Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det NÅGOT sätt att förhindra hovbölder på? Jag bara väntar på böld nummer tre, fyra, fem, sex.......vem vet var det slutar? Hon har ju redan haft två stycken.
Min teori är att "skit" kommer in i de tvärade tårna, som även känns "svampiga" i framkant. Nu när hon varit ute de senaste två dagarna har jag genast när hon kommit in kratsat ur noga, borstat ur hovarna samt duttat jodopaxlösning över hela hoven men mest i tån. Har det någon verkan över huvudtaget? Kan jag göra något annat - tjära kanske? Är det bra? Uttorkande är det ju i alla fall.
Jag kan inte hålla med- den dunkande pulsen är ju ett tecken på ökad blodgenomströmning- kroppens försvar.Både läst och hört det på flera ställen. Och från 'drabbade hästägare' (det är ju ett evigt väntande tills det växt ut tillräckligtur belastningshänseende etc, och mer än en ägare vittnar om att det är betydligt långsammare tillväxttakt under fång än före).
Är väl iofs inte så konstigt, fång påverkar ju blodförsärjning och närings'tillförsel' i hovarna, de står stilla och på mjuk bädd (dvs inte samma blodgenomströmning och mekanism som om de gick ute etc). Dvs man har både själva sjukdomen och hur den påverkar i hoven, och så vad själv konvalescensen gör.
Jag måste få återkomma med lilla skrutten här, han har raketfart normalt, verkas var fjärde vecka och då ser det ut som en normalhäst gått sju (markerna/betet/proteinet/nåt - alla hästar här blir likadana. Skojat om att det nog är knark i marken, men på skämt. Tills en bekant flyttade sin häst till några mil härifrån, och det blev en himla fart på hovarna). Än har det ju bara gått 2 veckor dock, men vad det ser ut för stunden så går det med markant lägre hastighet än normalt. Sen om det är fånget i sig, eller att han står där han står iaf, det kan man ju inte sia om förrän senare.
Kblstoet jag hade fick gå från 7 v till 9-10 veckor efter fånget btw, dock härledde jag det då till att det var 'åldersrelaterat' och att hon inte reds lika ordentligt.
Bockhov är när den står mer upprätad.Nu är hovarna ganska leriga men jag hoppas det syns ändå
"Bockhoven"
VF
Kan du inte fota en närbild på tån... o skorna
Hon står på permanenbädd av spån inne och får komma ut på en blandning av träflis och grus. Dock finns det ett par ställen där det är intressant att gräva ner i jorden.
Barfotaboots vet jag ju vad det är, men vad är galoscher? Jag skulle bli TACKSAM över det billigaste alternativet. Har letat begagnade barfotaboots, men inte hittat i hennes storlek.
Jag fattar nog inte. Får den bölderna i tånHon står på permanenbädd av spån inne och får komma ut på en blandning av träflis och grus. Dock finns det ett par ställen där det är intressant att gräva ner i jorden.
Barfotaboots vet jag ju vad det är, men vad är galoscher? Jag skulle bli TACKSAM över det billigaste alternativet. Har letat begagnade barfotaboots, men inte hittat i hennes storlek.