Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Förresten har jag kanske fått tag i halm. Jag lär vara den enda som betalar 2.65 kr/kg för veteströhalm, men vad fan är man desperat så är man. De kunde inte garantera att de hade, jag provade beställa tio balar, hade de inte det skulle jag få det de hade. Håll tummarna.

Trots DUBBLA finmaskiga hönät äter han 2 kg hö på 4 h, han har en häpnadsväckande ätteknik skrället =/

Fått svar från profeed ang studien. De ska återkomma med mer info när de är vid rätt dator, men fått ett pdf-dokument som är en presentation från Greyor. Där h*n nämner fos faktiskt. För övrigt är dokumentet sjukt informativt rent generellt ang IR och studier. Men hoppas jag får hela studien.

Vad bra:)! Jag har 8 balar kvar, och vet inte om jag får tag i fler tills det blir ny halm (när är det ungefär förresten?). Men jag har planerat att öka på hömängden lite grann till haflingern, och samtidigt dra ner på halmmängden. Hon har gått ner mycket i vikt och behöver nog inte tappa mer. Tror att hon kan hålla sig på en bra vikt med något kilo mer hö än hon får nu.

Jag har några små frågor. :)

Är fång vanligare hos något kön?

Hur är det med ärftlighet?

Har för mig att man i en studie fann att ston var överrepresenterade. Ärftlighet vet man nog inte ännu, men jag tror att fång kan vara ärftligt.

Igår kväll blev Kyra skodd och fick sedan gå ut på bete :D

Hovisen sa att det syntes att hon hade blivit verkad för hårt. Det är nu 4 veckor sedan hon verkades och på vänster fram som hon har mest ont kunde han inte verka någonting (bara jämna till). Då kan man ju tänka hur hon såg ut för hela 4 veckor sedan! Hennes hovar växer ganska så snabbt också (iallafall har gjort)

Inte för att vara taskig, men fång kan ge extremt långsam tillväxt också, så hade hovis några mer tecken på just att det var verkat för hårt?

Håller tummarna det var/är så dock =)

Min ord klinikveterinär har ju en personlig åsikt att hovdisposition för fång kan nedärvas. Låter inte helt orimligt, även om det ju inte finns några sådana studier. Ser man till de mer metabolismkopplade grejerna, så tror jag ABSOLUT att det finns en ärftlig och/eller rasbunden faktor som påverkar.

Och lite annat, fått svar från Wattle igen ang IR-prov. Kan tas under pågående fånganfall, men hästen ska inte ha ont längre. Om ta provet på klinik så boka första morgontiden, ej ge frukost. Hästar som kan få ökad smärta av att resa, eller lättstressade hästar är det bättre ta provet hemma.

Jag mailade tillbaka och frågade med det om 'hungerstress'.

Men hursom så ska det ju funka att få ett prov taget på knatten förr eller senare =)

Inte för att vara taskig, men fång kan ge extremt långsam tillväxt också, så hade hovis några mer tecken på just att det var verkat för hårt?

Håller tummarna det var/är så dock =)
Var har du läst det?

Det brukar vara tvärtom, men iom att sulan kan sjunka så ser det ut som hoven inte växer. Ökad blodgenomströmmning ger ökad tillväxt.

Samma om hästen är hårt verkad, brukar kroppen signalera- väx mer- till hovarna;)

Både läst och hört det på flera ställen. Och från 'drabbade hästägare' (det är ju ett evigt väntande tills det växt ut tillräckligtur belastningshänseende etc, och mer än en ägare vittnar om att det är betydligt långsammare tillväxttakt under fång än före).

Är väl iofs inte så konstigt, fång påverkar ju blodförsärjning och närings'tillförsel' i hovarna, de står stilla och på mjuk bädd (dvs inte samma blodgenomströmning och mekanism som om de gick ute etc). Dvs man har både själva sjukdomen och hur den påverkar i hoven, och så vad själv konvalescensen gör.

Jag måste få återkomma med lilla skrutten här, han har raketfart normalt, verkas var fjärde vecka och då ser det ut som en normalhäst gått sju (markerna/betet/proteinet/nåt - alla hästar här blir likadana. Skojat om att det nog är knark i marken, men på skämt. Tills en bekant flyttade sin häst till några mil härifrån, och det blev en himla fart på hovarna). Än har det ju bara gått 2 veckor dock, men vad det ser ut för stunden så går det med markant lägre hastighet än normalt. Sen om det är fånget i sig, eller att han står där han står iaf, det kan man ju inte sia om förrän senare.

Kblstoet jag hade fick gå från 7 v till 9-10 veckor efter fånget btw, dock härledde jag det då till att det var 'åldersrelaterat' och att hon inte reds lika ordentligt.

Min storhäst fick lindrig fång för exakt 5 veckor sedan och i natt insjuknade min shettis :cry:. När ska jag få vara riktigt glad? Har aldrig haft en fånghäst trots att jag haft egna hästar i många, många år och nu har jag fått 2 stycken på 5 veckor. Är det ett fångår iår eller har jag extremt otur?

Min shettis har fått turboväxt på fötterna. Innan kunde det gå upp till 10v utan problem nu känns 5v för lång tid!

På tal om det, det är bara två fötter, vänster fram och höger bak, som växer mer än de andra två... Någon som vet varför?

Postar här med, fått svar av O.W igen ang IR prov, och svält eller ej (engelska forskare anser att det inte påverkar resultatet om hästen fåt fritt hö inför testet, och att 'hungrig jämt' hästar kan få felsvar pga att de blir stressade av att inte få sin mat som vanligt, och rek de att få äta hö fram till provet).

Svar från OW ang det var i princip att när han tog fram det normalvärde för insulin i serum (så det är han som tagit fram? Intressant) som används i Sverige så hade de testat hur utfodringen påverkade, och svenska hästars nivåer kunde påverkas en hel del av svenskt hö så att säga. Kanske är det annan sammansättning generellt i utländskt hö - det har de inte testat, men de hade kommit fram till att mest rättvisande är att kvällsfodra som vanligt, men ingen frukost. Dvs inte svälta mer än nödvndigt, men han utgick från att jag likt de flesta ägare fodrade kväll, morogon och X ggr per dag. Och det är bara kvällsgivan som dras in.

Nu är ju frågan eg (jo jag ställde den med, han kommer snart hata mig) hur länge de då lät hästarna stå utan mat, för om jag ger 2 kg eller 6 kg tll kvällen, och om kvällsfodringen är 20 eller 24 ger ju en viss skillnad

mm, man kan ju börja undra... Har inte heller haft fång tidigare, och förra året fick den ena i år båda två :-(

Hovis sa inget annat än att hon har en "bock hov" på HF. Han förklarade som att trakterna växer fort och blir som jag då uppfattade som när vi har klackskor..

Av alla som har varit här så har ingen sagt något om någon bock hov, grrr.

Är det något speciellt man ska tänka på??

Du har inte lust att lägga in bilder på hovarna?

Har hon fått bockhov nu eller har hon alltid sett ut så? Annars är den stora frågan varför hon fått det nu..

Du har inte lust att lägga in bilder på hovarna?

Har hon fått bockhov nu eller har hon alltid sett ut så? Annars är den stora frågan varför hon fått det nu..

VF
Bild002.jpg

HF (där hon ska ha "bock hov")
Bild001.jpg

Dessa bilder togs 22/6 men nu är hon skodd så det blir nog svårt att se eller?

Varför får de bock hovar då??

Anledning kan vara medfödd, eller senkontraktur t ex. Det ses mest hos föl. En vuxen häst som får bockhov sådär hux flux är inte vanligt och har oftast lite mer 'komplicerade' orsaker i bakgrunden, därför jag undrade - har hon alltid haft det eller har det blivit nu?

Anledning kan vara medfödd, eller senkontraktur t ex. Det ses mest hos föl. En vuxen häst som får bockhov sådär hux flux är inte vanligt och har oftast lite mer 'komplicerade' orsaker i bakgrunden, därför jag undrade - har hon alltid haft det eller har det blivit nu?

Jag ser ingen skillnad nu på hoven än förut.
När jag läser om det på google låter det inte alls att hon har det. Hovis sa bara att de blir höga i trakterna, inte att själva hoven blir missbildad typ..

Ska gå ut o ta kort så får ni se..
Kommer tebax sedan..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka