Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Du kan inte jämföra energin d v s MJ som finns i halmen med de MJ som finns i hösilage eller i hö. Halm består ju i huvudsak av cellulosa och lignin som är svårt att bryta ner och tillgodogöra sig för hästen. Det går åt nästan lika mycket energi att bryta ner och ta upp energin som den som utvinns av halmen. Halmen tillför alltså ingen större mängd energi till hästen så dessa MJ kan du i princip räkna bort. Det som du däremot får ut av halmen är en högre halt växttråd i foderstaten samt sysselsättning. Båda dessa faktorer är bra för tjockisar...

Jag har tänkt lite på detta idag.
i Sverige mäter vi energi i omsättbar energi= engelskans ME = metaboliserbar energi. (har för mig du skriver det i ngt inlägg men hittar det inte).

Men detta att halm består av svårsmälta fibrer måste väl ändå påverka den omsättbara energin? De fibrer som hästen inte kan bryta ner i grovtarmen kommer ju ut igen. Jag har nog förstått det som att den energi vi räknar med, ME, är den energi som tas upp från tarmen. De strukturella kolhydraterna, fibrerna, fermenteras allihop till organiska syror som sedan tas upp i grovtarmen. Jag undrar verkligen om det är så stor skillnad på hur mkt det sedan kostar att omsätta dessa i kroppen beroende på om de kommer från hö eller från halm. Nu består ju hö delvis av sockerarter men ändå..

De osmältbara måste i alla fall vara borträknade.

:confused:Min ponny fick sitt tredje fånganfall förra lördagen. Slutade med butta igår. Idag verkar hon så deppig och hängig. Hon har ingen värme eller puls. Pälsen är lite matt och hon fäller. Har märkt att hon börjar få fettansamlingar vid ryggen trots att hon har gått ner i vikt:confused: Misstänker att hon kan va IR. Vilket foder ska jag i så fall undvika?

Jag strö boxen med rivet papper. Satt hos henne och märkte att det gav värme ifrån sig. Det måste ju va jätte skönt för en fånghäst:) Har en djup bädd som hon kan borra ner tåna i.

allt som innehåller spannmål är olämpligt, hon ska äta så lite socker som möjligt, gärna hö som inte är skördat för tidigt, produkter utan melasstillsats

Lusernfoder utan melass, betfibrer utan melass, timotejhö, (halm) är bättre foder för IR hästar. Dessutom bör hon bantas!! Såg nu att hon redan gått ner men hon kan kanske gå ner lite mer. jag har för mig att vi diskuterade IR för några dagar sedan men det var kasnek inte i denna tråden.

Hoppas att hon blir bättre snart!

Senast ändrad:

KL
Jag blir bara fundersam när jag följer alla råden.
Mina ponnier har alla tider haft mkt högt SmRp och en låg kvot. Lillens feta morsa gick snällt ner i vikt när hon varit hemma ett tag hos oss och åt 8 kg Ts med 76 SmRp......

Ang Lillens nacke, han är nog tyvärr skapt sådan, kolla in hans morsa.
tca20maj.jpg

Jag brukar försöka ha mina ponnier i hagar med högt gräs, undviker nerbetat gräs då det verkar vara mer fara i kort gräs än högt.

Ja någon 'spinkwelsh' är han ju inte, och lär aldrig bli. Fast han har ju det där hårda 'svullna' i mankammen, ser inte ut (fast svårt se), som mor har det?

Högt SRP har jag heller aldrig sett viktuppgång av, i sig. Dvs är det X MJ och kvot 9 eller X MJ och kvot 6 så hullet är detsamma, tills man ändrar MJ. Dock har jag inte haft extremkvoter, och per kilo foder blir ju SRP inte så blodigt ändå iom silage, det är ju såpass mkt vatten i.

Noterade btw ikväll att herrn inte har tappat synbart i vikt, däremot så där han i princip kändes 'uppsvällt' (vid manken t ex) börjar det se mer normalt ut nu. Dvs det är fortfarande fettkuddar, men inte sådär 'uppsvällt'. I övrigt status quo, pigg, glad, puls fram men inte bak, avlastar inte och jobbar ihärdigt på att gräva sig ut i friheten. (Jättekul med uppgrävd bäddbotten, jag tror han gör det med flit, jag tycker han står och flinar i mjugg när jag ska försöka mocka sen ;))

Tänkte säga att det är skönt att det är andra som varit i samma sits, men det är ju helknasigt. Jag önskar ingen att vara i samma sits, främst för att det betyder att hästar inte får bästa möjliga vård.

Förstår inte egentligen, om man inte orkar lägga ner jobb och tid på hästen så är det väl bättre att vara extra noga i en vecka till och förhoppningsvis ha en häst som är frisk än att chansa och släppa ut för tidigt och kanske få återfall. Det kan man ju iofs få ändå, men liiiite till kan man ju vänta.

Hade ju bestämt mig för att inte bry mig längre men kunde bara inte låta bli att gå in och känna pulsen och spola honom lite. Kan ju alltid hoppas att det hjälper lite.:(

allt som innehåller spannmål är olämpligt, hon ska äta så lite socker som möjligt, gärna hö som inte är skördat för tidigt, produkter utan melasstillsats

Lusernfoder utan melass, betfibrer utan melass, timotejhö, (halm) är bättre foder för IR hästar. Dessutom bör hon bantas!! Såg nu att hon redan gått ner men hon kan kanske gå ner lite mer. jag har för mig att vi diskuterade IR för några dagar sedan men det var kasnek inte i denna tråden.

Hoppas att hon blir bättre snart!

Finns det nån medicin att ge IR-hästar? Vet att sköldkörteln slås ut på både människor och hundar som är IR. Dom får ta ett läkemedel som heter Levaxin som gör att ämnesomsättningen kommer i balans. Finns det nån sån forskning på hästar?
Det måste ju va farligt att ge en IR-häst för lite mat? Även dom måste kunna bli låga? Det kan ju inte vara bra,eller?

Nja, det har du nog fått om bakfoten. Insulinresistens liknar diabetes typ 2 men man kan inte säga att det hänger ihop med sköldkörtelsjukdomar. Den bästa ”medicinen” mot insulinresistens är att basera energitillförseln på fibrer och fett och så litet som möjligt på ”snabba” kolhydrater och hållas smal. Det gäller både människor och djur. HH

Finns det nån medicin att ge IR-hästar? Vet att sköldkörteln slås ut på både människor och hundar som är IR. Dom får ta ett läkemedel som heter Levaxin som gör att ämnesomsättningen kommer i balans. Finns det nån sån forskning på hästar?

Levaxin äter man när man har hypothyreos inte IR.

Levaxin äter man när man har hypothyreos inte IR.

Jag vet att man inte äter Levaxin mot IR. Min son äter det pga nedsatt sköldkörtelsfunktion. Men jag menade att sköldkörtlen tar stryk av att ha fel blodsocker och då kan sköldkörteln slås ut. Om en sköldkörtel slås ut så är det helt omöjligt att hålla vikten. En del blir tjocka andra smala. Många hundar med IR får även äta Levaxin. Är det nån som vet hur hästars sköldkörtel påverkas av IR?

Vid underfunktion av sköldkörteln kan alla hormonsystem fungera dåligt alltifrån regleringen av könshormon till insulin, tarmhormoner och cortison. På så vis kan man säga att det finns ett samband.

Man har i många länder använt syntetiskt sköldkörtelhormon (ungefär som Levaxin) till fånghästar för att försöka få dem att omsätta energin bättre men det finns inga framgångsrika studier publicerade.

I stället visar det sig att medicinen till hästar med insulinresistens gjorde att sköldkörteln fungerade ändå sämre (Frank 2005). Så nej det är inget bra alternativ.

Den enda kända effektiva medicinen mot insulinresistens på hästar är viktminskning och att minimera insulinstimulansen gm att ge så mkt av energin som möjligt i form av fibrer och fett.
HH

Det har jag svårt för att tro...

Idag tog vi hästarna och gick på en liten promenad. Jag valde FEL häst. Tog den lilla 90-cm-besten, för jag trodde att jag skulle komma lindrigt undan på det viset. Men tji fick jag :D! Hon stressade, hoppade (stegrade :crazy:) och slängde med huvudet. Till slut fattade jag att det nog berodde till stor del på alla äckliga hästflugor (de som ser ut som JAS-plan ;)) som satte sig på henne och bet. Dessutom är hon relativt ovan vid träns och bett, så det spelade kanske in lite grann också. Men PIGG det är hon i alla fall, kan man lugnt säga...:grin: Belle var också pigg, och ville gärna försöka trava lite grann vid sidan, men helt kontrollerbar.

Är det Ultrashield som är "bäst" om man ska spreja på något insektsmedel när man går ut, för att slippa bli anfallen?

Nej det skulle jag kalla "stengalla" dvs ett blåmärke förmodligen för att de trampat på en sten eller nåt

jag har också en fång häst som insjuknade första gången för 4 veckor sedan, han fick finadyne i 5 dagar och efter 1½ vecka efter insjuknandet kom vet på återbesök och han hade då ingen puls i kotorna, var sval om hovarna samt ej visiteröm. Han har nu stått instängd i en "box" i ligghallen i 4 veckor och i morgon ska vi iväg och röntga vilket gör att det bränner till i magen varje gång jag tänker på det. Usch, detta känns olustigt :(.

jag har också en fång häst som insjuknade första gången för 4 veckor sedan, han fick finadyne i 5 dagar och efter 1½ vecka efter insjuknandet kom vet på återbesök och han hade då ingen puls i kotorna, var sval om hovarna samt ej visiteröm. Han har nu stått instängd i en "box" i ligghallen i 4 veckor och i morgon ska vi iväg och röntga vilket gör att det bränner till i magen varje gång jag tänker på det. Usch, detta känns olustigt :(.

SKa hålla tummarna för er imorgon. Röntgen här med imorgon..

Håller tummarna för dej och Alexandra i morgon,vår "fångis" är riktigt bra nu.

KL
Jag blir bara fundersam när jag följer alla råden.
Mina ponnier har alla tider haft mkt högt SmRp och en låg kvot. Lillens feta morsa gick snällt ner i vikt när hon varit hemma ett tag hos oss och åt 8 kg Ts med 76 SmRp......

Ang Lillens nacke, han är nog tyvärr skapt sådan, kolla in hans morsa.
tca20maj.jpg

Jag brukar försöka ha mina ponnier i hagar med högt gräs, undviker nerbetat gräs då det verkar vara mer fara i kort gräs än högt.

Snygg ponny :love:

vad innehåller äppelkvistar tagna nu och annan sly?

Äpple-kvistar är inte så bra att ge. Äppelträden försvarar sig med ämnen som inte är bra för våra hästar. Kommer inte riktigt ihåh vem det var som sa det, men jag kollade massor, både litteratur och telefon med giftinformationscentralen och SLU, när min Tottis blivit dålig. Slånbärsbark var det i hans fall. Inte bra. :devil:

Äpple-kvistar är inte så bra att ge. Äppelträden försvarar sig med ämnen som inte är bra för våra hästar. Kommer inte riktigt ihåh vem det var som sa det, men jag kollade massor, både litteratur och telefon med giftinformationscentralen och SLU, när min Tottis blivit dålig. Slånbärsbark var det i hans fall. Inte bra. :devil:

Kan inte tacka dig nog för detta inlägg. Googlade på slånbär och det är ju såna som växer i vår hage. Ägaren har varit orolig för att det skulle vara något giftigt hästen fått i sig och det verkar som att detta kan vara svaret.

Tusen tack:bow::bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka