Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag ska köpa massa örter på hippok9, där vet de iallafall vad de pratar om eftersom de är utbildade :D så det känns tryggt

det är nog en falsk trygghet

För utbildade i vad då säger jag också :confused:

Folk kan tex ha gått en någre veckors utbildning, jämför det med en veterinär som gått 9 års utbildning och förstår saker på en mycket djupare nivå ffa hur olika saker samverkar. Sabina kanske inte ens vet vad Fruktan är

Jag kollade hemsidan - jag hittade ingen utbildning - ingenting som styrkte att det var seriöst

Hon gjorde refernser till humankvalitet - förmodligen så är hennes kunskap baserad på människor - vi får inte fång

" Den energi som åtgår till att bryta ner -resorbera-energin i halmen är nästan lika stor som den energi som utvinns. Halm tillför således ingen direkt energi till häst"

annan källa: "Räkna inte med något direkt energivärde för halmen. Det går åt mycket energi för att kunna smälta den "

Knepigt. Vore ju superbt om det var så. Nu har jag aldrig utfodrat med enbart ren halm, däremot med olika typer av hö som jag skrev, och där var det ingen skillnad, de tycktes utvinna precis lika mycket energi ur de.

Men, kallblodsstoet jag hade, när hon stod på halm gick hon upp i vikt. Inte bara stor 'halmmage', utan hon la på sig fett (syntes på vågen alltså). Iofs åt hon då närmast MANISKT av halmen, kvar på morgonen var betong och den nedsölade halmen.

Om hon av hö fick säg 60 MJ, och stod på halm blev hon tjock. Om hon stod på 60 MJ, från samma hö, men på spån, höll hon vikten.

Och om det gick åt lika mkt energi, då BORDE hon ju ha hållit samma vikt oavsett?

Så knepigt (det var ren ströhalm, dvs ingen insådd, och vältröskad). Kan möjligen olika hästar utvinna olika bra? *klurar*

Ang bete igen - så svara gärna (om du kan) på vad som är mager och bra grässort istället för kvickrot?

KL

Ville bara berätta att pulsen nu helt försvunnit på min häst igen. Hon fick ju lite högre puls i samband med en tappsko och jag började även fundera på om det var värmen. Nu känner jag ingenting, varken efter hagvistelse eller på morgonen. Jätteskönt! Jag tror att det har varit så i en vecka nu iaf så det känns just nu ganska stabilt.

Hon tog sönder sin första munkorg igår men som tur var så hade jag en ny i reserv hemma.:) Hon går i gräshage från 06-22 och det funkar över förväntan. Det går bra att klippa gräset någon dag innan jag utökar in hagen på det nya. Min häst är ju jätteduktig på att äta med sin munkorg och klipper jag bara i 4 cm höjd så äter hon konstant genom hålet. Vi får istället klippa i den lägsta höjden, tror att det är 1,5 cm och då blir det lagom. Gräset är högt när vi klipper av det och det blir en del gult gräs iom den korta höjden. Nu börjar det komma upp nytt gräs där hennes hage varit som längst så jag får börja stängsla bort det. Hittills är det här det bästa sättet jag kommit på för att kunna ha henne på gräs så säkert som möjligt och i en så stor hage som möjligt.

Usch, nu hoppas jag bara att nästa omgångs röntgenbilder ska visa på nån förbättring...

Jag undrar om det verkligen är så att det går åt så mkt energi att smälta halmen att det går jämnt ut? Det går säkert åt mindre än för att smälta ett hö men att ingenting blir kvar det undrar jag förstås.

Sedan tror jag, men det är ännu mer gissning, att olika hästar kan vara olika bra på att smälta halmfibrerna. Det måste bla kunna bero på hur pass effektiv mikroflora hästen har. Det skiljer säkert en del mellan olika hästar.

De här lättfödda typerna kan säkert ta hand om allt ändå. Jag tror att min ponny omvandlar allt hon äter och lite till - till energi. :crazy:

tänk om det är så med halmen..........hoppas kan man ju alltid

SKönt att pulsen gett sig! Håller tummarna för röntgen!

Tack! Sänkningar är ju inte så lätt. Hon har rört sig bra hela tiden så man får väl mest gå på det. Håller hon bara för att leva ett bra hagliv med lugna skrittpromenader så är det ju vad hon är van vid sedan tidigare. Det är ju inte tänkt att hon ska vara igång fullt ut ändå. Men som du också tänker så måste de vara lyckliga.

Hoppas detsamma för din häst. Jag förstår bättre hur du tänker efter ditt svar. Ja, att du är beredd på sjukhage osv i vilket fall.

Kul att pulsen har "försvunnit"!

Tur att du hade en munkorg till. Jag fick tag i en ny till sist så nu har jag två st som jag växlar mellan. En med stora hål och en med pyttesmå.

Min ponny hamnade i fel hage ngn timme igår kväll. Jag råkade öppna upp hela vinterhagen innan jag släppte ut henne i stället för att stänga den. Lyckan var fullständig! Hon drog i väg ut på de små ängarna med resten av gänget efter sig, drack vatten i dammen och for omkring - helt överlycklig. Lyckligtvis så hade hon den nya munkorgen på för gräset är ganska högt på vissa ställen där. Men det märks inte ngt alls idag. Jag tycker att hon borde fått ökad puls om det skulle hänt ngt. Hon får ta det lite lugnare idag.

Jo, ibland undrar man om de kan utvinna MJ ur andningsluften, eller bark eller nåt.

Inte Lillen, men en av ponnyerna jag hade när jag var liten. Han måste haft endera något fel på ämnesomsättningen, eller någon form av EXTREM utvinningsförmåga. Han köptes ju som tvååring, kraftigt vanvårdad. Han var bara skinn och ben, bokstavligt talat. Såg ut som något från Animal Cops.

Han var resten av livet dock extremt lättfödd, Lillen är en piss i nilen i jämförelse med DEN. Spelade ingen roll vad man gjorde, han var fet ändå. Minns den vinter jag gav mig fan på att han skulle bli slank och fin. Det låg 80 cm snö, så gick inte gräva fram mat, han fick 4 kg hö, sent skördat. Och så /kördesreds han 1 timme TVÅ ggr dagligen. Jag skäms eg för HUR han reds, men det är väl preskriberat nu förhoppningsvis. Men det var en timme av trav och galopp helt enkelt, och så samma sak igen på em. På fm körde pappa honom, på em/kväll red jag honom.

Och visst, han blev lite mer 'uppstramad', dvs inte så 'dallrig', 'putande' magen försvann, dvs han såg inte högdräktig ut framifrån och så. Men fettet det var kvar. Har bild från efterföljande sommar (med typ nada bete, samma motion). Och han ser ut på bilden som typ Lillen gör NU.

Skulle varit väldigt intressant att veta hur han fungerade inuti (jag tror som sagt det var sviter av vanvården/svälten under uppväxten), han måste ju endera haft en ämnesomsättning som var så långsam att den gick baklänges, eller på något vis lyckats utvinna betydligt mer än 'normalhästen' ur det han stoppade i sig, från hö till bark och granbarr typ?

Apropå puls så hur är det med pulsen under pågående anfall/akut fas? Jag blir inte klok på om det är något man ska bry sig om eller ej? På vissa ställen står det att de kan ha puls länge, länge efter utan att det är någon fara, ¨på andra ställen att det inte är hävt förrän pulsen gett sig?

Jag är ju i valet och kvalet ang när sätta ut NSAID på Lillen. Idag är sjunde dagen, vet skrev 7-10 dagar.

Han är pigg som en spigg, rör sig en hel del i boxen (och det tar år att mocka) och bärjar tycka det är lite tradigt i boxen. Inte alls så han mår dåligt eller så, men märks helt klart att HAN tycker han mår prima nu, släpp ut mig igen tack, typ.

Det tänker jag givetvis inte göra (bäst poängtera det). Utan bara för att beskriva att han tycks må strålande så.

Dock är magen fortfarande inte helt bra. Den är bättre nu på metacam och ökat hö, men inte helt bra.

Han rör sig obehindrat i boxen och på gummimattan på stallgången, även i vändningar. Dock kan han stappla till ett steg med ett framben ibland. Sällan, men ändock. Han avlstar ingenting varken i box eller på gummimattan. Ligger inte onormalt mycket längre.

Pulsen bak är minimal eller obefintlig. Fram är den dock fortfarande bultande. Han är lite varm i sina framhovar med, det har han inte varit innan ska tilläggas.

Och jag är kluven (ska tala med vet imorgon). För magens skull skulle det vara bra att få bort metacamet, och även det faktum att han grääääver i boxen, det känns inte bra att han är smärtstillad när han står och krafsar, då kanske han gräver mer än han skulle annars? Samtidigt så för 'säkerhetens' skull, och att han ska åka transport på tisdag, borde det väl bäst att ge 10 dagar (och fatta beslut om sätta ut eller fortsätta efter rtg och så).

Men, om symptomfri efter 7 dagar skulle jag ju sätta ut då. Frågan är om det räknas som symptomfri när han fortfarande har förstärkt puls BF?

Han är som sagt MYCKET MYCKET bättre,och om bara pulsen försvann skulle han ju vara helt symptomfri.

Frågan är hur man ska bedömma pulsen, det verkar vara olika bud kors och tvärs?

Jag tycker det mesta med fånghästar är svårt men pulsen är nog det knepigaste. Det svåraste verkar vara att bedöma om det verkligen är en förstärkt puls pga att ngt inte fungerar eller om man ibland bara känner pulsen för att det ska vara så eller för att hästen tex har ansträngt sig.

Jag har kunnat känna pulsen till och från ganska länge på min ponny ofta direkt efter en promenad. Men då har det varit fråga om en märkbar puls men inte dunkande precis. De senaste kanske två veckorna har den däremot varit helt försvunnen (men hon lever ändå :). Varma hovar har vait nästan på samma sätt - ganska omöjligt egentligen att bilda sig en uppfattning. Men nu är de hovar o ben svalare än tidigare - trots denna värme. Då har hon ändå varit "bra" länge dvs det verkar som om inflammationen har upphört för ganska länge sedan, flera månader..

Men pulsen beror väl på ändrat blodflöde? Det är kanske inte så konstigt att de får puls ibland tills allt har läkt ihop ordentligt och är helt som vanligt inuti hoven igen? Det behöver kanske inte betyda ett fånganfall? (egna tankar)
Min veterinär menar att om hästen får en puls efter en ansträngning och denna puls sedan inte går ner ganska snabbt igen - då har man ansträngt den lite för mkt och då har det blivit en påverkan av hovarna.

hmm detta blir inget svar....

Min stapplade till ibland under ganska lång tid, grävde i boxen gjorde hon också - en hel del!!

Kan du inte prova att minska buttadosen, halvera den eller ngt och se vad som händer?

Står på metacam nu, vi var ju tvugna byta buttan.

Pulsen i fram har varit 'konstant'. Jag kan ju inte svära på hur den är när jag inte är där och känner, men jag känner ju säkert 5 - 6 ggr/dygn, och den är likadan hela tiden.

Bak har succesivt minskat, nu så endera hittar jag den inte alls, eller så är den svag. Där är förändringarna nog av hur han vilat/inte vilat typ. Men fram tycks vara konstant.

Kan ju prova minska, absolut. När vi gick från butta till metacam, så innan fick han 1.25 påse butta morgon och kväll (9 resp 21). Sen pajade magen, jag ringde vet som ville byta till metacam. Det kunde jag dock inte få tag i förrän till kvällen, så vet tyckte att ge 1/3 av buttan då på morgonen. Nu är det svårt få exakt en trejdel, men jag försökte ge 75% av en påse. Sen fick han inte metacam förrän klockan 23. Så där var det kraftig minskning av butta, och ganska 'lång' tid tills påfyllning med metacam. Just det syntes ingen förvärring av iaf (ökad puls, stapplighet, nåt sånt).

Nu får han ju metacam, full giva (dvs för 450 kg), och en gång varje morgon.

Så man borde ju kunna dra ner ja, då riskerar man kanske inte lika mkt vid ev bakslag, om man håller noga koll och direkt går upp igen om han verkar vara sämre? (Hoppas ju såklart få tag på beh vet imorgon och fråga henne, men är ju inte säkert hon är i tjänst)

Pratar du om kännbar puls eller digitalpuls?
Pulsen är det sista symptomet som försvinner, men kan inte bedömas förrän den är omedicinerad o sen om den klarar av liten rörelse.

Är den tvärtåad?

Man bör följa den anvisade tiden o först röntga innan man släpper ut den- för att inte få bakslag- som så många verkar få.
Som många andra skriver här verkar de på puls igen av att var ute i solen.

Jag skulle inte hålla på att ta ut hästen i gången var dag o för att den ska få ro kanske sätta fullblodet på samma vila, men då få en spark i rumpan att sätta igång den ordentligt.

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad på kännbar puls och digital puls? :o

Kyra har lite diarrè nu. Är det möjligt att hon kan få det av bakjästen?? Jag gav nämligen den igår kväll.

Tog ut henne idag och gick några meter för att se hur hon går nu. Hon snubblar på VF och verkar stel i båda benen fram. Men hon är ju klart bättre. Men hon har ju boxvila ännu såklart.

Har även sett att hovarna har blivit liksom lite ojämna längs med nedre kanten. Så har hon aldrig varit förut. Är det pga dålig verkning också?

Digitalpulsen ser du dunka vid nedre delen av djupa böjsenan- tyder på skada i hoven. Kan även visa sig vid annan typ av hovskada.

+ Axel

Så det är alltså rörelsen i första hand som man är rädd för?

De har ju ingen sandhage, så det blir en liten jord/gräs/ogräs hage) i stort sett inget gräs alls. Jag är ju rädd för att de släpper ut den för tidigt och att gräset ska ge återfall, men kan rörelse också orsaka återfall?

Hästen i fråga var redan bättre med enbart kylning efter 2 dagar, och sen fick han medicin och var då helt symptomfri. Nu har det gått en vecka med boxvila, och han fick sista medicinen igår tror jag. Jag tror att de skulle släppa ut honom idag. (något jag inte alls stödjer, men tyvärr kan man ju inte göra så med andras hästar) Sist så pratade de om att han skulle få munkorg, så jag vet inte om de släpper ut honom på den lilla hagen, ca 10x10 m, eller om de släpper ut honom med de andra. Ska dit senare idag och hoppas på det bästa.

Hur orolig behöver jag vara?

Problemet är att om lamellerna är skadade så är "allt" i hoven löst. Då vill man inte gärna att de rör på sig så att det blir värre. Man vill att de är still tills en "ny frisk" hov har vuxit ner. Men det beror på hur skadat det faktiskt är.

Problemet är att om lamellerna är skadade så är "allt" i hoven löst. Då vill man inte gärna att de rör på sig så att det blir värre. Man vill att de är still tills en "ny frisk" hov har vuxit ner. Men det beror på hur skadat det faktiskt är.

Svarade du till mig tro?

Digitalpulsen ser du dunka vid nedre delen av djupa böjsenan- tyder på skada i hoven. Kan även visa sig vid annan typ av hovskada.

I så fall är jag antagligen blind :cry: eller också har min ponny aldrig skadat hovarna! :)

(kunde inte låta bli)
Men allvarligt talat så har jag aldrig sett att det har dunkat men däremot känt en mkt stark puls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka