Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det blir väl inte så stor mängd per nät:devil:

Är det varm så torkar det. Är det svalt, så blir det inte dåligt.:bow:

Jo, det blir en höbal (=5 kg, några väger kanske 6) per nät.
Annars äter den lilla reptilmulen på tok för fort ändå.

Jag gav ju i nät i början, nu under fånganfallet. Bara lite per gång. Men det blir för 'löst', han får ut stora tussar. Och så drog han ut allt ur nätet, och åt från backen iaf (ville ju ha nätet för han skulle äta högt). Så det sänkte inte takten nämnvärd. Liten 'pillmule' på ponnyer :devil:

Nu provade jag knöla ner en hel höbal, i tredubbla nät. Förhoppningen är att det ska bli svårare få ut det, då det är kvar i kakor och mer 'hårdpackat', så att det tar längre tid (och så får jag helt enkelt byta mot en ny höbal när han ätit hälften eller så och det börjar bli löst i nätet)

Och om man blöter en höbal, och det är varmt, så utanpå torkar den nog hyfsat fort man hänger den i solen, men i mitten. Det blir ju som när man får in ej genomtorkade balar, blir värme och äckeltillväxt i mitten. Det jag är rädd för.

Får se imorgon vad han fått i sig ur nätet, han hade inte ätit några oroväckande mängder när jag var ner och nattade för en halvtimme sen iaf. Dock kör han samma teknik som förr, dra ut - släpp ner - ät från golvet. Synd på framfötterna, men bra på tidsåtgången.

Ett Insulinprov är enkelt att ta. ( man brukar ta både glukos och Insulin från samma prov, dock ej vanligt med högt blodsocker på de insulinresistenta hästarna )

Det ska tas som ett fasteprov helst på förmiddagen-mitt på dagen. Man låter alltså hästen vara utan frukost, tar blodprov i ett serumrör, centrifugerar provet och skickar serum till lab. Skickas enklast till SLU, avdelningen för Klinisk Kemi i Uppsala som analyserar insulin.

Det bästa är att ta provet i hemmiljö vilket minskar risken för stresspåverkan.
Man bör inte heller ta det under ett akut fånganfall då hästen är smärtpåverkad, = stress. Stress kan ge falska förhöjningar av insulin.

Vad roligt att din ponny såg bra ut på röntgen!:)

Det råder delade meningar om det. De minnegoda minns höinfusionerna i skolan *urk*

Vissa säger du får hygienpåverkan efter 20 min, andra efter 40, andra efter 60 osv.

Hö är otroligt lagringsinstabilt om det är/blir vått, och har en snabb sportillväxt. Dock tycks det inte finnas något helt klarlagt svar varken på när kritisk tidpunkt inträder? =/

Däremot verkar de flesta vara hyfsat eniga om att ska du laka ur socker så måste du blötlägga minst 30 minuter för att få mer än markant urlakning. (Därför de som blöter till hosthästar inte ska blöta mer än 30 min). Finns en studie om jag inte minns fel där man på SLU kom fram till att 30 min var den perfekta tiden för att få maximal damm-/sporbindning men samtidigt inte mer än liten urlakning.

Det som tyvärr lakas ur är även mineralerna, värt komma ihåg. Inte 'bara' sockret man blir av med alltså. Nu går ju mineraler utmärkt tillsätta vid sidan, men bara man är medveten om det.

Så länge höet är under vatten växer det dock inte till speciellt mycket otäckheter, men när det tas upp.

så man skulle kunna ha det ligga längre stunder om det ligger helt under vatten? Gör det någon skillnad för hästen om det är blött eller om det har torkat?

Mineralerna, kan man isf köpa nåt "multimineraler" eller dylikt?

Det är är väl lite pest eller kolera över det... Självklart hade jag hellre låtit bli att blöta hö, men samtidigt är jag övertygad om att det var av yttersta vikt för att bryta min ponnys akuta fas. Jag antar att det, i alla fall teoretiskt sett, finns risk för ytterligare rotationer/sänkningar om man inte lyckas häva det akuta stadiet?

Hur överviktig VAR hon:eek:

Min gick ju ner 6 kg o såg ut som han hade gått ner 40-50 kg. M a o hade de karaktäristiska ställena försvunnit:banana: på vad Alex definitivt hade kallat för svält- 6 kg hö på 630 kg-tydligen ej så överviktig kuse.

Det vet jag inte eftersom jag vägde henne första gången och sedan bara har haft ett "hästmåttband". Jag vet att de inte är pålitliga.
Men hon är nog som AWs ponny. Det syntes inte att hon var så fet. Vågade visade då på 460 kg. Jag kan lova att jag blev rädd!
Men sedan bytte jag klinik och den nya har ingen våg.

Jag minns att jag mätte henne med måttbandet i julas, kommer inte ihå vad det visade bara att det var ganska otroligt! Men har nu insett att det kanske var ngt så när OK ändå.
Men jag har jämfört med Hennekes skala och enligt den så har hon tappat en hel del. 60 kg var kanske att ta i. Jag vet ju egentligen inte.

HUR illa är lucern med melass btw? (och går det bli av med melasseländet på något vis, typ skölja eller nåt?)

Lucern känns sådär iom MJ-innehållet iofs, är väl högt MJ sett till proteinet (där är ju t ex KPG mkt bättre), samtidigt är det väl bland det 'säkraste' att ge. Men det var det där få tag i melassfritt..

Jag vet inte hur illa det är med melassen men jag hade nog undvikit det.
Jag tror inte att det går att skölja ur den för jag tror att annat löser upp sig också. Fast det går kanske med hacket, vet inte, men inte med pelletsen.

Kvoten tycker jag inte spelar så stor roll i nuläget. Det viktiga är att energin är liten. Min får i sig tillräckligt med proteiner ändå.

Har ni inte City Gross i närheten? Där köper jag både pellets och hack utan melass.

Ang proteinet så dina är vuxna va, eller minns jag helt galet? Herrn här är ju 3 år. Och risken är stor att höet innehåller på tok för lite protein (iom sent slaget, skördat sent i juli). Och en - två veckor må ju vara hänt, men två månader är ju en annan femma. (Och nämn inte mineralerna, då får jag ångest på riktigt..)

Vet inte om någon citygross här, men ska googla. Har alla butiker samma sortiment? (Dvs har de melassfri lucern överallt)

Finns ju två ställen här där det ena är ÅF för kvarnbyfoder och det andra för DanGrönt, men ingen av dem har iaf förr haft det melassfria hemma, och var då (ska göra nytt försök nu) inte så pigg på ta hem.

Hmm, ska finnas ett citygross i Gävle numera tydligen!

Morgonens plus: Det var iaf ca halva hönätet kvar imorse, orkade inte knyta loss det från dess gedigna surrning och väga, så ögonuppskattat, kan vara 75% kvar med.

Morgonens minus: Jag är sjuk =/ Förbannade jäkla skit, jag har dels verkligen inte RÅD att vara sjuk, och det passar dåligt med recept som måste hämtas ut osv =/ Antar det är senaste tidens stress, både tidsmässigt/praktiskt och mentalt.

Jag minns att jag mätte henne med måttbandet i julas, kommer inte ihå vad det visade bara att det var ganska otroligt! Men har nu insett att det kanske var ngt så när OK ändå.
Men jag har jämfört med Hennekes skala och enligt den så har hon tappat en hel del. 60 kg var kanske att ta i. Jag vet ju egentligen inte.

Vet du att måttbandet slår fel på just din häst?

Nu är det länge sen jag kontrollerade måttbandet, men tidigare när jag gjor det, så om man mäter rätt (lägger lite snett runt, inte rakt runt) har det diffat +/- 25 kg på de hästar jag haft, jmf med våg.

Ska mäta Lillen idag sen, men när jag måtte honom kände jag ju att 'nej, det måste mäta fel'. Samtidigt med tange på att det 'uppsvällda' är borta, och vad han vägde på klinik så är det inte alls omöjligt det talade sant (ska kontrollmäta nu, då får jag ju svar).

Om det visar korrekt nu, ja då visade det rätt förr med, och då har han gått ner 25 kg på en dryg vecka. Sen är säkert en del av det vätska, men ändå.

Så 60 kg på den tid du beskriver tycker jag inte är konstigt eller 'uppseendeväckande' alls, låter helt rimligt. Hästar KAN ju tappa mycket snabbt om de äter dåligt t ex. Lämnade in 405 kg valack på klinik, och en knapp vecka senare hämtade jag hem 354 kg valack. Han åt knappt alls förvisso, tog ngn tugga av höet, och några fler tuggor av 'godismaten' de försökte truga i honom, men sen skickades han hem just för han inte ville äta.

Så 60 kg borta på ett halvårs vettig bantning känns fullt rimligt tycker jag.

Jag antar att det, i alla fall teoretiskt sett, finns risk för ytterligare rotationer/sänkningar om man inte lyckas häva det akuta stadiet?

Jag frågade faktiskt vet om just det. Och så länge han står på box och mjukt, fast underlag och kan avlasta om han vill (gräva ner tårna) och man inte får ett nytt akut uppblossande, så är risken tydligen väldigt liten. Men den är inte noll.

Ett nytt anfall och risken är högre än den var från början :crazy:

Ang proteinet så dina är vuxna va, eller minns jag helt galet? Herrn här är ju 3 år.

Vet inte om någon citygross här, men ska googla. Har alla butiker samma sortiment? (Dvs har de melassfri lucern överallt)

Finns ju två ställen här där det ena är ÅF för kvarnbyfoder och det andra för DanGrönt, men ingen av dem har iaf förr haft det melassfria hemma, och var då (ska göra nytt försök nu) inte så pigg på ta hem.

Mina är vuxna.
Det är klart att de ska ha tillräckligt med proteiner. Jag menade mer att det gör inte så mkt för min del om lusernet inte är det lusernfoder som innehåller mest protein.

Jag vet inte om de har samma sortiment överallt, vet inte ens om alla har hästfoder. Grannbyn här hemma har en CG affär med ett stort sortiment. De har en tjej som har egna hästar och då kan en hel del, en granne till oss som sköter den avdelningen så den är nog bättre än de flesta.

Jag är rätt nöjd med hur mkt hon har gått ner oavsett hur många kg det nu än är. Jag skulle naturligtvis ha mätt med måttbandet när hon vägdes men allt var så jobbigt då så jag missade det.

delvis knapplån

Jag som tyckte det gick så bra med min lilla häst.:cry:
Men jag tyckte hon gick lite konstigt när jag tog in henne på em. För en liten stund sedan skulle vi gått kvällspromenad. Jag vågade inte fortsätta utan gick hem igen. Man kan inte säga att hon haltar men hon gick inte heller helt normalt och har en ngt märkbar puls i HF. Hon åkte in i boxen igen tillsammans med lusernhack i stället för ett par timmar i hagen.

Jag hoppas att det bara är ngt vääldigt tillfälligt.

Jag var bara tvungen att skriva av mig - tror jag blir galen - det är snart ingen i familjen som orkar med min oro.

USCH! du med!! Jag tyckte min gick sämre i måndags också. Och jag som hade tänkt förlänga hagvistelsen - det blev inget med det. Jag kylde och sen åkte han in i boxen igen... I går kändes det bättre, men han hade fortfarande kraftigare puls i HF, fast inte i dom andra...

Ett Insulinprov är enkelt att ta. ( man brukar ta både glukos och Insulin från samma prov, dock ej vanligt med högt blodsocker på de insulinresistenta hästarna )

Jag är ändå lite osäker på hur mkt detta säger egentligen.
Man kan tex kanske aldrig utesluta att insulinet är högt av ngn annan anledning. Det blir på ngt sätt så att det är bättre inget test alls-

Sedan kan det vara bra att veta att hästar kan ha mkt höga insulinvärden. De kan producera mkt mer insulin än tex vad vi människor kan. Jag tror inte det finns så många fler djur som kan det. Men det är därför de har normala blodsockervärden även om de är IR. Det är inte alla som vet att det är så.
(Om nu ngn gör ett sådant test och blir chockad över resultatet).

Mina är vuxna.
Det är klart att de ska ha tillräckligt med proteiner. Jag menade mer att det gör inte så mkt för min del om lusernet inte är det lusernfoder som innehåller mest protein.

Jag vet inte om de har samma sortiment överallt, vet inte ens om alla har hästfoder. Grannbyn här hemma har en CG affär med ett stort sortiment. De har en tjej som har egna hästar och då kan en hel del, en granne till oss som sköter den avdelningen så den är nog bättre än de flesta.

Jag är rätt nöjd med hur mkt hon har gått ner oavsett hur många kg det nu än är. Jag skulle naturligtvis ha mätt med måttbandet när hon vägdes men allt var så jobbigt då så jag missade det.

Ah, jag missförstod dig. Jag trodde du menade att han kan äta hö, det gör inte så mkt, han får i sig nog protein ändå. Men då är jag helt med. Frågan är dock hur mkt lucern man törs ge för energins skull, men det blir ju ändå mindre chansning än bara höet.

Ah, jag missförstod dig. Jag trodde du menade att han kan äta hö, det gör inte så mkt, han får i sig nog protein ändå. Men då är jag helt med. Frågan är dock hur mkt lucern man törs ge för energins skull, men det blir ju ändå mindre chansning än bara höet.

Det beror på hur du gör (om jag förstår ditt resonemang rätt).
Jag byter ut hö mot lusern. Det blir oftast en energivinst (egentligen en förlust) men vinst för våra hästar eftersom lusernet innehåller ganska lite energi. Hacket innehåller 7,5 MJ (fast ditt hösilage var nog bättre förstås).
Nackdelen är att de äter det snabbt.

Men sedan är det ganska ofarlig energi också. Jag tror inte man ska glömma bort vilka sorters kolhydrater det är frågan om speciellt inte för en akut sjuk häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka