Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Kan ju uppdatera lite jag med. Herrn äter inte halmen, alls (fan), men det tar iaf sin stund för honom att pilla ut höet iaf.

Tog bort buttan igår morse (efter att han i flera dagar varit sval och utan puls), igår kväll pulsade han lite svagt, igår pulsade tydligt, i VF. Så ikväll åker buttan på igen, suck =/ Dessutom fanns det inget bakteriebalans på Granngården, så nu har jag total ångest för hur jag ska få ihop det med butta.

Hur länge har 'ni andra' behövt medicinera?

Min åt inte heller halm i början. Hon stod på halm när fånganfallet började men nu äter hon det.

varför inte prova med bakjäst - det finns i alla affärer.

Jag gav henne butta tills hon inte hade ont dvs rörde sig hyfsat och sedan några dagar till. Jag gav lägre dos mot slutet.

Fast gör det så mycket om han inte vill äta halmen? Finns den så KAN han ju äta den om han verkligen är hungrig...:devil: Mina äter hellre hö än halm, men behöver de äta mer än höet så slinker halmen ner.

Min haflinger fick butta först i 14 dagar och sedan i 10 dagar till. Sedan klarade hon sig utan. Shettisen fick butta mycket längre, i ungefär två månader, tror jag.

Har ni det varmt hos er? Mina har lite puls i ALLA sina ben på eftermiddagen när det är över 20 grader varmt... Brukar därför försöka att bara ta puls på morgonen. För mig tror jag att det blir missvisande senare på dagen.

Ja, tyvärr gör det ju det. Utan halm blir ju TS för lågt för magen. Men, vi får väl se om han kommer på bättre tankar om några dagar, vore väldigt skönt.

Idag är det varmt, iofs svalt och skönt i stallet. Men har varit samma väder ett tag nu, och han har varit pulsfri. Var det igår morse med. Igår kväll (sent) svag puls VF. Imorse tydlig puls VF. Nu nyss när jag var ner och bytte hönät och mockade så pulsade han rejält VF och lite HF. Fick lirka för att lyfta HF (alla andra gick lekande lätt).

Så tyvärr tror jag inte det är värmepuls, utan en reaktion på att han inte fått butta.

Min åt inte heller halm i början. Hon stod på halm när fånganfallet började men nu äter hon det.

varför inte prova med bakjäst - det finns i alla affärer.

Jag gav henne butta tills hon inte hade ont dvs rörde sig hyfsat och sedan några dagar till. Jag gav lägre dos mot slutet.

Törs man 'lägga på något nytt' nu då? Bakjäst kan jag ju få tag på. Sort och hur mkt?

Han har ju varit symptomfri nu senaste dagarna på butta, men sen den sattes ut (han fick senast tisdag kväll, dvs from onsdag morgon fick han inte) har han ju börjat få gradvis tilltagande symptom igen. Var med mammas katt till DV idag, och var samma vet som var ut akut för fånget som jobbade. Hon skrev ett nytt recept på butta och tyckte att det var ju inte bra han blev sämre igen, de brukade gå bra att ta bort när de haft 3 - 4 dagar symptomfritt, och tyckte att den här gången låta det gå 5-7 symptomfria dagar innan prova sätta ut. Om det blev lika då, ring för nytt recept och ge honom butta ända fram till klinikåterbesöket (knappt 3 v).

Okej, återstår att se om man får i honom det, det både luktar och smakar ju. Hur är det med jäst i betfor, även om den är urvattnad och avsköljd? Är ju socker? Å andra sidan borde jästen dö pga för låg temperatur? (Tänker alltså om den blir liggande i krubban ett tag)

Blå kub, hmm.. är van med gula, men kanske de för matbröd som är blå? Nåja, ser väl i affären =)

Gul med blå text.
I början löste jag upp det lite i vatten och gav det med betfor. Men nu äter min det som det är.

Det verkar jobbigt att du inte kan sluta med buttan. men det var likadant med min. Hon fick det from 21 dec och till ung 10 jan om jag minns rätt.
Den dör inte av för låg temp. Då hade den inte klarat kylskåpet. Jag ger också två ggr om dagen ibland.

Ja, jag menade förstås den gula med blå text, fast det kunde ju inte du veta :D. Det finns ju också med röd text.

Mina får sin jäst i Happy Hoof. Har också gett i lucernpellets. De har fått prova att äta den från handen som den är, men det gillar de inte! Det blir många hästgrimaser...:D

Jag förvarar mina i kylskåp. Det brukar man väl göra med färsk jäst?

Jo, det jag menade var när jästen kommer i kontakt med sådant den kan reagera med. T ex när du bakar bullar exempelvis. Jästen aktiveras av sockret. Om man har för kallt degspad, så fungerar inte jäsningen, samma sak med för hett degspad (därför det där 'fingervarmt').

Och i betfor finns socker (tror inte jag får bort allt med urvattning och spolning). Så jäst borde kunna reagera med socker. Men vätskan (betforn) borde vara för kall för att det ska bli jäsning, väl?

Och i betfor finns socker (tror inte jag får bort allt med urvattning och spolning). Så jäst borde kunna reagera med socker. Men vätskan (betforn) borde vara för kall för att det ska bli jäsning, väl?

Nu fattar jag vad du menar.
Det är säkert för kallt för att det ska jäsa mer än bara pyttelite.
Men det kan antagligen inte ligga kvar hur länge som helst.

Frågan är hur länge man törs lämna det då, om han skulle vara tveksam att äta det alltså. Det brukar vara försvunnet på morgonen om man ger på kvällen, även sånt han anser är 'äckligt'. Dvs förr eller senare vinner matbegäret. Men frågan är om man törs göra så med jäst & betfor, det jag tänkte på?

Nu kanske han äter det helt frivilligt, förhoppningsvis så. Men jag är inte riktigt övertygad, han var ganska tveksam till buttan efter ett tag, men det gick att lösa med lucernpellets inblandat. Så länge det tricket nu håller :angel:

Mina verkar aldrig märka jästen i maten, däremot tycker de ju att den är jätteäcklig om de får den enbart. Inte säkert att din märker jästen heller om du blandar i mat!

Min häst äter nog allt nästan i alla fall.
Ibland glömmer jag jästen då äter hon den ur handen som godis.
Men hon är alltså van vid att äta det.

AW
Buttan blandade jag i lite filmjölk och sprutade med avmaskningsspruta - mkt populärt!:crazy:

Jo, filmjölk + spruta fick jag med fångstoet jag hade. Den här lilla herrn är dock värre att slåss med än att lura, så sålänge lura funkar så.

Jag har faktiskt varit förvånad att han varit 'pipig' med maten här nu, han är ju som en dammsugare normalt, och äter allt. Men tydligen bara allt som 'smakar normalt' typ. Men, än går det fint att blanda i betfor och krydda med torra lucernpellets, så bara hoppas de fungerar framöver med. Förhoppningsvis så.

Vad skulle ni ha gjort, skulle ni ha väntat en vecka och se om hennes vänstra ben/hov blivit bättre, eller skulle ni ha åkt in och röntgat nu??

Jag känner såhär:
Visst hon kanske är bättre om 1 vecka Men man vet ju trots allt inte om det är något fel "inuti". Känner nog att jag vill veta Innan jag börjar sätta igång henne igen (när hon blir bra).

Jag hade åkt in så fort som möjligt, tror jag. Du har ju ändå väntat rätt länge, och det är alltid skönt att få svart på vitt vad som verkligen är fel. Annars går man ju bara runt hela tiden och undrar om det man gör är det rätta för hästen...

Jag hade åkt in så fort som möjligt, tror jag. Du har ju ändå väntat rätt länge, och det är alltid skönt att få svart på vitt vad som verkligen är fel. Annars går man ju bara runt hela tiden och undrar om det man gör är det rätta för hästen...

Ja det är precis så jag känner..

Ska ringa till ägaren (eftersom Kyra "bara" är min foderhäst) och se vad hon tycker. Vi delar nämligen fifty fifty på vett kostnader..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka