Sv: Fångtråd del 2
Jag har läst att hö och lusern inte påverkar socker, insulin så mkt och att man i vissa studier om IR har använt hästar som har ätit detta nyligen. Fick du några värden på hur man ska tolka ett sådant test?
Han svar var, i översättning, att det teoretiskt finns flera sätt och namngav några ( t ex glukosbelastning som ju nämnts i tråden, av cathepsin tror jag det var), men att de i hans tyckte inte gav annat svar än den metod han föredrog att använda, vilket är "serumprov för fasteinsulinvärde + glukos + bedömma hästen kliniskt"
Tänkte det kan intressera någon mer, har ju diskuterats IR och test här innan.
Ang fasteprov btw läste jag på flera engelska sidor att de föredrog att ta det på häst som inte gått på bete eller ätit kraftfoder X tid innan, men att om hästen var en 'hungrig' sort som blev stressad av att inte få någon mat, så fick man mer rättvist svar om de fått äta hö innan, och att det inte slog fel på resultatet. Låter förvisso sunt att de hungriga stressas av att vara utan mat 12 h eller vad det är, men samtidigt så hur kan man vara säker på att inte få felsvar? Å tredje sidan får man ett felsvar pga hungerstress så tja..
Jag har läst att hö och lusern inte påverkar socker, insulin så mkt och att man i vissa studier om IR har använt hästar som har ätit detta nyligen. Fick du några värden på hur man ska tolka ett sådant test?