Sv: Fångtråd del 2
Vad står han på?
Det "ska vara" torrt spån. Bärranden blir då torr o hård o expanderar inte ytterligare.
Han står på spån ovanpå torvbädd. Jag har ju permanentbädd, som i grunden är spån, men sen gick det inte få tag på spån så då har han stått på torvmix. Som jag avskyr, men HAN visade sig fungera perfekt på. Han är mycket mindre grisig, river inte upp etc.
Så när fånget kom vräkte jag in spån ovanpå.
Att det inte är förvånande med bärrandsrötan är för kräket GRÄVER, han gräver sig ner genom bäddbotten. Och packar in små hovarna med äckel.
Att ta ut bädden har det dock i det här läget avråtts ifrån, då det tar tid innan en bädd sätter sig, han är etter värre på att gräva när bädden är ny och det är fluffigt, så han skulle stå för hårt om jag försökte göra en nu spånbädd nu. Då var det bättre som det var tyckte både DV och klinikvet, och kratsa hovarna två ggr/dag. Men det hjälper ju inte långt när han gräver.
Och torv är ju rena 'dunderkuren' för att FÅ bärrandsröta, spec om de står inne hela tiden.
Om han bara kunde ge fan i att gräva sig ner genom spånet vore det ju mkt bättre, men spån är oemotståndligt tydligen.
Jag har funderat på vilket som är sämst - spån + uppgrävd botten, eller rent torvströ utan gräv. Känns ungefär som pest eller kolera dock =/ Funderat på om det kan funka med papper, om det är mindre roligt gräva sig genom papper ner till torvbädden? Papper är inte lika torrt som spån, och inte lika bra peta ner tårna i, men det borde inte fastna på samma 'kakvis' som torven gör? Han har ju stått på torv hela vintern, och haft 'torvsulor' på morgonen, som lossnat i en rund 'kaka'. (Dock inga problem med bärrandsröta innan nu, men då har han ju stått ute minst 12 h, och inte grävt)
Han trivs inte i fbl box (och fbl trivs inte i hans), annars hade jag kunnat prova så. Fbl har iofs också bädd, men snudd på ren spånbädd (någon månad i vintras med torvmix bara). IOfs gräver han ju garanterat i den med då det är spån, men man slipper undan torven.
Dock så den natt jag provade byta så gnagde fbl upp kanten mot 'sin' box' komplett, och ponnyn lekte mullvad i fblboxen och vände upp och ner på den så det bara stank på morgonen. Petiga nedra vanedjur det där.