Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Vad gör jag mot den lösa avföringen? Några tips? :bow:

Jag är ganska säker på att det inte beror på bakjästen.
Jag blandar ihop hästarna - får din ngn NSAID medicin - de kan bli dåliga i magen av det. Det är inte bra för en fånghäst att ha dålig mage!
Det kan också bero på att du ger för lite grovfoder.

Jag är ganska säker på att det inte beror på bakjästen.
Jag blandar ihop hästarna - får din ngn NSAID medicin - de kan bli dåliga i magen av det. Det är inte bra för en fånghäst att ha dålig mage!
Det kan också bero på att du ger för lite grovfoder.

Hon har slutat med finadynen för några dagar sedan..
Jag tycker jag ger henne rätt mycket hö. Hur många kg borde jag ge? Nätt varmblod på 162mkh..

Ok, hur vet man om lamellerna är skadade? Eller det kanske man inte vet?

Inte för att det spelar så stor roll längre de lyssnar ändå inte på vad jag säger, så skadan är redan skedd. Får bara hoppas att det går bra och att den stackars hästen slipper lida.:cry:

Inte för att det spelar så stor roll längre de lyssnar ändå inte på vad jag säger, så skadan är redan skedd. Får bara hoppas att det går bra och att den stackars hästen slipper lida.:cry:

Om lamellerna skadas så förlorar hovbenet sitt fäste i hovkapseln och det blir en rotation och/eller sänkning. Man kan se hovbenets förändring på röntgenbilder men inte exakt hur lamellerna är skadade dvs inte vilka delar och hur mkt som är trasigt.

så har jag förstått det

Jag förstår att det känns jobbigt att bara se på. Jag är i samma situation själv men det hjälper inte vad man än säger. hästar släpps ut i hagar under pågående fånganfall och utfodras helt fel. Jag har gett upp!!

Senast ändrad:

Precis. Idag släpptes han ut på bete, stor hage ihop med andra hästar. De hade sprungit runt en hel del. Han är inne på 5 dagen av 7 med medicin.
Ägaren menar att det är djurplågeri att låta honom stå inne, att det är deras natur att gå och beta (ja det är det ju, men inte till varje pris, inte så att de riskerar livet).
Hon menade att de inte har något gräs i hagen och vill öppna ännu större så att de inte äter något giftigt. Minst halva hagen är gräs!

Men tydligen är det inte djurplågeri att inte lyda veterinärens råd ang fånghästen och att ha hästar som är sjukligt överviktiga. Det är konstigt att de är så feta när det inte finns något gräs i hagen, vet inte hur hon får ihop det.:crazy:

Blir bara så jävla förbannad, var nära att börja bråka, fick ta många andetag idag. Men jag sa åt dem att säg till mig innan de öppnar upp till den andra hagen där de precis slagit hö. För jag vill inte att min går på mer gräs och absolut inte där just nu. Så länge hon lyssnar på det så kan jag inte göra mer. Jag kan inte bestämma mer än över min egen, även om det är jobbigt att stå och bara se på. Har verkligen försökt på alla sätt, men hon lyssnar ju inte på något jag säger så jag kan inte göra mer.
Så himla jobbigt, gör så ont i mig att veta att de riskerar att hästen blir sjuk igen och får ont.

KL
Jag blir bara fundersam när jag följer alla råden.
Mina ponnier har alla tider haft mkt högt SmRp och en låg kvot. Lillens feta morsa gick snällt ner i vikt när hon varit hemma ett tag hos oss och åt 8 kg Ts med 76 SmRp......

Ang Lillens nacke, han är nog tyvärr skapt sådan, kolla in hans morsa.
tca20maj.jpg

Jag brukar försöka ha mina ponnier i hagar med högt gräs, undviker nerbetat gräs då det verkar vara mer fara i kort gräs än högt.

Är lamellerna så skadade att hovbenet släppt kan man se det tidigast på röntgen. I senare stadie kan man se det på hovväggen. De får sk fångringar - de är lika foder ringar men mellanrummet mellan den är större i trakten om det är fångringar

Har hästen haft ett lindrigt fånganfall kan ägaren missa - men hovslagaren märker när hanverkar att lammelranden blödit och varit breddad

Jag är inte insatt i ditt fall - men du kan anmäla till djurskyddet i din kommun - det kan du göra anonymt.

I djurskyddslagen står att ägaren är skyldig att skydda djuret mot onödigt lidande

Ok då borde hovslagaren kunna se det. Eller det kanske bara syns senare.

Det är så svårt det där. Jag känner dem så väl och även om våra meningar skiljer sig så skulle jag aldrig kunna anmäla, hon gör ju det hon tror är bäst.
Fårstår på ett sätt hennes rädsla för giftväxter, hon har haft väldtigt tråkiga erfarenheter av det innan och det slutade illa. Men just i detta fallet tycker jag inte att det finns några direkta belägg för rädslan, och hon riskerar att göra större skada än nytta genom att bara se till att de kanske äter något giftigt, istället för att de får i sig lagom med mat.

Ett annat argument är att han måste komma ut lite så att han kommer igång - en liten ponny med ont i sina hovar och bedövad av butta - men han måste röra sig!!:crazy:

Ta hand om din egen häst och strunta i den andra!

Jag är övertygad om att alla i min hemtrakt tror att min fångponny är jättedålig! Hon blir ju aldrig bra igen!! Jag är bara ute och går med henne - i stället för att rida! och hon står fortfarande inne en del!! Jag kan riktigt höra hur det pratas i stugorna runt omkring.

Men då får de göra det - bryr mig inte alls - tycker egentligen att det är ganska komiskt. Det enda som stör mig är de andra fånghästarna och hur de behandlas.

ursäkta knasigt inlägg men man blir trött ibland

En av grannarna föreslog häromdagen att jag skulle betäcka henne för det kunde göra dem bättre. Jag orkade inte ta ngn diskussion tidigt en morgon med en äldre alltid mkt trevlig granne. Men jag har för länge sedan bestämt mig för att den risken kommer jag aldrig att ta med henne.

Ja, jag har ju haft samma problem, och jag känner att folk undrar varför hästen står i stallet dagarna i ända. Dessutom är det ju ett fd garage med stor vidöppen port (bra för hästen visserligen), så alla har "fri insyn" och ser henne där inne. Problemet är att jag vet att folk inte förstår, även om de frågar och man förklarar. TVÅ personer har sagt, när jag berättat att hästarna har fång, att jag skulle gå ut och gå med dem allt jag kan. Först förstod jag ingenting, men fattade sedan att det var kolik de tänkte på :crazy:...

När ska du röntga igen?

De borde snart vara så pass att de kan gå ute hela dagarna.

Sånt jobb som du har lagt ner även på hagarna.:bow:

Man blir lyrisk över människor som du *kramar*

Jag har precis röntgat igen, när vi var iväg med hovbölden. Men då hade ju vet lite problem med att utläsa graderna på den sämsta hoven, eftersom hoven är så "ful" (ojämn av fångränder) på utsidan. Men sämre såg det inte ut att ha blivit, och sänkningen hade gått tillbaks och var nu inom "normala" värden.

Vi hade ju börjat släppa ut en timme i taget, men så kom hovböld nummer två i vägen, så att säga. Det är inte lätt med gipspaket. Vi skulle ut och gå med dem ikväll, tänkte vi, men så började det hällregna och jag är rädd att få gipset blött. Har "slaktat" en trasig pool, men jag undrar om jag kan skydda gipset ifrån vatten ovanifrån? Jag VET att jag är löjligt försiktig ibland, men så säger ju också hovslagaren att jag ska vara mycket, mycket försiktig. Min häst är knappast lugn när hon kommer ut, utan tar sig gärna både trav- och galopprundor. Gärna med lite tillhörande bakutsparkar och hopp också...:crazy: Säkert inte bra för sköra fångfötter!

Jag har en kompis som har haft flera fånghästar som har varit ganska så dåliga dvs mkt sämre än min, alla har inte överlevt. Men ut i hagen ska de!! Jag beklagade mig för henne häromdagen och menade att det är ganska deprimerande med en häst som har haft fång och den långa väntetiden det tar innan den blir bra igen. Hon tittade på mig och så sa hon att " Ja jag har ju aldrig haft ngn som har varit så dålig!" Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta egentligen.:confused:

Men bra ska hon bli min lilla häst - det har jag bestämt mig för! Hoppas bara att det blir så! Ibland tycker jag nästan synd om henne. Hon är stenhårt bevakad för varje steg hon tar.

Ingen som vill ge mig råd om vad jag kan göra för att hon inte ska behöva vara så lös i magen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka