Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL

Ett annat problem...:grin:

Hur GÖR man för att inte hästarna ska rusa i hagen??? Min sjukhage, som de fick börja gå tillbaks i idag igen, är MAX 10x10m och jag tycker att det är minsta mått för två hästar att samsas om. Ni kan inte ana vilka galopprundor, bakutsparkar och tvärvändningar man kan göra i den :crazy:! Ja, shettisen kan man kanske föreställa sig, men den stora med!

Det är inget kul att stå och hålla andan för att hovarna ska hålla, men vad ska jag göra :confused:? Jag måste ju börja släppa ut lite undan för undan. De fick gå 25-30 min idag. Hur hade ni gjort? Jag tror inte att det fungerar bättre med dem i varsin hage. Det provade vi ju först och det var då shettisen HOPPADE ut...:eek:

Jag lade ut rönngrenar och halm. Det var lite intressant mellan rundorna i alla fall. Är det bara till att hålla tummarna, blunda och köra på, eller vad hade ni gjort??? Det har gått 5 månader sedan första klinikbesöket, om någon undrar.
OM de får vara ute hela dagarna gör de inte så.
Släng ut dem vid 06.

Detta är nog en sådan fråga som det inte finns några svar på. Vad vi än svarar så är risken stor att ngt svar kommer att vara olämpligt och kanske förvärra situationen.

Jag väljer att berätta hur jag har gjort.

Min fånghäst fick fång ungefär samtidgt som dina.
Hon stod inne i en evighet mkt pga dåligt underlag under vintern.
Jag valde av ngn anledning att börja med promenader. Jag minns fortfarande de första promenaderan som var ganska så ...... skuttiga. Hon är ganska så van vid att vara ute i skogen i alla möjligs och omöjliga situationer. Men efter flera veckor i box var det jättekul. Men hon lyssnade på mig och lugnade sig till siist.

Sedan följde ganska lång tid med ute i boxhage ett par timmar om dagen, fungerade så där, ibland full fart och hoppande hit och dit. i början vaktade jag henne och sa ifrån om det blev för bra.
Sedan var det en period med blåsigt väder. jag insåg att hon inte hade klarat denna lilla hage i denna blåst. Hon fick då gå i den "stora" hage på ca 2000 kvadratmeter där boxhagen har varit inut. Detta tillsammans med lillponnyn. Hon sprang en deel i början men lugnade sig snabbt, i denna hage finns det en del gräs. Hon har munkorg på sig när hon är i den. jag tycker att det fungerar bra.

Men .... det är ju bara hon som har varit inne. Den andra ponnyn tycker naturligtvis att hon är helknäpp om honn vill tokspringa. Han är en mkt livlig ponny men detta köper han inte.

Jag vet inte. Vad händer om du låter dem hållas? Lugnar de sig inte efter ett tag? På ngt sätt så tror jag ändå att de måste vara ute. Jag har backat med min den senaste veckan. Hon mår nu bra och jag tänker öka igen. Men jag tycker att hon verkar lite mer deprimerad av att varam inne en del.

Jag vet inte, det är ju hela tiden en balansgång mellan bra och dåligt och ingen vet de rätta svaren.

KL

Ett annat problem...:grin:

Hur GÖR man för att inte hästarna ska rusa i hagen??? Min sjukhage, som de fick börja gå tillbaks i idag igen, är MAX 10x10m och jag tycker att det är minsta mått för två hästar att samsas om. Ni kan inte ana vilka galopprundor, bakutsparkar och tvärvändningar man kan göra i den :crazy:! Ja, shettisen kan man kanske föreställa sig, men den stora med!

Det är inget kul att stå och hålla andan för att hovarna ska hålla, men vad ska jag göra :confused:? Jag måste ju börja släppa ut lite undan för undan. De fick gå 25-30 min idag. Hur hade ni gjort? Jag tror inte att det fungerar bättre med dem i varsin hage. Det provade vi ju först och det var då shettisen HOPPADE ut...:eek:

Jag lade ut rönngrenar och halm. Det var lite intressant mellan rundorna i alla fall. Är det bara till att hålla tummarna, blunda och köra på, eller vad hade ni gjort??? Det har gått 5 månader sedan första klinikbesöket, om någon undrar.

Ja, de var definitivt inte bättre när de var brevid varandra...:crazy: Men, visst, de lugnar väl ner sig förr eller senare. Lugnande vet jag inte, det känns som om det bara fördröjer processen.

Nej, det är ju så jag känner också! Jag KAN inte låsa in dem för alltid. De måste få komma ut viss del av dagen undan för undan! Jo, de lugnar sig efter en stund. Sist gick det riktigt bra tills hovböld nummer två slog till. Då hade vi haft dem ute en timme om dagen fem dagar i sträck. Sedan blev det ju inne igen pga bölden, så självklart är det som att börja om nu igen.

Så trodde jag om lugnande med förut. Sen kom jag i ett läge där det inte fanns några val, det var tvugnet. Jag var säker på att 'jaha, men nu flyttar vi ju bara fram problemet till den dag då det lugnande ska bort'. Men faktiskt inte, när det lugnande togs bort, så knallade hästen ut i sin hage och var sansad och resonlig. Det var inte så himla spännande och kul att vara ute längre, den hade varit det så många dagar helt enkelt.

Den stod i boxhage, och hade CIRKUS därinne utan lugnande, bara stod och bockade, brallade och pep. Fascinerande vilka övningar de får plats med. Men det var en kombination av uppdämd energi och roooooligt att äntligen vara ute. Med lugnande höll den sig i skinnet, och när dagarna gick så försvann ju det spännande i att vara ute.

I början fick den 'påfyllning' så den var lite dimmig hela tiden ute. Sen fick den inför utsläpp och intag, dvs förflyttningar, då det annars lätt blev väldigt livat. Sen fick den bara för utsläpp, var lugn ute även när lugnandet gick ur och knallade lugnt in.

Och en dag så knallade vi lugnt och fint ut utan lugnande, och den stod där hela dagen i sin sjukhage, och knallade lugnt in.

Inför utsläpp i stor hage med kompisarna fick den lite lugnande inför utsläpp, och jag tutade i den mer uppviglande polaren lite med. Trots en enormt leksugen (odrogad) ettåring som tyckte 'leka, leka, leka' och for omkring som ett skållat troll blev det en bakutspark (mot åringen), och tre travsteg. Sen vid lunchtid gick ju det lugnande ur, men hon fortsatte vara sansad.

Sen var hon odrogad och som vanligt.

Jag gillade INTE att köra i henne lugnande under så lång tid, men fanns inga val. Men som sagt, det hjälpte verkligen, det tar bort 'det här är nytt och kul', tills det inte är nytt och kul längre =)

Liten varning - alla lugnar sig inte för de går ute heldagar tyvärr. Däremot, många gör det, och då är heldagar bra. Har de gått i boxhage ngt? Annars kanske boxhage heldag (det skulle jag våga), och så flyttar du stängslet en halvmeter per dag sen, och har kvar heldagar? Kanske knepigt om du ska ha två i samma dock.

Det är planen jag har, jag tror herrn kommer gå i taket när han får gå ut i sjukhage, men börja med boxhage ute, och sen flytta stängslet en liten bit/dag, ha ute heldagar. Ska ju bara upp till liten sjukhage i storlek dock. Sen när det ska ut i större sjukhage så samma sak, flytta stängslet en liten bit/dag, så det blir succesivt och inte sån 'markant' och märkbar skillnad för hästen.

Fast det är ju skillnad om hästen har Cushing. Då är man ju aldrig säker från fången hur noga man än är tyvärr. :(

Min cushingponny fick jag ta bort i april i år. Ponnyn jag har nu är hennes avkomma. Har blivit rekommenderad att ta Cushingtest på henne med. Även om Cushing inte är bevisat ärftligt så börjar man ju fundera på vad det är frågan om:confused: Min fångponny är född hos mig och är nu 10 år. Hon har alltid varit fin i hullet,aldrig varit sjuk innan. I januari i år fick hon fång för första gången, i april kom det andra och nu i juni kom tredje. Förstår inte varför. Misstänker att hon kan vara IR.

Hm, det kanske är ett alternativ då. Får se de närmsta dagarna hur det blir. Jag TROR att shettisen lugnar ner sig snart. Det brukar hon göra. Hon är egentligen mer för att stå i solen och mysa och att rulla sig, och att springa själv är kanske inte lika kul. Kan vi hoppas...:crazy:

Angående foderautomaten. Jag tror att jag ska ta mig an att bygga två stycken nu på semestern. En lite större att ha ute och en mindre till Belles box. Det ser ju inte så vansinningt avancerat ut. Undrar var man bäst får tag i gallret? Tycker de att man är knäpp om man åker till affären och visar en bild och frågar efter hjälp att plocka ihop materialet? Jag känner mig alltid som en idiot när jag kommer in i byggvaruhus - vet ju inte vad alla olika brädtyper och material heter :o...

De har haft boxhage, men det kändes bara "farligt". Det blev så litet att shettisen rullade fast i trådarna och haflingern, som är väldigt rädd för ström (ingen el på, men hon trodde ju det :)), kunde knappt vända sig. Så fort något hände (t.ex. grävmaskin på vägen en bit ifrån) kändes det livsfarligt trångt i boxhagarna. Hästarna, i mina ögon i alla fall, krävde passning precis hela tiden när de stod i dessa små rutor.

Kan du ha typ 5*5 eller något då? Jag håller med dig att för liten hage blir bara farligt, men man kan ju ha lite större än boxen iaf.

Ta med dig bilderna du och be om hjälp, liknande har jag gjort flera ggr, inga problem alls, de är så hjälpsamma så!

Varför skulle ni börja prata om överpigga hästar för? =/

Här var tydligen åsynen av nytt strö så 'uppiggande' att man var tvungen att bocka tills man gick omkull i boxen.

Mutade honom med mat, och han höll sig lugn. Tills han ätit upp, då han körde femton bakutsparkar med tillhörande pip i rask följd. Jag tyckte jag såg rök ur öronen.

Och det är 3½ vecka kvar (minst) på boxvila. Hoho.. :crazy:

Fanns ungefär hälften kvar i hönätet, hungrig var han med, jag la in en tuss och han kastade sig över dem. Möjligt det blev för bra med dubbla nät, knepigt. Men vi får väl se.

Han har fått bärrandsröta dock, himla olägligt, men inte så förvånande =/

Senast ändrad:

De har haft boxhage, men det kändes bara "farligt". Det blev så litet att shettisen rullade fast i trådarna och haflingern, som är väldigt rädd för ström (ingen el på, men hon trodde ju det :)), kunde knappt vända sig. Så fort något hände (t.ex. grävmaskin på vägen en bit ifrån) kändes det livsfarligt trångt i boxhagarna. Hästarna, i mina ögon i alla fall, krävde passning precis hela tiden när de stod i dessa små rutor.

Min erfarenhet är nog just det att det blev lugnare med en stor hage.
Det var alltid så av ngn anledning att så fort jag släppte henne i minihage så skulle alla skånes bilar tvunget köra in på den lilla skogsvägen som går bredvid denna hage och som aldrig trafikeras i vanliga fall.

Men det var nog lättare med bara en som var på boxvila. Hennes kompisar har inte riktigt hakat på.

Svårt att ge råd - antingen vänjer de sig eller så blir situationen i hovarna värre. :confused: - hatar denna sjukdom!!

Direkt efter första ÅB fick den gå ut hela dagarna i liten hage.

från 0 - 100;)

Fast å andra sidan stog han inte inne mer än 7 v.

Han har fått bärrandsröta dock, himla olägligt, men inte så förvånande =/
Vad står han på?
Det "ska vara" torrt spån. Bärranden blir då torr o hård o expanderar inte ytterligare.

Vad står han på?
Det "ska vara" torrt spån. Bärranden blir då torr o hård o expanderar inte ytterligare.

Han står på spån ovanpå torvbädd. Jag har ju permanentbädd, som i grunden är spån, men sen gick det inte få tag på spån så då har han stått på torvmix. Som jag avskyr, men HAN visade sig fungera perfekt på. Han är mycket mindre grisig, river inte upp etc.

Så när fånget kom vräkte jag in spån ovanpå.

Att det inte är förvånande med bärrandsrötan är för kräket GRÄVER, han gräver sig ner genom bäddbotten. Och packar in små hovarna med äckel.

Att ta ut bädden har det dock i det här läget avråtts ifrån, då det tar tid innan en bädd sätter sig, han är etter värre på att gräva när bädden är ny och det är fluffigt, så han skulle stå för hårt om jag försökte göra en nu spånbädd nu. Då var det bättre som det var tyckte både DV och klinikvet, och kratsa hovarna två ggr/dag. Men det hjälper ju inte långt när han gräver.

Och torv är ju rena 'dunderkuren' för att FÅ bärrandsröta, spec om de står inne hela tiden.

Om han bara kunde ge fan i att gräva sig ner genom spånet vore det ju mkt bättre, men spån är oemotståndligt tydligen.

Jag har funderat på vilket som är sämst - spån + uppgrävd botten, eller rent torvströ utan gräv. Känns ungefär som pest eller kolera dock =/ Funderat på om det kan funka med papper, om det är mindre roligt gräva sig genom papper ner till torvbädden? Papper är inte lika torrt som spån, och inte lika bra peta ner tårna i, men det borde inte fastna på samma 'kakvis' som torven gör? Han har ju stått på torv hela vintern, och haft 'torvsulor' på morgonen, som lossnat i en rund 'kaka'. (Dock inga problem med bärrandsröta innan nu, men då har han ju stått ute minst 12 h, och inte grävt)

Han trivs inte i fbl box (och fbl trivs inte i hans), annars hade jag kunnat prova så. Fbl har iofs också bädd, men snudd på ren spånbädd (någon månad i vintras med torvmix bara). IOfs gräver han ju garanterat i den med då det är spån, men man slipper undan torven.

Dock så den natt jag provade byta så gnagde fbl upp kanten mot 'sin' box' komplett, och ponnyn lekte mullvad i fblboxen och vände upp och ner på den så det bara stank på morgonen. Petiga nedra vanedjur det där.

Förresten mailade jag O.W ang "om det idag finns något prov att ta för att avgöra om en häst är insulinresistent?". Och så beskrev jag mkt kortfattat Lillen, i princip då att han är welsh, 3 år, blivit mer och mer svårfödd och nu tycks föda sig på luft och gått upp på bete trots munkorg, nedbetat och halvdygn inne med bara ett par kilo hö, och att han dessutom fått fång under de omständigheterna. Samt att beh veterinär pratat om metabolisk störning/IR, men att hon inte visste något prov man kunde ta.

Han svar var, i översättning, att det teoretiskt finns flera sätt och namngav några ( t ex glukosbelastning som ju nämnts i tråden, av cathepsin tror jag det var), men att de i hans tyckte inte gav annat svar än den metod han föredrog att använda, vilket är "serumprov för fasteinsulinvärde + glukos + bedömma hästen kliniskt"

Tänkte det kan intressera någon mer, har ju diskuterats IR och test här innan.

Ang fasteprov btw läste jag på flera engelska sidor att de föredrog att ta det på häst som inte gått på bete eller ätit kraftfoder X tid innan, men att om hästen var en 'hungrig' sort som blev stressad av att inte få någon mat, så fick man mer rättvist svar om de fått äta hö innan, och att det inte slog fel på resultatet. Låter förvisso sunt att de hungriga stressas av att vara utan mat 12 h eller vad det är, men samtidigt så hur kan man vara säker på att inte få felsvar? Å tredje sidan får man ett felsvar pga hungerstress så tja.. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka