Sv: Fångtråd del 2
Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö. Halm består ju i huvudsak av cellulosa och lignin som är svårt att bryta ner och tillgodogöra sig för hästen. Det går åt nästan lika mycket energi att bryta ner och ta upp energin som den som utvinns av halmen. Halmen tillför alltså ingen större mängd energi till hästen så dessa MJ kan du i princip räkna bort. Det som du däremot får ut av halmen är en högre halt växttråd i foderstaten samt sysselsättning. Båda dessa faktorer är bra för tjockisar...
Jag har tänkt lite på detta idag.
i Sverige mäter vi energi i omsättbar energi= engelskans ME = metaboliserbar energi. (har för mig du skriver det i ngt inlägg men hittar det inte).
Men detta att halm består av svårsmälta fibrer måste väl ändå påverka den omsättbara energin? De fibrer som hästen inte kan bryta ner i grovtarmen kommer ju ut igen. Jag har nog förstått det som att den energi vi räknar med, ME, är den energi som tas upp från tarmen. De strukturella kolhydraterna, fibrerna, fermenteras allihop till organiska syror som sedan tas upp i grovtarmen. Jag undrar verkligen om det är så stor skillnad på hur mkt det sedan kostar att omsätta dessa i kroppen beroende på om de kommer från hö eller från halm. Nu består ju hö delvis av sockerarter men ändå..
De osmältbara måste i alla fall vara borträknade.