Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

En sak som jag tänkt på, men inget sagt eftersom jag itne är insatt i ditt fall men undrar ändå nu då jag var inna på Agrias sida

Förr så svalt man och törstade hästen i det akuta stadiet, på Agrias sida skriver man att man tom kan ge laxativ

Tänk om din hästs pajjade mage är korppens eget sätt att tömma sig. På samma sätt som alla djur får diarre om man ger dem något olämpligt. Diarren kan ju då ha en funktion

Råden då till alla däggdjur är ju att ät inget på ett par dagar. Dvs svält

Så magen får lugna ned sig, innan man belastar den med mat

Istället proppar du i din welsh mer mat än min 700 kg tunga Nordis äter

Att du liksom inte lyckas häva förloppet säger det inte något?

Som sagt jag har inte läst allt, men känns som helt fel tillfälle att laborera med mat.

Först häva, sedan kan man räkna foderstat

Senast ändrad:

Förr så svalt man och törstade hästen i det akuta stadiet, på Agrias sida skriver man att man tom kan ge laxatic

Tänk om din hästs pajjade mage är korppens eget sätt att tömma sig. på samma sätt som alal djur får diarre om man fer dem något olämpligt

Råden då till alla däggdjur är ju att ät inget på ett par dagar. Dvs svält

Så magen får lugna ned sig

Intressant tanke i och för sig. Men det finns inget som säger att det är det bästa sättet att klara sig. Alla fånghästar blev inte bra förr. Jag träffade inte massor av fånghästar när jag red på sjuttiotalet men de som fanns där blev ofta inte bra igen. De fick flera återkommande fånganfall till stort lidande för alla inblandade. De avlivades till sist.

Man kan jämför med diabetes 2 hos människor. Jag har en nära anhörig som för några år sedan blev allt tröttare och rasade i vikt. Han fick först diagnosen stress pga arbetsbelastning men så småningom så upptäcktes det att han hade fått diabetes. Han hade mkt höga glukosvärden. Om det hade fått fortsätta så hade han magrat ännu mer och då hade kanske kroppens insulinkänslighet ökat och diabetesen blivit i alla fall mkt mindre. Eller också hade han inte överlevt.
Jag menar inte alls att diabetes och fång är samma sak även om det kan hänga ihop men att även om kroppen har försvarsmekanismer så är det kanske inte alltid säkert att de är de bästa.

När det gäller råden att svälta en fånghäst så är det klart att det kan säkert göra ngn nytta. Om hästen är fet så blir den smalare och då har ju en fångframkallande faktor försvunnit. Om den fick fång av för mkt socker i fodret så har en annan faktor försvunnit.
Men jag har mkt svårt att tro att man hjälper en störd mage/grovtarm gnm att svälta hästen. Den är anpassad till att äta i stort sett dygnet om. När det gäller fång så är det ju speciellt grovtarmen som man ska vara rädd om. Den är helt beroende av de mikroorganismer som lever i den. Risken att dessa slås ut måste vara stor om den är tom.

Men det är vad jag tror, behöver inte vara sant för det.

Däremot måste man naturligtvis se till att ta bort det som är fångframkallande - om man nu vet vilket det är.

Senast ändrad:

Nej vi skriver alla bara vad vi tror

Jag menar inte kronisk svält - bara för att häva anfallet

Om jag minns rätt pratade man om något dygn

Ofta blir det ju så med nya rön att man lätt bara snöar in på IR, och då kanske inte ens vet om hästen lider av det. På samma sätt som den som har en överviktig häst bara snöar in på "banta"

Det man är övernes om är att det handlar om en störd tarmflora, efetrsomhästar är så känsliga för foderbyten reagerade jag

likaså får hästar diarre av proteinöverskott

Bara tankar - jag kan ha fel

A kanske gör allt i samråd med vet. - vad vet jag

Lite halvt knapplån...

Jag skulle tycka att det var intressant att veta vad alla här har för sorts häst/hästar (ras, vikt etc) och vad de ger sina hästar i matväg :)!

Jag kan börja...

Har en haflinger, d-ponny, 6 år gammal och som enligt viktmåttband nu väger ca 465 kg. Jag känner mig nöjd med den vikten, och hon har tappat mycket.

Har en shettis, 90 cm hög, 13 år gammal och som enligt viktmåttband väger ca 190 kg. Nöjd med vikten även här. Man känner revbenen tydligt, och hon har egentligen aldrig varit överviktig.

Haflingern har ätit 4,4 kg hö (vet att jag skrivit 4 kg, men glömde att jag ökade dagsgivorna från 0,5 till 0,6 kg...) Hon har fått ca 2-2,5 kg halm, vilket är så mycket som hon velat äta. Det har alltid legat några strån kvar i boxen. Nu är tanken att öka höet, och dra tillbaks halmen lite. Hon får även några deciliter Happy Hoof morgon och kväll som jag blandar salt (1 msk på morgonen) och jäst (1/4 paket morgon + kväll) i.

Shettisen äter 3,6 kg hö, lite halm (en tuss då och då när hon vill ha) samt 1 kg Happy Hoof fördelat på morgon och kväll. Hon får även 0,5 msk salt + sammanlagt 1/2 paket jäst/dag.

Det var mina det! Vad äter era? Nyfiken:)!

Jag menade inte alls bara IR hästar även om jag är insnöad på IR så var jag inte det i mitt inlägg, tyckte inte jag i alla fall.

Men jag kan nog tycka att ej mat också är ett foderbyte på sitt sätt.
Försiktighet vid foderbyten handlar ju just om att vara rädd om mikroorganismerna och anpassa de egna enzymsystemen till ny mat.

*knapplån och hoppar in tråden*

Hej på er!

Min fjorda fick bekräftat fång i förrgår, hon har antagligen fått det när hon har varit på betäckning. Jag har ända sen jag köpte henne haft fångest och varit petnoga med vart hon betar och hur mkt. Skogshage och munkorg vid annat bete. Har ägt henne i 3år innan detta utan någon som helst tendens så troligtvis har hon fått det därnere, när jag hämtade henne gick hon på klövervall :crazy:. Hon har ett skadat knä sen i julas och när jag hämtade hem henne hade hon en sprucken hov som nu är uppverkad. Detta gjorde att jag inte direkt har sett fången utan jag har trott att hältan har kommit av kombinationen ont i trasiga hoven och lägger vikt på dåliga knäet = halt. Hade en dålig känsla av att hon haltade så jag fick ut vetten för att ge smärtstillande för hoven men vetten sa fång.

Så det blev boxvila 2v med metacam och så ska vi in och röntga det kassa knäet+ hovar på måndag. Har lusläst lite här och var och nu står hon på djup spånbådd, 5kg hö om dagen och fri tillgång på halm. Höet serveras i hönät med 3x3cm maskor, tar runt 6h att äta 3kg för henne. Har plockat bort saltstenen för henne med!

Nu har hon blivit lös i magen också, vad ger man mot det? Vågar jag blanda ut bakjäst med något? Vad blandar jag ut med i sånna fall? Har alltid gett bakjäst förut. Fick rek. från vet att inget kraftfoder alls utan bara grovfoder och dra ner höet så mkt det går. Något annat man kan ge för magen? Hon vägrade äta filmmjölk, det provade jag igår.

Alla andra tips är väldigt välkomna! Jag har varit förskonad från detta i hela mitt hästägarliv trots jag har haft både ponny, kallblod och varmblod innan.

Har du någon spruta, typ avmaskningsspruta? I så fall borde du kunna lösa upp jästen i lite vatten och ge direkt i munnen.

Minns att för länge sedan någon fårgade HH om de inte fick ont i magen av bakjäst då man får ont i magen av att äta ogräddat deg

vet inte men man kanske skall ha kallt vatten så maninte väcker jästen

Bara tänker högt

Nordsvensk nästan 700 kilo 6 kg hö 1/4 kg havre dvs 5 dl. 2 dl torr betfor, vet ej volym uppblött ( för att blanda ut mineraler)

Halvblod 570 kg 7-8 kg hö Samma kraftfoder.

Den är för rund. Den har aldrig kommit till riktigt arbete pga av hälsoproblem

Båda står på halm - halvblodet äter mycket halm - gjorde Nordis förut men inte nu då han är 25 och det syns på tänderna. Han har haft fång för 20 år sedan, han fick det på ett för häftigt betessläpp - jag hade betat honom innan men det räckte inte. Ingen såg anfallet - jag såg det senare när jag verkade och när fångringen växte ned

Jag har haft ett annat halvblod som var svårfödd.
Alal klagade på att han var för tunn.
Ungefär samma vikt som den andra dvs runt 600 kg, men en dm högre. den fick. 9 kg Hö 2 kg havre 1/ 4 kg betför och ren Olja. Och då hade jag ett BRA Hö med smrp på 40 - 45 det året. Men det var då en unghäst som växte.
Nästa år fick jag komplettera med lusernhack

Senast ändrad:

Nu har jag pratat med vet. Hon tror inte att han har fång, utan att han helt enkelt eskalerat i sin ömhet. Han har varit ömfotad länge, men jag har skjutit lite på det eftersom han inte varit riktigt i bruk förrens nu. På måndag blir det skor, då vet vi med säkerhet! Pinnar han på som en tok som han gjorde tidigare (även då var han dock lite öm men han bet ihop för det var så nytt att bli körd och få komma ut) så vet vi. Hans ömfothet har eskalerat i samband med att han gått oftare och längre pass, så det är inte särskilt långsökt. Tydligen är det inte ovanligt med puls och varma hovar vid ömfothet. Proverna var kanon, frisk som en nötkärna :D

Angående att ta bort höet så var det snarare så att om jag inte hittar fjolårshö (vilket jag inte gör) så bör jag ge halm istället för årshöet vi har gett fram tills igår. Just för att fortsätta hålla honom lite smalare. Han är alltså inte en vanlig fet shettis, utan jag försöker hålla honom så slimmad jag kan just pga fångrisken. Sedan är det klart att han har en liten buk pga halmen.

KL

En fråga om varför man skall ge fjolårshö?

Jag gjorde bort mig på foder forumet när jag påstod att det hade lägre närinsvärden

Icke sa Nicke fick jag veta, varför skall man då ge fjolårshö?

KL

En fråga om varför man skall ge fjolårshö?

Jag gjorde bort mig på foder forumet när jag påstod att det hade lägre närinsvärden

Icke sa Nicke fick jag veta, varför skall man då ge fjolårshö?

Det har jag aldrig begripit.
Den enda näringen som försvunnit är de vattenlösliga vitaminerna.
Sedan förstår jag inte, än en gång, varför den inte ska få mat. En sjuk häst med hovvävnad som har brytits ner måste få nya proteiner, mineraler mm så att den kan repareras igen.

Dessutom så är det inte helt lätt att lagra hö över vintern, inte här i skåne i alla fall. Ett hö med dålig hygienisk kvalite är inte precis vad en fångmage behöver.

Det är alltså ett dåligt råd, precis som en del andra när det gäller fång.

Men skilj på det akuta stadiet (dygnet) och läkningsstadiet

Skilj på den tid när infallamtionen pågår - jag vet inte om lammellerna bryts ned - då borde det bildas hålrum och det har jag aldrig sett. Jag vet bara att den huden svullnar av inflammationen och att det är så det "sprängs" isär

det viktigaste är ju att få stopp på den processen. Sedan kan man börja tänka på läkning.

Man måste ju skilja på akut och det som kallas kronisk fång ( då en rotation uppstått) Det är ju inte samma planet i hanterande

Och jag är inte vet.

jag vet bara att man talar om att tarmfloran är störd, handlar det om foderfång så är det ju något den ätit som stör tarmfloran och därför laxativet - ut med skiten som sätter igång det.

Sedan kan man bygga upp magen igen

En hund eller männsika som fått i sig något får ju diarre för att skiten skall ut.

Krälkning och diarre - är ju kroppens sätt att göra sig av med det oönskade

Nu är vi rovdjur så vi kan fasta längre . men jag har inte sagt att man skall låta hästen svälta hela konvalescensen

jag har inte sagt något "att man ska" egentligen: jag har bara funderat över det lämpliga i att laborera och fodra upp - om man inte kommit ur det akuta stadiet

det blri som att sy ihop ett sår innan kirurgen är klar liksom

Jag ger inte råd - jag bara tänker ang att fibbla innan man hävt anfallet

Säkerligen kommer det en lång utförlig förklaring från Alexandra. Med både bild och doftbevis :p

Senast ändrad:

Jo, det jag menade var när jästen kommer i kontakt med sådant den kan reagera med. T ex när du bakar bullar exempelvis. Jästen aktiveras av sockret. Om man har för kallt degspad, så fungerar inte jäsningen, samma sak med för hett degspad (därför det där 'fingervarmt').

Och i betfor finns socker (tror inte jag får bort allt med urvattning och spolning). Så jäst borde kunna reagera med socker. Men vätskan (betforn) borde vara för kall för att det ska bli jäsning, väl?

Det finns ju kalljästa degar där man tar vatten från kallvattenkranen då blir jästiden längre.

Sockret hjälper till att jäsa men det är ju när man blandar det som processen börjar men det tar ju tiiiid särskilt om det skall kalljäsa.

Då har det nog spjälkats i magsäcken tror jag

Appropå ingenting....

Hur snabbt har det akuta anfallet hävts hos er som är förbi det stadiet

Jag deffinierar det som när hästen vänder lättare och den inte är tokvarm i fötterna

Appropå ingenting....

Hur snabbt har det akuta anfallet hävts hos er som är förbi det stadiet

Jag deffinierar det som när hästen vänder lättare och den inte är tokvarm i fötterna

Jag antar att det beror på hur mkt NSAID läkemedel man ger den.

Men hos min tog det kanske två veckor.

Bra tanke - hur mycket fick din i förhållande till normaldos?

Jag väldigt evig tacksam :bow: för svar från flera i denna fråga

och hoppas att Alexandra kan svara också snart:)

Jag är väl medveten om att man kan se det i två (eller egentligen tre olika stadier). I det första stadiet sker det endast ngn sorts oftast metabolisk förändring hos hästen orsakat av någonting ex för mkt havre. I nästa kommer detta på ngt sätt till hovarna och bindningarna mellan de olika lamelllagren börjar lösas upp (finns ett antal teorier om hur detta går till). Det är då vi märker att hästen har fång det som kallas för akut fång. Om man sedan har tur så blir det inte mer än så. Men om man har otur så leder denna separering av lamellerna till att hovbenet ändrar läge och hästen får kronisk fång. Begreppet kronisk är förhoppningsvis lite dvs ganska så missvisande eftersom detta kan gå tillbaka igen.

men om du inte får stopp på detta akuta stadium med inflammationen i lamellerna så blir ju det kro´niska stadiet desto värre. Fång orsakas ofta av obalans i grovtarmen. Jag hävdar nog fortfarande att jag inte är övertygad om att det bästa sättet att få stopp på detta är att svälta hästen. Det bästa sättet tycker jag är att ge den foder som återställer balansen dvs fibrer och annat som gynnar bakteriefloran och kalcium som återställer pHbalansen.

Jag tycker egentligen inte att det är ngn skillnad i hur man utfodrar en häst i akut eller kroniskt stadium.

Jag är inte heller veterinär men mkt intresserad av fysiologi och biokemi. När min ponny fick sitt första fånganfall för mer än två år sedan så blev jag så trött på alla olika svar så jag bestämde mig för att läsa på själv. Fång är en otroligt fascinerande sjukdom - för alla som inte har en fånghäst. Jag är nog lite kansig men jag tycker fortfarande det.

Jag tror inte att man kan dra parallellen med hundars och människors diareer. Hästar är nog mkt mer beroende av sin grovtarms mikroflora än vad vi är. När hästen är lös i magen följer mikroorganismerna med ut, kan inte vara bra. Sedan vet jag inte hur pass bra det är att få ut allt gnm diaree. Det kan jag inte uttala mig om alls.

Nu är jag extremt rädd om magen på min fånghäst. hon har, trots rejält akut fånganfall med en hel del butta, aldrig varit dålig i magen. Så att svälta henne under ett fånganfall känns för mig helt vansinnigt. Jag ger henne då foder som jag anser vara så säkert som möjligt. Om man ständigt i flera månader har gett hästen fel mat så är kanske situationen annorlunda, fast jag undrar det.

Liknelsen med att sy ihop ett sår inann kirurgen är klar fattar jag nog inte riktigt.:confused:

Men skilj på det akuta stadiet (dygnet) och läkningsstadiet

Skilj på den tid när infallamtionen pågår - jag vet inte om lammellerna bryts ned - då borde det bildas hålrum och det har jag aldrig sett. Jag vet bara att den huden svullnar av inflammationen och att det är så det "sprängs" isär

det viktigaste är ju att få stopp på den processen. Sedan kan man börja tänka på läkning.

Man måste ju skilja på akut och det som kallas kronisk fång ( då en rotation uppstått) Det är ju inte samma planet i hanterande

Och jag är inte vet.

jag vet bara att man talar om att tarmfloran är störd, handlar det om foderfång så är det ju något den ätit som stör tarmfloran och därför laxativet - ut med skiten som sätter igång det.

Sedan kan man bygga upp magen igen

En hund eller männsika som fått i sig något får ju diarre för att skiten skall ut.

Krälkning och diarre - är ju kroppens sätt att göra sig av med det oönskade

Nu är vi rovdjur så vi kan fasta längre . men jag har inte sagt att man skall låta hästen svälta hela konvalescensen

jag har inte sagt något "att man ska" egentligen: jag har bara funderat över det lämpliga i att laborera och fodra upp - om man inte kommit ur det akuta stadiet

det blri som att sy ihop ett sår innan kirurgen är klar liksom

Jag ger inte råd - jag bara tänker ang att fibbla innan man hävt anfallet

Säkerligen kommer det en lång utförlig förklaring från Alexandra. Med både bild och doftbevis :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 330
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka