Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför menar du att det skulle vara farligt med klöver?
Jag läser i "hästägarens örtabok" och där står det bla att maskrosblad är bra för fång hästar. Den stödjer lever, njurar och lymfsystem. De kan äta bladen färska.
Hm, med tanke på att maskros är en modellväxt i undervisningen om hur fruktanproduktionen går till i plantor känns det väl inte helt rätt att mata fånghästar med det!
Jag hade en gång den boken, men kastade bort den för jag blev så arg nästan varje gång jag öppnade den. HH
Hm, med tanke på att maskros är en modellväxt i undervisningen om hur fruktanproduktionen går till i plantor känns det väl inte helt rätt att mata fånghästar med det!
Gällande örter tror jag på de som forskar i just detta. Även de som hållit på med örter i många herrans år
Fast halm innehåller ju cirkus 5 MJ/kg foder, i princip inget protein. Hö innehåller mer MJ. Jag har ju silage med 5.7 MJ/kg, dvs det är marginell skillnad mot halm. Jag hade gärna bytt ut ett par kg mot halm iofs, mer struktur, men gick inte få tag i halm i år. Men MJ-mässigt hade 2 kg halm gett en diff på 1.4 MJ, dvs det är som att pissa i Nilen.
QUOTE][/QUOTE]
Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö. Halm består ju i huvudsak av cellulosa och lignin som är svårt att bryta ner och tillgodogöra sig för hästen. Det går åt nästan lika mycket energi att bryta ner och ta upp energin som den som utvinns av halmen. Halmen tillför alltså ingen större mängd energi till hästen så dessa MJ kan du i princip räkna bort. Det som du däremot får ut av halmen är en högre halt växttråd i foderstaten samt sysselsättning. Båda dessa faktorer är bra för tjockisar...
Då det gäller hö så är det litegrann samma effekt. Ett sent skördat, grovt , fiberrikt hö är svårare att bryta ner än ett tidigt skördat hö med högre smältbarhet. Därför är det bättre att ha ett sådant hö till feta ponnyer. De kan äta större mängd utan att bli feta och därmed håller de sig mätta och mår bättre. Tro mig jag har provat....
Det går alltså inte att bara titta på antalet MJ och hänga upp sig på det. Är hästen fet har den fått för många MJ av fel sort.
Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö. Halm består ju i huvudsak av cellulosa och lignin som är svårt att bryta ner och tillgodogöra sig för hästen. Det går åt nästan lika mycket energi att bryta ner och ta upp energin som den som utvinns av halmen. Halmen tillför alltså ingen större mängd energi till hästen så dessa MJ kan du i princip räkna bort. Det som du däremot får ut av halmen är en högre halt växttråd i foderstaten samt sysselsättning. Båda dessa faktorer är bra för tjockisar...
Ett vanligt värde på halm är vad jag förstår 5 MJ per kg. Men då är det smältbar energi. Den energi som ej kan utnyttjas den som finns i form av lignin osv är då borträknad. Det 'är klart att halm tillför energi. Man ska nog inte tro att det bara är att ge hur mkt halm som helst. Jag ger en del halm till min lättfödda ponny för att begränsa energin och höja ts. Men jag har märkt att det effektivaste sättat att banta henne är att inte ge för mkt av någonting utan snarare så lite sopm möjligt, ganska enkelt egentligen.
Det är klart att man ska "tro" på den forskning som finns.
Finns det referenser till vetenskapliga studier i din bok?
Som visar tex hur maskrosblad stödjer lever, njurar och lymfsystem och hur detta sedan är bra för fånghästar?
Kanske finns något i maskrosbladet som är bra för fång. De har ju inte skrivit en bok och bara hittat på en massa.. Sen är det ju individuellt, på en del funkar vissa örter och en del inte.
Har sett det på någon sida på nätet, googla.
Jag ska köpa massa örter på hippok9, där vet de iallafall vad de pratar om eftersom de är utbildade så det känns tryggt
Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö.
Då det gäller hö så är det litegrann samma effekt. Ett sent skördat, grovt , fiberrikt hö är svårare att bryta ner än ett tidigt skördat hö med högre smältbarhet. Därför är det bättre att ha ett sådant hö till feta ponnyer. De kan äta större mängd utan att bli feta och därmed håller de sig mätta och mår bättre. Tro mig jag har provat....
Men hade du inte honom utan munkorg ett tag för några veckor sedan? Jag har för mig att jag läste om det och att du undrade då om du vågade släppa ut honom på mer gräs. Han åt massa lönnlöv också tror jag att jag läste. Inte för att jag vill vara "sån" för du vet ju bäst själv hur du har haft honom. Jag minns bara att jag läste din tråd om det, men att jag inte hade några svar.
Det jag tänkte på när jag läste om hagen var ju att det kan vara just ogräs som utlöser fång. Min häst som fick fång förra året och blev dålig i dec har jag inte vågat ge löv t ex över huvud taget. Men din häst kanske var invand på lönnlöv? Annara kan jag tänka mig att det också kan vara en utlösande faktor, kanske inte bara som foderbyte utan också p g a dess kolhydrater. Min häst hade jag inte heller vågat ha i en nerbetad vinterhage av vanlig storlek. Hon hade säkert gnagt av det kolhydratrika som kommer upp och dessutom ätit av en del ogräsväxter. Jag har fått begränsa ytan för henne just för att hon inte ska få för mkt. Men man vet ju aldrig vad som orsakar fång...
Du verkar trots allt ganska inställd på att du inte kommer att kunna ha kvar honom. Det är ju ett val som vi alla måste göra. Även om en fånghäst inte visar några rotationer el sänkningar på en gång så behöver de ju ses som konvalesenter länge. Man får ju tänka på det för resten av deras liv.