Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Mm, båda sorterna, tyvärr. Deras lucernpellets jag har i tunnan nu, och hacket har jag använt förr, det är Hartogs lucerne mix och det är ju inte alls lämpat för fånghästar, är en mix med lucern, havregräs (? eller nåt liknande, 'green harvested oats), klöver, melass och olja. Fint till tunna fbl dock (om de hade gått med på att äta det vill säga..harkel..)

Senast ändrad:

Just det ;)

Han är inte ur akut fas, och det gör mig vansinnig. Samtidigt är han ju bättre än innan. Han har ju slutat pulsa bak, lyfter gärna osv. Dessutom rör han sig bättre än i början, men inte bra.

Och fram..suck.. Höger fram går pulsen lite upp och ner i, mellan stark och kännbar utan problem till dunkande. Vänster fram däremot, benet som är sämst, där har han fortfarande dunkande puls, lyfter ogärna HF . och idag slog han ju till med (för första gången) värme BF, mest VF =/

Kanske finns svaret redan på nån av sidorna men orkar inte leta... Hur länge sen är det som din häst insjuknade då? Jag är nämligen också orolig för puls fram på min. Värst i vänster. Han blev akut sjuk på midsommarafton - alltså drygt tre veckor sen men hade dessförinnan troligen haft "smygande" fång under en tid. Bak kan jag bara med svårighet hitta puls men fram ganska lätt. Han rör sig helt normalt, är röntgad och hade lätta till måttliga rotationer fram. Hur länge är det "normalt" att pulsen kan hänga i?

Kanske finns svaret redan på nån av sidorna men orkar inte leta... Hur länge sen är det som din häst insjuknade då? Jag är nämligen också orolig för puls fram på min. Värst i vänster. Han blev akut sjuk på midsommarafton - alltså drygt tre veckor sen men hade dessförinnan troligen haft "smygande" fång under en tid. Bak kan jag bara med svårighet hitta puls men fram ganska lätt. Han rör sig helt normalt, är röntgad och hade lätta till måttliga rotationer fram. Hur länge är det "normalt" att pulsen kan hänga i?

28:e juni, så 1½ v drygt nu. Är veterinärorder på att är han inte bättre i början på nästa vecka, då ska han in på klinik för behandling där.

Min hade inga rotationer 9 dagar efter första symptom (ev 10 dagar, det KAN ha börjat dagen innan, den 27:e), dock rör han sig inte normalt, han är fortfarande stapplig på betong och har svårt att vända (hemma på gummimattan är han normal).

Hur länge de kan ha förstärkt puls tycks vara kuggfrågan vad gäller fång tyvärr, undrat detsamma men inte fått klart svar. Dock så vad gäller den kratigt förstärka puls min herre har, så måste den absolut gå ner iaf enligt vet (hon sa dock gå ner, inte gå bort)

Tack för ditt svar! Jag tycker inte att min har så särskilt stark puls och jag måste hitta exakt rätt ställe för att känna, och klämma rätt hårt. Men helt klart mer än vad som är normalt för honom.

Om du har en rotation så har du en skada och därmed en inflammation och då kommer pulsen hänga i tills det läkt/vuxit ned i alla fall en bit.

Pulsen tyder ju på att en inflammation pågår. Inflammation = värme puls rodnad är ju kroppens försvar mot skada.

Kroppen känner att här är det skadat så hit skickar vi blodet ( blodet inenhåller ju näringsämnen för läkning )

Själv ordnade min häst en fulständig stortånagelsresektion på mig. Dvs hon ställde sig på min fot när jag stod bredbent och hällde upp vatten från en dunk. Hennes rara vikt gjorde att det blödde så från under nageln att den släppte helt till slut ( flera veckor senare) - så länge min kropp kände av en skada så skickade den blod och lymfa dit, fast det var väldigt länge sedan hästen klivit av...

Som jag förstår det är det en bättre mätare att se om svullnaden gått ned hur passa aktiv processen är, läkningen kommer ju att pågå länge efter att den akuta infallamtione i lamellerna hävts - om du förstår

vet inte hur jag skall förklara men själva anfallet är ju en grej och läkningsprocessen efter ett anfall en annan

Jag antar att du har en rejält förstäkt puls under anfallet, men att den är lindrigt förstärskt efter en tid under läkeprocessen

:confused:

Senast ändrad:

Om du har en rotation så har du en skada och därmed en inflammation och då kommer pulsen hänga i tills det läkt/vuxit ned i alla fall en bit.

Pulsen tyder ju på att en inflammation pågår. Inflammation = värme puls rodnad är ju kroppens försvar mot skada.

Jag förstår hur du menar.
Men på ngt sätt ska man kanske skilja på en inflammation som orsakas av det akuta stadiet och den inflammation som uppstår mer lokalt i hoven säkert flera ggr om medans den läker.

I det första fallet trodde jag att det var just själva inflammationen som ger upphov till att MMP de enzymer som bryter ner lamellerna aktiveras (nu vet man ju inte detta i detalj än). Och att detta sätts igång av ett tillstånd i kroppen ex för mkt stärkelseintag.

Det kan väl knappast vara så att det är en inflammation i lamellerna hela tiden ända tills den har vuxit ner en bit, säg två månader bara för att ta ett ex.

Ursäkta litet rörigt inlägg jag märker att jag inte kan förklara hur jag menar.

Men jag ser det som att först blir det en kraftig inflammation oftast i mer än en hov. Så länge denna pågår är risken stor för hovbensförändringar. Sedan avstannar detta efter inte alltför lång tid men det har inte läkt i hoven. Om man sedan anstränger den på ngt sätt blir det en lokal inflammation som då gör att en fånghäst kan ha puls till och från ganska länge.

Så har jag förstått det.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Det man är mest angelägen om är ju att få stopp på en eventuellt pågående rotation. Hur vet man att den processen avklingat? Eller inte avklingat...:confused:

Jag skulle se det på att svullnaden gått ned.

Är de rejält svullna så kan de ju vara svullna upp på skenan det backar ju nedåt sedan - om de ej längre är svullna i kronranden skull jag andas

men jag är ingen expert - bara tänker

Ok, det låter som att han är frisk då :)

Jag kände ju på stallkompisen när han fick sitt (iofs lindriga) fånganfall och det var ju verkligen enkelt att hitta puls på honom, då kunde man hålla nästan var som helst på bakre delen av kotan så kände man det.

Men på min (som är frisk) så får man ju leta upp där ådran går och så kan man känna väldigt lätt dunkande, som på min handled ungefär, i vila.

Har bara en bamsing som är frisk att jämföra med, och det tycker jag är skitsvårt. Dels så har han så mycket hår på fötterna, så man får gräva sig in för att komma inpå huden, sen så får man ju leta upp rätt ställe där ådran går. Så honom har jag svårt att jämföra med.

Ska se om jag kan få låna någons friska häst så jag kan jämföra.

Annars är det som ni sa bra att känna varje dag så man vet hur det brukar kännas. Så märker man lättare om något inte är som det ska.

Tack för tipsen!

Min ponny har inte varit svullen precis, lite i kronranden men absolut inte på benen.

Lillen har inte varit svullen alls nånstans heller, varken kronrand eller ben. (Jag har faktiskt varit förvånad att han fortfarande, trots boxvila och hela kitet, har helt torra, fina ben). Nu har (eller iaf hade) han ju ingen rotation, men likväl har han ett rejält fånganfall liksom.

KL

Fråga en duktig vet, som har stor erfarenhet av fång, istället för att vi amatörer spekulerar här

Men ett av symptomen på fång är ju svullnad i kornranden, sedan kanske inte ägaren märker det, liksom ett lindrigt anfall ägarens inte märker alls, utan senare kommer hovis och säger - du din häst har haft fång

Tussemaja hade i alla fall måttlig rotation och då borde det märkts på kronranden, men som sagt fråga proffsen, som har sett många fånghästar

Fast min herre är kollad av veterinär första (ev andra) dagen, i riktigt tokakut anfall - ingen svullnad. Sen är han kollad av hovis tredje (ev 4:e) dagen i anfallet - ingen svullnad. Och så kollad av ännu en vet + hovis 9:e (ev 10:e) dagen i anfallet - ingen svullnad.

Så i min herres fall kan man konstatera att han har ett kraftigt fånganfall, och inte fått minsta svullnad i varken kronrand eller ben.

(Och ja, jag skulle känna om han fick det jag med, men jag antar att jag inte är betrodd)

Du kan ju börja med att se vem man svarar :grin:

Du hade inte rotation
det hade Tussemajas häst, då torde hennes anfall ha varit allvarligare, eftersom det ledde till kronisk fång dvs större skad = större försvar från kroppen. Inflammation = kroppens försvar på skada

Jag hoppas att det inte är ditt senast förvärv som ev skulle till himlen nu?
varför kallar du din häst "herrn" ???

jag läser inte dina inlägg ang hästvård, men rent allmänt så mäts anfall i Obel grader

Jag såg vem jag svarade - du skrev:

Men ett av symptomen på fång är ju svullnad i kornranden, sedan kanske inte ägaren märker det, liksom ett lindrigt anfall ägarens inte märker alls, utan senare kommer hovis och säger - du din häst har haft fång

Du nämner inte ett ord om att svullnad är en symptom på rotation, utan på fång. Det går utmärkt att ha även ett kraftigt fånganfall utan rotation. Och utan svullnad. Det jag svarade på.

Obelgrad 3 hade min herre, dvs kraftigt fånganfall. (I dagsläget är han på Obelgrad 2 ungefär)

Varför jag kallar honom herrn? Tja, varför kalla vissa sin häst för Nisse? =) Här har de en rad smeknamn, i grunden är det 'Disse' och 'Lillen' de kallas, men de går ofta frekvent under benämningen 'Röde herrn' och 'lille herrn' (eller Rara röda, Röda Räcern, Lillemannen, Liemannen, lillknatten, tjockponnyn, sötponnyn, fina fuxen, fullblodsskrället osv osv.. kära barn har många namn)

Senast ändrad:

Min hade rotationer och sänkning på ena fram.

Inte svullen en dag (om vi bortser från det allmänna ödemet som dök upp ffa på buken). Möjligen att man kunde se en "svampighet" i kronranden på den hoven som var sänkt. Men ingen svullnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka