Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nu är hovarna ganska leriga men jag hoppas det syns ändå :crazy:

"Bockhoven"
Bild002-1.jpg

VF
Bild003-1.jpg

Lite bättre bild :p

Eftersom den ena hoven är ljusare så ser den längre ut - synvilla u know

Bild004.jpg

bockhoven
Bild005.jpg

VF
Bild006-1.jpg

Senast ändrad:

Finns det NÅGOT sätt att förhindra hovbölder på? Jag bara väntar på böld nummer tre, fyra, fem, sex.......vem vet var det slutar:crazy:? Hon har ju redan haft två stycken.

Min teori är att "skit" kommer in i de tvärade tårna, som även känns "svampiga" i framkant. Nu när hon varit ute de senaste två dagarna har jag genast när hon kommit in kratsat ur noga, borstat ur hovarna samt duttat jodopaxlösning över hela hoven men mest i tån. Har det någon verkan över huvudtaget? Kan jag göra något annat - tjära kanske? Är det bra? Uttorkande är det ju i alla fall.

Kyra är fortfarande öm på fram fötterna.. Märks inte när vi går ute längre tack vare skorna men det märks när jag kratsar framhovarna och hon måste stödja sig på den andra...

Hur länge borde hon vara sådär öm tro?

Om hon bara vore sulöm skulle hon inte reagera sådär nu vid hovkratsning. Tyvärr.

Får du bort trycket på sulan ( t ex genom en sko så de kommer upp från marken med sulan) så försvinner ömheten fort.

Så låter inte riktigt bra det där. är hon skodd med 'bara' skor eller med hela sulor under?

Finns det NÅGOT sätt att förhindra hovbölder på? Jag bara väntar på böld nummer tre, fyra, fem, sex.......vem vet var det slutar:crazy:? Hon har ju redan haft två stycken.

Min teori är att "skit" kommer in i de tvärade tårna, som även känns "svampiga" i framkant. Nu när hon varit ute de senaste två dagarna har jag genast när hon kommit in kratsat ur noga, borstat ur hovarna samt duttat jodopaxlösning över hela hoven men mest i tån. Har det någon verkan över huvudtaget? Kan jag göra något annat - tjära kanske? Är det bra? Uttorkande är det ju i alla fall.

Vad får hon gå på för underlag?

Tjära är jag tudelad till, men får så många olika råd med, men vill man hålla något ute fungerar det ofta utmärkt, sålänge man inte stänger in något med, där åsikterna tycks gå isär. Men känns väl värt att provai ditt läge, skulle jag nog tycka (även om andra kanske ylar nu)

Jobbigt med så mycket hovbölder =/ Men i din sits så om hon kan/får ha barfotatofflor så kanske det kan hjälpa? Eller sådana där 'galoscher'? Om det är bara ute hon drar på sig problemet sas?

Både läst och hört det på flera ställen. Och från 'drabbade hästägare' (det är ju ett evigt väntande tills det växt ut tillräckligtur belastningshänseende etc, och mer än en ägare vittnar om att det är betydligt långsammare tillväxttakt under fång än före).

Är väl iofs inte så konstigt, fång påverkar ju blodförsärjning och närings'tillförsel' i hovarna, de står stilla och på mjuk bädd (dvs inte samma blodgenomströmning och mekanism som om de gick ute etc). Dvs man har både själva sjukdomen och hur den påverkar i hoven, och så vad själv konvalescensen gör.

Jag måste få återkomma med lilla skrutten här, han har raketfart normalt, verkas var fjärde vecka och då ser det ut som en normalhäst gått sju (markerna/betet/proteinet/nåt - alla hästar här blir likadana. Skojat om att det nog är knark i marken, men på skämt. Tills en bekant flyttade sin häst till några mil härifrån, och det blev en himla fart på hovarna). Än har det ju bara gått 2 veckor dock, men vad det ser ut för stunden så går det med markant lägre hastighet än normalt. Sen om det är fånget i sig, eller att han står där han står iaf, det kan man ju inte sia om förrän senare.

Kblstoet jag hade fick gå från 7 v till 9-10 veckor efter fånget btw, dock härledde jag det då till att det var 'åldersrelaterat' och att hon inte reds lika ordentligt.
Jag kan inte hålla med- den dunkande pulsen är ju ett tecken på ökad blodgenomströmning- kroppens försvar.

Sen att det inte når de nedre lossade lamellkapillärena är ngt annat.

Jag gav min frukost kl- 06 o den hann äta upp innan provet skulle tas 13.30- (fasta 6h)som dessutom blev 1h. försenat. Så fort provet var taget fick den uppblött hö.

Hon står på permanenbädd av spån inne och får komma ut på en blandning av träflis och grus. Dock finns det ett par ställen där det är intressant att gräva ner i jorden.

Barfotaboots vet jag ju vad det är, men vad är galoscher? Jag skulle bli TACKSAM över det billigaste alternativet. Har letat begagnade barfotaboots, men inte hittat i hennes storlek.

Har hon stått på bädd hela tiden?

Tänker att det inte är så bra att stå på ett varmt underlag.

Sen bör ytlagret vara rätt tjockt.

Jag hade bara löst spån ovanpå boxmatta o mockade- heela tiden.:cool:

min fick heller inte en enda böld:banana:( menar INTE att vara skadeglad)

Jag tror inte att du menar att vara skadeglad.
Men din häst var vad jag förstått inte lika dålig som BMs ponnyer (ursäkta BM).
Men risken för hovbölder måste väl ändå öka med graden av rotation/sänkning? Ju mer hovbensförändring desto större skada på lamell lagren och desto större risk för hovbölder.

sedan KL

Jag tycker att detta forum är jättebra med många användare som kan oerhört mkt om olika hästvårdsfrågor som ex fång. Jag har lärt mig mkt om allt möjligt och har haft stor nytta av det med min egna hästar speciellt fånghästen. Det är ett jättebra tillfälle att diskutera olika problem och det finns ju ett antal när det gäller fång.
Men man ska nog inte glömma bort den begränsning som det ändå alltid måste bli när det handlar om råd på ett internet forum. De veterinärer/hovslagare som behandlar våra hästar är ändå de som ser helheten.

Min hade ingen sänkning men måttlig rotation samt är en stor häst.
Men tydligen skiljer det en hel del i hur man ska eftervårda hästen:crazy:

Ja- igen. Jag är mkt tacksam för Strömsholm o dess hovis:bow:

Hon står på permanenbädd av spån inne och får komma ut på en blandning av träflis och grus. Dock finns det ett par ställen där det är intressant att gräva ner i jorden.

Barfotaboots vet jag ju vad det är, men vad är galoscher? Jag skulle bli TACKSAM över det billigaste alternativet. Har letat begagnade barfotaboots, men inte hittat i hennes storlek.

Galoschen är just en galosch.. hmm.. googla 'Engårdens' så får du det i första träffen och kan kolla själv. Kostar 300 kr/styck. Aldrig provat själv, men vet de som är nöjda.

Såg iofs nu att den mest är tänk för inomhus och släta sjukhagar, så beror ju på vad du har och så. Du kan ju kolla själv dock. De har en annan variant med, nog bättre för hage, men kostar som Easyboots =/

Jag fattar nog inte. Får den bölderna i tån:confused:
Där borde den ju vara raspad t o m lamellranden- så det blir lite vitt:angel:
Om den inte får skit in i sulan borde vara just i lamellerna som är sköra o nu ruttnar lite.

Jag skulle inte köra med galoscher, utan ta av skorna.;) Om den inte ska sättas igång förstås.

Fast att det är en stor häst betyder inte det är värre än om en liten häst/ponny får fång. Tvärtom verkar det ju som om större hästar har bättre prognos enligt Strömsholms studie. Även andra studier har varit inne på samma sak.

Teorierna är många om varför dock, allt från att ponnyer oftare sköts av barn, att barn växer och intresset skiftar (dvs att man väntar in en storhäst mer än en ponny kanske) att ponnyer har högre smärttröskel och rör sig mer under anfallet, att de har mindre hovar sett till kroppsmassa, att de beslag som ofta används passar en större, tyngre häst bättre osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka