Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min fångis har ätit upp en saltsten på 2 dagar. Hon har stått utan i 14 dagar efter sista fånganfallet. La in den till henne i tisdags. Nu är den slut. Kan det va så att hon okynners äter för att hon har tråkigt?

Det tror jag absolut - det hade min säkert gjort! Tycker nog att du ska ge i maten i stället. Min haflinger får 1 msk/dag och shettisen 0,5 msk/dag.

Tror absolut det är okynnesätande. Ge salt i maten istället.

Haft ett par boxvilehästar (inte fång) som i år kunnat använda saltstenen som svanskliare på sin höjd, men plötsligt inbillar sig det är en gigantisk sockerbit.

*Kl*

Puls runt om nu på kvällen, förbaskade elände. Nåja, hoppas buttan hjälper fort. Och magen håller ffa såklart, har nu pytsat 4 kg hö utspätt med halm, uppdelat på fem hönät. Dock måste han börja sluta rata halmen så hårt, märkte när jag hällde ut halmen som var kvar i näten att det ju var hö i det med, dvs när det blivit för mkt halm har han inte ens bemödat sig om att dra ut den för att se om det finns några höstrån där. Skrälle.

Om du vet att det inte är ngt fel på din halm så skulle jag i ditt läge våga chansa på att ge rejält med halm och dra ner högivan till ca tre kilo.
Jag tror att hästar kan känna att de behöver fiber och då äta halm.
Jag har ponnyer som ibland kommer in i stallet från beteshagar med spätt gräs. Flera av dem väljer då att först äta av halmen (boxströet) i st f höet de tilldelats! Jag har tolkat det som att de känner att de behöver fibrerna.

Funderar också lite på om inte de ston som vråläter halm strax innan fölning gör det för att de har "ont i magen".

Har funderat lite åt det hållet också. Min haflinger har ju bara fått 4 kg hö + resten av halm (har väl ätit ett par kilon om dygnet ungefär). Hon åt knappast halm förut, men när det blev ont om hö så slank även halmen ner.

Nu ska jag "trappa upp" höet lite, och dra ner på halmen, har jag tänkt. Bland annat för att jag inte har mycket halm kvar, men också för att jag hellre ser att hon äter lite mer hö nu när hon bantats ner. Nu behöver hon inte tappa mer, men jag vill gärna hålla henne på den vikt hon är nu. Får experimentera lite med mängder, men jag tror att hon kommer att kunna äta ca 5,5-6 kg av det nya höet samt något kilo halm också. Några jättemängder kommer hon INTE att kunna äta säkerligen, men både hon och jag får vänja oss vid att det inte går att fodra så mycket som pållan vill äta...

Om du vet att det inte är ngt fel på din halm så skulle jag i ditt läge våga chansa på att ge rejält med halm och dra ner högivan till ca tre kilo.
Jag tror att hästar kan känna att de behöver fiber och då äta halm.
Jag har ponnyer som ibland kommer in i stallet från beteshagar med spätt gräs. Flera av dem väljer då att först äta av halmen (boxströet) i st f höet de tilldelats! Jag har tolkat det som att de känner att de behöver fibrerna.

Funderar också lite på om inte de ston som vråläter halm strax innan fölning gör det för att de har "ont i magen".

Haken är ju hans mage. Magen blir dålig under ca 1.3 kg TS/100 kg. Förr, när han varit frisk alltså, och stått på halm och fått mindre TS via silage än magen behöver, så har han inte ätit halm ändå. Utan grävt upp boxen, gnagt sönder den, blivit rabiat hungrig och kastat sig över minsta höstrå/löv/etc man gått förbi. Och inte fått i sig tillräckligt med TS för att magen ska funka. Antagligen så är det just för att magen tycks krascha på ganska 'högt' TS, högre än när det går under minimigiva och han reglerar själv?

Så av någon outgrundlig anledning tycks det vara honom ungefär lika främmande att äta grus som att äta halm typ?

Jag kan ju inte garantera den här halmen är felfri, den är som halm brukar dock. Och förr när han stått på halm, har ju den halmen också verkat felfri. Dessutom har han vid ett tillfälle för länge sen råkat få dåligt foder av misstag (jag hade lagt undan en bal för att kasta då den var dålig, och mamma som ju inte visste bättre tog av den och fodrade med) - och ätit upp. Så det verkar ju just vara att halm = oätligt?

Om det bara var så att han var hungrig och frustrerad skulle han få vara det en period - han HAR strå att äta (halm) liksom, passar det inte så synd då. Men iom att magen kraschar så är ju det synnerligen ohjälpligt nu. Och iom att buttan måste dit igen - om han fortsätter vägra äta halm så måste jag öka höet igen. Men ska se om han inte kan lockas att komma på bättre tankar på några dagar. För att blanda med halm gör iaf att han har att göra längre tid, och mentalt klagar han inte än iaf. Så om bara magen håller ihop tänkte jag vara envis ett tag till och se. Även om det inte fungerat förr, så han är äldre nu, han står i en box oxh har tråkigt etc - kanske kan han ändra åsikt om halm och iaf plocka i den. Finns lite ax i den med (tyvärr eg, men kanske positivt för intresset)

jag tror dock han i sinom tid skulle äta halmen, efter tillräckligt lång tid med TS-brist - alltså inte bara under vad hans mage kräver, utan under minimibehovet. Haken är ju att man kan inte låta magen krascha på vägen dit, speciellt inte nu =/

Pratat med ägaren nu och hon tyckte vi skulle vänta en vecka som ATG sa. Hon har tydligen EXTREMT sköra hovar enligt ägaren.

Så vi väntar och hoppas på bättring. fast även om det blivit bättre om en vecka ska jag iallafall ringa ATG o rådfråga igen. Man kan väl inte vänta hur länge som helst på att det ska bli bra...

Men det är "bara" VF som hon har ont i när man tar upp HF, för då får ju VF ta mer tyngd...
Fast hon kanske har ont i HF fast inte lika mycket men att hon visar det!!!

ÅÅÅÅÅÅÅÅååååå jag blir galen!!! :(

Jag har nog missat en del men att hon borde väl kunna lyfta benet även om hon har sköra hovar? I alla fall om hon står på ett plant golv.

När min ponny hade fång gick det inte att kratsa hovarna på henne. Hon kunde inte stögja tillräckligt mkt på det andra benet.

Det behöver klart inte vara fång för det utan ngt annat. Har du varit och röntgat henne? har inte hästen varit dålig ganska länge? Jag menar man kan väl inte misstänka fång i flera veckor utan att försöka konstatera det om hästen efter ganska lång tid inte kan lyfta ett ben? Om det inte är en hovböld förstås.

Att det inte är din egen krånglar väl till det en del. Vad står det i kontraktet?

Jag skulle INTE vänta jag heller. En skodd häst ska INTE pga 'sköra hovar' eller 'ömma sulor' inte vilja lyfta motstående ben.

Jag har nog missat en del men att hon borde väl kunna lyfta benet även om hon har sköra hovar? I alla fall om hon står på ett plant golv.

När min ponny hade fång gick det inte att kratsa hovarna på henne. Hon kunde inte stögja tillräckligt mkt på det andra benet.

Det behöver klart inte vara fång för det utan ngt annat. Har du varit och röntgat henne? har inte hästen varit dålig ganska länge? Jag menar man kan väl inte misstänka fång i flera veckor utan att försöka konstatera det om hästen efter ganska lång tid inte kan lyfta ett ben? Om det inte är en hovböld förstås.

Att det inte är din egen krånglar väl till det en del. Vad står det i kontraktet?

Jo hon kan lyfta benet inga problem. men det är när jag ska lyfta det andra benet som hon inte har ont i och då måste hon stödja sig på det hon har ont i.

ATG tyckte vi skulle vänta 1 vecka o är det inte bättre så ska vi komma o röntga.

jo för 3v sedan kom en vett o sa fång. Men jag tror inte det. Man kan inte bara känna efter om hästen har puls o konstatera fång!

Det går ju helt klart åt bättringshållet. förut kunde jag bara lyfta det icke onda benet i några få sekunder men nu är det betydligt längre.

Hon är inte varm o har ingen puls

Jag skulle INTE vänta jag heller. En skodd häst ska INTE pga 'sköra hovar' eller 'ömma sulor' inte vilja lyfta motstående ben.

Är det inte betydligt bättre om en vecka så åker vi in. De är ju väldigt bra på ATG, allihopa, inga bönner veterinärer där inte. Men helst skulle jag också vilja åka in nu och få SVAR! Men det är ju pckså ägaren som bestämmer..

jo för 3v sedan kom en vett o sa fång. Men jag tror inte det. Man kan inte bara känna efter om hästen har puls o konstatera fång!

Det går ju helt klart åt bättringshållet. förut kunde jag bara lyfta det icke onda benet i några få sekunder men nu är det betydligt längre.

Hon är inte varm o har ingen puls

Jo, man kan det, om man lägger till hur hästen rör sig och sjukdomshistorien. När min diagnosticerades så iofs hade jag själv redan diagnosticerat, men det vet gjorde var ta anamnes, se hästen röra sig i stallgången, försöka lyfta ben, känna på hovarna + pulsen. Och sen skriva fång på diagnosraden.

Han vill inte heller gärna stå på VF, alla andra ben går nu jättelätt. Han är mycket bättre än han var från början, då kunde jag inte lyfta alls, nu får jag lyfta och kan ha lyft längre. Han har ingen värme heller. Och pulsen ska ju lägga sig. Tyvärr är en fånghäst inte bra för symptomen försvinner.

Så, det behöver inte vara fång, men det kan mycket väl vara det, du kan med det du gjort, skrivit osv hitills INTE avfärda det. Eg finns inget tecken som avfärdar fång, men flera som pekar mot fång.

Jo, man kan det, om man lägger till hur hästen rör sig och sjukdomshistorien. När min diagnosticerades så iofs hade jag själv redan diagnosticerat, men det vet gjorde var ta anamnes, se hästen röra sig i stallgången, försöka lyfta ben, känna på hovarna + pulsen. Och sen skriva fång på diagnosraden.

Han vill inte heller gärna stå på VF, alla andra ben går nu jättelätt. Han är mycket bättre än han var från början, då kunde jag inte lyfta alls, nu får jag lyfta och kan ha lyft längre. Han har ingen värme heller. Och pulsen ska ju lägga sig. Tyvärr är en fånghäst inte bra för symptomen försvinner.

Så, det behöver inte vara fång, men det kan mycket väl vara det, du kan med det du gjort, skrivit osv hitills INTE avfärda det. Eg finns inget tecken som avfärdar fång, men flera som pekar mot fång.

det blir säkert röntgen om en vecka o då tittar de ju mer noggrant på henne. skönt att få ett defenitivt svar liksom!

*knapplån*

För cirka 3 dagar sedan började vi stödutfodra bantarhästarna då vi tyckte att min ene valack var väldigt loj och lite segare än normalt vid ridning. Detta har varit under cirka 14 dagar. Han har även haft (och har) kvar, delar av sin vinterpäls och fått B-vitamininjektion. Misstänkte en infektion pga hosta och eftersom han var så loj. Han är nyss inkörd och har alltid varit öm på grusväg, hovslagare skulle komma nästa vecka.
Tog ut veterinären pga hur han verkade, trodde som sagt att han hade en infektion. Veterinären lyssnade på honom, och försökte framkalla hosta (ingen kom fram). Däremot hittar hon digitalpuls och att han är lite varm om hovarna.
Springer med honom på grusplanen, korsar en bit med sågspån, där går han normalt, men blir lite mer försiktig på grus (vilket inte är en nyhet) eftersom han ömmar alltid på grus. Tången kommer fram - inga problem? :confused: Händer ingenting.

Veterinären ordinerar: ta bort höet, ge endast halm och sätt på skor så att du köra honom eftersom han ömmar.

Hur ska man tolka det här? Känner att jag nu i efterhand borde ha frågat mer. Finadyn? Boxvila? HAR han fång? Är det en liten varningssignal bara?

Han har som sagt varit loj, har haft ute veterinär för vitaminsprutan och då sa denne att det inte är så konstigt eftersom det var jättevarmt och han hade vinterpälsen kvar. Men nu när han fällt av mer och jag endast kör efter 21 på kvällen så har han varit ännu mer loj den senaste tiden.

Jag fattar inget?!

Hoppas på ytterligare veterinärkontakt idag.

det blir säkert röntgen om en vecka o då tittar de ju mer noggrant på henne. skönt att få ett defenitivt svar liksom!

Vänta på röntgen en vecka kan du ju göra, men fram tills dess, vad har du tänkt göra då? Det jag menar med att ni hittills inte kunnat utesluta fång (tyvärr), och då borde hon behandlas som en fånghäst fram tills ni har en ev annan diagnos.

Däremot hittar hon digitalpuls och att han är lite varm om hovarna.
Springer med honom på grusplanen, korsar en bit med sågspån, där går han normalt, men blir lite mer försiktig på grus (vilket inte är en nyhet) eftersom han ömmar alltid på grus. Tången kommer fram - inga problem? :confused: Händer ingenting.

Kan mycket väl vara fång med tanke på puls, värme och "försiktighet". Hur vänder han om du vänder tvärt?

Veterinären ordinerar: ta bort höet, ge endast halm och sätt på skor så att du köra honom eftersom han ömmar.

Varför endast halm - då måste vet ju misstänka fång? Inte för att man alltid ger endast halm, men jag tänker på att vet ordinerar någon slags foderbyte. Det gör man ju inte bara sådär vid andra hovåkommor eller sjukdomar. Men du kan ju inte börja sko och köra hästen om den har ett pågående fånganfall?

Jag fattar inget?!

Inte jag heller :crazy:! Finns det någon annan vet du kan ringa i stället?

Kan mycket väl vara fång med tanke på puls, värme och "försiktighet". Hur vänder han om du vänder tvärt?

Varför endast halm - då måste vet ju misstänka fång? Inte för att man alltid ger endast halm, men jag tänker på att vet ordinerar någon slags foderbyte. Det gör man ju inte bara sådär vid andra hovåkommor eller sjukdomar. Men du kan ju inte börja sko och köra hästen om den har ett pågående fånganfall?

Inte jag heller :crazy:! Finns det någon annan vet du kan ringa i stället?

Jag håller med det verkar konstigt. Men jag hade börjat med att ringa den veterinär som varit där och frågat vad hon menade. det är ju jätteviktigt att få det klart för sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka