Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hur får man förresten bort slånbärsbuskar på bästa sätt? Hjälper det att bara såga ner eller kan man döda växten på nåt sätt så de inte växer upp igen?

Hej!

Jag ger något som heter Probimin, som veterinären (och fånghästägare)rekommenderade. Det är mjölksyrebakterier i koncentrerad form, och som återställer balansen i mag och tarmkanalen. Köpte det av distriksveterinären.

Mitt halvblodsto fick ett fånganfall för första gången för fyra veckor sedan. Står nu i liten sandhage, och har precis avslutat medicinering. Hon var jättelös i magen precis de dagarna då anfallet kom. Har aldrig haft några som helst problem tidigare. Nu är hon jättefin i magen. Jag gav även Kraffts Mag Tarm innan jag fick tag i Probimin.

Alexandra_W och fillifjonkan: Hur har det gått med era hästar idag?

Bra på det stora hela, men inte helt utan små orosmoln.

Konstaterade när han gick över stallplan (gräs) och på transportrampen att han inte rör sig alls lika bra där som på gummimattan. Iofs har han ju gått minimalt med steg på gummimattan, men.

Sötnosen var lika lättlastad som sist, trots länge sen han åkte. Snusade lite på rampen och klampade sen på, och jag gick ut och stängde (lastar ju själv).

Betonggolv var dock ingen höjdare alls tyckte han, han är markant bättre än från början, men han stapplar fram fortfarande på betong, och hade uppenbara problem i vändningarna. VF är markant sämre (och således svårare vända åt vänster). Vet rynkade pannan och tyckte att 'vi får ta det från vad rtg visar...'

Och röntgen visade... UTMÄRKTA bilder! Inte en tillstymmelse till rotation eller sänkning, vilket vet (och sen hovis) såg lyckligt överraskad ut av (jag tror de befarat värre). Jag drog en lättnadens suck som måste hörts över hela kliniken. :bump::bow:

Däremot är veterinären lite bekymrad över att den akuta fasen inte är hävd, och att han inte är tillräckligt smärtstillad. Han har helt enkelt 'för ont'. Dock så tyckte vet att metacam inte var ett bra val alls för fånghästar. Hon förstod absolut varför vi bytt NSAID och ansåg det var helt rätt att byta. Men kanske inte till just metacam. Så vi byter NSAID igen, till quadrisol. Om han blir sämre/magen kraschar/han inte är smärtfri på quadrisol till helgen, då måste han behandlas på klinik, så de kan ge i.v. behandling.

En månads boxvila till, sen återbesök. Jag frågade vet om ev beslag osv, men fick eg inga svar (mer än, men det kunde jag ju räkna ut själv, att inte sko med ngt förrän han är smärtfri), hon menade att 'allt som fungerar är bra, vad som fungerar varierar' och nämnde olika beslag. Tyckte att det kunde jag få avgöra i samråd med min hovslagare sen.

Jag var tvungen att vänta på att herrn skulle komma ur drogdimmorna, och hittade en stackars oskyldig klinikhovslagare som jag satte klorna i. Jag har FULLT förtroende för min hovslagare, men det är aldrig fel med flera opinions. Nämnda snälla hovslagare kikade på Lillen, och tyckte att han själv ville se plåtarna när han sett hur L rörde sig, men höll ju med om att det var exemplariska plåtar. Han konstaterade sedan att lilla ponnyskrutt var helt rätt verkad, och tyckte också han hade såpass fina, bra hovar att det skulle gå utmärkt väl ha på box 1 månad till utan att gipsa eller liknande. Han brukade sko fångisar med natural balance, och gick pedagogiskt och visade på en NB-sko. Och jag köper helt tanken osv, och ska jag ändå till klinik på återbesök i samma veva det är dags att verka/sko, så vad sjutton. Vi kan prova NB. (Vet inte vad min hovis hade föreslagit, han är på semester, men jag vet att han inte skor NB iaf).

Veterinären sa förresten först, när jag ursäktade hullet men förklarade hur lite han fått att äta, att 'det är ju inte så farligt' (hullet alltså). Då släpade jag ponnyn till vågen och tyckte 'så du tycker inte 474 kg är så farligt?'. Då bleknade hon lite och tyckte 'joo, det är ju på tok för mkt'. Det där visar så väl det jag 'gnällt' om innan, kraken bär sina kilon väl. Han har ju tappar det värsta 'plufset' nu under boxvilan och svältkosten, och nu ser han ut som han gör när jag visat bild och folk tyckt 'äh lite rund, han är ju inte alls fet', men ser man honom irl så.

Iaf tog vet självmant upp IR. Hon sa dock (på min fråga) att det inte fanns något prov man kan ta. Så hon verkade inte veta om att Ultuna/SVA kan analysera. Jag ordade inte mer om provtagning då man ju iaf inte kan ta det när de har fång. Men till ÅB ska jag luska fram exakt vad man ska ta och be dem ta. Hursom så vet tyckte att det var mycket troligt han var IR, och påpekade att det kunde vara det som utlöst fånganfallet, eller så kkunde det vara fruktannivåerna.

OM allt går enligt plan, dvs han svarar fullt ut på quadrisol, magen håller, han går att ta av quadrisolen och är symptomfri, och allt ser bra ut på ÅB om en månad, så kan han efter det få börja komma ut i liten hage/sjukhage. Sakta och succesivt. Och sen en månad i sjukhage, och sen sakta utökad hage. Och börja motionera försiktigt (promenera). Men vara noga med att inte göra två saker framtidigt, inte släppa i större hage och börja promenera samtidigt t ex.

Puh, så skönt att höra:)!

Jag har lite tankar, om jag får;)? Det tog också TID att häva smärtan (akuta stadiet) på min shettis. Hon mådde förvisso bra på butta, men så fort vi tog bort det så var hon stapplig och hade ont igen efter ett par dagar.

Det som till slut vände förloppet var att jag började blötlägga höet (och ev fodra med Happy Hoof, men det är väl mer tveksamt). Har du provat? Det ÄR ju lite bökigt att hålla på och blötlägga, byta vatten och hänga upp hönät men jag gör det bara två ggr/dag. På förmiddagen blöter vi höet hon får kl 10, 13:30 och 17 och på kvällen blöter vi kvällshöet (kl 20) + morgonhöet (kl 7). Jag TROR att det kan vara väldigt viktigt om man ev har en IR-häst som inte tål större mängder fruktan/socker... Det är ju värt att prova!

Vet inte om min shettis är en IR-häst, men vet misstänkte någon slags ämnesomsättningsstörning när hon såg lilla hästens mystiska bulor över ögonen samt hennes "päronform" (smal vid ryggraden, och revben som känns TYDLIGT, men stor mage). Dessa problem finns inte längre. Hon är riktigt FIN i hullet nu. Fortfarande smal, men det är ju ingen nackdel, men har fyllt ut vid ryggraden samt att ögonbulorna är BORTA!

Ja nu är vi hemkommen efter röntgen. Först trodde vet inte att Billy hade fång då han rör sig så obehindrat men röntgenplåtarna visar en början till rotation så diagnosen blev lindrig fång. På vet inrådan har jag gjort en mindre gräshage till honom och hovis har varit här och verkat ner tå och trakt lite till. Enligt vet så kan jag börja rida så fort hovis varit här men jag tänkte att Billy ska få stå i hagen en vecka där han kan röra sig lite och sedan börjar jag med mindre promenader i 1-2 veckor innan han börjar skrittas. Har fått med mig fenylbutason hem om han skulle insjukna under en helg.

Skönt att det var lindrig fång men det känns ändå som ett livslångt oroande för om han ska insjukna igen eller inte :(.

Gansa trött i huvudet nu, men bulorna är det inte de man brukar se vid cushings?

Ang blöta höet så nej det blöts inte. Törs man verkligen ha det i blöt såpass länge som det blir om man blöter två ggr/dag? (Inte alls menat som kritik, men hört max 20 min i blöt många ggr).

Han får ju mat varannan timme, så blir ju djävulskt mkt extrajobb om man ska lägga i blöt 20 min innan hela tiden (tänker mest på stackars mor, som lite uppgivet konstaterade att henne semester kommer bestå i att mata min ponny.. :crazy:) Frågan är om det hjälper att blöta vissa mål och inte andra? För då kan jag blöta de mål jag ger?

Jag ska försöka ordna på något vis dock (hur klurar jag än på) så att man kan ge större mängd hö på en gång, utan att det går att äta upp det så fort. Så stackars mamma slipper få hela semestern helt förstörd...

Men OM det fungerar med hönät t ex, då kanske man kan blöta och så har han samma hönät på dagen, om det verkligen är okej hygieniskt? Annars kom jag på det kan bli knivigt att blöta med, han får ju under halvkilot hö/gång (undantaget inför natten såklart), så svårt lägga i hönät.

Det verkar ju vara en bit på väg även om det viktigaste nu måste vara att få stopp på anfallet. Jag tror lite som bm att begränsa sockret så mkt som möjligt.

Om de inte visste om detta med hur man analyserar IR så blir det kanske inte helt lätt så småningom. Man måste alltså göra ngn sorts belastningstest (tror jag det heter) men du måste alltså mäta glukos o insulin under några timmar och se vad som händer vid ex glukostillförsel. De gör det nog ngnstans i Sverige men vet ej var.

Ursäkta - men jag trodde faktiskt bara det var jag som var så besvärlig vid ett klinikbesök!! Jag känner igen mig själv i din beskrivning. Tack och lov har jag en veterinär som står ut med alla mina frågor och olika andra påhitt. :angel:

Ja nu är vi hemkommen efter röntgen. Först trodde vet inte att Billy hade fång då han rör sig så obehindrat men röntgenplåtarna visar en början till rotation så diagnosen blev lindrig fång. På vet inrådan har jag gjort en mindre gräshage till honom och hovis har varit här och verkat ner tå och trakt lite till. Enligt vet så kan jag börja rida så fort hovis varit här men jag tänkte att Billy ska få stå i hagen en vecka där han kan röra sig lite och sedan börjar jag med mindre promenader i 1-2 veckor innan han börjar skrittas. Har fått med mig fenylbutason hem om han skulle insjukna under en helg.

Skönt att det var lindrig fång men det känns ändå som ett livslångt oroande för om han ska insjukna igen eller inte :(.

Tråkigt att rtg inte var ren. Fast jag blir lite förvånad över hur snabb 'igångsättning' du fick? Min herre har diagnosen 'kraftig fång', dock utan rtgförändringar. Just att hovbenen INTE ändrat läge KORTAR konv jättemycket mot om han haft förändringar. Men helt utan förändringar alltså, så har han order om boxvila en månad, även om han rör sig som en dröm om två dagar, och även om han gör det utan butta etx. Utan en månad på box till (stått 10 dagar), punkt slut. Sen återbesök. Sen om allt går vägen sjukhage i en månad, och sen gradvis större hage. Och när han gått gå ut i större hage och gått där 'ett tag' utan problem - DÅ får vi börja gå promenader, och sätta igång lååångsamt.

Och det jag räknade med också, överallt där jag läst står det 2 - 3 mån utan lägesförändring, och 9-12 mån med lägesförändring, innan hästen kan ridas/motioneras igen.

Så jag skulle nog ta det betydligt försiktigare än du fick rek om, men det är jag det.

Håller tummarna stenhårt att han snart är helt bra!

Jo, bulorna är väl mer typiska vid cushings, men det känns som om både IR och cushings är ämnesomsättningsstörningar, fast där kan jag ha fel!

Jag har inte höet i blöt hela dagen, utan jag lägger tre hönät i blöt i taget i varsin bytta. Blöter 15 min, byter vatten och blöter 15 min till. Sedan hänger jag upp hönäten så att de får hänga och "dropptorka" tills det är dags att fodra. De ligger alltså inte i vatten hela dagen. På så vis behöver vi bara blöta hö två ggr/dag, annars hade det närmast blivit olidligt. Vi har gjort detta sedan april, och det verkar fungera mycket bra.

Det verkar ju vara en bit på väg även om det viktigaste nu måste vara att få stopp på anfallet. Jag tror lite som bm att begränsa sockret så mkt som möjligt.

Om de inte visste om detta med hur man analyserar IR så blir det kanske inte helt lätt så småningom. Man måste alltså göra ngn sorts belastningstest (tror jag det heter) men du måste alltså mäta glukos o insulin under några timmar och se vad som händer vid ex glukostillförsel. De gör det nog ngnstans i Sverige men vet ej var.

Ursäkta - men jag trodde faktiskt bara det var jag som var så besvärlig vid ett klinikbesök!! Jag känner igen mig själv i din beskrivning. Tack och lov har jag en veterinär som står ut med alla mina frågor och olika andra påhitt. :angel:

Äh, får väl köra honom till Ultuna för ett sånt där test då. Men trodde det bara var att tala om för min klinik vad de skulle ta för sorts test (typ vad för rör och hur hantera etc). Men är ju exakt lika lätt att slänga in hästen på Ultuna (nån sa det var där de testade, och de har iaf nån som skrivit en avhandling om det, som jag inte kommer åt, men..) om de kan ta, och låta dem ta.

Om det nu eg är viktigt att ha ett 'säkert svar', är det det?

Hehe, jo jag är en väldigt besvärlig 'kund' så, var ganska snäll idag faktiskt, hade ju i ärlighetens namn inte supermånga frågor, men jag kunde inte motstå en stackars hovslagare som satt och såg övergiven ut (okej, han satt och kollade på någon journal, men jag frågade mycket fint faktiskt *s*)

Han skickade för övrigt nyss ett sms att det gick bra med tid på ÅB, han hade åkt ifrån kalendern så kunde inte säga säkert förrän han åkt hem till den. Men då blir det om allt går vägen natural balance-pjuck på återbesöket.

Glömde - ja det viktigaste, och avgörande, nu är att få hejd på anfallet, eller ja ffa att få adekvat smärtstillning. Det är enligt vet (och jag må ju hålla med efter att ha sett hur han rörde sig på betongen) INTE okej att han har så ont som han har nu. Hon menade att även om det inte märks i boxen, så rör han sig sådär på betong, så har han ont i boxen med, och inte okej de står länge med så ont.

Men hoppas quadrisolen ska funka, och magen fixa det. Ska bara räkna ut hur jag ska hinna få ut quadrisol =/

Och ska se om jag kan blöta, hänger ju på om jag kan pyssla ihop hönät eller ngt så att jag kan ge större giva mer sällan, men få ner ät-takten.

Senast ändrad:

Om det nu eg är viktigt att ha ett 'säkert svar', är det det?

Egentligen är det kanske inte det. jag kommer att behandla min som om hon var en IR häst ändå.
Men när det gäller att gå på betet så tror jag att det känns tryggare om man vet att det har gått tillbaka igen. Det är ju det som är intressant att veta så småningom - om hon har blivit "bra" igen, inte hur pass mkt det är frågan om nu. För om hon inte är IR nästa vår så kan hon kanske gå i vår stora vinterhage som vanligt.

Men jag tänker kanske fel - ingen aning.

Här är en till:D, men min vet är som din. Hon verkar faktiskt uppskatta en hästägare som är frågvis, tack och lov!

Men ingen risk att höet blir dåligt då, om det hänger blött i otäck värme? (Idag regnar det och är bara 15 grader, men tänker om/när det blir sådär 30 grader igen?)

Suck, om jag bara kunde få tag i halm, då kunde jag blanda halm och hö och proppa ett hönät fullt, förhoppningsvis skulle det då ta en evighet för honom att dra ut strån/tussar, och sen sortera ut höstråna.

Åh så skönt att höra! Det gör det ju lättare för matte att härda ut smärtan när det "inte är någon katastrof" i fötterna :) :love:

Men ingen risk att höet blir dåligt då, om det hänger blött i otäck värme? (Idag regnar det och är bara 15 grader, men tänker om/när det blir sådär 30 grader igen?)

Det kan jag ju inte säga säkert, men än så länge verkar det fungera hur bra som helst. Jag tror i nuläget att risken är större att hon blir sjuk igen om jag ger hö som inte är blötlagt, än att hon blir sjuk av hö som hänger vått i hönät. När det är riktigt varmt ute torkar 0,5 kg faktiskt riktigt fort om det får hänga i solen...

Egentligen är det kanske inte det. jag kommer att behandla min som om hon var en IR häst ändå.
Men när det gäller att gå på betet så tror jag att det känns tryggare om man vet att det har gått tillbaka igen. Det är ju det som är intressant att veta så småningom - om hon har blivit "bra" igen, inte hur pass mkt det är frågan om nu. För om hon inte är IR nästa vår så kan hon kanske gå i vår stora vinterhage som vanligt.

Men jag tänker kanske fel - ingen aning.

Ska de inte gå på gräs alls om de är IR alltså? Jag har läst lite sen du skrev om det första gången, på utrikiska sidor dock, och där rek munkorg och sparsamt/magert bete före 'jordhage' och begränsat hö, för att få ett jämnt matintag så att säga, vilket påstods vara bättre? Rätt eller fel har jag ingen aning om.

Och jag vetefan om jag kommer våga släppa den här på bete igen ever, vi får väl se. Vet tyckte inte jag skulle utesluta det helt, utan helt enkelt prova FÖRSIKTIGT sen framöver, och påpekade att det behöver inte alls varit betet, men kan varit det. Och det där (visste jag ju) att vissa går på gräs som inget hänt år efter år sen, andra klarar det inte alls.

Men min tanke är ju att OM man kan sabotera en hage såpass hårt, att man hittar den magiska balansen där han får i sig precis lagom, med munkorg såklart, för att hålla hullet, så borde det vara bättre med en liten och jämn tillförsel, och bra hull - än svältkost och ändå väl högt hull, och väldigta fluktuationer i intag. Typ kl 12 - 12.20 äta ett kilo hö, klockan 12.20 till 15 - ingen mat alls mer än nåt försmuget grässtrå han lyckas få tag i, sen kl 15 - 15.20 äta ett kilo hö. (Jmf med kl 20 - 08, konstant men sparsam grästillförsel..typ)

Det kan jag ju inte säga säkert, men än så länge verkar det fungera hur bra som helst. Jag tror i nuläget att risken är större att hon blir sjuk igen om jag ger hö som inte är blötlagt, än att hon blir sjuk av hö som hänger vått i hönät. När det är riktigt varmt ute torkar 0,5 kg faktiskt riktigt fort om det får hänga i solen...

Ah, så det gör inget om det torkar igen alltså?

Åh så skönt att höra! Det gör det ju lättare för matte att härda ut smärtan när det "inte är någon katastrof" i fötterna :) :love:

Jag har ju inte haft svårt alls, han tycks må helt okej i boxen, blev förvånad hur illa han rörde sig därinne.

Men det är betydligt lättare se 'ljuset i tunneln' konvalescensmässigt. Jag vet ju att jag är kämpar i motvind ang vikten till den dagen han kan motioneras. Och sålänge det inte är förändringar så är ju konv hyfsat kort. Dessutom tror jag det blir lättare så fort han får komma ut i hage i någon form. Även om det inte finns gräs i den, hoppas jag han ska vara sysselsatt en del av dagen med att leta efter det icke-existerande gräset, och då kan man glesa fodringarna förhoppningsvis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka