*KL*
Nu finns det ju många vägar till Rom, och det är inte nödvändigtvis så att barfota är bäst. Man har inte sett någon större skillnad i tillfrisknande om man använt sko ditt eller sko datt i studier. Dvs det är så att det som passar INDIVIDEN bäst är det bästa valet. Och det är omöjligt sitta på nätet och säga vad som passar en individ man inte sett i IRL bäst. Spec om man är lekman/amatör på området.
Jag kan t ex inte sia ett dugg om huruvida BM.s häst är skodd optimalt för fång eller ej, men då vet + hovis rek denna skoning ch hästen markant förbättrats så är det ju rätt väg för DEN hästen.
Jag gillade för övrigt verkligen traktunderstödet, trevligt att se =)
Det finns studier som pekar på att 'allt som följer en given behandlingsplan/behandlingsprotokoll' ger bättre resultat. Ett ex på det är ju Strömsholm, och ett annat en studie Cripps & Eustace gjorde, där man bla limmade på heartbar, och boxade strikt tills 30 dagar förflutit utan smärta m.m.
I studien gjord på Strömsholm blev 75% av hästarna och 47% av ponnyerna helt återställda. I Eustace studie 77% av 'hästarna' (som innefattar både hästar & ponnyer). I en annan studie (Hunt) var det bara 25% av totala antalet hästar & ponnyer som blev helt återställda, men då hade man inget behandlingsprotokoll. Samtidigt är det svårt jämföra studier gjorda på olika sätt.
Men i BM:s hästs fall finns det en plan, tanke och strategi bakom, och jag anser att man är väl kaxig om ma som lekman påstår att det är fel sätt och en annan plan, tanke och strategi minsann skulle vara mycket bättre - bara för att det råkat fungera på ens egen individ.