Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Fast att det är en stor häst betyder inte det är värre än om en liten häst/ponny får fång. Tvärtom verkar det ju som om större hästar har bättre prognos enligt Strömsholms studie. Även andra studier har varit inne på samma sak.

Teorierna är många om varför dock, allt från att ponnyer oftare sköts av barn, att barn växer och intresset skiftar (dvs att man väntar in en storhäst mer än en ponny kanske) att ponnyer har högre smärttröskel och rör sig mer under anfallet, att de har mindre hovar sett till kroppsmassa, att de beslag som ofta används passar en större, tyngre häst bättre osv.
Nej hästarna måste vila längre just pga av vikten-alla ska bantas. Det är ett direktcitat från Micke. Ponnyer oftast halva tiden.
Man tar även alla de prover som kan göras idag för att utröna orsaken.

Sen spekulerar man i varför inte alla- då flest ponnies, inte blir bra i Limans PDF-fil. Där tror man att det beror på barn med ej kunniga föräldrar ej har samma tålamod, ekonomi o insikt i sjukdomen som gör att utfallet blir som det blir.
Varför tror du att ponnyer rör sig mer- om de inte tas ut av ungarna?

Min bockade i boxen dag 2.
Vad menar du med beslag?

De skor inte fånghästar alls.

Pratade igår med en vars fångponny insjuknade vid Midsommar o som redan gick i större hage, hade fått flera återfall (lagt sig) o där man inte behandlat med NSAID tills den var smärtfri o ej heller fångverkad.
Jag bad dem att läsa fångråden på S. häsjukhus hemsida o röntga den innan de vet hur de ska gå vidare- från boxvilan.

Senast ändrad:

Fast det är i studien från Strömsholm man - rakt emot en del andra studier - sen en betydligt högre grad av tillfrisknande för stora hästar.

Och att i andra studier har man sett tvärtom, och ansett det berott på större kroppstyngd. Men i studien från Sholm så har stora hästrna betydligt bättre tillfriskningsprocent än ponnyerna. (Och spekulerar lite i vad det kan bero på)

Nu är det kanske inte dag 2 som de menar med rörelse, utan i läget fram tills det upptäcks den har fång och den boxas. Att ponnyerna rör sig mer då. I just BOX tror jag faktiskt personligt en ponny rör sig mindre än en storhäst, sen kan jag ha fel.

Men tror det är en ras aspekter som spelar in jag, dels rent anatomiskt/fysiologiskt, men också det jag nämnde och du också är inne på - okunniga föräldrar, mindre intresse av att vänta, barn som sköter etc.

Senast ändrad:

Ja det beror på hur seriös hästägaren är. Vuxna= storhästägare.

vilka andra studier refererar du till:confused:

Nu är det kanske inte dag 2 som de menar med rörelse, utan i läget fram tills det upptäcks den har fång och den boxas. Att ponnyerna rör sig mer då. I just BOX tror jag faktiskt personligt en ponny rör sig mindre än en storhäst, sen kan jag ha fel.
Hur kan du mena att ponnies har högre smärttröskel?

De fånghästar som jag har sett som legat ner- är just BARA ponnies.

Två fiktiva fall för att belysa det jag tror kan bidra till skillnad:

Barn AA:s ponny. Mamma & pappa kan inte så mkt, har stallat upp ponny på en anläggning, kan det grundläggande men inte mer. Ponnyn får fång, DV kommer ut. Och som man märkt i tråden så är det väldigt olika svar från veterinärer om konv osv.
DV rek boxvila, NSAID och kortad tå. Det sker. Det mockas 2 ggr/dag, en gång av personal, en gång av barnet. Hästen bantas, men får en morot nu och då av barnet, och en 'extra tuss' hö.

7 - 10 dagar senare är NSAIDkuren slut, hästen bättre, tån kortad. Ingen har sagt ngt om vad som händer sen, men ponnyn är ju bra. Ponnyn åker ut. Dessutom har halva stallet olika åsikter om hur den ska ditt och hur den ska datt. Mamma & pappa kan inte sortera bland dem, och är inte insnöade nog att söka extern info. Ponnyn släpps ut.

Med när vuxen ABs ponny får fång, så har den vuxna större kunskap i grunden, större både lust och förmåga att söka extern info. Hästen boxas osv, det mockas två ggr/dag. Samma DV ger samma råd. Men sen när kuren är slut så har AB tagit reda på mer, åker och röntgar osv osv.
En stor häst är ofta lättare att banta med (OBS, lättare, inte lätt) då stora hästar har ett högre grundbehov hur man än vänder på det, och det är lättare att med ett normalt grovfoder komma ner tillräckligt. Dessutom 'tjuvmatar' vuxna inte pga 'tycka synd om-faktor' i samma grad.

Så jag tror sådana sak PLUS även dock 'fysiologiska' på ngt vis (kanske t ex just det att ponnyer ofta har mindre hovar eller liknande) spelar in. SAMMA 'fysiologiska' orsaker tror jag btw är anledningen att häst A och B, som har EXAKT samma förutsättningar och vård och grad av fång - kan få två helt olika utfall. Man kan behandla dem identiskt ner i minsta beståndsdel - den ena blir fullt återställd, den andra går inte att rädda.

Jag fattar nog inte. Får den bölderna i tån:confused:
Där borde den ju vara raspad t o m lamellranden- så det blir lite vitt:angel:
Om den inte får skit in i sulan borde vara just i lamellerna som är sköra o nu ruttnar lite.

Jag skulle inte köra med galoscher, utan ta av skorna.;) Om den inte ska sättas igång förstås.

Jag har berättat om bölderna ett antal gånger. Den första satt i tån, men den andra satt längre in vid ena sidan (lite svårt att förklara). Det har inte heller varit samma hov. Och jag kan ju upprepa att vare sig vet eller hovis är alls förvånade över bölderna, även om de självklart beklagar och förstår att jag tycker att det är jobbigt med bakslagen som ändå blir i samband med att hon har bölder.

Jag kan inte ta av skorna eftersom jag valt att köra enligt min hovslagares teorier om vad som fungerar... Sedan vill jag inte råka ut för det som Iser råkat ut för med sin häst. Jag vill inte berätta för mycket, utan låta henne återge det själv, men där tyckte ju en ny hovis att skorna skulle AV och nu går hästen dåligt (öm) utanför boxen (se "Happy Hoof"-tråden på foder). Jag vet med mig att min pålla är ganska sulkänslig i normala fall, och jag vill att hon ska må bra på promenader och i sin hage.

Tar hovbilder om en liten stund när jag plockar in hästarna från hagen igen. De går ute mellan ca 9-11 idag. Har varit väldigt lugnt där ute hittills:)! Bildbevis:
P7070001.jpg

Senast ändrad:

Hur kan du mena att ponnies har högre smärttröskel?

De fånghästar som jag har sett som legat ner- är just BARA ponnies.

Det är inte MITT påstående, utan ur studien.

Att de ligger kan ju endera bero på att de är pipigare - ELLER att de gått runt mkt mer i första fasen, och har betydligt värre påverkan i hovarna och mer ont.

Det är ju omöjligt att sia om.

Jag tror men det kan vara fel att det kan bero på anledningen till varför en häst får fång också. Det är kanske inte riktigt samma sak att få fång pga ex för stort intag av stärkelse eller fruktan som att få fång pga insulinresistens (är medveten om att jag är helt insnöad på IR ponnyer).

Fång är vanligare bland ponnyer, insulinresistens också. Dessa hästar/ponnyer är nog svårare att rehabilitera. Men det är min egen åsikt, behöver inte vara sann. Det är mkt lättare att de får återfall igen eftersom de redan från början varit mer utsatta.

Med risk för att vara tjatig- ja jättetjatig.:eek:

Min häst har papperfötter( eller hade innan S J) o kan inte gå barfota alls, men.... när den bara går på mjukt underlag är det bättre att den faktiskt känner sina fötter. Sulan är inte särskilt utsatt, däremot hovväggen- i det här skedet.
Ska man däremot ut på grusvägar måste ju fötterna skyddas, men DÅ kanske med boots- den lilla stunden.

Jag fattar att du respekterar o lyder din hovis, men.......som du märker går behandlingsmetoderna o tankarna lite stick i stäv beroende av vem man har.

Men förutom hovbölderna har hon ju svarat 100% jättebra på behandling, varför skulle jag ändra på något då i nuläget:confused:? På återbesök i början av april förvånade hon veterinären med att må hur bra som helst!

Läste lite om Iser.
Den hästen var ju tvungen att gå 70m till o från hagen- på vilket underlag:confused: gräs? Till en grushage. Det skulle inte jag riskera.

Men förutom hovbölderna har hon ju svarat 100% jättebra på behandling, varför skulle jag ändra på något då i nuläget:confused:? På återbesök i början av april förvånade hon veterinären med att må hur bra som helst!
Varför får den då inte nu... 3mån. senare gå ut mer:confused:

Fast varför inte? Hästen insjuknade ungefär samtidigt som mina, dvs flera, flera månader sedan. Att gå 70 m är väl ingen större sträcka, även om det så skulle vara på asfalt? Mina går i flis/grushage. Vad ska de gå i för hage om de inte får gå på grus?

Varför får den då inte nu... 3mån. senare gå ut mer:confused:

För att jag är en fegis, kanske ;). I april hade jag ingen lämplig hage. Då tyckte vet att hon kunde fått komma ut lite mer annars. Då promenerade vi lite grann i stället. Hovis däremot är av den försiktiga typen och han tycker att man ska vara väldigt, väldigt försiktig. Så det är väl det jag är, antar jag... Han pratar ju hela tiden om 2/3 hov som bör växa ut innan man belastar för mycket.

Kan man vara FÖR försiktig när det gäller fång förresten???

Med risk för de vanliga halshuggningarna och hängningarna så kommer här hovbilder tagna för några minuter sedan:

Hf som hade 10 graders rotation den 19/2:
P7070004.jpg

Vf som hade 15 graders rotation den 19/2:
P7070003-1.jpg

Undersida:
P7070002.jpg

Med risk för de vanliga halshuggningarna och hängningarna så kommer här hovbilder tagna för några minuter sedan:

Hf som hade 10 graders rotation den 19/2:
P7070004.jpg

HF ser ju jättefin ut, men om man tittar på VF på samma bild hänger tån mkt utanför skon. Det kan givetvis vara en synvilla.
På S. hade man NOG raspat bort det. Hästarna som kommer ut från hovis har en mkt tvär tå. Ända fram till sulan nästan o sen ska den rulla över på tåsidorna istället ( du får exakt samma resultat:idea: utan att behöva sko den o vikten fördelas över hela hoven)o hela övriga hoven bär när den står stilla -inkl. sulan. *har redigerat inlägget mkt:crazy:*
nu vet inte jag när den skoddes, men nu är skon längre fram på sidorna än själva tån- ngt sämre överrullning, samt att det ruttnar där.

Undersida:
P7070002.jpg
Är det uppe på hö. sidan av tån som den har haft böld?

Är mkt tacksam att du lägger ut bilder o orkar berätta:bow::love:

Jag tycker att det är mkt intressant ... det här:angel:

BTW så menar Micke att hoven "bara" behöver ha växt ut till hälften för att BÖRJA belasta. Såvida den har varit OK bra länge. Bra för oss med IR-hästar.

Senast ändrad:

Vi diskuterade vf sist och den ser ju värre ut för att den ÄR mycket sämre. Det var det ben hon haltade på ett tag innan vi fick rätt diagnos...:crazy: Tycker att han tvärade mer de andra gångerna vi var där, men jag vet inte riktigt säkert. Jag får bara lite på att han vet vad han gör. Han har ett väldigt, väldigt gott rykte!

Jag betvivlar inte ett smack på att han är duktig, men just på fånghovvård skiljer det sig åt ganska mkt.

De flesta kanske blir bra, men att det tar längre tid.

Som sagt. VF o utväxten ser ju ut att vara helt fri från att nya trauman har skett. Jag skulle våga börja hoppas om jag vore du.

visst är det bättre att vara försiktig i överkant:bow:

Lita på din hovis.

Det där är ett vanligt sätt att sko en fånnghäst. En öppen tå ger samma resultat som en tvärtå och ger dessutom fördelen att man helt avlastar tåväggen

Att man totalraspar framifrån i det akuta fasen är för att minska spänningarna i hovkapseln

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar