Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag har tänkt ett tag till.
Om man söker på
Profeed Virginia Tech av Professor Ray Geor
får man inga träffar.

Det som du citerar är väl hämtat från företagets hemsida?
En vetenskaplig studie som har blivit publicerad i en vetenskaplig tidning har blivit utsatt för granskning av andra forskare inom samma område. Jag antar att detta inte är en publicerad studie. Sedan kan det kanske stämma ändå det kan jag inte uttala mig om alls.

Även om man kan kalla detta socker (hmmmm) så är det säkert så att hästar och säkert även människor inte kan spjälka detta med egna enzymer till fruktos. Det måste fermenteras mhja bakterier till organiska syror. Det är nog lite osäkert om hur dessa påverkar insulinet. det senaste jag läste var att även fruktan kan höja insulinhalten i blodet.

så inte vet jag vad man ska tro

Fast FOS är en typ av fruktan. Nu kanske de kortkedjiga är annorlunda.

Oligosakaricer (inte frukto-, vet inte vad som skiljer) är ju det som används för att utlösa fång i experiment, det är en underart till socker. Som jag fattat det, jag KAN ha fel, så är FOS en undergrupp till oligosakarider? Som alltså är en undergrupp till socker, phu.

Därför det skulle vara himla intressant att läsa studien, ett sammandrag kan man ja ta ur sitt sammanhang, men precis som dig hittar jag nada. Hmm, maila profeed kanske.

SLU, samma gamla välanvända studie ;)
fruktaner i form av kortkedjiga fruktooligosackarider (FOS)
..
Monosackarider och oligosackarider är undergrupper till socker.

Men är det verkligen bra att den är tillbaks redan, med tanke på att du fortfarande inte lyckats häva det akuta stadiet? Mina har fortfarande ingen saltsten, men jag har börjat tillsätta salt i maten i stället.

Kan ju ta bort den och ge i maten, bedömde det som ganska riskfritt då han typ aldrig rör den iaf? De har en sån där 10 kgs (?) saltsten, sitter så båda når den. Den har nog hänt med i två år, de är förskräckligt dåliga på att äta salt frivilligt.
Men kan ju enkelt plocka ner den och ge i maten istället.

Kanske skulle förtydligat att jag bara den senaste månaden börjat ge salt igen. Om jag var du skulle jag inte ge salt ALLS tills det akuta stadiet var hävt, inte som saltsten och inte i maten. Salt binder visst vätska, och kan därför förvärra i det akuta stadiet.

Fast hur illa är det med saltbrist då? Det påverkar ju en hel del andra saker i kroppen, inte bara törst och natriumbalans?

Jag fick ju skriftliga råd, inklusive 'ta bort saltstenen första dagarna (minskar plasmavolymen'. Men inte att den skulle vara borta vecko-/månadsvis.

Iofs tror jag som sagt han får i sig under det salt han behöver iaf, men lite får han säkert i sig från stenen, men det är nog det lilla.. Så kanske inte blir så stor skillnad helt utan salt, men det tar emot att strypa tillförsel på det helt.. Nu dricker han himla bra, så kanske inte dricker så mkt sämre utan salt, men skulle han det är ju förstoppning en risk med.

Kan ju prova och se om man ser några tecken på minskat drickande etc.

Måste säga att jag aldrig upplevde några tecken på saltbrist hos mina hästar. De har uppträtt helt normalt.

Min stora får nu en matsked om dagen, och min lilla får en halv matsked. Jag VET att min stora skulle "okynnesäta" om det fanns saltsten i boxen, men det är ju långt ifrån alla som gör det.

Om jag tolkar Strömsholms råd rätt så bör man ta bort saltstenen i alla fall de 10 första dagarna.

Senast ändrad:

Fast FOS är en typ av fruktan. Nu kanske de kortkedjiga är annorlunda.

Oligosakaricer (inte frukto-, vet inte vad som skiljer) är ju det som används för att utlösa fång i experiment, det är en underart till socker. Som jag fattat det, jag KAN ha fel, så är FOS en undergrupp till oligosakarider? Som alltså är en undergrupp till socker, phu.

Därför det skulle vara himla intressant att läsa studien, ett sammandrag kan man ja ta ur sitt sammanhang, men precis som dig hittar jag nada. Hmm, maila profeed kanske.

SLU, samma gamla välanvända studie ;)
fruktaner i form av kortkedjiga fruktooligosackarider (FOS)
..
Monosackarider och oligosackarider är undergrupper till socker.

Fruktos är en molekyl som består ev en enda ring av kolhydrater, en monosackarid (mono=en).
Vanligt socker består av två ringar en glukos och en fruktos det är en disackarid (di = två)
Fructan är ett samlingsnamn för långa kedjor av fruktosringar (poly = flera)
(för att göra det lite enkelt). Det finns fruktaner med längre kedjor och med kortare kedjor. De kortare kallas nog ibland för oligosackarider och de längre för polys. tror inte att det finns ngn bestämd definition på hur många ringar som är poly och hur många som är oligo..
En oligosackarid består av flera ringar än en men inte lika många som en polysackarid. FOS är alltså kortare kedjor av fruktos men inte lika långa som fruktan.

Ju kortare kedjor desto snabbare bryts de ner. Sedan kan de också vara grenade.

Är ju frågan hur man ska göra nu då, om det är vits ta bort den, är ju 14 dagar imorgon? Minns inte på rak arm hur länge han hade den borta tyvärr.

And we have a breakthrough. Hoppas jag. Magen står still, den har inte blivit helt bra, men den har inte försämrats. Jag inbillar mig iofs att han går upp framför mina ögon, men..

Men, nu på kvällen så han pulsar runt om om man känner noga, men på bb och hf är det svagt, och VF är fortfarande värst - men det har slutat dunka!

Avlastar det en del dock, tyvärr, och varm i hoven. Kommer inte sluta oroa mig förrän jag har en ny röntgen på den, men iaf SKÖNT att pulsen gått ner från dunkande till 'bara' stark.

Men det låter ju bra, fast det är lite konstigt att inte vf hänger med riktigt:crazy:. OM du nu lyckas vända det akuta stadiet hemma antar jag att det inte blir röntgen igen förrän efter månaden på boxvila?

Kan tycka att livet är orättvist ibland. Här gör man efter alla rekommendationer och ändå kommer det bakslag. När man sen pratar med andra hästägare som har släppt ut sina fånghästar så fort buttabehandlingen är avklarad och dom hästarna klarar sig utan återfall. Ibland känner man att man kanske inte skulle vara så noga utan låta henne få komma ut i hage. Men men det är bara att kämpa på och hoppas att detta är sista fånganfallet för min älskade lilla welsh. Säger bara UTROTA FÅNG!

Det har inte diskuterats ny röntgen alls, vet inte om vet tänkt sig det på ÅB iaf eller ej, men jag kommer att vilja ha det.

Håller det här med VF i sig så får jag ju höra med vet igen dock. Samtidigt är det väl inte mkt mer man kan göra om det roterat/roterar därinne än det som görs antar jag? Så det påverkar 'bara' konvalescensen (och ev prognosen). Vilket iofs gör stor skillnad för mig, men om jag får veta det nu eller i aug är ju inte så stor skillnad.

Jag hoppas ju på en hovböld eller så i VF, samtidigt så den borde försämrats eller kommit ut nu även om han står på NSAID. Men VF har varit sämst hela tiden, och på VF det kom först med tror jag, alt har han gjort något annat också med VF. Men dagen innan fånget var det ju VF han var oren på på kvällen där i trav i hagen. Dock ingen puls eller värme då.

Sen morgonen efter fång så det sjöng om det, runt om. VF var sämst redan då, var sämst på klinikbesöket och tja, är ju fortfarande sämst.

Fick ett litet AHA när jag läste i bantningstråden.

När han blir bra- ta honom med som handhäst förutom det lilla du anser att han tål att ridas. Då får du en anledning att sätta igång blodisen NU på allvar:laugh:

Det kan vara ngt för alla de som har tjockisar som ÄNNU inte har fått fång.

Handhäst är superbra unghästmotion! Och miljöträning. Han skulle ha gått som handhäst för länge sen om han inte vore så emligt ömfotad. Dvs det har varit valet att sko en ung teling, eller inget handhästande. Och där har slippa sko vunnit, rätt eller fel. (Samma sak med köra in)

Men både K och V t ex, de gick många mil som handhästar i sina dagar.

Dock, lille herrn kommer aldrig gå som handhäst nu, den möjligheten försvann när Vision försvann. Disse är inte lämpad att ha handhäst med på de vägar som ligger bilfria dessvärre. D har ju sitt paradnummer med att kunna kasta sig helt om, vilket blir en katastrof med en handhäst på den vägen (det är fårhagar ¨på båda sidor, med rovdjursstängsel. Vilket innebär att cirkus 1 dm ovan mark. 1½ dm ut från övriga stängslet, sitter en eltråd, en blank järntråd. I excellent höjd för att skära av en sena om det börjar dansas runt alltför vilt på vägen.

Men man kan jogga med dem t ex, om man inte har stabilt handhästmaterial/bra vägar. Så blir man snygg och slimmad själv med ;)

Nu kommer han ju ändå skos till hösten, så motion kommer han få såfort det är klartecken från vet. Vid det laget lär för övrigt fblherrn vara i full gång för länge sen, väntar ju bara på mjukare vägar nu, för att börja galoppera.

KL

Bara meddelar med tanke på det HH har skrivit förut ang annan syn ang att sätta beslag på fånghästar utomlands.

Stod nämligen och tittade i en Kerkhaert katalog häromdagen (Kerkheart är jättestora på hästkskor av hög kvalitet och för en hovis är det som en Biltemakatalog för bilnörden)

Där i alla fall så fanns en sko/ boots att limma på för fånghästar med strållstöd samt att den var uppkilad för att minska dragningen i hovbenet :idea: = Underlätta dels att det dras mer ur läge, samt underlättar att det nya hornet växer längs med

Det finns en massa produkter som man inte hade en aaaaning om

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka