Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Suck, dessa hästar. Förhoppningsvis går det bra, men vet hur det känns! Ska hålla tummarna!

Hon hade rejält med puls igår kväll, så jag gav lite butta. Nu på morgonen fick jag leta runt tills jag hittade pulsen, och den var lite, lite förhöjd, tycker jag. Men definitivt mycket bättre. Jag fortsätter med butta i några dagar till för att förhoppningsvis förhindra en inflammation. Tror att pulsen är en kombination av verkning och skoning (känns som han tog "rejält" denna gången. Alltså inte mer än han skulle, men ändå en större förändring kanske) och äventyret igår.

Jag tror också att det beror på en liten extra påfrestning. Jag antar att vi får räkna med det tills hovarna på våra hästar har vuxit ut igen. Det viktiga är antagligen att man är observant hela tiden så att man kan backa lite igen. när det behövs. Jag vet att du är det och tycker att du lägger ner ett jättejobb på dina hästar.

Nästa sommar är denna mardröm förhoppningsvis över och hästarna går i sina hagar igen som vanligt :)
om man nu vågar tänka så långt fram i tiden. :crazy:

Hon hade rejält med puls igår kväll, så jag gav lite butta. Nu på morgonen fick jag leta runt tills jag hittade pulsen, och den var lite, lite förhöjd, tycker jag. Men definitivt mycket bättre. Jag fortsätter med butta i några dagar till för att förhoppningsvis förhindra en inflammation. Tror att pulsen är en kombination av verkning och skoning (känns som han tog "rejält" denna gången. Alltså inte mer än han skulle, men ändå en större förändring kanske) och äventyret igår.

Tror du är på rätt spår där, att båda sakerna ihop blev lite mycket helt enkelt. Vet varnade ju mig för att inte göra två saker samtidigt under konv. T ex inte ge större hage och börja promenera samtidigt, utan ta en sak i taget.

Men är ju jättepositivt att pulsen gick tillbaka direkt med butta!

Nu vet jag inte vilken av dina hästar du pratar om, men är det den gula- som är skodd?

Har du inte fått bölderna i samband med skoningarna:confused:

När kan man börja låta fångponnyn få smaka på gräs med munkorg på?

Det har nu gått ca 10 veckor sedan han blev halt (det var få anfallet började). Han är nu skodd med bakvända skor, fyllda med silikon. Pulsen är fortfarande något förstärkt i höger fram. Han ser ohalt ut i paddocken men ser inte helt hundra ut vid trav på hårt underlag.

Är det för tidigt med munkorgen?
När bör jag boka ett återbesök för röntgen om jag vill se om det skett någon förbättring/förändring? Han hade en lidrig rotation på höger fram vid klinikbesöket för ca 7 veckor sedan.

Är den smal? Om den får i sig pyttelite o är smal, skulle jag nog släppa den en stund- eller förresten- fråga din vet.
Vad utlöste fången?

Skulle absolut inte utsätta den för att trava på hårt underlag- knappt ens gå.

Han är i normalhull, har inte varit fet sedan han fick fång förra sommaren. Jag vet faktiskt inte vad som utlöste fånganfallet denna gången för han har inte gått på gräs i år och jag har inte gjort några foderbyten.

Vet sa när han fångskoddes att han tidigast efter midsommar skulle få smaka på gräs. Innan min hovslagare skodde om honom med silikonsulor istället för klinikens plastsulor så har han även haft lite värme i höger fram så jag har inte tyckt att det över huvud taget har varit aktuellt med gräs tidigare.

Jag har enbart travat honom på gårdsplanen till och från hagen när jag har behövt kolla om han är halt eller inte eftersom han inte är det i paddocken.

En fånghäst är skör o öm länge, så man bör prova på mjukare underlag för att se om den är halt "på riktigt":angel: Om den knallar på- går bra på hårt underlag o vänder bra- brukar räcka.

Vad är normalhull?
Är revbenen där... utan direkt hull på?

OM han inte är helt hundra är ju frågan om han ska gå ute? Fast paddocken kanske är väldigt liten och han inte rör sig så mkt?

Vad gäller gräs generellt så om jag ville så kunde min få börja peta i sig små grässtrån när han fick komma ut i större hage, under förutsättning att vikten är normal då. Stor hage får han OM allt går väl komma ut tidigast typ 2 - 3 månader efter anfallet, han har inga rotationer. (5 v boxvila, 4 v LITEN sjukhage, sen succesivt utöka den långsamt. Och inte både promenera och släppa i större hage samtidigt)

Och inte både promenera och släppa i större hage samtidigt)
Det här är klokt. O jag skulle hellre ha den ute på mjukt underlag i större hage o vänta med att ta ut den- om man nu inte har supermjuka skogsvägar.

Han har knallat på bra på hårt underlag och varit pigg och framåt hela tiden förutom direkt före och efter klinikbesöket. Han var mycket sämre efter fångskoningen på kliniken men har gradvis blivit bättre. Efter att min hovslagare skott om honom försvann värmen i hoven men pulsen känns fortfarande tydligare i den kotan. Han har inte gjort några "fångvändningar" på hela tiden.

Normalhull för mig är att du inte ser revbenen, men kan känna dem. Han är lite bukig dock eftersom det av förklarliga skäl inte gått att motionera honom.

Det här är klokt. O jag skulle hellre ha den ute på mjukt underlag i större hage o vänta med att ta ut den- om man nu inte har supermjuka skogsvägar.

Japp, det var vad vet rekommenderade, stor hage FÖRST. Sen när han gått där ett tag, och klarat det fint, DÅ börja promenera. Men hon la till att om jag 'måste' börja promenera tidigare, t ex för vikten, så då absolut inte göra 'två saker samtidigt'.

Jag har mjuka skogsstigar att gå på, men kommer ändå att släppa först och gå sen om planen fungerar. För det är skillnad att gå frivilligt i en hage, och att gå i 'mattes takt när matte säger' i snöre liksom.

Förresten så det där 'inte två saker samtidigt' gällde överlag, inte verka/sko och ge större hage samma dag osv. Utan försöka få en sak i taget, och se hur hästen reagerar på det först.

Min FÅR ju gå på i boxhage ute nu om han vill, på sand. MEN, jag kan inte anlägga en sån direkt utanför stallet, utan han måste gå ungefär 50 meter dit, på 'stampat jordgolv'. Det är anledningen att jag har honom inne i boxen, för han inte ska gå 50 meter två ggr/dag nu. Så lite förvånad över att en med rotation får gå på hårt underlag till/från hagen?

Han har gått i en liten sandhage (ca 6x4 meter) som vi harvar upp varje dag. På nätterna står han inne. De promenaderna han har fått har varit i våran mjuka paddock (eftersom det är för hårt över allt), han har inte varit lös i paddocken.

Ah, då låter det fullt rimligt (även om det är betydligt snabbare konv än min skulle fått om han haft rotationer). Men det är hårt underlag på väg till/från paddocken, eller var kom det hårda in?

Jag förstår inte en del klinikers brådska med att sko dem:confused:
Det verkar som om många får problem av det o ändå:crazy:
De måste då belasta just... hovväggen som är lite itu.

Jag har kanske 10 meter från stallet till sandhagen. Som tur är har jag gjort mina rasthagar med sand längst upp. Hur är det tänkt med större hage? Är det fortfarande sand som gäller då?

Jag tror nog att det är bäst att boka ett återbesök snart så veterinären får hjälpa mig med rätt beslut. (Tyvärr blir det nog samma vet som tyckte att han kunde få äta gräs 5 min om dagen trots fången, för att sedan vända helt om när jag kom tillbaka för att fångsko en vecka senare).

Jag är så konfunderad för förra året när han fick fång tog vi av skona och då var han riktigt dålig och hängig dessutom. Efter fem veckor fick kan specialskor och efter det har det inte varit några problem förrän vid detta anfallet. Nu har jag en pigg och glad ponny som "bara" har förstärkt puls och markerar på hårt underlag, men det tar tiiiiid.

Jag har 50 meter till paddocken. Det kanske är för långt? Han rör sig fort och obehindrat på gruset dit i skritt.

Kom att tänka på ett inslag från ngt träningsproffs som sändes igår.

Kosten är A o O vid bantning, men motion HJÄLPER till!
Intar du för mkt o redan är tjock får du motionera ihjäl dig o ändå inte gå ner.

Det GÅR att banta en stillastående häst, men för att få ner insulinet- krävs motion-IR- diabetes 2-typ. Men för att inte få återfall skulle JAG iallafall vänta med att belasta den för att sen se till att den hålls smal o får daglig motion.

Nu är det länge sen (2001), men då hade jag ett sto med fång som behandlades av Owe Wattle på SLU/Ultuna. Som ju både då och nu anses vara en av de bästa på fång. Han var MYCKET bestämd på att det var boxvila tills hästen var HELT symptomfri. Mitt sto hade en markering kvar i TRAV på HÅRT underlag. Hon fick inte släppas ut från boxvilan.. De skulle vara helt symptomfria till 100% innan de fick gå ut.

Jag vet inte hur 'strikt' min nuvarande vet är, men hela tiden så har det när det pratats om när slippa boxvila, varit under förutsättningen att han är symptomfri. Dock har vi inte diskuterat vad symptomfri är i detalj, om det är i skritt eller ej.

Vi jobbar ju på att häva akuta anfallet än, så inte kommit till detalj-detaljnivå än ang längre fram.

Min fick gå o vända i löpgången, men med den rutin han har- travade han:rofl:
Var då barfota i 15 v.

Som jag fattade var det Ok med det första- fick börja vara ute i sjukhage- hela dagarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka