Sv: Fångtråd del 2
Men då du inte vet vad hans energibehov är- om han ska banta får du se mer till vad ögat säger. Höt låter väl bra, men mängden. Vad ska han väga?
Jag vet visst vad hans energibehov är. 40 MJ. Det är det han behöver för att hålla en sund kroppsvikt, dvs vara i normalhull.
Ögat påvisar inte proteinbrist förrän det gått på tok för långt (liksom mineralobalanser, men det är värre att lösa, enklare att chansa men kan ge värre utfall, men vi hoppar över det just nu)
Om min- som är dubbelt så stor fick samma hömängd o gick ner 6 kg(knappt 1%) på 5 v.- kan du kanske föreställa dig vad din behöver. Plus att han är av en lättfödd ras.
Min behöver 40 MJ, vilket ges av om vi ska göra det enkelt 5,3 kg melassfri lucern. Eller
5 resp 6 kg hö, vid en MJ/kg foder på 8 resp 7 MJ/kg foder.
Vad han OCKSÅ behöver, är tillräckligt med TS för att hans mage inte ska braka ihop än värre. Det är VIKTIGARE att magen håller, än att han går ner i 'maxfart'. Dvs idealet är 40 MJ/kg foder och tillräckligt med TS. Om man däremot måste välja mellan säg 50 MJ eller för lite TS, ska jag välja högre MJ men tillräcklig TS.
Om hans mage kraschar helt nu, och behandlingen måste sättas ut, och de inte lyckas vända det på klinik (vilket inte är helt självklart tyvärr), så är det game over. Om han inte går ner i vikt just exakt nu, är det inte game over.
Hade hans mage klarat lika lite TS/kropspvikt som din, dvs klarat sig på under minimibehov TS, hade vi inte haft något problem. Men nu är inte alls hästar som din.
Skij på treåriga PONNYER och treåriga hästar, ponnyer, speciellt naturraser, växer långsammare och längre än hästar. Han är inte färdigväxt på höjden heller (han är dessutom i växtryck just i detta nu).