Sv: Fångtråd del 2
Jag tror det är klimatförändringarna jag
SKämt åsido, ökningen tror jag faktiskt är en 'välfärdssjukdom'. Hästarna ÄR fetare idag än tidigare, det går inte att komma ifrån. Det säljs en massa riktade foder för olika hästkategorier, som hästägare köper utan att veta vad de ger sas. Och så läser de på påsen att 'en ponny i lätt arbete ska ha 1 kg', och så ger de ett kilo. Helt onödiga kalorier. Och hästen blir tjock. Då provar man ett foder som är för tjocka ponnyer (och innehåller 9- 10 MJ/kg, jag brukar blekna när jag läser, spec om man kikar på engelska foder, där de dragit det där med riktade foder till sin spets), och ger 1 kg av det som det står på påsen.
Och i själva verket skulle ponnyn klara sig på bara hö. T ex.
Jag tror att vi de facto matar ihjäl vår hästar i större omfattning nu, som en delanledning iaf till ökad andel fång (och IR osv). Men hela sanningen är det knappast, övermatade feta hästar och ponnyer har alltid funnits. Visst är de fler nu, men nåt mer är det också.
Fatta vad frustrerade forskarna måste vara för den delen. Ju mer de forskar dessto FLER tänkbara anledningar hittar de, utan att komma speciellt mycket närmare gåtans lösning.
Nästa förslag är att vi avlar fram fångkänsliga/re hästar, av misstag. Att det sitter ihop med ngt annat vi anser önskvärt. Typ långbenta hästar har aningens ändrad lamellstruktur som gör att.. (Å andra sidan - fullbloden borde få fång som flugor då..)
Min 'vanliga' klinikveterinär har en personlig teori om att disposition för fång kan nedärvas. Jag tänkte ju betäcka med Szkopul, tyvärr blev det inte så. När min vet hörde det tyckte hon 'BRA! Hur törs du betäcka med honom, det skulle jag aldrig våga, han har ju haft extremt kraftig fång!' (Det har han, modell riktigt åt helvete rejäl). Jag tyckte 'va, fång är inte ärfligt ju?' och vet tyckte 'nej, inte vad man kan bevisa, men personligen tror jag att man kan nedärva hovkvalitet/hovform/disposition i hovarna som ökar risken för fång'.
Jag fnös då, jag erkänner. Samtidigt, en teori så god som någon egentligen.