Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ska läsa på om fruktan i morgon - men det fruktan är inte en kemisk förening utan ett samlingsnamn för ett antal olika kolhydrater som består av långa fruktoskedjor som är uppbyggda på lite olika sätt. Detta medför att olika sorters fruktan bryts ner på olika sätt antagligen på olika ställen i systemet. Detta kan vara en av anledningarna till att det blir olika resultat i olika studier.

Jag menar absolut inte att jag har rätt i detta!! Jag ser inte detta som en diskussion som jag har ngt som helst intresse av att "vinna", helt ointressant för min del. Jag vill att din häst ska bli bra! Jag bara försöker hjälpa dig att tänka på olika sätt. Jag tycker att fång är en mkt intressant sjukdom när man har den lite på avständ - men det är inte kul med fånghästar - hatar denna sjukdom som är så s****s otäck!

Frågan måste på ngt sätt bli om det verkligen finns en chans att NSAID preparat ska kunna häva den? Egentligen vet jag inte om det går fast det gör det kanske? För att vara lite envis så gäller det då att skapa de optimala förutsättningarna för det - lusern med sitt höga kalciuminnehåll är en bra bit på väg.

Samtidigt så tror jag ändå att det kan vara så att den fortfarande utsätts för det som satte igång det.

Jag menade absolut inte att du försökte vinna, jag försökte bara förklara att JAG inte försökte vinna, utan bara ville förklara hur jag tänkte.

Haken är att NSAID är det ENDA som finns att tillgå. Häver inte det är han körd. Det enda en klinik kan göra är att behandla med NSAID i blodet och hoppas det gör att magen håller. Och behandla magen också ev.

Vad skulle vara det som satte igång det då t ex, alltså som han fortfarande utsätts för? Om han inte har något pågående i kroppen som inte syns utanpå, så är det isf höet ju, som han ätit innan av iofs utan problem? Jag blir inte klok.

Åååh vad du räknar.:crazy:
Jag menade inte att det blir mer energi, utan att hästen lättare kan sätta i sig maten- fortare.

Förresten- är det inte så att hösilage innehåller mer sockerarter än höt- eller hur det nu var:angel:.

Jag blir inte heller klok på det.
Men det kan kanske vara så att han ätit ngt annat ute som tillsammans med höet har triggat igång det. Och när han sedan är dålig så kanske det räcker med höet..
Usch nu känns det som om jag är jättemisstänksam mot ditt hö. Det behöver naturligtvis inte alls vara ngt fel på det. Men om man nu ska plocka bort allt som är olämpligt så finns det väl inget annat att ta bort. Men det kan vara helt fel spår.

Men om han nu är IR så måste nog insulinet ner. Det kan ju då vara så att höet innehåller mkt socker och insulinet fortsätter att vara kvar på samma höga nivå. Kroppen producerar hela tiden mer insulin för att kompensera den höga glukoshalten. Rent teoretiskt skulle det kunna fungera så. Sedan har jag ingen aning om om det i 4 kg hö kan finnas så mkt socker så att detta är möjligt.

Varför tar du inte in fullblodet som sällskap igen o är där- hos honom????????

Varför oroa honom mer om han nu börjar bli dålig i magen?

Tvärtom vad gäller fruktan, de andra minns jag inte på rak arm.

Men det tar inte nödvändigtvis längre tid att äta upp 6.6 kg foder med 75% TS än 10 kg foder med 50% TS, faktiskt. Naturligtvis skiljer det på olika hästar, men generellt.

När jag släppte ut fullblodet hörde jag ingenting, jag skulle varit övertydligt och säga 'när jag gick ner för att ta ut fullblodet'

Han är van att vara ensam både inne och ute utan sällskap. Sen han var en liten knatte. Han har varken då eller nu haft minsta problem att vara själv. Han säger inte pip, han äter bra, han ligger ner och sover och så vidare.

Han är fullkomligt lugn, det han på sin höjd kan göra på just boxvila är att pip och bocka när han inte får komma ut, sekunden senare är det bra.

Han var inte ens bekymrad när fullblodet därute skrev efter honom hela nätterna.

Innan jag sålde pulsmätaren lekte jag ju en massa med den, te x kollade jag pulsen på hästarna när de blev ensamma. Knatten var den enda som inte hade pulshöjning.

Han kunde inte vara mer obrydd. Det skulle snarare vara ett stressmoment för honom om man stör fullblodets rutiner, och det smittar av sig.

Det är en stencool ponny vet du. Och han har varit ensam nattetid hela tiden, utom igår natt. Om han blivit nervös av att fullblodet gick ut skulle han dels skitit då hela tiden, dels skulle magen varit tvärpaj hela tiden. Ingetdera har hänt.

Så, no need to worry.

Bäst för dig, hästen och vädertålighet är sand.
Bäst för att kunna försvinna sen är ju något nedbrytbart, torv i första hand och spån i andra hand. Det är inte lika bra för hästen dock.

Men fråga vet, den kanske kan stå på stampat jordgolv?

Ska kolla upp möjligheterna till att göra en sandhage, men hur mycket sand ska det vara, hur tjockt? Vill ju ha det bästa möjliga..

Min ska stå på box tills återbesök ja, ser allt bra ut då, dvs allt går som det ska, får han komma hem och gå i sjukhage 1 månad. Dock, fortsättningen avgörs ju på hur det ser ut på ÅB, kan bli mer boxvila med. Men när jag ville ha ett svar på 'ungefär hur konv kommer att se ut', så fick jag som sagt svaret att om allt går som det ska så ut i sjukhage efter Åb, och stå i sjukhage 1 månad.

Jag tycker det låter lite snabbt att få gå ur boxen såfort den är symptomfri om den har kraftiga rotationer, men finns nog en hel massa olika åsikter om vad som är bäst bland olika vet.

Mitt fångsto jag hade 01, där behandlade O.W, och där var det soms agt inte tal om att slippa ur boxen förrän hon var helt symptomfri i skritt och trav på HÅRT underlag.

Så som sagt, verkar skilja stort. Om jag var du skulle jag med tanke på kraftiga rotationer runt om inte släppa ut innan ÅB.

Ja, läser man din häst konvalescens så låter det ju helt olikt min...ska kolla upp det ordentligt med veterinären hur han menar..vill ju som sagt inte att det ska bli fel..

Om du orkar så svara gärna på hur han var hemma, vad ni gjorde och när han lades in och vilket skick han var i då?

Har läst lite om obelgrader, men har inte hört veterinären nämna det. Men min häst hade obelgrad 4 efter min uppskattning och bara låg i början, vägrade röra sej, medicineringen hemma gjorde inte mycket större skillnad så efter mycket om och men kom den till djursjukhuset. Bara några få dagars iv behandling där så mycket bättre, så nu skulle man kunna tippa på obelgrad 2 ev. 1 då man knappt ser att den har fång i boxen trots att det fortfarande är i det akuta skedet. Så skönt att behandligen hjälpte och nu är det nere på liten medicin!

Skönt, fortsätter hålla tummarna. Min låg också helst första dygnet, kraftigt där med (obelgrad 3, omd et anv obelgrader på din). Min fick ju först butta, blev bättre ganska direkt (men givetvis inte bra, men såpass att han stod mer i boxen osv). Dock kraschade magen på buttan, så behandlande vet bytte till metacam. Han verkade rätt okej härhemma, hade puls BF fortfarande men bak hade pulsen försvunnit (från början rejält på alla fyra). Rörde sig okej på gummimattan i stallgången, även i vändningar.

Rtg på klinik 9 dagar efter anfallet kom. Och det var skillnad på gummimatta och betong, för han var fortfarande rejält stapplig och hade mkt svårt vända. Inga rotationer dock *phu* Men för ont och kvar i akut fas. Vet skrev ut quadrisol, som inte går att få tag i förrän på måndag, så nu går han på butta igen och vi hoppas magen klarar det. Men han måste bli symptomfri på butta innan måndag, (och magen måste hålla), annars lägger de in honom..

Min har fått butta och metacam hemma och det fungerade inte, så dom fick ju ge iv finadyne och det är det enda som fungerar...magen är bra på det, butta slog ut magen här också :-( hoppas att det går bra med din, läste lite snabbt om att magen inte va bra..

Lyckost! =) Du har en enorm fördel i och med att du har en normalfödd. Det du skulle kunna göra är ju att fodra den med lucernhack utan melass (varning - kan vara knepigt att hitta). Det är i princip stensäkert vad gäller fruktan.

Så att fodra med huvuddelen lucernhack, och bara lite hö, är det 'säkraste' alternativet. Iaf det hack jag tänker på innehåller sojaolja med, också okej.

Olja är helt rätt tänkt av vet, du kan ge melassfri betfor eller urvattnad betfor med. Fångfodret vet jag inte så mycket om, men det finns minst en i tråden som haft mycket fina resultat på svårfödd häst av det =)

Men i ditt fall (och jag är fortfarande avis) skulle jag - om du har råd, det blir ju dyrt - fodra med melassfri lucern för i princip hela slanten!

Ja, det känns skönt på ett sätt att hästen inte är fet, men samtidigt är man ju så rädd att man matar på för mycket så den får återfall av det!?

Vart hittar man det melassfria hacket?

Om han börjar bli dålig i magen igen skulle jag ge ordentligt med hö och absolut inte börja blanda in något nytt foder (som lusern) Varför göra ett foderbyte nu då han har fång? Han dör nog inte av att ha lite brist på protein ett tag..... Varför börja ge en tjock ponny luserntillskott mitt i ett akut fånganfall? Det skulle jag aldrig tordas göra.

Om han inte har jätteont kanske du kan minska dosen Fenylbutazon och se om han tål en lägre dos.

Gav du Metacam 2 ggr/dag? Jag läste det i något inlägg. Metacam ges ju normalt 1 gång dagligen och fick han då full dos Metacam på morgonen och Butta på kvällen så blev det nog lite för mycket för magen....

Varför ska du skriva in honom på ett djursjukhus om han inte är bättre till på måndag? Vad ska de göra där som du inte kan göra hemma i detta stadie?
Om han är så pass smärtstillad att han står komfortabelt i boxen, vilket är det han ska göra just nu så finns det väl ingen anledning att han ska belastas med ytterligare en resa just nu. Det finns inget universalmedel som djursjukhuset har som kan bota din häst snabbt ändå. Ofta blir det bara bakslag av att åka iväg med hästen om den inte är stabil ännu. Som jag skrivit tidigare så finns det en risk med att transportera iväg en häst med fång för att t ex röntga för tidigt. Den påfrestningen som resan och den extra rörelsen blir kan räcka för att få ett bakslag på en häst som redan blivit mycket bättre. Jag har upplevt detta flera ggr. Varför rekommenderar egentligen vissa veterinärer röntgen så tidigt som efter 7-10 dagar? Jag förstår inte det. Speciellt om man har en häst som stadigt förbättrats under dessa dagar. Varför riskera att den blir sämre?

Vare sig röntgen eller höga doser IV NSAID botar fång på direkten tyvärr. Man får tänka på vad som har hänt inne i hoven för att förstå det. Däremot är det viktigt att det fungerar med smärstillande så att han ska slippa ha för ont. Fungerar det bara att ge IV och hästen har mkt ont så kanske djursjukhus är enda alternativet. ( OM inte Distr.vet kan spruta hemma )

Senast ändrad:

Om han börjar bli dålig i magen igen skulle jag ge ordentligt med hö och absolut inte börja blanda in något nytt foder (som lusern) Varför göra ett foderbyte nu då han har fång? Han dör nog inte av att ha lite brist på protein ett tag..... Varför börja ge en tjock ponny luserntillskott mitt i ett akut fånganfall? Det skulle jag aldrig tordas göra.

Om han inte har jätteont kanske du kan minska dosen Fenylbutazon och se om han tål en lägre dos.

Gav du Metacam 2 ggr/dag? Jag läste det i något inlägg. Metacam ges ju normalt 1 gång dagligen och fick han då full dos Metacam på morgonen och Butta på kvällen så blev det nog lite för mycket för magen....

Varför ska du skriva in honom på ett djursjukhus om han inte är bättre till på måndag? Vad ska de göra där som du inte kan göra hemma i detta stadie?
Om han är så pass smärtstillad att han står komfortabelt i boxen, vilket är det han ska göra just nu så finns det väl ingen anledning att han ska belastas med ytterligare en resa just nu. Det finns inget universalmedel som djursjukhuset har som kan bota din häst snabbt ändå. Ofta blir det bara bakslag av att åka iväg med hästen om den inte är stabil ännu. Som jag skrivit tidigare så finns det en risk med att transportera iväg en häst med fång för att t ex röntga för tidigt. Den påfrestningen som resan och den extra rörelsen blir kan räcka för att få ett bakslag på en häst som redan blivit mycket bättre. Jag har upplevt detta flera ggr. Varför rekommenderar egentligen vissa veterinärer röntgen så tidigt som efter 7-10 dagar? Jag förstår inte det. Speciellt om man har en häst som stadigt förbättrats under dessa dagar. Varför riskera att den blir sämre?

Vare sig röntgen eller höga doser IV NSAID botar fång på direkten tyvärr. Man får tänka på vad som har hänt inne i hoven för att förstå det.

Jag tycker att det är viktigt att vara säker på att man inte fortsätter att utsätta ponnyn för ngt som kan ha varit det som framkallade fånganfallet. Eftersom veterinären på kliniken uppenbarligen tyckte att det var konstigt att den inte blivit bättre så tycker inte jag att det är fel att byta ut en del av höet mot ett foder som är säkrare för en fånghäst.

Man måste väl anta att det är lättare att häva ett fånganfall om man minskar de faktorer som kan antas ha bidragit till att det startade? Jag vet att det egentligen är omöjligt att veta. Än en gång så påstår jag inte att det är höet. Det går ju också att blötlägga det naturligtvis.

Lusern innehåller mindre energi än de flesta vallfoder. Men om man ska ge det för att öka proteinet till en fet häst så ska man naturligtvis byta ut en del av grovfodret och inte lägga det ovanpå. Men i detta fallet kan det väl knappast spela så stor roll om den äter lite extra MJ under några dagar. Det viktigaste måste väl vara att få kontroll över magen.

Om vi nu rent teoretiskt utgår ifrån en häst som är IR och som äter ett grovfoder som innehåller mkt lättlösliga kolhydrater. Detta höjer insulinhalten och ett fånganfall utlöses. Hur får man stopp på detta utan att byta foder? Vilket är värst - att byta till ett foder med lägre GI värde och få ner insulinhalten och då ta risken med foderbytet - eller att fortsätta att ge fodret som hela tiden ger en ökad insulinproduktion?

Jag tror inte att han blivit sämre av att du blöter höet, däremot kan det visst ta upp till ett par veckor innan man ser resultat av blötläggningen (dvs att anfallet hävs). Jag är nästan 100% säker på att höblötandet var det som bröt min shettis segdragna anfall. Kan tyvärr inte minnas exakt hur lång tid det tog innan jag märkte skillnad i puls, och jag sedan kunde ta bort buttan för första gången på ett par månader (:eek::crazy:)... Att hon sedan håller sig superfin i magen när hon får Happy Hoof är ju ett stort plus!

Du har provat bakjäst, antar jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka