Sv: Fångtråd del 2
Man tar även alla de prover som kan göras idag för att utröna orsaken.
Sen spekulerar man i varför inte alla- då flest ponnies, inte blir bra i Limans PDF-fil. Där tror man att det beror på barn med ej kunniga föräldrar ej har samma tålamod, ekonomi o insikt i sjukdomen som gör att utfallet blir som det blir.
Varför tror du att ponnyer rör sig mer- om de inte tas ut av ungarna?
Min bockade i boxen dag 2.
Vad menar du med beslag?
De skor inte fånghästar alls.
Pratade igår med en vars fångponny insjuknade vid Midsommar o som redan gick i större hage, hade fått flera återfall (lagt sig) o där man inte behandlat med NSAID tills den var smärtfri o ej heller fångverkad.
Jag bad dem att läsa fångråden på S. häsjukhus hemsida o röntga den innan de vet hur de ska gå vidare- från boxvilan.
Nej hästarna måste vila längre just pga av vikten-alla ska bantas. Det är ett direktcitat från Micke. Ponnyer oftast halva tiden.Fast att det är en stor häst betyder inte det är värre än om en liten häst/ponny får fång. Tvärtom verkar det ju som om större hästar har bättre prognos enligt Strömsholms studie. Även andra studier har varit inne på samma sak.
Teorierna är många om varför dock, allt från att ponnyer oftare sköts av barn, att barn växer och intresset skiftar (dvs att man väntar in en storhäst mer än en ponny kanske) att ponnyer har högre smärttröskel och rör sig mer under anfallet, att de har mindre hovar sett till kroppsmassa, att de beslag som ofta används passar en större, tyngre häst bättre osv.
Man tar även alla de prover som kan göras idag för att utröna orsaken.
Sen spekulerar man i varför inte alla- då flest ponnies, inte blir bra i Limans PDF-fil. Där tror man att det beror på barn med ej kunniga föräldrar ej har samma tålamod, ekonomi o insikt i sjukdomen som gör att utfallet blir som det blir.
Varför tror du att ponnyer rör sig mer- om de inte tas ut av ungarna?
Min bockade i boxen dag 2.
Vad menar du med beslag?
De skor inte fånghästar alls.
Pratade igår med en vars fångponny insjuknade vid Midsommar o som redan gick i större hage, hade fått flera återfall (lagt sig) o där man inte behandlat med NSAID tills den var smärtfri o ej heller fångverkad.
Jag bad dem att läsa fångråden på S. häsjukhus hemsida o röntga den innan de vet hur de ska gå vidare- från boxvilan.
Senast ändrad: