Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Men ibland är det ngt mitt emellan dvs man känner den om man "trycker" lite på rätt ställe. Hur ska man tolka detta mellanting?

Vet inte riktigt, men undrar om det är sådan puls som min vet kallar för "obetydlig". När man hittar den, men bara med lite ansträngning och om man känner på precis rätt ställe.

Vet inte hur det är med Edel (Johan Hansson) men de säljer iaf lucern "rent" om man ska tro på hemsidan.

Du kan inte få tag i Kvarnbyfoders melassfria lucernpellets då? Det finns en lista över återförsäljare på deras hemsida. Men tyvärr finns väl de flesta ÅF lite väl långt söderut för din del... Synd att du inte bor nära - jag har en halv säck som du hade kunnat få...

Inte fått tag på den ÅF i hyfsad närhet som finns listad, ska prova ringa imorgon igen. Lite nojig för sojaspillet i den dock, men oavsett är det ju bättre än inget. Men fick inte tag i dem som sagt. En Hippo-ÅF jag inte fått tag i med (eller jag fick tag i dem men gubben som svarade tyckte 'vad då för nåt sa du?' och tyckte det nog var bättre om jag ringde imorgon em och pratade med frugan *s*). Men de känns som mina sista hopp, och vad f*n gör jag annars liksom?

Suck, dessa hästar. Förhoppningsvis går det bra, men vet hur det känns! Ska hålla tummarna! (Min var iofs inte fång, utan en nyopererad herre - artroskopi i hasleden - som panikade för en skidåkare, sprängde boxhagen och galopperade runt på stallplanen i 10 minuter innan han lät sig fångas.. Det gick bra! *peppar*)

Vet inte riktigt, men undrar om det är sådan puls som min vet kallar för "obetydlig". När man hittar den, men bara med lite ansträngning och om man känner på precis rätt ställe.

Det är svårt att veta. Dessutom vet vi ju inte om vi menar likadant.
Påhittig häst du har. Ibland undrar jag varför allt tycks hända när de har fång. Min rymde ju ut ur sin box en januarifredagkväll, det har hon aldrig gjort tidigare.

Men vad jag förstår så hann inte din vara ute så länge?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är din häst bättre eller håller fånganfallet på fortfarande?

Just det ;)

Han är inte ur akut fas, och det gör mig vansinnig. Samtidigt är han ju bättre än innan. Han har ju slutat pulsa bak, lyfter gärna osv. Dessutom rör han sig bättre än i början, men inte bra.

Och fram..suck.. Höger fram går pulsen lite upp och ner i, mellan stark och kännbar utan problem till dunkande. Vänster fram däremot, benet som är sämst, där har han fortfarande dunkande puls, lyfter ogärna HF . och idag slog han ju till med (för första gången) värme BF, mest VF =/

Nej, enligt maken hann hon i princip bara ut och vända...

Påhittig - det är bara förnamnet! Hos henne får man spika/skruva/binda fast ALLT som är löst. Vattentunnan t.ex. sitter "fastkedjad" i väggen, annars välter hon den.

Just det ;)

Han är inte ur akut fas, och det gör mig vansinnig. Samtidigt är han ju bättre än innan. Han har ju slutat pulsa bak, lyfter gärna osv. Dessutom rör han sig bättre än i början, men inte bra.

Det är kanske så det går till ibland innan den akuta fasen går över. Jag är egentligen lite osäker på det.

Men det jag tänker på är ju om du har lyckats få bort allt som triggar igång det. Höet tex, åt han det innan han blev dålig? Har du börjat lägga det i blöt så att en del av sockret och fruktanet försvinner?

Hoppas du tar detta på rätt sätt. Jag vill inte skrämma upp dig eller tala om för dig vad du ska göra utan bara hjälpa dig att bolla tankarna.

www.johanhansson.se skrev:
Spannmål och råvaror som lucern, soja, havre, korn och vete säljs både säckat och löst.

Första sidan.

Sedan står det på hästfoder att de säljer lucernpellets men inte om de innehåller något mer.

Sojaspill:confused:? Var någonstans hittar du det?

Buketråd som jag snubblade över när jag googlade kvarnby för att se om jag kunde hitta någon förrymd ÅF. Kan leta upp den igen, men personen hade ringt Kvarnbyfoder, och fått bekräftat att de har samma silo till soja och lucern och det kan förekomma sojaspill. Personen hade en sojaallergisk häst, därför hon började rota i det.

Och soja känns lite sådär ihop med fång, dock är det ju förhoppningsvis så lite att det inte märks, men kändes när jag såg det säkrare med dangroents.

Ursp postat av Mitrolle:
Har själv hittat sojan i säckar vi fått och pratat med Kvarnby som bekräftat att det är sojarester p.g.a. att de har lucernen i samma silo som de har soja i innan.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12145832

Mitrolle igen:
Tyvärr så är det sojaspill i Kvarnbys lucernpellets förutom lucern. De har samma silo till soja och lucern så det kommer med rester i den. Detta gör ju att deras värden heller inte stämmer överrens med vad som står på påsen för beroende på hur stor mängd soja det finns medblandat i fodret så kan det ju röra sig om stora proteinskillnader.

Upptäckte detta då jag har en häst som är allergisk mot soja och det är bekräftat av Kvarnby.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=986842

Nej, det trodde jag i och för sig inte heller, men jag förstår inte riktigt var någonstans sojaspill skulle komma in i lucernpellets över huvudtaget? Det står "oblandad foderråvara" på säcken, och vad jag kan förstå är det inget annat än lucernmjöl pressat till pellets i säcken. Det står INGET om några ev tillsatser...

Det är kanske så det går till ibland innan den akuta fasen går över. Jag är egentligen lite osäker på det.

Men det jag tänker på är ju om du har lyckats få bort allt som triggar igång det. Höet tex, åt han det innan han blev dålig? Har du börjat lägga det i blöt så att en del av sockret och fruktanet försvinner?

Hoppas du tar detta på rätt sätt. Jag vill inte skrämma upp dig eller tala om för dig vad du ska göra utan bara hjälpa dig att bolla tankarna.

Nja, han borde vara ur akut fas, det var ju orosmolnet på klinikbesöket =/

Och nej nej, jag tar inte illa upp. Han åt av höet innan med, men inte så mycket, kanske 2 kg/dag.

Har blött det inatt och idag, så kan ju gissa att jag blev nojig när han då plötsligt är VARM i hovarna. Nu är det säkert (intala sig) en slump att det sammanföll, men..

Fast det känns ju som om det skulle vara försumbara mängder, om det ens är sant?

Sant är det säkert (det är förvånande ofta man stöter på spill i 'ren' råvara, hittat betfor hur många ggr som helst i vetekli t ex, från GG). Men ja, det är förhoppningsvis pyttemängder, men kan jag välja annat gör jag gärna det. Men som sagt, går det få tag på Kvarnby kör jag det, utan tvekan. Även med betydande mängder soja så är det bättre än melass-lucern.

(Att jag är skeptisk till soja är dels för jag har noll koll på hur han tål/inte tål det, och så för lilla magen).

Ah, där stod det ja, jag hade ju varit där, men den myrstilen missade jag. Lägger till de på listan över att ringa imorgon, tack!

Förvånande btw att inte t ex Krafft kommit med melassfri lucern, de brukar ju annars vara hyfsade på att plocka upp marknadsönskemål/efterfrågan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka