Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL
Hur kommer ni att göra imorgon- med spöregnet o blåsten. Om de är vana att beta blir det ju fel... när man tar in dem o ger hö:crazy:

Jag ska ha dem inne inatt p g a 13m/s o hällregn under natten o sen troligen lika hela dagen:eek:

Hmmm- Hade lien inte gått sönder hade man kunna slå gräs förstås. Hmm igen. Kan ju låna en:idea:

Hösilage förra året vr 5.7 ja. Vet inte årets värden men är beställt med MAX 6 MJ/kg, helst mindre.

Höet har jag ju ingen aning om vad det innehåller, men det är nog som lucern eller bättre MJ-mässigt.

Är ju utmärkt om det går att byta, då är det ju lugnt, jag är dock rädd jag kommer få lägga 'ovanpå', då lucern ju äts upp så himla mycket fortare. Om man får tag i hack borde man dock kunna blanda in det i höet i hönätet?

Pellets går ju ner med rasande fart. Vet inte hur många mornar jag trott han vägrat äta betforn med medicin i. Han kör ner mulen, äter en kort stund och ställer sig sen vid dörren, som för att säga 'giftmat, ge mig annan'.
Jag går och kollar - krubban är renslickad och tom ;) Han får ju bara lite betfor, men ändock, den hastighetern är förbluffande.

Var/är inte rädd för energin så, att den ska ge fång, utan 'bara' för hur den påverkar vikten sas. Om jag måste lägga på lucern ovanpå höet så blir det ju mindre (ingen) viktnedgång.

Samtidigt är du ju hela tiden ett himla vägande för och emot, X på bekostnad av Y, eller Y på bekostnad av X.

KL
Hur kommer ni att göra imorgon- med spöregnet o blåsten. Om de är vana att beta blir det ju fel... när man tar in dem o ger hö:crazy:

Jag ska ha dem inne inatt p g a 13m/s o hällregn under natten o sen troligen lika hela dagen:eek:

Hmmm- Hade lien inte gått sönder hade man kunna slå gräs förstås. Hmm igen. Kan ju låna en:idea:

Gäller förvisso icke fånghästar/IR-hästar så vet inte hur applicerbart det är. Men 'vanliga' hästar så när de av en eller annan anledning måste stå inne, när de eg går på bete, så brukar jag lia/repa gräs och ge. För att slippa det blir tvära kast. Mina går ju dock alltid in på dagen, kortare eller längre tid, under bete, och är vana att äta både gräs och grovfoder, så är bara förhållandet mellan de två som ändras. Men för det inte ska bli tvärt det ena eller det andra så repar/liar jag gräs om de måste stå inne. (Undantaget om det bara är en dag, men då har jag ju blandat i botten).

Så om du ger gräs inne borde det väl fungera?

Jag fattar inte:confused:
Är höt så uselt att inte en fet ponny kan klara sig på det? Den blir ju fet av luft:crazy:

Halm o lusern- ja eller urlakat hö- proteinet finns ju kvar.

Ska man banta ska det vara nästan rent protein, inte både och.

Hoppas att din häst är som vanligt nu idag. Så himla tråkigt att det kändes som en liten försämring.

Som du vet så oroar jag mig också så himla mkt. Vi hade ju mer puls i en lite längre period igen och jag förstår inte det. Nu är det helt och hållet borta och min häst känns jättebra. Jag funderade ju mkt på värmen, solen och allt möjligt. Det är ju lika mkt sol nu och det har nästan varit varmare vissa dagar, så jag vet inte riktigt. Det är så svårt. Jag är väldigt orolig för nästa röntgen. Vet. vill vänta lite till eftersom hovarna växer så sakta på henne och tycker inte det är någon mening att kolla för tätt inpå förra bilderna.

Håller tummarna!

Jag fattar inte:confused:
Är höt så uselt att inte en fet ponny kan klara sig på det? Den blir ju fet av luft:crazy:

Halm o lusern- ja eller urlakat hö- proteinet finns ju kvar.

Ska man banta ska det vara nästan rent protein, inte både och.

Provar igen.

Höet är sent skördat, ogödslat ängshö. Slaget sent i juli. Jag har INGEN ANING om värdena på det. Men hö har sällan, hur man än bär sig åt, under ca 7 MJ/kg foder. Däremot så PROTEINET kan variera extremt. Sent slaget hö kan vara varsomhelst mellan ca 15 gr srp/kg foder, upp till riktigt bra värden.

Ponnyn behöver, fet eller ej, sitt protein. Extra viktigt då han är ung och växer. Risken är STOR att höet innehåller alldeles för lite protein för att täcka behovet ens om han fick 1.5 kg TS/100 gram. Nu får ponnyn dessutom mindre.
Samtidigt så är hans energibehov minimalt, 40 MJ. 7 MJ/kg ger att energibehovet är täckt på 6 kg hö, om det är 8 MJ/kg i höet så är behovet täckt på 5 kg hö. Är det ännu mer energi så täckt på än mindre.

Dvs på 5 - 6 kg hö täcks energibehovet, men det är ett proteinunderskott. Att justera ett proteinunderskott är omöjligt utan att lägga till MJ. Bäst är om man kan byta t ex 2 kg hö mot 2 kg lucern. Då påverkar man inte energin mer än marginellt, men tillgodoser proteinbehovet. MEN, det blir väldigt mycket mindre ättid, då det går mycket fortare att äta 2 kg lucern än 2 kg hö.

Alt är att lägga på lucern och inte minska höet. Det behåller ättiden, men plussar på MJ så man går över MJ-behovet.

Dvs det är ett evigt ställningstagande mellan att hålla magen i trim, eller få optimal viktnedgång. Ge för lite ättid, eller för mycket MJ. Om magen blir mer instabil är det väldigt dåligt just nu, om han inte går ner i vikt med blixtens hastighet är inte någon större fara i nuläget. Om han däremot skulle gå UPP är det väldigt dåligt.

Alltså måste man hitta någon form av gyllene balans. Och det i halvblindo, då det inte finns analys på höet.

Jag är ändå lite osäker på hur mkt detta säger egentligen.
Man kan tex kanske aldrig utesluta att insulinet är högt av ngn annan anledning. Det blir på ngt sätt så att det är bättre inget test alls-

Sedan kan det vara bra att veta att hästar kan ha mkt höga insulinvärden. De kan producera mkt mer insulin än tex vad vi människor kan. Jag tror inte det finns så många fler djur som kan det. Men det är därför de har normala blodsockervärden även om de är IR. Det är inte alla som vet att det är så.
(Om nu ngn gör ett sådant test och blir chockad över resultatet).

Det är detta prov som Strömsholm brukar ta på sina fånghästar med misstänkt IR och även på hästar med cushingmisstanke. ( Insulin + glukos+ ACTH ) Jag har själv tagit det på min IR häst flera ggr och svaret stämmer bra både med symptom och utseende på hästen tyvärr.
Jag har också tagit det på andra fånghästar vars ägare velat det trots att jag inte tycker att deras hästar ser ut som IR -hästar. Då har det varit normala värden. Har man riktigt höga insulinvärden på provet och en häst som stämmer in på utseende och symptom kan man nog lita på detta prov ganska så bra.
Provet är både enkelt att ta och billigt att analysera och kan vara en bra vägledning vid misstanke. Jag tycker det har en ganska bra funktion att fylla ffa då det gäller ev. bete till tidigare fånghästar bland annat.

Jag blir alldeles yr i huvudet ang prov. Är det någon som kan i klartext reda ut VILKA prov det finns, hur de tas (hemma/på klinik etc) och vad för- resp nackdelar är? Ska jag ta ett prov på herrn i framtiden verkar det ju onekligen som att jag får tala om för vet VAD som ska tas, och sen VAD som ska analyseras. Och jag har just nu mindre koll än nånsin på den delen...

Men då du inte vet vad hans energibehov är- om han ska banta får du se mer till vad ögat säger. Höt låter väl bra, men mängden. Vad ska han väga?

Om min- som är dubbelt så stor fick samma hömängd o gick ner 6 kg(knappt 1%) på 5 v.- kan du kanske föreställa dig vad din behöver. Plus att han är av en lättfödd ras.

Läs vad andra har gett sina som är av samma storlek. Det är ju livsviktigt för honom att bli slank- som växande hästar brukar vara. 3-åringar som fått mkt mat har nästan växt färdigt- breddar sig lite bara.

Men då du inte vet vad hans energibehov är- om han ska banta får du se mer till vad ögat säger. Höt låter väl bra, men mängden. Vad ska han väga?

Jag vet visst vad hans energibehov är. 40 MJ. Det är det han behöver för att hålla en sund kroppsvikt, dvs vara i normalhull.
Ögat påvisar inte proteinbrist förrän det gått på tok för långt (liksom mineralobalanser, men det är värre att lösa, enklare att chansa men kan ge värre utfall, men vi hoppar över det just nu)

Om min- som är dubbelt så stor fick samma hömängd o gick ner 6 kg(knappt 1%) på 5 v.- kan du kanske föreställa dig vad din behöver. Plus att han är av en lättfödd ras.

Min behöver 40 MJ, vilket ges av om vi ska göra det enkelt 5,3 kg melassfri lucern. Eller
5 resp 6 kg hö, vid en MJ/kg foder på 8 resp 7 MJ/kg foder.

Vad han OCKSÅ behöver, är tillräckligt med TS för att hans mage inte ska braka ihop än värre. Det är VIKTIGARE att magen håller, än att han går ner i 'maxfart'. Dvs idealet är 40 MJ/kg foder och tillräckligt med TS. Om man däremot måste välja mellan säg 50 MJ eller för lite TS, ska jag välja högre MJ men tillräcklig TS.

Om hans mage kraschar helt nu, och behandlingen måste sättas ut, och de inte lyckas vända det på klinik (vilket inte är helt självklart tyvärr), så är det game over. Om han inte går ner i vikt just exakt nu, är det inte game over.

Hade hans mage klarat lika lite TS/kropspvikt som din, dvs klarat sig på under minimibehov TS, hade vi inte haft något problem. Men nu är inte alls hästar som din.

Skij på treåriga PONNYER och treåriga hästar, ponnyer, speciellt naturraser, växer långsammare och längre än hästar. Han är inte färdigväxt på höjden heller (han är dessutom i växtryck just i detta nu).

Idag är hon som vanligt tror jag i alla fall.Jag tyckte att jag kunde märka en liten puls i det frambenet som hon gick mest konstigt med men den försvann med detsamma.
Fast glad är hon inte! Hon kan inte förstå varför hon måste vara inne och de andra ute. Jag passar på att städa logen för att hålla henne sällskap. Men det fungerar inte heller riktigt bra för så fort jag prasslar med en påse så tror hon det är matdags igen. I morgon får hon nog gå ut igen.

Bra att din häst mår bra. Det är mkt att oroa sig för. vi får hoppas att röntgenbilderna blir bra.

Det är detta prov som Strömsholm brukar ta på sina fånghästar med misstänkt IR och även på hästar med cushingmisstanke. ( Insulin + glukos+ ACTH ) Jag har själv tagit det på min IR häst flera ggr och svaret stämmer bra både med symptom och utseende på hästen tyvärr.
Jag har också tagit det på andra fånghästar vars ägare velat det trots att jag inte tycker att deras hästar ser ut som IR -hästar. Då har det varit normala värden. Har man riktigt höga insulinvärden på provet och en häst som stämmer in på utseende och symptom kan man nog lita på detta prov ganska så bra.
Provet är både enkelt att ta och billigt att analysera och kan vara en bra vägledning vid misstanke. Jag tycker det har en ganska bra funktion att fylla ffa då det gäller ev. bete till tidigare fånghästar bland annat.

Tack för svaret, bra att veta.
Om hästen då har normala glukosvärden och 72,7 (mikro) IU/ml (orkar inte leta upp mikrosymbolen). Hur ska man tolka det? Nu togs detta provet på kliniken. Hon hade inte ätit på några timmar och då bara lusern och halm. Hon hade varit där kanske tre timmar innan provet togs och är inte den häst som stressar upp sig så det märks i alla fall.

KL

Så hemskt väder ska inte vi ha. vi har sommar här.:)

(Jag har inte hunnit kolla ngn väderleksrapport, kanske bäst att jag gör det.)
Jag hade nog bara låtit de stå inne när det var som värst. Jag har alltid lusern och betfor hemma ändå så de hade fått lite av det.

Du bekymrar dig så att din häst ska få för lite mat. Problemet är ju att den fått på tok för mycket en längre tid och är fet!
5 kg hö är inte för lite ts till en pony som ska banta. Vattnar du ur höet varje dag dessutom så får du ut en del onödig energi ur höet. Du kanske ha jättehöga sockerhalter i höet som även det stör magfloran.
Bekymra dig i första hand om att få ner hästen i vikt så den kan bli smärtfri. Därefter om en månad kan du lägga dig på mer lagom foderstat.

Hästen ska ligga under näringsbehovet i maten för att gå ner i vikt. Då tar det i första hand på fettet.
Har den inga rotationer så kan du säkert ge den en mindre sjukhage snart så den rör sig lite också, förbränner mer.

Problemet är att hans MAGE kraschar vid för lite TS, dvs för lite mat. Och hans mage ÄR redan störd, och har så varit i en vecka nu. Än är det på rätt sida kritisk gräns, men går det över gränsen och blir en totalkrasch, så..

Jag skulle inte ha minsta problem ge honom 4 kg hö (med okej proteinvärde då givetvis) per dygn, om han mådde bra av det.

Men vad du och axel än anser, så hans mage är störd. Om det är bara TS, bara NSAID eller kombinationen är omöjligt att säga. Han har tidigare visat sig få störd mage när man går under 1.3 kg TS/100 kg.

Samtliga inblandade veterinärer är eniga om att så länge han är i en akut fångfas, och i behov av NSAID så är prioritet 1 att hålla magen under kontroll. En total magkrasch skulle vara ödesdiger.

5-6 kg hö kommer ge viktnedgång utan tvekan. Inte lika snabb som om man gick ner till 4 kg givetvis, men det kommer ändå att ge viktnedgång. Om man kan hålla magen i balans på 6 kg, ge 6 kg. Krävs det 7, ge sju.

När han är ur akut fas och NSAID kan sättas ut och han är fortsatt symptomfri, då kan man göra ett nytt försök gå ner under den TS han kraschat på förr, och se. Men inte innan.

En magkrasch nu kan liksom innebära att det slutar med att det inte finns några val, och han måste tas bort.

Han får gå ut i sjukhage tidigast om 4 veckor.

Det jag försöker nu, för magens skull, är ju att få till en jämn ström mat 24 h per dygn, men utan att öka kilona. För att se om det hjälper. Därav mitt hönätsinpackande.

Som för övrigt om jag ska rapportera om det fungerar hyfsat. Idealiskt skulle hönätet räckt till elva ikväll, men det kommer ta slut kring 18-tiden. Dock, om jag - när jag är frisk och kan köra bil, suck - investerar i lite hönät med små maskor, och trär tre sådana på varandra, borde man kunna sänka hastigheten lite mer. Alt att jag byter nät när det är halvtomt. Det är på slutet det rasslar iväg lite för fort.

Vad menar du med kraschar?
Lite lösare bollar- diarée? Var på skalan.

En IR häst kan få fel på magen av just insulinet. Bantas den- magen bra o därmed inget mer fång.

Hur kan du veta hut mkt MJ den behöver för att gå ner i vikt?
Den har väl bara stadigt ökat.
Hur kan du veta hur mkt den får i sig på bete? Det kanske är 150 MJ.

Ska man följa tabeller sådär- finns det en kolumn för feta naturras-ponnies?

Jag skiter fullständigt i tabellerna o har haft min häst i 18 år. varav en del år med övervikt. No more.:cool:

Ja jag kan inte annat är hålla med er två om vet rekommendationer avviker något från de flesta andras. Nä, nog är det bättre att skynda långsamt. Kanske jag ändå ska låta honom stå i den lilla hagen i några veckor till och sedan se vad som händer. Det konstiga var att v et verkligen sa att så fort hovis verkat honom så kunde jag ta ut honom och skritta lite grann, inga problem. Jag har inte varit i kontakt med fång innan och har inga erfarenheter i området så det känns verkligen förvirrande allt detta.

Sen sa vet att jag borde ge honom hö ist för hösilage som de brukar få på vintern men andra säger att hösilage ofta är bättre än hö. Vem ska man lyssna på egentligen?:crazy:

Hö eller hösilage är en fråga utan svar, tror jag. Som så mycket annat med fång...:crazy: Min ena hovslagare förklarade för några besökare idag på tyska vad fång beror på, och jag förstår inte tyska så bra att jag hängde med i allt, men hennes förklaring innehöll en massa "komplicerat" och "kan ha många orsaker".

Men i alla fall, jag tror inte att det finns ett ENTYDIGT svar angående vilket som är bättre att fodra med. Det finns ingen, vad jag vet, som bevisat att hösilage skulle vara vare sig bättre eller sämre än hö. Min magkänsla säger att hö är säkrare, men det finns många, många som fodrat sina fånghästar med hösilage år efter år utan problem.

Mina hästar har nu ikväll ganska mycket puls. Antar att det kan vara förväntat dock? De har stått 1 timme i transport, blivit skodda/verkade och sedan stått 1 timme till i transport. De verkar må hur bra som helst, men puls vill man ju aldrig ha... Skulle nog inte kollat puls i kväll...:crazy:

Mina hästar har nu ikväll ganska mycket puls. Antar att det kan vara förväntat dock? De har stått 1 timme i transport, blivit skodda/verkade och sedan stått 1 timme till i transport. De verkar må hur bra som helst, men puls vill man ju aldrig ha... Skulle nog inte kollat puls i kväll...:crazy:

Håller med dig, tycker de flesta frågor om fång är utan svar. :cry:
Men jag vet att det finns en förklaring till det. Man får vara glad för det man lyckats lära sig.:)

Som att inte kolla pulsen hela tiden. Det är jag jättebra på!
Min ponny fick nyss komma ut en stund i hagen efter en hel dag inne. Jag tog på henne den nya munkorgen med minihål. Det var inte alls populärt. hon stod bara still och tittade på mig och såg ledsen ut. Jag blev tvungen att känna på ben och hovar och puls en gång till för att övertyga mig själv om att allt var OK:

De kan nog ha puls efter att ha åkt i väg till hovslagaren. de har säkert vilat sig till imorgon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka