Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alexandra_W och fillifjonkan: Hur har det gått med era hästar idag?
Ja nu är vi hemkommen efter röntgen. Först trodde vet inte att Billy hade fång då han rör sig så obehindrat men röntgenplåtarna visar en början till rotation så diagnosen blev lindrig fång. På vet inrådan har jag gjort en mindre gräshage till honom och hovis har varit här och verkat ner tå och trakt lite till. Enligt vet så kan jag börja rida så fort hovis varit här men jag tänkte att Billy ska få stå i hagen en vecka där han kan röra sig lite och sedan börjar jag med mindre promenader i 1-2 veckor innan han börjar skrittas. Har fått med mig fenylbutason hem om han skulle insjukna under en helg.
Skönt att det var lindrig fång men det känns ändå som ett livslångt oroande för om han ska insjukna igen eller inte .
Det verkar ju vara en bit på väg även om det viktigaste nu måste vara att få stopp på anfallet. Jag tror lite som bm att begränsa sockret så mkt som möjligt.
Om de inte visste om detta med hur man analyserar IR så blir det kanske inte helt lätt så småningom. Man måste alltså göra ngn sorts belastningstest (tror jag det heter) men du måste alltså mäta glukos o insulin under några timmar och se vad som händer vid ex glukostillförsel. De gör det nog ngnstans i Sverige men vet ej var.
Ursäkta - men jag trodde faktiskt bara det var jag som var så besvärlig vid ett klinikbesök!! Jag känner igen mig själv i din beskrivning. Tack och lov har jag en veterinär som står ut med alla mina frågor och olika andra påhitt.
Om det nu eg är viktigt att ha ett 'säkert svar', är det det?
Ursäkta - men jag trodde faktiskt bara det var jag som var så besvärlig vid ett klinikbesök!! Jag känner igen mig själv i din beskrivning. Tack och lov har jag en veterinär som står ut med alla mina frågor och olika andra påhitt.
Men ingen risk att höet blir dåligt då, om det hänger blött i otäck värme? (Idag regnar det och är bara 15 grader, men tänker om/när det blir sådär 30 grader igen?)
Egentligen är det kanske inte det. jag kommer att behandla min som om hon var en IR häst ändå.
Men när det gäller att gå på betet så tror jag att det känns tryggare om man vet att det har gått tillbaka igen. Det är ju det som är intressant att veta så småningom - om hon har blivit "bra" igen, inte hur pass mkt det är frågan om nu. För om hon inte är IR nästa vår så kan hon kanske gå i vår stora vinterhage som vanligt.
Men jag tänker kanske fel - ingen aning.
Det kan jag ju inte säga säkert, men än så länge verkar det fungera hur bra som helst. Jag tror i nuläget att risken är större att hon blir sjuk igen om jag ger hö som inte är blötlagt, än att hon blir sjuk av hö som hänger vått i hönät. När det är riktigt varmt ute torkar 0,5 kg faktiskt riktigt fort om det får hänga i solen...
Åh så skönt att höra! Det gör det ju lättare för matte att härda ut smärtan när det "inte är någon katastrof" i fötterna