Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Lånar sista..

Vi har också släppt ut vårt friesersto i vanlig rasthage (inte så stor) och platt med lite gräs i. Hon går med Globus munkorg på och ser ut som Hannibal Lecter. Vi började med sjukhage men det funkade inget vidare.
Hon var orolig och gick runt runt, ibland körde hon munkorgen i eltråden och det gillade hon inte. Hon hade stått på boxvila i tre veckor ca.

Enligt första vetten så hade hon ett väldigt lindrigt anfall . Det enda hon gjorde var att ställa bakbenen bakom sig inte under som de egentligen ska. Ingen värme, puls, ömhet och gick obehindrat+ vände bra.

Min dotter pratade med hovis på Strömsholm efter tre veckor och beskrev hennes syptom och ställning hon haft och han var skeptisk till att det var fång överhuvudtaget, även en annan hovis som sett henne och hennes uppställning tyckte inte det var fång, fanns ingen ömhet i hovarna, puls, värme etc, + att hon vände på en femöring.

Men vi vågar inte ta chansen att det inte har varit ett lätt fånganfall så vi tar det lite piano.

Nu går hon ute mellan 7.30 - 11.30 sen äter hon lunch inne och vilar fram till ca 16.30 då får hon middag inne och sen ut med sin munkorg till ca 20.00.

Oj ett svamligt inlägg som vanlig av mig, men jag uppfattar dom som lugnare i större hage än en liten där man inte kan "fly" om det blir lite läskigt.
Hon sprang första dagen, mer för att de andra två som var ute behagade ta in sina hästar och hon ville inte bli själv. Sen har hon sprungit nån repa på kvällen men inga hysteriska löp. Tror hon bara tyckte det var skönt att få se dagsljus och titta över nejden.

Symtomen låter precis som min!

Vår vet rekommenderade dock boxvila endast en vecka (han var symtomfri utan ömhet efter första dosen finadyne, åt i 5 dagar) Sedan fick han gå i sjukhage en vecka - nu får han gå ut och äta lite gräs ca 45min/dag med de andra med munkorg.

Jag provade att ha i en lite större hagen än sjukhagen ett tag - men upplevde också att det blev mer vandrande och spring då. Litet eller stort verkar de flesta hästar vara lugnast med, det sade även min vet. och därför han tyckte att jag kunde börja släppa ut honom i hagen med de andra en stund varje dag.

Jag blir tokig av att alla ger så olika råd ang boxvila etc. vissa har hästarna på box 5 veckor, och sedan sjukhage 5 veckor. Jag har ju ständig kontakt med min vet och han säger ju alltså att jag ska börja släppa ut lite korta stunder i 3e veckan.... Jag känner att jag bör lita på honom men de olika tidsrekommendationerna gör mig galen :(

Jag blir tokig av att alla ger så olika råd ang boxvila etc. vissa har hästarna på box 5 veckor, och sedan sjukhage 5 veckor. Jag har ju ständig kontakt med min vet och han säger ju alltså att jag ska börja släppa ut lite korta stunder i 3e veckan.... Jag känner att jag bör lita på honom men de olika tidsrekommendationerna gör mig galen :(

Ja, visst är det KUL med fång :devil:!

Dels är det nog skillnad på veterrinärer. men också hur pass krfatigt anfall och omman misstänker/konstaterar hovbensrotation

Sedan så är det också olika på hästar. Det är summan som skall bli bra

har man rotation så skall den röra på sig så lite som möjligt. För en häst funkar då en box, en annan en fyrkant - en annan kan blir stressad av det och rör sig mindre i en större hage.

Vid en allvarlig rotation så måste man ju vara mer försiktig. Sedan får man väga in hu rmycket hästen visar smärta. I en länk skriven av Owe Wattle som var äldre då ansåg man att graden av rotation hängde samman med prognos. Nu säger/skrevr ahn att det handlar om hur mycket hästen har ont.

Men alla är individer, så man kan aldrig säga något säkert om någonting Thats life :crazy:

Man har en grundformula som då visserligen skiljer sig - jag kan tänka att en vet inte behandlar en hsät som haft Obel tre dvs grava symptom likadant som en häst som haft en fångkänning
Sedan är det skillnad i metod...

Det är inte lätt att vara hästägare

Senast ändrad:

KL

Försökte söka i tråden, men det var som att leta efter en nål i en höstack ungefär.

Jag undrar iaf hur snart efter fånganfallet man kan ge något för magen? Är lite orolig att han ska få kolik, då han trycker i sig en massa halm (hade varit bättre med spån, jag vet) och sist jag var där tyckte jag att det lät väldigt knepigt om honom. Inget vanligt kurr, utan mer gurglande. Annars verkar han helt pigg och kry.

Har ett foder hemma som ska vara bra för att förebygga bland annat kolik, tänkte att det kunde vara bra att ge det nu när han står inne så mycket (på halm). Han har gått ute och betat några timmar om dagen (med munkorg) i en vecka nu och verkar må bra. Kan man ge detta fodret eller är det dumt att ge honom något nytt nu?

Vid en allvarlig rotation så måste man ju vara mer försiktig. Sedan får man väga in hu rmycket hästen visar smärta. I en länk skriven av Owe Wattle som var äldre då ansåg man att graden av rotation hängde samman med prognos. Nu säger/skrevr ahn att det handlar om hur mycket hästen har ont.

Ja absolut. Min vet menar ju att om hästen inte visar någon som helst smärta så visst, ta det lugnt med gräs men låt honom gå ut - det håller ju resten av kroppen igång på ett helt annat sätt.

Är det så att graden av smärta hänger ihop med graden av rotation så att säga? Jag har inte riktigt förstått detta än. Vissa har ju haft rotationer trots att de menar att hästen inte visat smärta (vissa hästar kan ju dock vara väääldigt bra på att dölja det...)

Jag har inte röntgat pålle än, både hovis och vet säger oberoende av varandra att det är liten chans att den kommer att visa nåt, men här inne verkar alla röntga så fort hästen kan transporteras. Återigen står jag där kluven. Om jag röntgar och den visar någon liten grads rotation eller sänkning, vad gör det för skillnad på en häst som inte har ont? Jag tänker ändå låta honom vila lååång tid innan jag sätter igång honom i arbete igen, självklart först efter koll och vet godkännande. Hur tänker ni? Är det för konvalesensens skull så man vet på ett ung hur länge hästen ska vila? det är väl så jag har uppfattat det

Ja absolut. Min vet menar ju att om hästen inte visar någon som helst smärta så visst, ta det lugnt med gräs men låt honom gå ut - det håller ju resten av kroppen igång på ett helt annat sätt.

Nu var det min dotter som pratade med hovis på Strömsholm och han sa typ så också ut med hästen. Har den inte ont, puls värme etc så var det bättre att de gick ute.

Är det så att graden av smärta hänger ihop med graden av rotation så att säga?

Tydligen inte, allt verkar vara så idviduellt och vet. får försöka bedömma från fall till fall

Det andra törs jag inte svara på, om hästen har en rotation så har ju sambandet släppt och då är ju inte kapseln stabil och då behöver den ju stöd underifrån dvs skal inte bära vikt med bara bärranden ( det som skon sitter på)
det är ju därför de skall stå mjukt = en större yta skall bära upp hästens vikt. Dvs sula och ffa stråle bär vikt. När strälen belastas så hjälper det till att hålla ihop "hovkapseln" = mindre påfrestning

Det stödet får man ju inte om hästen går i vanlig hage där hoven inte sjunker ned på samma sätt

jag skulle nog tänka så - rotation = hästen behöver det där mjuka för att den nya väggen som växer ut skal bli parallell med hovbenet och itne fortsätta vara isär

Men hur man bedömmer om man tror det skett en rotation :confused:
Kanske om hästen inte blir helt smärtfri fast att anfallet hävts sedan en td :confused:

Men observera - jag tänker bara högt nu - jag är inte veterinär eller fångexpert

Senast ändrad:

skönt att höra att fler får samma ord iaf :) då är man nog inte helt ute o cyklar i hur man gör

Nu säger/skrevr ahn att det handlar om hur mycket hästen har ont.

Jag har läst detta tidigare. Men egentligen så förstår jag inte riktigt hur man ska kunna avgöra detta?
För det första kan i alla fall jag undra om det handlar om hur länge de har ont eller hur ont de har? (Hur vet man hur ont en häst egentligen har.)
Men sedan kan det vara så att man ger olika stora doser NSAID till dem. Jag fick inte ge så mkt till min ponny för våra veterinärer tycks övertygade om att ponnyer typ dör av att äta butta. Det var knappt de skrev ut det till mig överhuvudtaget men det jag fick först hjälpte inte alls. I och med detta så hade hon ganska så ont under en längre tid. Det hade hon kanske inte haft om hon fått "rätt" buttados från början?

Men om jag bara ska gå efter hur ont jag tyckte att hon hade så bör prognosen bli ganska dålig. :crazy: Hon hade svårt att röra sig överhuvudtaget och låg ner mkt.

Men hon har blivit mkt bättre. Veterinären tyckte verkligen att det hade gått framåt när vi var på återbesök senast.

Ursäkta ngt snurrigt inlägg.

absolut - tar till mig av dina tankar. Mycket bra beskrivning btw. Bästa förklaring jag fått på nätet iaf

Jag skulle inte laborera med foder i ett akut stadie, det verkar ju inte din vara i - och vara försiktig med råd på internet, bättre att fråga veterinären sådant. De har ju också sett din häst

En mage som det låter om mår bra, en mage som är tyst är farligt. Om de proppar i sig halm så måste de dricka också annars kan de få kolik i meningen förstoppning.

Jag är inte insatt i in häst men får den inte salt så kan den dricka för lite. I vanlig fall kan man fodra med salt i maten. 1 msk är en uppgift jag har fått av veterinär

Enligt samma veterinär var detta med att ta bort saltstenen bara i det akuta skedet och lit enågoit man sa förr

Men jag säger igen lita mest på din hemmaveterinär om denna har fångerfarenhet

På nätet är det lätt att få ångest av alla råd som motsäger varandra

Jag lider av världens fångest mest hela tiden:crazy:. Funderar allvarligt på att sluta med hästar...men det lär väl inte gå.

Nu undrar jag lite om värme i hovar samt detta med puls. De är ju olika varma mest hela tiden (har två stycken som jag kollar). Är det varmt ute är hovarna varma. Ibland är de iskalla, ibland är fram varm och bak kall osv osv. Hur ska jag veta när de är varma av fång?

Puls kan jag känna då och då. Ibland tror jag att det är min egen puls jag känner för jag är ofta observant på min puls och det kanske är den jag känner istf hästarnas.

Hur ska jag veta?? Blir tokig snart!

Skit i värme som kommer och går, reagera om det är 'rejält' varma. Ingen av mina tre har haft varma hovar i akut fas av fång (2 av 3 inte alls). Vad gäller pulsen, när den verkligen bultar, så kan du inte missa den. Dvs komemr det och går, är lite förstärkt ibland - håll koll, men ta med övriga tecken med. Och om de sprungit i hagen, det är mkt varmt etc.

Vad tror du, och andra också, om kompostgaller som galler ovanpå? Det är ju inte jättehårt, men ej heller sladdrigt. Kan det fungera? I så fall kan man kanske göra en låda som är samma storlek som ett kompostgaller att ha ute (till två hästar), och sedan dela ett på mitten och använda till en mindre inomhuslåda. Vad tror ni om storleken? Det jag har ståendes hemma är ca 75 x 90 cm.

Borde kunna funka, värt att prova iaf tycker jag. Rapportera gärna!

Ang salt så är det kvar i de nytryckta, veterinärkontrollerade råd jag fick skriftligt nu av DV som var ut akut. Så skulle inte våga strunta helt i det och kalla det förlegat.

Jadå, jag kommer även att fota såklart :)! Hoppas bara att inte klåfingrigt-monster-nummer-1 förstör lådan på en natt...:crazy:

*Försöker komma in i diskussionen, igen*

Fanns en annan tråd om fång med intressanta frågeställningar, iaf för mig så borde vara någon mer som tyckte det, som tyvärr blev låst....

länk här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=987217

Jag skrev in några frågor som sista inlägg - försöker få in dem i diskussionen här istället:

"Jaa, har hört många nu som har rotationer trots att de inte visar något.
Men en fråga då, jag har inte riktigt fattat allt rätt än då fång är en helt ny erfarenhet för mig.

Går rotationer tillbaka av sig själva om hästen vilar? Vad händer då med en pigg häst som springer mycket i hagen (tänker på hur min pålle kommer bete sig i hagen om han ska vila i 3 mån till...)

och slutligen:
om hästen inte visar ngn skillnad i rörelsemönster eller ngn ömhet/obehag - gör då en rotation ngn skillnad? kan den bli värre?"

Som JAG fattat det så när den akuta rotationen stannat av, så försvinner symptomen. Men hästen ska inte belasta sina hovar ändå, då de är försvagade. Dvs absout inte springa i hage i akuta fasen.

Hovbenet ändrar inte läge i förhållande till hovväggen av sig själv, däremot strävar ny hovvägg efter att växa ut parallellt, därför 'kroniska fånghästar' ofta har en tydlig 'näbb' där hovvägen viker sig. Genom verkning redan i tidigt stadium så kan man förhindra det och få en mer normal hov på utsidan (och på insidan), och om man lyckas i att få hovvägg och hovben i rätt läge till varandra så syns det i lyckade fall varken utanpå eller på rtg att hästen en gång haft rotation.

Så som jag fått höra så JA det kan förvärras om de rör sig för tidigt ÄVEN om de är helt symptomfria.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Barn som inte sover
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V