Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Han svar var, i översättning, att det teoretiskt finns flera sätt och namngav några ( t ex glukosbelastning som ju nämnts i tråden, av cathepsin tror jag det var), men att de i hans tyckte inte gav annat svar än den metod han föredrog att använda, vilket är "serumprov för fasteinsulinvärde + glukos + bedömma hästen kliniskt"

Tänkte det kan intressera någon mer, har ju diskuterats IR och test här innan.

Ang fasteprov btw läste jag på flera engelska sidor att de föredrog att ta det på häst som inte gått på bete eller ätit kraftfoder X tid innan, men att om hästen var en 'hungrig' sort som blev stressad av att inte få någon mat, så fick man mer rättvist svar om de fått äta hö innan, och att det inte slog fel på resultatet. Låter förvisso sunt att de hungriga stressas av att vara utan mat 12 h eller vad det är, men samtidigt så hur kan man vara säker på att inte få felsvar? Å tredje sidan får man ett felsvar pga hungerstress så tja.. :crazy:

Jag har läst att hö och lusern inte påverkar socker, insulin så mkt och att man i vissa studier om IR har använt hästar som har ätit detta nyligen. Fick du några värden på hur man ska tolka ett sådant test?

Nä, jag mailade tillbaka, tackade för svar, och undrade om det var möjligt boka tid hos honom och ta ett sådant test när fången lagt sig och om han isf tyckte det var 'vettig ide'? (Inte formulerat just då dock)

Kom på det där jag läst ang hö när jag skickat, går ju diskutera vidare sen, för herrn är ju klart en sån som blir stressad av att inte få mat.

Apropå värden förresten, så i nån engelsk studie så hade de betydligt lägre värden än de ngn angav här, för när hästen räknades som 'positiv' för IR. Å andra sidan hade de en tabell på ett annt ställe (reklam för ett preparat, där man gjort studier), och de hästarna hade innan från 120 och uppåt i värde, dvs markant högre än din. Sen togs det nya prov när de gick på bete(!) och fick det där tillskottet, och då var alla normala (dvs under 30 eller vad det var)

Apropå värden förresten, så i nån engelsk studie så hade de betydligt lägre värden än de ngn angav här, för när hästen räknades som 'positiv' för IR. Å andra sidan hade de en tabell på ett annt ställe (reklam för ett preparat, där man gjort studier), och de hästarna hade innan från 120 och uppåt i värde, dvs markant högre än din. Sen togs det nya prov när de gick på bete(!) och fick det där tillskottet, och då var alla normala (dvs under 30 eller vad det var)

Jag har också sett detta med olika värden. jag vet inte om det på ngt sätt är skillnad i olika länder utifrån vad de äter eller annat. De kan ju ha mkt högre än vad min hade.

Jag vet inte om det är bra med mediciner för detta, ingen aning.
Men om man lyckas banta hästen så ska det ju gå tillbaka av sig själv. Frågan är väl bara hur mkt den måste bantas (min är ung på nr 6 på den mest använda skalan Hennekes body comdition score). Jag har läst att de bör vara på nr 5. Sedan måste det kanske gå ett tag så att insulinkänsligheten hinner att anpassa sig.
Så tänker jag, rätt eller fel det kan man ju undra.

Mm, det var ingen medicin, utan nåt typ 'foderpreparat'. Läste inte så noga, det kom ju upp i en sökning på IR, jag bara fastnade för tabellen med värden de hade haft.

*Försöker komma in i diskussionen, igen*

Fanns en annan tråd om fång med intressanta frågeställningar, iaf för mig så borde vara någon mer som tyckte det, som tyvärr blev låst....

länk här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=987217

Jag skrev in några frågor som sista inlägg - försöker få in dem i diskussionen här istället:

"Jaa, har hört många nu som har rotationer trots att de inte visar något.
Men en fråga då, jag har inte riktigt fattat allt rätt än då fång är en helt ny erfarenhet för mig.

Går rotationer tillbaka av sig själva om hästen vilar? Vad händer då med en pigg häst som springer mycket i hagen (tänker på hur min pålle kommer bete sig i hagen om han ska vila i 3 mån till...)

och slutligen:
om hästen inte visar ngn skillnad i rörelsemönster eller ngn ömhet/obehag - gör då en rotation ngn skillnad? kan den bli värre?"

Går rotationer tillbaka av sig själva om hästen vilar? Vad händer då med en pigg häst som springer mycket i hagen (tänker på hur min pålle kommer bete sig i hagen om han ska vila i 3 mån till...)

och slutligen:
om hästen inte visar ngn skillnad i rörelsemönster eller ngn ömhet/obehag - gör då en rotation ngn skillnad? kan den bli värre?"

En rotation innebär att hovbenet mer eller mindre har lossnat från hovkapseln. Hovbenet har då ändrat läge, "fallit" neråt inuti hoven. Hovbenet sitter fast i hovväggen mhja lameller en vävnad som består av flera lager utanför varandra. De yttre av dessa lagren nybildas uppe vid kronranden och växer neråt.

Om hovbenet växer fast rätt igen så har rotationen gått tillbaka. För att det ska kunna göra det måste hoven verkas ofta osv så att påfrestningarna på benet blir så små som möjligt. En förutsättning för att detta ska fungera är nog att hästen är så stilla som möjligt. Samtidigt kan den knappast stå helt still under alla de månader som detta tar. Det är nog inte bra heller.
Men jag tror att man ska undvika att den skuttar omkring för mkt.

De sista frågorna förstår jag inte riktigt. Men om den rör sig för mkt tex travar/galopperar/skuttar omkring en längre stund så kan detta i sig utlösa ett nytt fånganfall. Det lär man säkert märka på den.

Detta är så jag har förstått detta - ett känsligt ämne på detta forum - vågar knappt posta svaret.

KL
Min sjukhage, som de fick börja gå tillbaks i idag igen, är MAX 10x10m

Jag stegade hagen igår när jag var ute och kvällsfodrade, och jag tror att den bara är ca 8m x 5,5m. De borde inte kunna springa som de gör på den lilla ytan, men det kan de uppenbarligen...:crazy: Har även funderingar på att testa hästarna i den större biten av hagen. Min vet hade en teori om att hästar ibland springer mindre om de får större yta.

Vad tror du, och andra också, om kompostgaller som galler ovanpå? Det är ju inte jättehårt, men ej heller sladdrigt. Kan det fungera? I så fall kan man kanske göra en låda som är samma storlek som ett kompostgaller att ha ute (till två hästar), och sedan dela ett på mitten och använda till en mindre inomhuslåda. Vad tror ni om storleken? Det jag har ståendes hemma är ca 75 x 90 cm.

Senast ändrad:

Det gick lugnare till idag när vi släppte ut:), men några vändor av skutt kunde inte undvikas. Dock i mycket lugnare och mer behärskat tempo. Största anledningen till lugnet var nog att jag FINFÖRDELADE :devil: 1 kg hö över lilla hagen innan jag släppte ut. Det blev då inget spring från början, utan de rundorna som sprangs kom sedan efter maten var nästan slut. Men de var ute i ca 45 min och höet räckte nog faktiskt så länge i och med att man fick plocka strå för strå och leta lite.

Här är en liten film från dagens övningar, om någon är intresserad:
http://smg.photobucket.com/albums/v506/persson2000/?action=view&current=P7050001.flv

När de kom in kratsade och borstade jag ur hovarna. Belles framhovar tvättade jag även ur med lite jodopaxlösning, speciellt i den "svampiga" tån. Kan det möjligtvis hjälpa till att förhindra hovbölder?

Jag tycker nog att du ska fråga din vet. om det inte är OK att de går ute hela dagarna. Att de brallar lite på mjukt underlag gör nog varken till eller ifrån i o m att de har stått såå länge.
De är ju betydligt lugnare på sommaren än om du ska ta ut dem i höststormarna:grin:

Tanken är att jag ska försöka öka på rätt så friskt om allt går bra. Det känns lite märkligt att gå från "inget" till "allt"... Men om de klarar av 45 min utan problem, lär de väl snart klara av ett par timmar också?

Det var inte så länge sedan jag pratade med min vet, och när jag sa att jag släppt ut dem en timme i taget (innan bölderna) påpekade hon att de finns de som börjar med 20 min och sedan ökar med några minuter i taget. Med andra ord tycker hon nog att jag ska vara försiktig, och jag tror knappast att hon tycker att de ska gå ute hela dagarna ännu. Min hovslagare "tjatar" också om att ta det väldigt lugnt, så jag känner att jag måste följa deras råd. Blir det höststormar får de väl stå inne under dessa i stället...

Kan ju säga att min inte blev sämre att gå ut hela dagarna- trots samma rotation som din från början o att det är en stor häst- vilket spelar in.

Jag tyckte oxå att det var konstigt, men på Strömsholm har man funnit att de där 5,10 o 15v. intervallerna är en bra check.

Jag skulle fråga vad de anser där- ringa eller i frågespalten.

Min spelade oxå bus när den bara fick gå ut 1h. inte sedan.

Var det mkt insekter ville den självmant stå inne (ute tidig morgon o sen kväll)o jag släppte inte ut den om det var busväder.

Kan ju säga att min inte blev sämre att gå ut hela dagarna- trots samma rotation som din från början o att det är en stor häst- vilken spelar in.

Jag tyckte oxå att det var konstigt, men på Strömsholm har man funnit att de där 5,10 o 15v. intervallerna är en bra check.

Jag skulle fråga vad de anser där- ringa eller i frågespalten.

Min spelade oxå bus när den bara fick gå ut 1h. inte sedan.

Sen...jag gilar inte de där skorna:cool::angel::rofl:

Visst skulle jag kunna fråga Strömsholm, men samtidigt är ju min vet och min hovslagare de enda som sett hästen, hovarna och röntgenbilderna. Det måste ju väga tyngre än mer allmänna råd? Om Strömsholm hade sett min häst och hennes hovar hade de kanske också sagt att jag skulle ta det lugnt?

Det är jättesvårt:crazy:!

Jobbig sits att hamna i!

Jag har nog inte ngt råd egentligen.
De blir kanske lugnare om de får vara i lite större hage? Jag tyckte du skrev att det var ett alternativ?
Jag kan berätta hur jag har gjort.
Min ponny hade först en boxhage och sedan en som kanse var 4 ggr så stor som en box. Det växte pyttegräs i den och hon hade munkorgen på. I denna hage var hon ganska orolig. Nu fanns den i ena hörnet av den minsta av våra hagar. Jag var tvungen att göra den längs med kanten av en skogsväg. så fort det körde en bil förbi tog hon det som ursäkt att bli rädd. Men hon gick i denna ganska många veckor. Sedan blev det jätteblåsigt väder och då vågade jag inte släppa henne i denna lilla hage utan lät henne gå i "hela" hagen som egentligen är ganska liten kanske ett par tusen kvadratmeter. Lustigt nog så var hon mkt lugnare i denna hage. Det växte ungefär samma gräs/lika lite i den så det har nog inte påverkat situationen.
Nu har gräset vuxit upp lite grand. Hon går nu i denna hage några timmar per dag med munkorg.

Men det behöver ju inte passa dina hästar förstås.

Jag tycker nog att du ska följa de råd du får av veterinär och hovis. Det är ju de som har sett dina hästar. De har ju varit sjuka ett tag dessutom.

Samtidigt skadar det kanske inte att kolla upp med ngn annan vad de tycker. Det hade jag kanske gjort. Men ändå litat mest på min egen veterinär.

Min har haft skor på sig hela tiden i stort sett.

Jag tycker du kan andas ut lite. Det är så gott tecken att hästen är så pigg och vill röra sig. De vändningarna klarar inte en häst med svår smärta. :-)
Han lugnar sig när han får gå ute längre. Det är begränsad yta ute med så det vore roligare för hästen att gå där istället för att stå i boxen.
Lite rörelse är bra för cirkulationen och läkningen.

Nej då, jag tror verkligen inte att min häst har ONT, men hon vet ju inte att hon ska vara försiktig med sina hovar. Hon springer ju för det känns bra, men det betyder ju inte att det är bra för hovarna egentligen :crazy:. Den nya hoven har ju inte vuxit mer än ungefär halvvägs, och 2/3 hov ska ju ha vuxit ner innan man kan börja "lita" på att det går att belasta lite utan problem.

Halvvägs utväxt håller för en hel del. I alla fall hästens egen tyngd. Din häst är ju lättare också.
Har det vuxit ner så långt så kan hästen absolut gå i den lilla hagen.
Har vet. förstått att det bara är sjukhage när du frågat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar