Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag går o grunnar på fång diagnosen Kyra fick. Jag menar hon går inte på trakterna utan hon sätter i tårna först. Det gör väl inte en häst som har fång??

Hon satte ner tårna först redan innan finadynen också..

Tack för svar.

NEj, han springer inte runt - han går runt och nafsar lite i det som finns som är ätbart, stannar vid träden och kliar sig och vilar emellanåt. Så han är väldigt stilla i denna hage, kanske då det är den plats där de brukar stå och vila och platsen kanske förknippas med det..

Jag har tagit in honom nu - tänkte att jag har honom ute max ca 6 tim på en dag och sedan vila inne - kan det vara bra - gör det mindre att han rör sig ute då? Tänkte även skaffa en betesreducerare så snart jag ka åka iväg.

Men det är ju just det där med rörelsen jag oroar mig mest för. Men som sagt - om han inte är ute hela dagen utan vilar i boxen majoriteten i af kanske det går?
Jag har svårt att förminska hagen - hittar inte alla tilltyg då stallägarna är bortresta....

jaaa - många tankar blir det under en dag ...:crazy:

Men hade du inte honom utan munkorg ett tag för några veckor sedan? Jag har för mig att jag läste om det och att du undrade då om du vågade släppa ut honom på mer gräs. Han åt massa lönnlöv också tror jag att jag läste. Inte för att jag vill vara "sån" för du vet ju bäst själv hur du har haft honom. Jag minns bara att jag läste din tråd om det, men att jag inte hade några svar.

Det jag tänkte på när jag läste om hagen var ju att det kan vara just ogräs som utlöser fång. Min häst som fick fång förra året och blev dålig i dec har jag inte vågat ge löv t ex över huvud taget. Men din häst kanske var invand på lönnlöv? Annara kan jag tänka mig att det också kan vara en utlösande faktor, kanske inte bara som foderbyte utan också p g a dess kolhydrater. Min häst hade jag inte heller vågat ha i en nerbetad vinterhage av vanlig storlek. Hon hade säkert gnagt av det kolhydratrika som kommer upp och dessutom ätit av en del ogräsväxter. Jag har fått begränsa ytan för henne just för att hon inte ska få för mkt. Men man vet ju aldrig vad som orsakar fång...:crazy:

Din lilla pålle såg ju ganska rund ut på bilderna och jag förstår verkligen att du vill banta ner honom. Jag vet att du skriver att det är svårt. Vi är många här i tråden som kämpat med samma sak och jag tror de flesta har haft bra resultat med halm och lite hö eller lusern. Det är jättesvårt när man inte kan motionera dem men det borde ju gå med olika lösningar.

Du verkar trots allt ganska inställd på att du inte kommer att kunna ha kvar honom. Det är ju ett val som vi alla måste göra. Även om en fånghäst inte visar några rotationer el sänkningar på en gång så behöver de ju ses som konvalesenter länge. Man får ju tänka på det för resten av deras liv.

Hoppas att det går bra på kilinikbesöket.

Jag läser i "hästägarens örtabok" och där står det bla att maskrosblad är bra för fång hästar. Den stödjer lever, njurar och lymfsystem. De kan äta bladen färska.

Hm, med tanke på att maskros är en modellväxt i undervisningen om hur fruktanproduktionen går till i plantor känns det väl inte helt rätt att mata fånghästar med det!

Jag hade en gång den boken, men kastade bort den för jag blev så arg nästan varje gång jag öppnade den. HH

Hm, med tanke på att maskros är en modellväxt i undervisningen om hur fruktanproduktionen går till i plantor känns det väl inte helt rätt att mata fånghästar med det!

Jag hade en gång den boken, men kastade bort den för jag blev så arg nästan varje gång jag öppnade den. HH

Kanske finns något i maskrosbladet som är bra för fång. De har ju inte skrivit en bok och bara hittat på en massa.. Sen är det ju individuellt, på en del funkar vissa örter och en del inte.

Jag har stort förtroende för HHs kunskaper om vad som är bra eller inte för en fånghäst och brukar i stort sett alltid följa hennes råd.
Nu har jag inte sett boken Hästägarens örtabok men bara det du citerar gör mig misstänksam.

På våra beten finns det maskrosor på vallen men inte i de andra hagarna. Min ponny fick först ett mkt lindrigt dvs osynligt fånganfall i nov för två och ett halvt år sedan och sedan nästa i julas. Hon hade båda dessa ggr gått på vallen när det varit frost. Sommaren/hösten mellan dessa fånganfall gick hon inte på detta betet. Jag har haft lite misstankar om att det kan ha ngt med denna hage att göra - förutom ett ensilage som jag fortfarande är misstänksam mot.
För mig är det viktigt att försöka få reda på varför hon blev så dålig som hon blev även om jag vet att det är i stort sett omöjligt.

Är det rimligt att anta att det skulle kunna vara maskrosbladen (eller kanske frusna sådana) som i alla fall har bidragit till att utlösa fånganfallet hos en häst som antagligen har mer eller mindre nedsatt insulinkänslighet?

Jag inser att jag egentligen inte vet hur mkt maskrosblad det finns på hösten och jag minns inte heller riktigt hur mkt gräs det fanns kvar på vallen. Den är inte hårt betad utan snarare ngt mitt emellan vid den tiden på året.
Jag antar att det är bladdelen av växten det är frågan om - eller?

Senast ändrad:

Gällande örter tror jag på de som forskar i just detta. Även de som hållit på med örter i många herrans år :idea:

Gällande örter tror jag på de som forskar i just detta. Även de som hållit på med örter i många herrans år :idea:

Det är klart att man ska "tro" på den forskning som finns.
Finns det referenser till vetenskapliga studier i din bok?
Som visar tex hur maskrosblad stödjer lever, njurar och lymfsystem och hur detta sedan är bra för fånghästar?

Fast halm innehåller ju cirkus 5 MJ/kg foder, i princip inget protein. Hö innehåller mer MJ. Jag har ju silage med 5.7 MJ/kg, dvs det är marginell skillnad mot halm. Jag hade gärna bytt ut ett par kg mot halm iofs, mer struktur, men gick inte få tag i halm i år. Men MJ-mässigt hade 2 kg halm gett en diff på 1.4 MJ, dvs det är som att pissa i Nilen.

QUOTE][/QUOTE]

Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö. Halm består ju i huvudsak av cellulosa och lignin som är svårt att bryta ner och tillgodogöra sig för hästen. Det går åt nästan lika mycket energi att bryta ner och ta upp energin som den som utvinns av halmen. Halmen tillför alltså ingen större mängd energi till hästen så dessa MJ kan du i princip räkna bort. Det som du däremot får ut av halmen är en högre halt växttråd i foderstaten samt sysselsättning. Båda dessa faktorer är bra för tjockisar...

Då det gäller hö så är det litegrann samma effekt. Ett sent skördat, grovt , fiberrikt hö är svårare att bryta ner än ett tidigt skördat hö med högre smältbarhet. Därför är det bättre att ha ett sådant hö till feta ponnyer. De kan äta större mängd utan att bli feta och därmed håller de sig mätta och mår bättre. Tro mig jag har provat....

Det går alltså inte att bara titta på antalet MJ och hänga upp sig på det. Är hästen fet har den fått för många MJ av fel sort.

Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö. Halm består ju i huvudsak av cellulosa och lignin som är svårt att bryta ner och tillgodogöra sig för hästen. Det går åt nästan lika mycket energi att bryta ner och ta upp energin som den som utvinns av halmen. Halmen tillför alltså ingen större mängd energi till hästen så dessa MJ kan du i princip räkna bort. Det som du däremot får ut av halmen är en högre halt växttråd i foderstaten samt sysselsättning. Båda dessa faktorer är bra för tjockisar...

Ett vanligt värde på halm är vad jag förstår 5 MJ per kg. Men då är det smältbar energi. Den energi som ej kan utnyttjas den som finns i form av lignin osv är då borträknad. Det 'är klart att halm tillför energi. Man ska nog inte tro att det bara är att ge hur mkt halm som helst. Jag ger en del halm till min lättfödda ponny för att begränsa energin och höja ts. Men jag har märkt att det effektivaste sättat att banta henne är att inte ge för mkt av någonting utan snarare så lite sopm möjligt, ganska enkelt egentligen.

Det är klart att man ska "tro" på den forskning som finns.
Finns det referenser till vetenskapliga studier i din bok?
Som visar tex hur maskrosblad stödjer lever, njurar och lymfsystem och hur detta sedan är bra för fånghästar?

Har sett det på någon sida på nätet, googla.

Kanske finns något i maskrosbladet som är bra för fång. De har ju inte skrivit en bok och bara hittat på en massa.. Sen är det ju individuellt, på en del funkar vissa örter och en del inte.

de har säkert inte hittat på - men kanske inte kan tilrläckligt

det är säkert något som är bra i maskrosblad . men också något som är dåligt enligt HH - Riktigt dåligt om det är fruktan - de visste säkert inte det som skrev boken:crazy:

det är ofta så - att folk skriver böcker mm utan att ha hela bilden klar för sig

En regel vid fång är ju att fruktanhalten är särskilt hög efter nattfrost, man skall aldrig ha fånghästar ute vid frost.

och inte på natten heller då frutkanet är högre

jag skulle tänka; maskrosblad x natt x frost = aldrig mera

Jag ska köpa massa örter på hippok9, där vet de iallafall vad de pratar om eftersom de är utbildade :D så det känns tryggt

Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö.

Joho då, när man jämför SMÄLTBAR energi. Och den är i genomsnitt 5 MJ/kg foder i en normal ströhalm. Högre i foderhalm/gräsfröhalm/halm som innehåller grönt också. Eller som är dåligt tröskad.

Då det gäller hö så är det litegrann samma effekt. Ett sent skördat, grovt , fiberrikt hö är svårare att bryta ner än ett tidigt skördat hö med högre smältbarhet. Därför är det bättre att ha ett sådant hö till feta ponnyer. De kan äta större mängd utan att bli feta och därmed håller de sig mätta och mår bättre. Tro mig jag har provat....

Fast där har jag också provat. Omedvetet. I min okunniga, saliga ungdom fick hästarna just sådant hö. Tack vare en gammal höbonde som inte ens tittade på höet. De fick alltså alltid sent skördat, överblommat hö. Det var SKITKASS SRP/MJ-kvot i det, och de stackars ponnyerna jag hade då hade konstant proteinbrist.

HULLET var det inget som helst fel på dock (den svårfödda var normal i hullet, han fick fritt), den smällfeta som fick begränsat var just smällfet.

Smältbar energi, enligt analys, skiljde sig minimalt mot det bättre, tidigare skördade, med bättre proteinhalt de fick när jag såg ljuset. Och HULLET var och förblev detsamma. Stoppade man in X smältbar energi enligt analys fick man Y hull helt enkelt, sak samma källan. Däremot fick de betydligt trevligare muskling och överlinje och sånt när de fick proteinbehovet täckt med.

Däremot håller jag helt med dig om att fet häst/ponny = för mycket MJ in.

Men hade du inte honom utan munkorg ett tag för några veckor sedan? Jag har för mig att jag läste om det och att du undrade då om du vågade släppa ut honom på mer gräs. Han åt massa lönnlöv också tror jag att jag läste. Inte för att jag vill vara "sån" för du vet ju bäst själv hur du har haft honom. Jag minns bara att jag läste din tråd om det, men att jag inte hade några svar.

Längre sedan en några veckor, men annars helt rätt. Han har gått 4 dygn i gamla beteshagen, utan munkorg (helt enkelt för gräset där är så kort så det når inte igenom munkorgen). När det vräkte ner regn dygnet om. Betet tål inte sådana regnmängder tyvärr då det inte har täckande grässvål (syns på bilderna jag la in med). Strax efter detta skickade fbl en sko, och blev sin vana trogen tokhalt och åkte in på boxvila och metacam i väntan på hovslagaren. Under tiden de stod inne åt de grovfoder, plus att de fick lönn. Massor är iofs ett värdeord, jag tyckte jag plockade massor men skulle man vägt det kanske den lilla fick ett halvkilo/dag. Han fick ju hela grenar, så han skulle ha ngt att gnaga på.

Då jag dels ville att de skulle slippa stå inne och uggla hela tiden, men inte ha dem från gräs längre än nödvändigt undrade jag ju om jag vågade släppa i sjukruta med övervuxen kvickrot, utan munkorg då det ju inte går äta så högt gräs med munkorg. Som jag skrev i tråden släppte jag honom tillslut där en eftermiddag. Sedan kom solen och vinden och torkade upp, och dagen efter var han tillbaka i hagen jag visat bild på, med munkorg. Och har gått där sen dess.

Så det utlöste iaf inte fånganfallet, däremot så visst kan han ha gått upp ett par kilo, eller vi kan ta i och säga 10 kg, av det. Det kan jag inte garantera.

Men dessa 4½ dygn (4 på supermagert, ½ på övervuxet), samt 3 - 4 ggr i början av säsongen när han gått mellan ½ - 6 h (okänt hur mkt, men max 6) på natten i hagen jag visade bild på, när han krånglat sig ur munkorgen, de är de enda han gått utan munkorg sen betessäsongen började. Tack och lov utlöste inte de fång (det hade dock i nuläget varit en fördel i min värld om det funnits en sådan anledning som utlösande), dock kan de tyvärr inte skyllas som anledningen att han är fet som en julgris och väger typ 100 (?) kg för mycket =/

Det jag tänkte på när jag läste om hagen var ju att det kan vara just ogräs som utlöser fång. Min häst som fick fång förra året och blev dålig i dec har jag inte vågat ge löv t ex över huvud taget. Men din häst kanske var invand på lönnlöv? Annara kan jag tänka mig att det också kan vara en utlösande faktor, kanske inte bara som foderbyte utan också p g a dess kolhydrater. Min häst hade jag inte heller vågat ha i en nerbetad vinterhage av vanlig storlek. Hon hade säkert gnagt av det kolhydratrika som kommer upp och dessutom ätit av en del ogräsväxter. Jag har fått begränsa ytan för henne just för att hon inte ska få för mkt. Men man vet ju aldrig vad som orsakar fång...:crazy:

Det är ju det där som är det dryga. Jag är också LIVRÄDD att ha fånghästar på hårt nedbetat, även om det är orgäsfritt (som betet är, nån enstaka tistel bara), just för gräset blir så förbannat stressat, och det riskerar att det späda gräset som kommer upp är det alldeles för bra drag i.
Och är det ogräs i hagen är det ju än värre om man når nivån när de börjar äta sånt de normalt skulle ha ratat.

Så jag gillar inte alls ha på nedbetat, samtidigt så jag har provat (inte i år just, men jag har ju slagits mot vikten ett tag) alla andra varianter utom nedgnagt + munkorg, med nedslående resultat. Det var bara nedgnagt + munkorg kvar innan jordhagen.

Du verkar trots allt ganska inställd på att du inte kommer att kunna ha kvar honom. Det är ju ett val som vi alla måste göra. Även om en fånghäst inte visar några rotationer el sänkningar på en gång så behöver de ju ses som konvalesenter länge. Man får ju tänka på det för resten av deras liv.

Nej, jag är inte inställd på att det kommer gå åt helvete på klinikbesöket. Jag tror faktiskt varken eller, det är omöjligt att sia. De kan ju se si ut och vara så på rtg, eller se så ut och vara si på rtg. Så omöjligt gissa. Däremot vill jag vara föreredd.

Det jag gör nu i vardagen är faktiskt sådant som bygger på ATT han blir kvar. Bemödat mig om att få tag i mer hö och börjat röja i stallet för att få plats med det, då förbruket nu ju vida överstiger det beräknade. Jag satt idag och googlade efter annonser på foderhalm/gräsfröhalm (noll resultat förvisso, men), jag har beställt mer torvmix (som bara han står på, fbl fungerar inte alls på det, och har spån), jag har klurat ut precis hur en övergång från box till hage gör enklast. Jag har kärrat ut allt gammalt strö ur uteboxen, så den ska kunna ströas upp på nytt och tas i bruk när det är okej han går ut till den. Jag sa 'nej det går ju inte, Lillen måste ju matas varannan timme' när mamma undrade om hon kunde åka bort över dagen en dag när jag jobbade dag i slutet av juli.

Dvs, tittar man på det tvivlar jag inte en sekund på ATT han blir kvar. Men det är just så jag fungerar, jag gör en plan A och en plan B, funderar ut en lösning för om det blir si, och om det blir så. Osv.

Och absolut att det är en lång konv oavsett, och ett livslångt passande. Men UTAN rotationer kan han - teoretiskt, beror ju givetvis på hur de svarar etc - börja motioneras om 2 - 3 månader, MED rotationer talar vi om 9 - 12 månader. Och det är en väldigt avgörande skillnad. För utan motion kommer det vara en mer eller mindre förlorad kamp, och ett liv i liten hage och 'svältkost' för honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar