Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Med tanke på att hästen inte är riktigt bra än eller vad man nu ska kalla det så hade jag försökt att ge mer lusern och mindre hö.
Lusern är ganska så ofarligt att ge och dessutom bra för tarmarnas pH, hovarna osv. Om jag nu ska upprepa mig lite så höet vet du ju egentligen inte vad det innehåller. Tänk om det innehåller massor av socker och fruktaner och det är därför som det inte verkar ge sig riktigt.

Jag hade nog struntat lite i energimängden i detta läget och brytt mig betydligt mer om vad han äter.

Men det är så jag har resonerat med min ponny.

Men kan man ge årets hö eller ska man försöka att få tag i fjolårets hö eller halm? Eller är det värderna som helt styr? Vad ska man tänka på? Hur länge ska man hålla dom från gräs? Är gräs att glömma i år?

Du kan ge årets, men det ska helst vara sent slaget, därför det brukar bli fjolårshö. Du vill ha så lågt MJ det går, och så lite socker som möjligt i det. Och där är generellt ett sent slaget hö, gärna ängshö eller annat ogödslat oftast bättre än årshö. Men t ex så årshö från en träda är bättre än fjolårshö från gödslad vall, generellt.

Sen beror sockermängden en del på när det är slaget och en del på vad som ingår i höet, dvs vad det är för 'grässort'

Boxvilan är satt till hästen är symtomfri och kan då komma ut i grushage. Men denna grushage kan den vara en upptrampad hage = jord? och inget gräs?

Den ska helst vara med mjukt underlag, dvs sand, grus etc. Men det går med stampat jordgolv med. Men kan man välja är sand bättre. Har hästen rotationer ska den absolut helst stå på mjukt underlag, just pga rotationerna. Sen, grushage menar du boxhage eller paddockstorlek eller vad? Jag antar du menar boxhage/liten sjukhage? Då kan man ju sanda/spåna/torva/vad man nu har att tillgå en liten hage.

Håller tummarna för din häst!

Samtidigt har VF varit sämst hela tiden, och fånganfallet KAN ha startat dagen innan, då han när han travade ut i hagen på kvällen såg oren ut på VF i trav. Jag kollade puls och värme men ingen. Så jag (och jodå, GISSA om jag anklagat mig för det) antog att han trampat på en sten eller liknande, och satt i bilen och funderade på om jag skulle boka om onsdagens verkning till en skoning.

Jo, han kände säkert av fången redan då, men du kan knappast anklaga dig själv (även om jag hade gjort detsamma :crazy:). Om du kände efter puls och värme, och inte hittade något, hade du ju INGEN anledning att misstänka fång egentligen!

Med tanke på att hästen inte är riktigt bra än eller vad man nu ska kalla det så hade jag försökt att ge mer lusern och mindre hö.
Lusern är ganska så ofarligt att ge och dessutom bra för tarmarnas pH, hovarna osv. Om jag nu ska upprepa mig lite så höet vet du ju egentligen inte vad det innehåller. Tänk om det innehåller massor av socker och fruktaner och det är därför som det inte verkar ge sig riktigt.

Jag hade nog struntat lite i energimängden i detta läget och brytt mig betydligt mer om vad han äter.

Men det är så jag har resonerat med min ponny.

I nuläget är ju prio ett hålla ihop magen och att få hejd på fanskapet. De hänger ju ihop. Viktnedgång just nu känns sekundär, men jag vill inte att han går UPP. Där hade det varit en dröm att veta vad höet innehåller, det kanske innehåller 8 MJ/kg, då är det sak samma så med 1 kg hö och 1 kg lucern, eller så innehåller höet 8.5 MJ och då är det en vinst i varje kilo man kan byta, eller så ligger höet under lucernet. Ja vem vet.

Tänkt en del just på det du skrivit om att kanske höet är rena sockerbomben. Det BORDE inte vara det som sagt (sen slaget ängshö), men man vet ju inte. Därför jag så gärna velat ha tag på hackad lucern, att blanda i höet i hönätet. För lucernpellets äter han ju upp så förbannat snabbt. HUR snabbt vet jag inte, men det är en sabla fart på betforätandet.

Iofs skulle jag kunna överpeppra maten med några dl mineralpellets, han faller hellre död ner än äter dem, och det tar tid för honom att sortera ut :devil:

Men kan ju se hur fort han äter lucernet, men jag är rädd det går med blixtens hastighet, och då blir det ju helfel att dra ner höet, då minskas ättiden. Och magen verkade svara bra på när han kunde äta hela tiden ur hönätet.

Men om man låtsas höet är en sockerbomb, så om man går ner till 4 kg hö och 2,3 liter lucern t ex, är det som att pissa i nilen eller gör det ngn skillnad? Innehållet av fruktan i grovfoder är och förblir ju LÅGT, och det är omöjligt för dem att äta sig till sån mängd som utlöst fång i experiment. Samtidigt har ju ingen kollat hur mkt som behövs UNDER ett pågående anfall, så?

Jo, han kände säkert av fången redan då, men du kan knappast anklaga dig själv (även om jag hade gjort detsamma :crazy:). Om du kände efter puls och värme, och inte hittade något, hade du ju INGEN anledning att misstänka fång egentligen!

Förutom sommar, bete, ponny och fet... :( Jag HADE nog misstäng fång (fångesten lever än trots det var snart ett decennium sen jag hade fånghäst sist) om det inte varit så att han har emliga, tunna och känsliga sulor och det var torrt och hårt. Så jag tänkte inte längre, utan 'bara dit'. Hade jag inte haft bråttom till jobbet kanske jag gjort mer än kollat puls & värme. Vänt honom snävt eller liknande, och märkt det. Men jag släppte ut direkt innan jobbet, och han såg normal ut i skritt. Jag lär aldrig gå på den lätta mer iaf, den där stackarn kommer åka på box just in case om han så mycket som tassar två steg i rad i framtiden ;)

Men gjort är ju gjort, och endera började fången då (jag misstänker det), eller så har han mot alla odds lyckats med TVÅ saker, och det finns något annat skit i/med VF, och fång ovanpå?

Gammalt hö är nog ngt gammalt trams som lever kvar. Det är vilka kolhydrater som höet innehåller som är viktigt dvs om det innehåller mkt socker och fruktan. För att veta det säkert måste man analysera höet för dessa. Men rent generellt så är timotejhö bra och ett hö som är lite grövre dvs ett som har vuxit lite längre tid på vallen än ett som bara består av gräs med gröna blad.

Man ska ta det sakta med en fånghäst. Det är lång konvalescens på detta, flera månader innan man kan använda hästen igen.
När den kan gå på gräs beror på en massa olika omständigheter och är nog svårt att svara på.
Dessutom så kommer du att inse att det finns nästan aldrig några svar på alla frågor.

Det finsn veterinärer som sägerså att antingen blir den bra eller så blir den inte det typ rycker på axlarna och man får en känsla av att det är slumpen som avgör. Min hovis är likadan och lika arg blir jag varje gång.
Det är kanske så men den viktigaste faktorn för om hästen ska bli frisk igen eller inte är hästägaren. Det tar mkt tid, kostar en del pengar och det är dessutom bra om man lär sig en del om sjukdomen själv. Jag har fått massor av hjälp här på detta forum där det finns flera som kan mkt om fång. Dessutom kan vi stötta varandra och det kan också behövas.

Om hästen är tjock måste den bantas!

Välkommen, eller vad man nu ska säga... Tråkigt att din häst har fått fång, men förhoppningsvis kan du få lite stöttning och råd här - det har jag fått!

Tack, hoppas verkligen det :-)

Lättast att svara på är din sista fråga: Ja, du kan glömma gräs helt i år. Om din häst har kraftiga rotationer, som min har, är det nog först till nästa sommar som man kan försiktigt, försiktigt vänja in på gräs igen. Angående hö, så brukar man prata fjolårshö, men varför vet jag egentligen inte? Det är väl snarast tidpunkten (när höet är skördat) som är viktigast. Andraskördshö är bra, om man kan få tag i det, annars skördades väl höet generellt lite senare i år (runt midsommar) och det torde ju vara bra. Mindre socker i gräset då antagligen.

Ja, det är kraftig rotationer tyvärr. Givetvis kommer vi fortsätta att vara hur försiktiga vi kan och lite till med invänjningen på gräs. Hö´t vi har är första skörden och det va nog runt midsommar kan jag tänka, men är det helt ok att ge enbart detta? Analys finns inte ännu.. Hästen är normal i hull och bör inte tappa för mycket. Men 1,5kg per 100 kg sa veterinären är nog lagom?!

Så länge det inte finns något gräs borde det nog gå bra med jordhage. Liten, liten hage, som sedan utökas allt efter hästen mår bättre.
Ja, 5*5 sa veterinären att hagen ska vara och den ska gå där tills återbesöket.

Detta kan jag inte svara på, eftersom jag själv har häst med kraftiga rotationer som nu vilat sedan februari. Än så länge mestadels boxvila, men lite promenader och utevistelse ibland. Hästen har haft två hovbölder, och det har då blivit lite bakslag igen. Jag hoppas på att hon blir bra, och att hon kan sättas igång i oktober/november. Det tar TID!

Ja, tid förstår jag att det tar tid och vi gör allt vi kan för att det ska bli så bra som möjligt och att hästen blir bra! Hoppas verkligen det... Hoppas din också blir bra, är han symtomfri eran nu?

Hur pass kraftiga rotationer har din häst, och på vilka hovar? Sänkningar?

Jag har inte fått höra några grader, bara kraftig fång med mycket rotation på alla 4. Vad är det för skillnad på rotationer och sänkningar?

Enkelt förklarat:

Hovbensrotation innebär att hovbenets övre del behåller sitt ursprungliga läge medan hovbensspetsen rört sig ner mot sulan. Avståndet mellan hovvägg och hovbensspets är alltså större än avståndet mellan hovvägg och hovbensbas.

Hovbenssänkning innebär att hovbenet närmar sig sulan, men fortfarande är parallellt med hovväggen. Det släpper och sjunker neråt helt enkelt.

Prognosen är sämre för sänkning än rotation för övrigt.

Du kan ge årets, men det ska helst vara sent slaget, därför det brukar bli fjolårshö. Du vill ha så lågt MJ det går, och så lite socker som möjligt i det. Och där är generellt ett sent slaget hö, gärna ängshö eller annat ogödslat oftast bättre än årshö. Men t ex så årshö från en träda är bättre än fjolårshö från gödslad vall, generellt.

Sen beror sockermängden en del på när det är slaget och en del på vad som ingår i höet, dvs vad det är för 'grässort'

Hö´t är slaget runt midsommar tror jag. Ska kolla upp det mer. Även var det är slaget och grässort.

Den ska helst vara med mjukt underlag, dvs sand, grus etc. Men det går med stampat jordgolv med. Men kan man välja är sand bättre. Har hästen rotationer ska den absolut helst stå på mjukt underlag, just pga rotationerna. Sen, grushage menar du boxhage eller paddockstorlek eller vad? Jag antar du menar boxhage/liten sjukhage? Då kan man ju sanda/spåna/torva/vad man nu har att tillgå en liten hage.

5*5 meter har veterinären sagt till återbesöket, fast först ska den stå på box till den är symtomfri utan medicin. Men hur länge kommer den att stå i sjukhage innan den kan gå i vanlig hage? Kanske bara veterinären kan svara på? För just nu är det upptrampad jord där sjukhagen är tänkt att vara och jag vet inte om stallägaren tycker det är lämpligt att lägga något annat underlag där. Men kan man lägga spån där eller torv? Hur blir det om det regnar? Klart jord blir väl inte så roligt heller?!

Håller tummarna för din häst!
:bow:

Apropå gammalt hö.

Tror inte alls att man menar just gammalt iom att fång var ngt som just kom under sommaren- betet.

Däremot vill man nog inte ge nyskördat hö- som enligt bönderna, bör "ligga till" sig.
att man menar- ge samma hö som den har fått tidigare.

. Men hur länge kommer den att stå i sjukhage innan den kan gå i vanlig hage? Kanske bara veterinären kan svara på? För just nu är det upptrampad jord där sjukhagen är tänkt att vara och jag vet inte om stallägaren tycker det är lämpligt att lägga något annat underlag där. Men kan man lägga spån där eller torv? Hur blir det om det regnar? Klart jord blir väl inte så roligt heller?!

Nog bara vet som kan svara på tid i sjukhage. Min, utan rotationer, fick som jämförelse följande: Boxvila 5 veckor, sen om symptomfri så sjukhage (samma size som din, dvs bara något större än box) i 4 veckor, sedan försiktigt utökad hage.

Men konv generellt är ju längre om det är rotationer, så risken är du får räkna med längre tid i sjukhage.

Sen liten brasklapp, lite berodde herrn konv här också på hur fort hovarna växte. Han brukar ha raketfart på hovtillväxten dock, men det kan ju ändras. Men hovarna måste ha växt si och så mycket innan han får börja belasta mer. Varför har jag lyckats förtränga tyvärr =/

Men han ska stå där han står tills ÅB i augusti, då har han stått drygt 5 v i box. Om allt ser bra ut på ÅB och han är helt symptomfri så skos han, och får gå ut i sjukhage. Och det som är sagt då är 4 veckor, men det kan de kanske förlänga på vägen. Och tillstöter något gäller det ju inte. Är himla mkt vääääänta och seeee med fång =/

(Största hotet för min just nu är att han måste läggas in på klinik om han inte svarar på behandlingen innan måndag..)

Men antagligen kan veterinären inte riktigt säga i det här skedet hur det ser ut längre fram för din, utan det är alltför akut och osäkert än?

Gammalt hö är nog ngt gammalt trams som lever kvar. Det är vilka kolhydrater som höet innehåller som är viktigt dvs om det innehåller mkt socker och fruktan. För att veta det säkert måste man analysera höet för dessa. Men rent generellt så är timotejhö bra och ett hö som är lite grövre dvs ett som har vuxit lite längre tid på vallen än ett som bara består av gräs med gröna blad.

Ok, så man kan analysera för socker och fruktan? Ska ta och kolla upp lite om vårt hö..

Man ska ta det sakta med en fånghäst. Det är lång konvalescens på detta, flera månader innan man kan använda hästen igen.
När den kan gå på gräs beror på en massa olika omständigheter och är nog svårt att svara på.
Dessutom så kommer du att inse att det finns nästan aldrig några svar på alla frågor.

Vi får helt enkelt ta dagarna som dom kommer och se..

Det finsn veterinärer som sägerså att antingen blir den bra eller så blir den inte det typ rycker på axlarna och man får en känsla av att det är slumpen som avgör. Min hovis är likadan och lika arg blir jag varje gång.
Det är kanske så men den viktigaste faktorn för om hästen ska bli frisk igen eller inte är hästägaren. Det tar mkt tid, kostar en del pengar och det är dessutom bra om man lär sig en del om sjukdomen själv. Jag har fått massor av hjälp här på detta forum där det finns flera som kan mkt om fång. Dessutom kan vi stötta varandra och det kan också behövas.

Ja, det känns verkligen som om ingen vet någonting om vad som kommer att ske utan det är väntan och sen får man se...tråkigt är det att inte veta någonting.. Vi ska verkligen försöka så mycket vi kan och försöker snappa så mycket information vi kan så vi kan göra det bästa...

Om hästen är tjock måste den bantas!
Hästen är helt normal i hullet och bör inte tappa vikt, så det är svårt att veta hur mycket man vågar ge?! 1,5 kg per 100 kg häst hö sa veterinären och pratade om olja eller ett "fångfoder" om vikten rasar!?

Fast de rekommenderar gärna fjolårshö oavsett har jag märkt. Jag tror det sitter i någon gammal 'tro' att hö förlorar näring under lagring?

Dagens förädlade sorter behöver btw inte mogna/ligga till sig, det går lika bra fodra med årshö dag ett efter skörd. Men det är liksom rutin det där med att det ska 'ligga till sig'.

Tror de flesta sådana där råd är en liten krock mellan hur det var förr och hur det är nu faktiskt?

Enkelt förklarat:

Hovbensrotation innebär att hovbenets övre del behåller sitt ursprungliga läge medan hovbensspetsen rört sig ner mot sulan. Avståndet mellan hovvägg och hovbensspets är alltså större än avståndet mellan hovvägg och hovbensbas.

Hovbenssänkning innebär att hovbenet närmar sig sulan, men fortfarande är parallellt med hovväggen. Det släpper och sjunker neråt helt enkelt.

Prognosen är sämre för sänkning än rotation för övrigt.

Aha ok, då förstår jag lite mer...sänkningar har dom inte sagt någonting om däremot rotationer, kraftiga sådana, men inga grader som jag har läst andra tala om..

Knapplån: Eftersom flera med mig är halvt hysteriska för pågående puls så kastade jag mig på tel och ringde min vet på ATG i K-d. Två viktiga saker fick jag då lära mig: 1)Pulsen kan hänga kvar upp till ett halvår eller så länge som läknigen pågår. Det är helt enkelt så att mera blod pumpas ner i de sjuka hovarna för att hjälpa till med reparationen. Så därmed kan man - om man orkar - vända på det å tänka att det är bra så länge det finns puls, då är reparationen i full gång.
2) Fång kommer aldrig smygande! Jag försökte argumentera emot ett tag men det var han tvärsäker på. Fång är en sjukdom som kommer pang på rödbetan. Jag känner mig fortfarande inte helt övertygad men så sa han...

Hästen är helt normal i hullet och bör inte tappa vikt, så det är svårt att veta hur mycket man vågar ge?! 1,5 kg per 100 kg häst hö sa veterinären och pratade om olja eller ett "fångfoder" om vikten rasar!?

Lyckost! =) Du har en enorm fördel i och med att du har en normalfödd. Det du skulle kunna göra är ju att fodra den med lucernhack utan melass (varning - kan vara knepigt att hitta). Det är i princip stensäkert vad gäller fruktan.

Så att fodra med huvuddelen lucernhack, och bara lite hö, är det 'säkraste' alternativet. Iaf det hack jag tänker på innehåller sojaolja med, också okej.

Olja är helt rätt tänkt av vet, du kan ge melassfri betfor eller urvattnad betfor med. Fångfodret vet jag inte så mycket om, men det finns minst en i tråden som haft mycket fina resultat på svårfödd häst av det =)

Men i ditt fall (och jag är fortfarande avis) skulle jag - om du har råd, det blir ju dyrt - fodra med melassfri lucern för i princip hela slanten!

mysaaan;12541768 Hästen är helt normal i hullet och bör inte tappa vikt skrev:
En fånghäst bör inte äta stärkelse alltså inte spannmål. Många fångfoder innehåller just spannmål av ngn anledning som jag inte förstår. Det är viktigt att kolla upp vad du köper om du väljer ngt färdigt.

Lusern, sojamjöl, olja, betfibrer (helst utan melass) är bra.
Dessutom bör du ge ngt för att tarmen ska stabilisera sig. Jag ger vanlig bakjäst till min fångponny, ett kvarts pkt om dagen av den blå jästen man köper i en vanlig mataffär. Den hjälper till så att mikrofloran blir rätt i tarmen vilket är jätteviktigt. En fånghäst bör inte vara dålig i magen.

Knapplån: Eftersom flera med mig är halvt hysteriska för pågående puls så kastade jag mig på tel och ringde min vet på ATG i K-d. Två viktiga saker fick jag då lära mig: 1)Pulsen kan hänga kvar upp till ett halvår eller så länge som läknigen pågår. Det är helt enkelt så att mera blod pumpas ner i de sjuka hovarna för att hjälpa till med reparationen. Så därmed kan man - om man orkar - vända på det å tänka att det är bra så länge det finns puls, då är reparationen i full gång.
2) Fång kommer aldrig smygande! Jag försökte argumentera emot ett tag men det var han tvärsäker på. Fång är en sjukdom som kommer pang på rödbetan. Jag känner mig fortfarande inte helt övertygad men så sa han...

1. Gäller det även DUNKANDE puls? Jag kan gå med på att en viss förstärkt puls kan kvarstå, men att den fortfarande dunkar?

2. Det där kan jag utan tvekan säga ÄR fel, jag har två bevis på det - tyvärr. DOCK, teoretiskt så kan 'smygande fång' vara ett mycket låggradigt anfall som kommer pang poff men med såpass små symptom att inte ens veterinären kan ställa diagnosen fång, som följs av ett större, lika pang poff. Men det är jäkligt teoretiskt det ;)

Men menar h*n att fång alltid kommer pang poff med STORA symptom - så icke.

Myssan frågade ngt jag tänkt på: Kan man analysera fruktanhalt? Vore ju isf av intresse att skicka en sådan analys på hösilaget sen när det kommer? Det är ju analyserat redan, vad gäller det 'vanliga', men skulle ju vara intressant om man kunde komplettera med en analys av fruktanhalten.

Att det GÅR att analysera fram vet jag, men görs det så att säga annat än i rent forskningssyfte/inom ramen för studier?

1. Gäller det även DUNKANDE puls? Jag kan gå med på att en viss förstärkt puls kan kvarstå, men att den fortfarande dunkar?

2. Det där kan jag utan tvekan säga ÄR fel, jag har två bevis på det - tyvärr. DOCK, teoretiskt så kan 'smygande fång' vara ett mycket låggradigt anfall som kommer pang poff men med såpass små symptom att inte ens veterinären kan ställa diagnosen fång, som följs av ett större, lika pang poff. Men det är jäkligt teoretiskt det ;)

Men menar h*n att fång alltid kommer pang poff med STORA symptom - så icke.

Jag håller med dig. Dessutom är det ju inte samma sak om pulsen kommer och går.

Fång kan visst komma smygande. det beror vad jag förstått lite på hur den utlöses.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar