Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ett litet instick:

Jag läser i "hästägarens örtabok" och där står det bla att maskrosblad är bra för fång hästar. Den stödjer lever, njurar och lymfsystem. De kan äta bladen färska.

Och en nästan helt enad veterinärkår anser att INTE laborera med örter etc till fånghäst. De har faktiskt vid flertalet tillfällen med 'oförklarliga' anfall just frågat om hästen fått några örter/tillskott och bingo. De har inte kunnat bekräfta att det varit utlösande faktor, men JAG skulle inte chansa.

Proteinerna antagligen...

(Är vad jag gissar på...)

Fast proteiner i sig utlöser ju inte fång.

Däremot så klöver lagrar in stärkelse, och för mkt (öppen fråga om man kan nå det i klöver dock?) stärkelse är ju inte bra.

Men ffa, klöver = ett jäkla drag i = en lättfödd sak blir mest troligt på tok för fet = ökad risk för fång.

Nu har ju inte Lillen gått på klöver alls igår, men jag hade fångest förra året när han gick på klövern, trots att han hade munkorg. Just för vikten. Nu fick han ju inte fång av det, men upp gick han, och bort från klövern åkte han. Är ju svårt att säga om det eg spelade roll, då han ju gick upp på skräpbete utan munkorg - och det i sig - även om han inte fick fång av det heller, är ju eg en större fångrisk. I samma stund de börjar äta ogräs och annat de eg skulle ratat.

Får jag välja mellan X MJ från klöver och X MJ från skräpbete, tar jag de hellre från klövern, faktiskt. Det är helt enkelt 'bättre mat'

Och vad säger det? Jämför med en veterinärutbildning t ex.
Och vad finns det för kontrollerade studier ang att örter har de egenskaper som påstås?

Du gör som du vill med din häst, givetvis. Och jag har absolut inget emot örter så, jag ger själv i perioder. Men jag skulle aldrig någonsin ge örter för att påverka ett SJUKDOMStillstånd, och jag skulle inte lägga till MINSTA nytt på en fånghäst.

Och vad säger det? Jämför med en veterinärutbildning t ex.
Och vad finns det för kontrollerade studier ang att örter har de egenskaper som påstås?

Du gör som du vill med din häst, givetvis. Och jag har absolut inget emot örter så, jag ger själv i perioder. Men jag skulle aldrig någonsin ge örter för att påverka ett SJUKDOMStillstånd, och jag skulle inte lägga till MINSTA nytt på en fånghäst.

Att tex ge seaweed & rosehip är bra för hovens kvalite och hjälper läkningen så det kan man ge under ett fånganfall. fast helst ska man börja med det på våren för att förebygga fång.

Jag säger inte att man ska använda örter istället för att tillkalla veterinär, ALDRIG!!

Men det finns så mycket man kan lindra med hjälp av örter och att påskynda att sjukdomen läker ut snabbare.

Allt för mig. Vi alla tycker olika, så är det.

Att tex ge seaweed & rosehip är bra för hovens kvalite och hjälper läkningen så det kan man ge under ett fånganfall. fast helst ska man börja med det på våren för att förebygga fång.

Jag säger inte att man ska använda örter istället för att tillkalla veterinär, ALDRIG!!

Men det finns så mycket man kan lindra med hjälp av örter och att påskynda att sjukdomen läker ut snabbare.

Just S&R är en av de örtblandningar jag gärna använder mig av vid dålig hovkvalitet. MEN, en fånghäst ska INTE störas minsta i magen. En störd tarmflora kan utlösa ett nytt anfall. Just därför skulle jag inte ge en enda ört, hur effektiv den en kunde vara på exvis hovkvalitet (hjälper läkningen gör det inte dock, men tillväxten kan påverkas positivt), för det är för mig 'heligt' att inte mixtra med något som KAN påverka magen på en fångis.

KL

Nu har jag fått råd om att man ska börja med 30 min första gången man släpper ut i en liten hage. Men frågan är sen, hur snabbt ska man trappa upp? Ökar man lite varje dag, och i så fall med hur mycket? Eller låter man dem gå i 30 min per dag i några dagar, och i så fall hur många dagar?

Detta är ju säkert väldigt relativt, men om man ser till en häst som haft en väldigt lindrigt fall.
Har frågat vet men under telefontid får man ju inte prata med vem man vill och det verkade inte som att den jag pratade med hade hundra koll på just häst. Hon svarade väldigt svävande på mina frågor och det hade lika gärna kunnat röra sig och ett par dag som ett par månader efter vad hon sa.

Någon som har lite mer exakta (hast ungefärliga såklart, man får ju se och känna efter) riktlinjer?

Jag ska köpa massa örter på hippok9, där vet de iallafall vad de pratar om eftersom de är utbildade :D så det känns tryggt

Det är klart att det är bra med utbildning. Men jag undrar verkligen om en fytoterapeut har tillräckligt med kunskaper för att kunna bedöma vilka växter som är bra vid ett fånganfall.

För att kunna göra det måste man vara mkt väl insatt i hur kroppen fungerar, hur olika ämnen påverkar kroppen, vad som händer i en häst under ett fånganfall och vilka olika verksamma ämnen det finns i växter.

Bara det att de påstår att det hjälper på det sätt du skrivit tidigare hade gjort mig betänksam. Fång är en allvarlig sjukdom och jag tror inte på att experimentera med fånghästar, inte med min i alla fall.

Förresten, ger ni bakjäst endast när de har boxvila och inte rör sig så mycket, eller ger ni det jämnt??

Kan man inte ge S&R några gånger i veckan från våren till hösten? För att förebygga + att det är bra för hovarna. Men inte ge om de får ett anfall.

KL

Kan ju visa hur min häst har förändrats sedan vi började banta:

Så här såg hon ut i början av november förra året:
PB010007.jpg

Och så här ser hon ut nu, i juni:
P6210010.jpg

Och ändå har hon inte fått någon som helst motion, utan har stått på boxvila.

Ja sa ju det- DET GÅR!:cool:

Det är bara synd- om hästen, att man inte förstår vikten av vikten:angel: tidigare.

Riktig snyggt jobbat o hon är nu jättefin:love::bow:

Jag börjar nästan tro att det inte går att banta dessa hästar bara gnm att motionera dem. Det har jag försökt med tidigare utan att lyckas. Jag gissar nästan att man i så fall måste motinera dem massor, massor.
Jag vet detta med enrgi in och ut osv...

Min ponny har också tappat en hel del sedan jag blev riktigt rädd i julas. Hon har också stått ganska mkt stilla.

Till bm
vad fin hon har blivit!

Forest Autumn och Axel - TACK:)! Ja, jag tycker själv att hon blivit väldigt fin, och ämnar hålla henne på samma nivå resten av livet...

Som en parentes kan jag ju säga att trots att hon ser så slank ut drar hon fortfarande väldigt vid storlek i sadlar. Jag lånade hem en Wintec med det vita järnet (x-vid) i, men den var lite för smal för henne. Jag håller på att leta Wintec Wide alternativt Griffin T4 låg manke åt henne nu, för det är nog vad som behövs. Men man känner ju revbenen relativt tydligt på henne nu, så hon är helt enkelt byggd som ett brett soffbord över ryggen :)!

Senast ändrad:

Att banta en fet lat häst via motion:angel:

Jämför med en unghingst som kan vandra hela dagarna:eek:

Varför uppfann man skrittmaskinen?;)
Inte bara för att hästar står i småhagar, utan för att vuxna knappt rör sig alls.

Ska man motionera utan att överbelasta krävs nog 3-4 pass om dagen.

SEN.... är det av vikt att inte återgå till den forna foderstaten som gav övervikten, utan att ständigt ha koll o kanske fråga folk vad de tycker..

Min häst har alltid varit lättfödd sen den kastrerades, men har klarat sig för att den tränades ganska hårt, men när den sen blev skrämd av hundar o ramlade ner i ett dike o blev halt, har karusellen fortgått.

Jag har nu inte bara fångest, utan är även mkt fixerad över huruvida revbenen finns där. Det är min måttstock, förutom magstatus, allmäntillstånd, känner efter i vartenda steg när jag rider..........:angel:

KL

PB010007.jpg

P6210010.jpg

Hur mkt fick hon innan, och hur mkt får hon nu? Hon är jättefin förresten =)

Herrn här tycks må fortsatt bra, han pulsar fram fortfarande, bak är nästan borta. Dock stapplar han ngt enstaka steg. Hur mkt av det som beror på att han försöker gräva sig ut på nätterna är väl en öppen fråga, borde inte alls vara bra att stå och gräääva med framtassarna väl? =/

Han skulle säkerligen kunna banta på bara boxvila han med, haken är ju att då måste man ner i så lite MJ att det blir för lite TS. Om man däremot med motion kunde ÖKA MJ-förbruket, så kunde man få ner honom i vikt UTAN att det blev toksvält och knas med TS.

Nu kan jag ju inte sia om hur många MJ han fått i sig på det bete han gnagt i sig, men om man tar vinterfoderstat på ex. Hans behov i vila (= hage 12 h/dag, inne resten, otäckad osv) är nånstans kring 40 MJ. Det ger ju som förklarat innan problemet att ska jag ner till det, blir det mindre TS än han och hans mage accepterar.

Om man däremot kunde motionera, så han gör av med 10 MJ till, så skulle man kunna ge 50 MJ, men få samma effekt som på 40 MJ och boxvila, men man klarar att hålla TS så han & magen är nöjd.

BARA motion tror jag inte heller på, då skulle man få rida ihjäl honom typ.

KL

Nu har jag fått råd om att man ska börja med 30 min första gången man släpper ut i en liten hage. Men frågan är sen, hur snabbt ska man trappa upp? Ökar man lite varje dag, och i så fall med hur mycket? Eller låter man dem gå i 30 min per dag i några dagar, och i så fall hur många dagar?

Detta är ju säkert väldigt relativt, men om man ser till en häst som haft en väldigt lindrigt fall.
Har frågat vet men under telefontid får man ju inte prata med vem man vill och det verkade inte som att den jag pratade med hade hundra koll på just häst. Hon svarade väldigt svävande på mina frågor och det hade lika gärna kunnat röra sig och ett par dag som ett par månader efter vad hon sa.

Någon som har lite mer exakta (hast ungefärliga såklart, man får ju se och känna efter) riktlinjer?

Nu är det några år sedan, men då fick jag följande rek:

Först strikt boxvila
Sedan utebox på mjukt men fast underlag. Dvs i princip sand eller motsvarande. Samma storlek på uteboxen som boxen inne. Kunde stå där hela dagar.
Nästa steg var liten sjukhage på bra underlag, dvs större än box men fortfarande litet, typ 10 * 10 meter. Så de kan gå lite, men inte speciellt mycket, och fortfarande helst sand.

Sen idealiskt skulle den sandhagen utökats, men jag hade inte den möjligheten, utan fick övergå till jordhage, samma storlek till att börja med, och sen utökat mer och mer. Sen vanlig hage.

Skriver inga tider för det är ju otroligt individuellt. Men det var som sagt inte från box till 30 min ute så, utan från boxvila till boxhage med samma fasta mjuka underlag, till sjukhage med samma fasta mjuka underlag osv. Men gick bra med hela dagar direkt, iom att det var samma underlagstyp som inne.

KL

Det beror ju på om den har blivit bättre.
min fick gå ut hela dagarna i liten hage efter 5v.- kollen. Den var då ohalt utan medicin. Travade t o m i löpgången. Röntgen visade på att rotationen hade gått tillbaka.

Hade på eget bevåg släppt ut den 1h./ dag i sjukhage med övervakning efter 3v.(5 v.efter insjuknandet).
busade den- då åkte den in blixtsnabbt.

Är det hårt/ fruset får man hålla den inne längre.

Jag fick inga anvisningar om att börja röra på den, förrän den först hade klarat av att gå i stor hage (15v )- självmand rörelse på mjukt underlag.. Den fick skor först när det var dags att sätta igång den. 2-3 mån. senare.

Senast ändrad:

Joho då, när man jämför SMÄLTBAR energi. Och den är i genomsnitt 5 MJ/kg foder i en normal ströhalm. Högre i foderhalm/gräsfröhalm/halm som innehåller grönt också. Eller som är dåligt tröskad.

Fast där har jag också provat. Omedvetet. I min okunniga, saliga ungdom fick hästarna just sådant hö. Tack vare en gammal höbonde som inte ens tittade på höet. De fick alltså alltid sent skördat, överblommat hö. Det var SKITKASS SRP/MJ-kvot i det, och de stackars ponnyerna jag hade då hade konstant proteinbrist.

HULLET var det inget som helst fel på dock (den svårfödda var normal i hullet, han fick fritt), den smällfeta som fick begränsat var just smällfet.

Smältbar energi, enligt analys, skiljde sig minimalt mot det bättre, tidigare skördade, med bättre proteinhalt de fick när jag såg ljuset. Och HULLET var och förblev detsamma. Stoppade man in X smältbar energi enligt analys fick man Y hull helt enkelt, sak samma källan. Däremot fick de betydligt trevligare muskling och överlinje och sånt när de fick proteinbehovet täckt med.

Däremot håller jag helt med dig om att fet häst/ponny = för mycket MJ in.

Energin mäts i omsättbar energi i Sverige, ej smältbar energi.

Viss innehåller halm energi. Det jag har lärt mig både förr och nu är som jag skrev att det går åt en hel del energi för att bryta ner halmens energi och därmed tillför den egenligen inte så mycket energi om man jämför med t ex ett fiberfattigt gräs.
Jag kan ha missuppfattat detta så att det är korrigerat i fodermedelstabellerna men i 2 oberoende böcker b la kompendium från Veterinärlinjens foderföreläsningar står det så. " Den energi som åtgår till att bryta ner -resorbera-energin i halmen är nästan lika stor som den energi som utvinns. Halm tillför således ingen direkt energi till häst"

annan källa: "Räkna inte med något direkt energivärde för halmen. Det går åt mycket energi för att kunna smälta den "
Detta gäller naturligtvis vältröskad halm utan insådd

Så här har jag i alla fall tänkt och jag tror det stämmer någorlunda i praktiken. Jag har bantat ponnyer som står på halm som strö och det skulle ju egenligen inte alls gå om man räknade med 5 Mj/kg och de kanske äter 5-10 kg/dag... Skulle de däremot sätta i sig motsvarande mängd hösilage med samma MJ värde skulle de garanterat bli feta.

Halm och senare skördat fiberikt hö har ju även den fördelen att det ger en längre tuggtid, ät-tid och ligger kvar länge i tarmarna. Bra vid bantning.

För mycket halm ger väl mest bukiga hästar och inte feta enligt min erfarenhet.

KL

PB010007.jpg

P6210010.jpg

Vad fin hon har blivit!!! :laugh::love: Du är verkligen duktig som lyckats banta ner henne så!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka