Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag tror att det beror på bristande kunskap hos hästägare och bristande inlevelseförmåga - brist på fantasi helt enkelt ang vad som hänt därinne och hur det känns

Jag sa till en hästägare som tyckte hästen - men den rör sig ju så bra, att; Ta och skär av din fotsulor och släng in dem i ett par skor - sedan sätter du in fötterna och så går du :devil:

Då först förstod denne allvaret att hästen skulle stå still, och INTE springa

Det största problemet är att hästar i allmänhet visar för lite när det gör ont. De utgår från sig själva som sätter sig ned om det gör ont i fötterna

Så de tar det inte riktigt på allvar

Det händer inte mycket..

(samma vikt enl måttband som 09-07-08, minus 20-30 kg jmf med start)

Bra att du har fått tag i lite halm.
Jag förstår vad du menar med tjock! Jag tycker att han har sett smalare ut i andra trådar.

Det tar väl en stund innan han vänjer sig vid mindre mat. Jag tror att de gör det till sist. Sedan tror jag också att det blir bättre när insulinet fungerar mer som det ska (om han nu är IR). 20-30 kg är alltid en bra början.

Mm, nu fattar du vad jag protesterat mot i andra trådar med, när folk tyckt 'men han är ju bara rund, inte FET' och jag försökt förklara att 'han är jättefet, det är kameran som gör han ser smalare ut' och folk tyckt 'jo, jo..'

Han är extremt fotogenisk så. Som sagt jag har en bild där han ser ut att ha gått ner 130 kilo, ser jättefin och smal ut. Färdigbantat, well done liksom. Men den är bara ljug. Jag vill OCKSÅ vara som honom, bli smal på kort ;)

Jag tror tyvärr aldrig hans mage vänjer sig vid lite TS; han har ju 'alltid' varit känslig för det. Men där kan förhoppningsvis halmen hjälpa (om han äter den, hoppas hoppas hoppas). Det är ju inte 'jag är hungrig, jag vill ha mat' som är största problemet, utan just att magen ballar ur vid för lågt TS. Och så var han dessvärre innan fånget med, vilket är en del av problemet. Han har inte varit någon direkt halmätare förr heller dessvärre, magen brakade när man gick för lågt i TS även när han stod på halm. Men den här kanske är godare, eller att han kanskekan pina i sig den när han bara står i sin box och tråkar. *försöker intala sig själv*

Jo, absolut 20 - 30 kg är en början, men de gick ju FORT, första veckan typ, sen dess är det fan som förgjort, det händer inte ett något :crazy: Men, tillslut så, på ena eller andra sättet. Men vore ju kul om man kunde se NÅGOT resultat via fodret iaf..

SVårt fota i stallet, måste använda blixtkompensation, och släppa in dagsljus, blir lätt knepiga 'skuggor' då. Han är inte sådär ljus heller irl.

Men två till bilder, där man ser bakdelen lite bättre, att det nog är skuggorna på bilden jag la in, som gör att det ser extrafläskigt ut på bakdelen, han är 'ganska jämnfet' irl som sagt.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

KN

Hur är det med foder till fångponny? Orkar inte läsa hela tråden...
En i stallet har fång på deras C-ponny. RTG visade liten hovensrotation ca 2 v efter anfallet, som var det första för den akuella ponnyn. Fortsatt boxvila (står ute i sandad hage dagtid). NSAID 2½v satte in omgående. Kliniken säger att ponnyn bara ska äta 3 kg hösilage (TS ca 55%)/dag. För mig låter det väldigt undligt. Den får ju INGET annat och kommer inte se så grann ut till hösten. Den får halm (vilket inte kliniken vet om för då är jag helt säker på att de skulle ta bort den med).

Är svält tradionell behandling av fång?
Ponnyn är skodd enl vet inrådan med "bakoframvända" skor för snabb överrullning. Rört sig obehindrat från ca dag 7 efter anfallet.

Nej, svält är en gammal, förlegad 'behandling' för fång. Fånghästar är sjuka och ska inte svältas. Däremot om de är överviktiga ska de bantas, men med förnuft.

3 kg TS med 55% TS och inget mer är att BE om en magkrasch. En magkrasch kan utlösa fång. Så jättebra den får halm med (under förutsättning att den äter av det med).

Även fånghästars magar behöver sin minimigiva TS för att fungera (minimigivan är 1 kg TS/100 kg. Omräknat till det hösilaget så är det nästan 2 kg hösilage/100 kg vikt. Den får alltså från silaget TS för 150 kilo..)

Sen kan man ge TS i form av hö/halm/silage/lucern etc - vilket som passar bäst. Om det är bättre ge halm eller silage t ex har att göra med en sak - vad silaget har för näringsvärde per kg foder? Dvs man får räkna lite, men även ta med i beräkningen att de äter mer gärna av silaget.

Dvs om det krävs 6 kg silage för att täcka behovet av TS, men det blir för mkt MJ av 6 kg silage, så kan man ge den mindre silage, men halm (84% TS).

Långvarig utfodring med halm till stor del kräver endera ett hö/silage med högt proteinvärde, alt tillskott av lucern eller liknande. Annars blir resultatet med kraftigt neddragen hö/silagegiva och halm en proteinbrist. Som kommer visa sig till hösten. Dessutom är protein en VIKTIG byggsten för hovarna.

Så, det är ett helt hialöst råd från kliniken att ge 3 kg silage med TS 55% och INGET annat om inte ponnyn väger max 150 kg (sen blir det fruktansvärt kort tuggtid på 3 kg silage med, vilket också är en aspekt, fånghästar får magsår etc lika lätt som andra hästar om de står långa tider utan mat.)

Generellt ang foder så ge grovfoder - ej kraftfoder. Undvik socker och melass samt stärkelse. Melassfri betfor, eller vanlig betfor blötlagd i väldigt mycket overflödsvatten, som hälls bort, och gärna spola av betforn med går bra. Melassfri lucern också, lucern är 'trygg' mat för fånghästar om den är melassfri, och räknas som grovfoder. Dock man MJ-innehållet ställa till det, samtidigt så har man ett bra hö ger 1 kg lucern mindre MJ än 1 kg hö. Med ett silage med det TS som beskrivs ger lucern mest troligt mer MJ/kg - men mer TS.

Senast ändrad:

Ponnyn väger ca 400 kg, är inte överviktig utan var lagom i hull, både över rygg och revben såväl som magen. Den äter halmen kanske en 5-6 kg/dag så TS är jag inte bekymrad över utan det kommer ju att resultera i proteinbrist. Halmen gör ju att MJ täcks bra men får kliniken veta att den äter halmen så blir det nog stopp där :(
Det är familjens första ponny och de följer klinikråden utan att fundera på om det känns rätt. Jag skulle inte kunna leva med mig själv.

Om hon bara vore sulöm skulle hon inte reagera sådär nu vid hovkratsning. Tyvärr.

Får du bort trycket på sulan ( t ex genom en sko så de kommer upp från marken med sulan) så försvinner ömheten fort.

Så låter inte riktigt bra det där. är hon skodd med 'bara' skor eller med hela sulor under?

Hon har bara skor. Hon blev ju skodd i måndags så då borde hon inte vara öm idag onsdag alltså??

Ska ringa ATG imorgon och be om råd. Kanske helt enkelt inte är framhovarna alls, kanske är frambenen!!

Vad kostar en röntgen ca??????

Man skodde även min häst med skor bakochfram, skon limmades fast och man använde bara fåtalet söm

Ponnyn väger ca 400 kg, är inte överviktig utan var lagom i hull, både över rygg och revben såväl som magen. Den äter halmen kanske en 5-6 kg/dag så TS är jag inte bekymrad över utan det kommer ju att resultera i proteinbrist. Halmen gör ju att MJ täcks bra men får kliniken veta att den äter halmen så blir det nog stopp där :(
Det är familjens första ponny och de följer klinikråden utan att fundera på om det känns rätt. Jag skulle inte kunna leva med mig själv.

Oj, jisses. Jag blir ganska förskräckt av att en klinik kan rekommendera något dylikt =/ Den skulle ju kunna äta samma mängd silage som 'vanligt' om den är i normalhull.

Det går inte att prata med familjen?

Hon är inte öm när man klämmer på sulan etc

Men om det nu har varit lätt fång kan det bli hovbensrotationer ändå?
En häst som har fång undviker väl att sätta i tån först?? För hon har nämligen alltid satt i tån först.

Vad tror ni en röntgen går på?? Så jag kan vara lite förberedd :o

Hon har bara skor. Hon blev ju skodd i måndags så då borde hon inte vara öm idag onsdag alltså??

Ska ringa ATG imorgon och be om råd. Kanske helt enkelt inte är framhovarna alls, kanske är frambenen!!

Vad kostar en röntgen ca??????

Eller så är det fång..

Nej, hon borde inte vara öm på så vis att hon inte vill lyfta ett framben för då belastas det andra mer. När de skos, under förutsättning att hovslagaren inte klåpat såklart, så har sulan inte kontakt med underlaget på t ex en stallgång. Således finns det ingen smärta i att belasta hoven fullt ut.

Jag vet jag är tjatig, men att den inte vill lyfta frambenen, tyder på just smärta i hovarna. Att den ska ha smärta i båda framhovarna är betydligt mer troligt än att den ska ha ont i båda frambenen så den inte vill belasta. Speciellt som ALLA tecken du beskrivit tyder på hovarna.

Och om den inte är sulöm, då är risken stor det var fång redan från början och är det nu. Alt är att den fortfarande är på tok för hårt verkad.

Jag skulle rycka av skorna, och behandla den som en fånghäst (dvs mjukt bädd, box, medicin - hela konkarongen) tills du kan kolla på klinik om det är vad du helst vill. Alt få ut en annan veterinär till stallet.

Hon är inte öm när man klämmer på sulan etc

Men om det nu har varit lätt fång kan det bli hovbensrotationer ändå?
En häst som har fång undviker väl att sätta i tån först?? För hon har nämligen alltid satt i tån först.

Vad tror ni en röntgen går på?? Så jag kan vara lite förberedd :o

Jo, generellt undviker de att sätta i tån, samtidigt är det inget supertecken. Jag har sett fånghästar knalla korrekt. Ska man prata hov och landa tå först så är det vanligt vid strålbenshälta. Ingen aning om du pga fång kan få mer ont i det området, så det blir värre än tåområdet. Sen kan de sätta i tå först pga hur skoningen/verkningen är, alltför långa tår och det är få alternativ kvar.

Jag skulle inte våga utesluta fång pga att hon landar tå först dock. Och ja det kan bli rotationer av även lätt fång eller hur man ska säga.

Rtgpris varierar från klinik till klinik, 'min' klinik tar 1250 kr för 4 bilder, plus moms (+ ev assistans, om man kommer in själv). Dvs 1562,50 kr inkl moms. Sen kostar varje bild därutöver några hundra (vet inte exakt vad det ligger på idag, LÄNGE sen jag rtg, förutom nu fångrtg men den blev ju just 4 bilder. Hela besöket btw gick på 2834 riksdaler, fick räkningen idag. Då är det alltså rtg 4 bilder, en assistent för rtg, sedering inför rtg, hältstatus, enkel koll', (dvs gå en åtta på stallgången, klart), klinikavgift och direktregleringsavgift.

Skrev ett svar som försvann

Om du inte vill ha hovbölder skall du inte ha permanentbädd - hur mycket bakterier som hellst i kiss och bajs

Jag är väldigt mycket emot permanentbäddar för även om det ev ser torrt ut på ytan så gör kapilärlkaften att det sugs upp kiss till ytan och där finns ju bakterierna

för att inte tala om vad ammoniaken gör mot hästens lungor

Näe ingen vill sova i sitt kiss och bajs. En permanentbox är bara en övertäckt gödselstack.....

Nu är ju dinhäst inen på tredje månaden, men särkilt i det akuta stadiet är det viktigt att boxen är djup - det packar sig för mycket i en permanentbädd.

Det skall var spån och mycket och bädden skall vändas fluffas så att hovarna sjunker ned i spånet, och ändå ha en massa under

Skrev ett svar som försvann

Om du inte vill ha hovbölder skall du inte ha permanentbädd - hur mycket bakterier som hellst i kiss och bajs

Jag är väldigt mycket emot permanentbäddar för även om det ev ser torrt ut på ytan så gör kapilärlkaften att det sugs upp kiss till ytan och där finns ju bakterierna

Näe ingen vill sova i sitt kiss och bajs. En permanentbox är bara en övertäckt gödselstack.....

Nu är ju dinhäst inen på tredje månaden, men särkilt i det akuta stadiet är det viktigt att boxen är djup - det packar sig för mycket i en permanentbädd.

Det skall var spån och mycket och bädden skall vändas fluffas så att hovarna sjunker ned i spånet, och ändå ha en massa under

Jag har permanentbäddar. Som är torra på ytan (om inte hästen gräver upp eller liknande). Nu var det dock inte det jag skulle skriva eg, utan att jag faktiskt fått halten ammoniak mätt i boxarna. Ammoniak mäts i ppm. Halten var - noll.

Nada, intet alltså. Både mätt direkt på bäddytan. Och 5 cm ovanför.

En RÄTT skött permanentbädd luktar inte, ingen 'kapillärkraft' i världen kan dra upp kisset. En fel skött permanentbädd är dock bland det vidrigaste som finns.

Du har redan fått bra svar här i tråden. Men jag vill ändå tillägga att den måste få tillräckligt med proteiner och mineraler för att kunna bli bra. Nu är det alltid svprt att bedöma hullet på en ponny. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Jag har en ungefär maxad C-ponny (hade tänkt slutmätt henne i vintras men allt kom av sig). I december tyckte jag inte att hon var speciellt tjock men kliniken dit jag åkte för att röntga hennes hovar hade en våg. Hon vägde 460 kg på den. Då blev jag rädd. jag bytte klinik då de inte hade ngn hovslagare på denna och nästa har ingen våg. men jag har uppskattat hennes vikt med ett måttband och jag tror att det stämmer ganska bra hon väger i så fall 380 kg nu. Men jag vill få ner henne ännu mer. Det är en new forest ponny, inte av den allra tunnaste typen. Bara som en liten information.

Men jag hade gett den lusern. Det innehåller bra proteiner, kalcium som neutraliserar magen och en del andra mineraler. Det finns utan melass vilket är det bästa till en fånghäst.

jag vill se bevis :devil: bildbevis filmbevis, ligga i dem bevis gräva i dem bevis luktbevis

Du bor för långt bort :rofl:

Vad för sorts permanentbäddar har du stött på :crazy:? Mina bäddar luktar absolut ingenting. Det luktar inte ens "häst" i mitt lilla stall...

Håller absolut INTE med! Permanentbäddar som fungerar som de ska är rena, luktar bra och isolerar från kyla och hård betong.

Min veterinär rekommenderade permanentbädd. Hon tycker att det är det bästa man kan ha eftersom det är både sviktande och mjukt.

jag vill se bevis :devil: bildbevis filmbevis, ligga i dem bevis gräva i dem bevis luktbevis

Du bor för långt bort :rofl:

Bildbevis på att det inte luktar är ju ganska svårt, menja synd du inte borde närmare (så KUNDE jag ta bildbevis på när du ligger i dem och sniffar *s*). GRÄVER du ner i bäddbotten luktar det dock, men tricket är att inte röra botten/ta hål på den.

Dvs i botten har du själva bäddbotten, sen har du ett packat lager som kisset i princip rinner genom, och överst har du samma underlag som i en vanlig box, rent, fint fluffigt strö.

Sen, liten brasklapp att vissa hästar fungerar inte alls på bädd, hur man än försöker. Dvs bädden kan vara perfekt, men hästen förstör den. Då går det inte.

Det närmsta bildbevis jag kommer, men det är ju svårt lukta på en bild dock.

Ingen av boxarna är nyströade (syns på höstråna i bädden) utan är ströade senast tre - fyra dagar tidigare, däremot är det mockat, den vanliga, dagliga mockningen. Alla boxarna har bäddbotten som legat i 2 år när bilderna togs (de är dock inte dagaktuella utan äldre)

'Ponnyboxen'
Thumbnail.aspx

Mittenboxen - här bodde en notorisk boxvandrare
Thumbnail.aspx

Och den sista:
Thumbnail.aspx

Insulinresistans etc.....ja det är säkert nått man kan skylla på men att ha en häst som har bantat sen i juni betyder att man som ägare missade att hela våren är en bevakningstid för att hindra ponnyer att bli feta. Det händer inte på den dag, det smygstartar i typ mars med vårgråsets första spirande strån och så är det som Heinz ketchup. Först händer inget, sen händer inget och POFF så är hästen fet.
De gånger jag haft fång på mina är det mitt eget fel som glömt motionera ponnyerna. Mina minsihettisar hade jag tex på släp bakom en stor travare när jag skrittade denna. Skritt för travare =jogg för minishettis.
Hela våren krävde de typ minst 4 timmars jogg i veckan jämfört med vintern 1 timme i veckan.
Nu i efterhand kan man diskutera tusen behandlingar av åtgärder för att man slarvat innan, men det känns liet dumt att skylla på att den går upp i vikt bara av sig själv. Ponnyer blir feta av att titta på gräs på våren, har varit så i alla tider och kommer alltid att förbli.
Skriver detat för att du i en annan tråd undrade om du vågar köpa ny ponny. Självklart vågar du det men tänk på motionen, de kräver massor av motion. Minst en timme i stöten flera gånger i veckan för att få igång fettförbränningen. Detta måste ske redan innan hästen börjar ens tänka vårfetma.
Taskigt att sparka på dig som ligger men dina ursäkter är....stötande på nått vis..
Jag tror att många av dina beryktade hästproblem beror på brist på motion. En fis på tvären så får hästen vila verkar det som.
En hästkropp kräver massor av motion för att hålla blodcirkulationen igång, massor av gymnastik för att hålla sig smidig och undvika skador.
Sånt får man inte genom haggång även om de springer runt.

För övrigt har jag nått bästa resultat på mina fångponnyer genom att när jag ser anfallet inte ta in den från hagen överhuvudtaget utan genom att låta den gå ute dygnet runt precis som vanligt, medicinera den i hagen(butta och magmedel, typ) och låta den leva i hagen. Då stannar inte cirkulationen upp och de har efter ca 5-10 dagars medicinering varit helt ok.Givetvis kan man inte belasta dem och konvalesenten är lång, men konvalescenten blir inte trsit och ensam och tråkig och man slipper förljderna som hästen får av boxvila. Givetvis kan man inte släppa ut en fånghäst efter att ha haft den i fängelset utan det måste man ha i tanken inför nästa anfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka