ha nästan 7 kg hö. Om det innehåller 8 MJ/kg så är det 56 MJ, dvs han får som innan i MJ ungefär..

Jag har funderat på att blötlägga, men TÖRS man det i den här tropiska hettan?

Ja inte vet jag men det finns ju inga säkra svar på någonting med denna sjukdom.

Men jag hade gett den mer hö för att rädda magen under buttakuren. Iskallt vatten 2 x 15-20 min med byte mellan vågar man nog ( men det är också en gissning i och för sig). Vattnet ska nog inte vara hur kallt som helst heller för då löses nog inte sockret ut.

Sedan har jag också förstått det på samma sätt med rotation och sänkning. Det gör bara ont när det blir sämre dvs när lamellerna dras isär. Men bara för att hästen inte verkar halt - med eller utan butta - så har inte hoven läkt ihop igen. Hovbenet sitter fortfarande mer eller mindre löst och på fel ställe. Risken är stor att det går upp ännu mer. Min ponny har stått mkt i sin box sedan fånganfallet i julas.
Sedan bör de ju röra på sig för att öka insulinkänsligheten igen om den är IR tror lätt att alla fånghästar är det men så är det säkerligen inte.. Så man får väl gå ngn sorts balansgång där också. Men jag tror inte på att släppa ut dem i hagen för tidigt. När hon hade hämtat sig ngt var det ju is/snö/lervälling om vart annat. men om underlaget är OK så kan man antagligen ha dem ute i liten hage så småningom. Men jag har egentligen ingen uppfattning om hur lång tid man måste vänta.

En vecka till inne tyckte veterinären. Sen ut i liten "box-hage" - helst misnt en månad. Som tur är har jag sandhagar så jag ska förminska en av dom. Känner mig vid gott hopp. Det märkliga är att min kille måste ha haft fång ett bra tag eftersom breddningarna redan syntes i lamellranden. Ingen - jag lovar ingen, inte ens på kliniken - hade gissat på fång när han bara kändes lite stel och markerade på höger bak. Var i övrigt lika glad å pigg som alltid. Det var först på midsommarafton vi förstod vad som var fel. Så fång kan verkligen komma smygande och då är ofta skadan i hoven redan skedd. Jag kommer hädanefter att behandla minsta lilla hälta, stelhet, seghet som tecken på fång och handla därefter....

Jo, smygande är bara förnamnet. Hade en gammal ponny förr. Som blev väl bekväm på betet. Han var 'perfekta' fångkandidaten eg, gammal, FET och gick på bete. Samtidigt, han hade gjort det - och varit fet, gått på samma bete, han var så¨invand man kan bli, de gick i året runt hage, den var såpass stor att gräset aldrig försvann - bara täcktes av snö. Så när det började spira började de vänjas in i mars. (HAN hade nog något fel på ämnesomsättningen, var lika fet om han fick 4 kg hö eller 10 kg, vanvårdad och undernärd mellan 0 - 2 års ålder, tror ngt hände där). Hursom, han började ha mycket siesta på betet.

Pappa trodde det berodde på att han förlorat sin kompis, och fixade sällskap. En ung vbltravare som behövde hagvila ut en skada. Perfekt med en gammal ponny som sällskap. Inte blev det mer fart på ponnyn av det, varmblodet och ponnyn tog glatt långa, liggande siestor ihop.

Tyvärr skadade sig vbl och fick åka hem, och pappa började ta in ponnyn på nätterna. Tänkte den kanske började bli lite trött pga ålder (den var 28, men vid god hälsa).

Ponnyn sov inne på nätterna, på morgonen öppnade pappa boxen och ponnyn knallade ut. Tills en dag när han bara stod kvar. Pappa tog i grimman och ponnyn knallade glatt med. Där ringde pappa mig, det var min ponny som gick kvar som gårdshäst. Jag sa FÅNG omedelbart. Pappa ringer snällt vet, som kommer ut. Hittar INGA fel på skrället alls. Ingen värme/puls/nåt. Han är helt ohalt i skritt och trav på stenhårt grus. En kärnfrisk, fet ponny helt enkelt. Vet föreslog att den kanske bara började bli lite gammal och bekväm helt enkelt, och det kan man ju få bli i den åldern.

Gick nån vecka, sen vägrade ponnyn följa med ut ens när pappa tog i grimman. När pappa drog lite i grimman, så följde den med, men mer motvilligt. Veterinären ut igen. Samma visa, inte ETT ENDA symptom på nåt alls gick att finna hos skrället. Veterinärn tyckte dock att det var lika bra de behandlade för fång OM det skulle vara det på G. Inte för det fanns några tecken, men ändå. Så ponnyn fick sina tår kortade och fick PG-beslag fram, åkte in på box med fjolårshö och vatten, samt fick finadyne. Där stod ponnyn och tyckte att det var ju rätt mysigt det här.

Sen sa det formligen PANG. På mindre än en vecka blev han fruktansvärt mycket sämre. Jag var upp, och höll på att strypa pappa. Ponnyn var spänd som en fiol i bakkärran av överansträngning, han stod inte i fångställning men helt klart avlastade han på bak ändå. Han var glad, öronen fram, blicken glad, men rejält stapplig öven i boxen. Jag sa några väl valda ord åt pappa som inkluderade 'men för i helvete', 'djurplågeri' och 'nörslakt' Pappa, som nog aldrig riktigt begripit allvaret, och har svårt att på egen hand släppa taget tyckte att 'men den skulle ju äta medicin i 10 dagar, den har bara ätit i 5 dagar, det kanske hjälper snart?. Stackars far...

Ponnyn togs bort två dagar senare (det råkade vara midsommar, därav fördröjningen). Han gick själv ur boxen, han stapplade javisst men faktiskt inte (usch!) mer än herrn här gjorde i söndags. Knata över gruset på gårdsplanen, med siktet inställt på GRÄÄÄÄSET. (Ja han fick några sista tuggor). Det var behandlande vet som avlivade, och av ren nyfikenhet drog hon av skorna. Och tja, det behövdes inte direkt röntgen för att se DEN hovbensrotationen inte, båda fram..

Och, i efterhand var det ju lätt att se att det börjat måååånga veckor innan, men till och med vet missade det. Vi förlorade ponnyn pga det - men räddade mitt kallblodssto. Samma gård, på DAGEN ett år senare - aniiiingens pyttetassig, och så såg jag på ögonen. Ingen puls, värme, ngt. Kanske liiiiite tassig på grus i trav, u.a. i alla gångarter på gräs. Jag sa fång, vet sa 'inte då' jag sa 'Minns du ponnyn, det är ett år sen idag..'. Vet sa 'Fång!'.

Den där sjukhagen, är det för att få lite mer stimulans, eller för att röra sig mera?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar