Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag tycker att detta forum är jättebra med många användare som kan oerhört mkt om olika hästvårdsfrågor som ex fång. Jag har lärt mig mkt om allt möjligt och har haft stor nytta av det med min egna hästar speciellt fånghästen. Det är ett jättebra tillfälle att diskutera olika problem och det finns ju ett antal när det gäller fång.
Men man ska nog inte glömma bort den begränsning som det ändå alltid måste bli när det handlar om råd på ett internet forum. De veterinärer/hovslagare som behandlar våra hästar är ändå de som ser helheten.

hallelulja :bow:

framförallt så är det ofta så att hästägare generaliserar sin råd som DE har fått till att gälla andra hästar

Nä bättre att lystna på de som ha mer erfarenhet än av den egna hästen

Lyssna runt efter en erfaren vet och hovis, håll er till dem sedan

Alla hästar är inte lika och framförallt så finns det inte ett rätt svar

Med min ahovproblem så frågade jag 5 experter och fick 5 helt olika svar. Vilket som funkade på min häst kunde man inte veta innan

OM NÅGOT FUNKAR - lita på det då Bry er inte om om det inte passar in med den hovis eller vetrinär som för tillfället är mest i ropet

*KL*

Nu finns det ju många vägar till Rom, och det är inte nödvändigtvis så att barfota är bäst. Man har inte sett någon större skillnad i tillfrisknande om man använt sko ditt eller sko datt i studier. Dvs det är så att det som passar INDIVIDEN bäst är det bästa valet. Och det är omöjligt sitta på nätet och säga vad som passar en individ man inte sett i IRL bäst. Spec om man är lekman/amatör på området.

Jag kan t ex inte sia ett dugg om huruvida BM.s häst är skodd optimalt för fång eller ej, men då vet + hovis rek denna skoning ch hästen markant förbättrats så är det ju rätt väg för DEN hästen.

Jag gillade för övrigt verkligen traktunderstödet, trevligt att se =)

Det finns studier som pekar på att 'allt som följer en given behandlingsplan/behandlingsprotokoll' ger bättre resultat. Ett ex på det är ju Strömsholm, och ett annat en studie Cripps & Eustace gjorde, där man bla limmade på heartbar, och boxade strikt tills 30 dagar förflutit utan smärta m.m.

I studien gjord på Strömsholm blev 75% av hästarna och 47% av ponnyerna helt återställda. I Eustace studie 77% av 'hästarna' (som innefattar både hästar & ponnyer). I en annan studie (Hunt) var det bara 25% av totala antalet hästar & ponnyer som blev helt återställda, men då hade man inget behandlingsprotokoll. Samtidigt är det svårt jämföra studier gjorda på olika sätt.

Men i BM:s hästs fall finns det en plan, tanke och strategi bakom, och jag anser att man är väl kaxig om ma som lekman påstår att det är fel sätt och en annan plan, tanke och strategi minsann skulle vara mycket bättre - bara för att det råkat fungera på ens egen individ.

Forest autumn - jo, fast överviktiga hästar och ponnyer har bättre prognos än de som inte var det, man får bort (om man får ner vikten) en underliggande faktor då som varit utlösande. BORDE ju vara lika med de som är reversibelt IR, dvs de som återfår normala IR-nivåer vid bantning, att de har bättre prognos. IR var en utlösande faktor, som man får bort med bantning = bättre tillfrisknande och framtidsprognos. Däremot kroniska IR-hästar i normalhull är ju värre.

Men även där kan ju det påverka häst vs ponny, det är enklare att banta en större häst än en liten ponny helt enkelt, och hästarna går ner i vikt bättre, medan iaf vissa ponnyer fortsätter vara feta - dels pga större behov och mindre möjlighet att poptimalt motionera dem (pga att de rids av barn)? Bara spekulerar lite.

Jag tror att det är svårt att jämföra olika studier. Jag har av ngn anledning fått för mig att de fånghästar som finns med i många utländska artiklar många ggr har mkt värre förändringar än de som behandlas på ex Strömsholm. Men jag kan ha fel. Jag tycker ofta att det ser ut så på bilderna eller också är de bilder av extremfallen.

Jag har också läst den svenska undersökningen om tillfrisknande vid fång.. Jag har för mig att det var ngt konstigt med statistiken eller så minns jag fel. Men jag tror också att en av anledningarna till att ponnyer inte tillfrisknar är att de oftast (fast inte min ponny :)) är barnhästar. Så tänkte jag nog också när jag skrev det om IR ponnyer tidigare. Om man lyckas banta dem så ökar chansen att de blir bra. Men hur många ägare till IR fångponnyer inser detta? Hur många vet att deras ponny är alldeles för fet?

jag visste det inte om min för det syntes faktiskt inte jätte, jätte tydligt. Om inte jag hade läst massor om IR och fång så hade jag nog inte heller insett allvaret.

(Jag har precis mätt henne med måttbandet. Sist mätte det 400 kg nu är hon nere på 380 :) )

I studien gjord på Strömsholm blev 75% av hästarna och 47% av ponnyerna helt återställda. I Eustace studie 77% av 'hästarna' (som innefattar både hästar & ponnyer). I en annan studie (Hunt) var det bara 25% av totala antalet hästar & ponnyer som blev helt återställda, men då hade man inget behandlingsprotokoll. Samtidigt är det svårt jämföra studier gjorda på olika sätt.
Nu läste du bara sammanfattningen o i o m att just S. är känt för sin fångskicklighet/ kunskap så kommer oxå många återfallshästar IR o troliga cushinghästar som kan dra ner statistiken.

I artiklar där klinikens hovis uttalar sig menar han på senare år( Limans statistik är från 2003) att 80-90% av alla hästar blir återkommer till sin forna nivå- även tävlingshästar.
Det finns troligen ingen studie eller statistik från övriga kliniker i S. så det blir svårt att jämföra- mer än att säga att metoden verkar mkt bra.

Jag refererar till den studie som är gjord via SLU. Dvs den är inte strömsholms egna, och den inkluderar inte alla hästar som Strömsholm någonsin behandlat.

Utan Jenny Limans examensarbete 2004, där 71 hästar/ponnyer studerades. Och av de 71 djuren, så blev angivna procentsatser helt återställda.

Strömsholm kan ha både högre och lägre totalandel tillfrisknande av alla som behandlats såklart.

Jo, för att jämföra studier när det gäller just fång måste ju urvalsgruppen vara ungefär densamma. Om ena studien innehåller djur som inte har rotationer, och den andra djur som har rotationer blir det ju helknas att jämföra.

Dessutom är graderingen ett problem, det vet X kallar måttligt skulle vet Y bedömma svår.

Men just det att om man sas har en behandlingsplan/behandlingsprotokoll så blir resultatet bättre än utan, det tror jag def. Tror det var du (?)som var inne lite på det tidigare i tråden med, de här veterinärerna som resonerar 'ja, endera blir de bra eller så blir de det inte' - de tror jag har betydligt sämre utfall jämfört med de som tycker 'ja det finns ju aldrig garantier, men det här och det här ska vi göra, såhär är planen, om X veckor så bla, och ditt så datt'

Limans handledare var Johnston, som då praktiserade just på Strömsholm.

Underlaget var på patienter därifrån.

Det händer inte mycket..

2009-07-02
Thumbnail.aspx

2009-07-15
(samma vikt enl måttband som 09-07-08, minus 20-30 kg jmf med start)
Thumbnail.aspx

Bonus: Dagens mysigaste stund :love:
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Ja, det skrev jag ju? 71 patienter på Strömsholm undersöktes. Av hästarna blev 75% återställda, av ponnyerna blev 47% återställda.

Sen protesterade du, och tyckte jag bara läst 'sammanfattningen' och att si sa så. Och jag förtydligade vilken studie det var.

Skuggorna tror jag, han är 'fet överallt'. IRL så känns det inte varken mer eller mindre nånstans. Men så svårt med bilder. Jag har en bild tagen samtidigt jag skulle kunna lägga ut, och så skulle ni tycka 'OJ vad smal och fin han börjar bli, SNYGGT jobbat'. Men den är bara en ovanligt smickrande vinkel - tyvärr. Men kan lägga ut mer bilder av de jag tog om du/ni vill? Nu valde jag den som var mest jämförbar bara.

Trodde att det var en Welsh Cob:eek:

Den har stora fettdepåer som inte har byggts upp under en dag. Det tar givetvis tid att få bort.

Om den är så fet kan jag förstå att det frestar på hans nu för små hovar:crazy: Den måste bantas- nu:eek:

Om du läser bantningstråden så inser du vad som krävs- för en som inte får röra sig.

*KL*

Nu finns det ju många vägar till Rom, och det är inte nödvändigtvis så att barfota är bäst. Man har inte sett någon större skillnad i tillfrisknande om man använt sko ditt eller sko datt i studier. Dvs det är så att det som passar INDIVIDEN bäst är det bästa valet. Och det är omöjligt sitta på nätet och säga vad som passar en individ man inte sett i IRL bäst. Spec om man är lekman/amatör på området.

Jag kan t ex inte sia ett dugg om huruvida BM.s häst är skodd optimalt för fång eller ej, men då vet + hovis rek denna skoning ch hästen markant förbättrats så är det ju rätt väg för DEN hästen.

Jag gillade för övrigt verkligen traktunderstödet, trevligt att se =)

Det finns studier som pekar på att 'allt som följer en given behandlingsplan/behandlingsprotokoll' ger bättre resultat. Ett ex på det är ju Strömsholm, och ett annat en studie Cripps & Eustace gjorde, där man bla limmade på heartbar, och boxade strikt tills 30 dagar förflutit utan smärta m.m.

Men i BM:s hästs fall finns det en plan, tanke och strategi bakom, och jag anser att man är väl kaxig om ma som lekman påstår att det är fel sätt och en annan plan, tanke och strategi minsann skulle vara mycket bättre - bara för att det råkat fungera på ens egen individ.

bland det bästa jag läst :bow:

BORDE NÅLAS

Trodde att det var en Welsh Cob:eek:

Den har stora fettdepåer som inte har byggts upp under en dag. Det tar givetvis tid att få bort.

Om den är så fet kan jag förstå att det frestar på hans nu för små hovar:crazy: Den måste bantas- nu:eek:

Om du läser bantningstråden så inser du vad som krävs- för en som inte får röra sig.

Och om du läst mina inlägg, vilket som helst av de ungefär 300 som är skrivna i samma ämne som svar till dig, så hade du kunnat bespara dig ett meningslöst inlägg.

Han bantar, och har så gjort sen slutet av juni. Kanske ger en viss ledning i hur överdjävulskt svår han är att få ner i vikt. Men nej, han SVÄLTER inte, och han kommer inte att svältas förrän han är av butta. Men bantar, det gör han.

Och fattar du nu varför jag gång på gång sagt att det är KÖRT med vikten till jag kan motionera honom, och därför är det game over om han skulle ha haft kraftiga rotationer?

(Och som svar på frågan: Han står i dagsläget på 5 kg hö och 1 kg melassfri lusern + 5 dl urvattnat, avsköljd betfor, butta, magtarmbalans, mineral. Samma lika MJmässigt som när han pga magen stod på 6 kg hö och ingen lucern. Förhoppningsvis kan jag få magen att hålla ihop på 4 kg hö + halm + det övriga from idag, återstår att se. Och vilket år som helst som han kan tas av från buttan ska jag möblera om lite mer)

Ang welsh cob - du är inte ensam. Vet frågade ras, jag sa welsh. På gårdsjournalen är han angiven som - just det - welsh cob. Jag förstår henne, han är ju för stor för att vara welshponny/sekt B, och så hullet. Så klart det 'måste' vara en cob.. :crazy:)

Jag har en egen teori om varför en del veterinärer har den som jag tycker lite märkliga inställningen till om fånghästars ev tillfrisknande. Jag tror att många fånghästägare inte bryr sig så mkt om att deras hästar är sjuka eller de inser i alla fall inte hur allvarligt det är. Det är nog vardagen för de veterinärer som finns här hemma. Då är det antagligen lätt att man får den inställningen. Det hjälper ju knappast om veterinären vill rädda hästen om inte hästägaren sedan anstränger sig.

Jag säger inte att alla fånghäst ägare är så eller ens att de flesta är det men jag vet att det inte är så ovanligt.

Efter alla mina diskussioner med "min" klinikveterinär om min ångest för höga insulinhalter, lameller som fortsätter att brytas ner, vassa stenar att trampa på osv så tittade hon till sist på mig och menade att hon inte var van vid sådana fånghästägare. Det vanligaste problemet brukade vara att få dem att inte ge hästen för mkt mat.

O ja, så kan det absolut vara. Samtidigt tror jag en DEL av problemet är att fång behandlas av distriktsveterinär akut. INGET ont om DV.s alls, men de måste kunna väldigt mycket om väldigt mycket. De har inte samma möjlighet som en klinikveterinär varken utrustningsmässigt eller att hänga med i alla rön.

Så, den första informationen hästägarna får är ofta från DV. Och säger DV så 'boxvila, butta, fjolårshö/halm, vissa blir bra, andra inte' så gäller det att det är en hästägare som hämtar mer information någonstans liksom.

Utan internet t ex, jag skulle inte ha en ANING om att det finns metaboliska störningar, insulinresistens etc. Jag skulle inte ha en ANING om vikten av att rent konvalescensmässigt veta hur hovbenen mår. Jag skulle inte ha en aning om att det inte bara är att släppa ut när den är smärtfri och sen släppa ut. Etc.

Nu hade jag ändå en hyfsat påläst DV, som direkt tog upp både röntgen och kortad tå, och överlämnade en hyfsat heltäckande broschyr som berör konv osv. Fast fortf inte ett ord om IR, inte ett ord om väldigt mkt.

Fånghästar som når klinik, deras ägare får ju ofta en helt annan information, även om det där är mkt beroende på veterinär med såklart.

Ja vet brukar pejla läget- hur man är som människa o tar varje hästägares beslut. De dömer sällan.
Vad vill man?
Vad har man för mål med sin häst.

De kan ge råd, men det avgörande beslutet är upp till ägaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka