Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Stod nämligen och tittade i en Kerkhaert katalog häromdagen (Kerkheart är jättestora på hästkskor av hög kvalitet och för en hovis är det som en Biltemakatalog för bilnörden)

Det finns en massa produkter som man inte hade en aaaaning om

Jag har förstått det som att man inte använder så mkt av detta i Sverige.
Det var i alla fall det svaret jag fick när jag frågade en klinikveterinär om olika slags skor mm. Hovslagarna här i Sverige har tydligen inte det med sig i sin utbildning.

Det har inte diskuterats ny röntgen alls, vet inte om vet tänkt sig det på ÅB iaf eller ej, men jag kommer att vilja ha det.

På "min" klinik (ATG i Tingsryd) rekommenderar de ny röntgen efter ca 10 veckor. Sammanlagt har jag röntgat min stora pålla tre ggr sedan i februari. Den senaste röntgenomgången var inte planerad, men vi passade på på vets inrådan när vi var inne med hovbölden.

Jo, de kan ju mycket väl ha planerat in ny röntgen vid ÅB, vi har bara inte diskuterat ny röntgen alls, så jag vet inte. Enda som är sagt är ju återbesök om 4 v, och boxvila tills dess. Sen om 'allt ser bra ut', skoning vid ÅB och sen liten sjukhage.

Så, veterinären kan ju ha en bestämd plan på att röntga på ÅB, och skulle hon inte ha det så har JAG hela tiden velat röntga då, även om han skulle blivit blixtsnabbt bra etc (jag är en nojig fan), och absolut nu när vi sas röntgat 10 dagar 'in i' ett akut anfall och inte efter akuta fasen var över.

När jag gick utbildningen så fanns inte så många olika modeller inom ridvärlden. travet har ju alltid sprutat ur sig varianter, men för ridhästar hjar det varit holländsk modell. Dvs en 8 millimeters sko med sömfals.

Nu har ju Mustad börjat gör fler modeller, men Kerkheart är himmelriket

Jag vet en och annan hovis som söker sig kunskap utomlands som använder deras produkter sulor osv, men de flesta hovisar skor bara med holländska (dvs modellen) Däremot de med påbyggnadskurserna har säkert fler modeller och också ideér. Och kunskap om nya material

Jag belv nyfiken på detta med fångskoning då jag är hovis på min tid så var det tvärtå och tåsidokappor som gällde. Jag har dock aldrig skott en fånghäst, men att ge stöd för strålen och kila upp är ju helt logiskt - och snällt att det går att limma på

Igen på min tid - det som "limmades" fast satt i 3 sekunder typ
Men ojojoj vilka grejjer det finns nu

Jag har förstått det som att man inte använder så mkt av detta i Sverige.
Det var i alla fall det svaret jag fick när jag frågade en klinikveterinär om olika slags skor mm. Hovslagarna här i Sverige har tydligen inte det med sig i sin utbildning.

Pratade med en Skånsk DRessyrryttare igår. Hon hade hovslagare från Danmark. Deras hovslagarutbildning var på 4.5 år....

Våran är väl på ett halvår på plats och sedan ett års övande...

sedan har veterinärer 3. 5 veckors utbidlning på hovar :eek: skrev någon

Snacka om att missa möjligheter att hjälpa

Pratade med en Skånsk DRessyrryttare igår. Hon hade hovslagare från Danmark. Deras hovslagarutbildning var på 4.5 år....

Våran är väl på ett halvår på plats och sedan ett års övande...

sedan har veterinärer 3. 5 veckors utbidlning på hovar :eek: skrev någon

Snacka om att missa möjligheter att hjälpa

Med en fånghäst i stallet så kan jag verkligen tycka att det är lite synd att det är så. Man vill ju gärna göra allt för att hon ska bli helt återställd igen.
Inget ont om min hovslagare för det eller om de som har skott henne på kliniken.

Men bland de hovisar och veterinärer och hästägare här hemma runt omkring mig så tycker jag att inställningen till att rehabilitera en fånghäst är lite för mkt typ att går det så går det om inte så kan man inte göra så mkt åt det. Jag får inte riktigt ihop det med de utländska artiklarna om hur man behandlar fånghästar. Men det säger kanske mer om den verklighet bland fånghästägarna som de yrkesverksamma träffar på än om deras uppfattning egentligen. Jag har tänkt ganska mkt på det.

Tack och lov så är det inte så på kliniken där jag har varit med min fånghäst. Där är det mer så att de gör vad de kan för att hon ska bli bra igen.

Jag är helt medveten om att det antagligen är så att inte alla fånghästar blir bra igen men det blir liksom inte bättre om det första man får höra av veterinär eller hovslagare är just det att alla inte klarar sig. Inte om man vet det från början.

Tramsigt kanske fast egentligen tycker jag att diskussionen är jätteviktig.
Ska vi strunta i våra fånghästar och släppa ut dem på vanligt bete som andra hästar och låta dem ev återhämta sig själva. Eller ska vi göra allt vad vi kan för att de ska bli bra igen.

Kan tycka att livet är orättvist ibland. Här gör man efter alla rekommendationer och ändå kommer det bakslag. När man sen pratar med andra hästägare som har släppt ut sina fånghästar så fort buttabehandlingen är avklarad och dom hästarna klarar sig utan återfall. Ibland känner man att man kanske inte skulle vara så noga utan låta henne få komma ut i hage. Men men det är bara att kämpa på och hoppas att detta är sista fånganfallet för min älskade lilla welsh. Säger bara UTROTA FÅNG!

Fast det är ju skillnad om hästen har Cushing. Då är man ju aldrig säker från fången hur noga man än är tyvärr. :(

Det jag tycker är lite tråkigt vad gäller fång och beslag, är just att det är precis som min veterinär så pedagigiskt uttryckte det 'efter tycke och smak, allt som fungerar är bra, vissa använde X, andra Y etc'.

Varje hovslagare har ju 'sin' tro så att säga. I akut läge om man ska gipsa, om man ska tejpa fast styrofoam eller vad det heter, inte göra mer än att korta tån etc. Naturligtvis gör det de endera lärt sig och/eller genom åren märkt fungerat bäst.

Samma sak sen när det ska någon form av beslag. Vissa svär på barfota tills den dag hästen behöver skos för den är i arbete igen, andra svår på bakåtvänd sko, ytterligare andra föredrar Natural Balance, en tredje PG och så vidare.

Och allt som hjälper den aktuella hästen ÄR ju bra, men det vore skönt som hästägare om det inte var så mycket 'vem ska jag tro på?'. För det har ju visat sig redan när det gäller vanlig standardskoning att det inte går att lita på att 'hovslagaren kan bäst' helt automatiskt. Bara för att personen är utbildad behöver det inte per automatik bli bra. Och när det gäller sjukbeslag är det ju ännu värre för hästägaren.

Dock är väl stor del av problemet att det inte finns någon universell sanning, för ena individen är ditt bäst, för andra är datt bäst. Samma sak gäller ju generellt, men t ex när vet & klinikhovslagare rekommenderade PG för att avlasta framknäna på dåvarande valacken, så kunde jag ju enkelt se och känna att PG inte var ngt bra val för den hästen. På samma vis som när klinikvet rek ringskor till fbl, så kunde jag se och känna att det var ett utmärkt val för den hästen så.

Men vid fång saknar man ju under en mycket, mycket lång period den möjligheten. Är hästen stapplig för den har fång eller för den har fel beslag/inget beslag? Har hästen dubbelslående steg pga sin rotation, eller pga fel verkning/beslag? Jag som amatör har ju inte en suck att avgöra det.

Och om jag frågar 5 olika veterinärer och 5 olika hovslagare kan jag få 10 olika svar vad de tycker skulle vara bäst för min häst :crazy:

Snälla mamma åkte förbi Hööks och köpte 4 hönät med små maskor. Ska bli spännande och se hur det minskar ättid. Men jisses vad små själva nätet var, står det ska rymma ca 4 kg. Jag packade ner hö ganska hårt - 1.5 kg lite drygt...

Och om jag frågar 5 olika veterinärer och 5 olika hovslagare kan jag få 10 olika svar vad de tycker skulle vara bäst för min häst :crazy:

Delar din uppfattning helt och hållet även om jag i ren ilska eller frustration brukar dra till med typ 20 olika svar från tio olika personer.

Jag är medveten om att det antagligen finns en anledning till att det är så här men trött kan man ju bli ändå.

När det gäller vård av fånghäst med utfodring osv så har jag läst så pass mkt själv att jag gör det jag själv tycker är bäst. I övrigt struntar jag i alla "goda" råd.

Men när det gäller hovarna på min häst så inser jag helt klart min begränsning. Där får jag helt enkelt lita på den klinik och den hovslagare jag har anlitat.

Senast ändrad:

Snälla mamma åkte förbi Hööks och köpte 4 hönät med små maskor. Ska bli spännande och se hur det minskar ättid. Men jisses vad små själva nätet var, står det ska rymma ca 4 kg. Jag packade ner hö ganska hårt - 1.5 kg lite drygt...

Jag ska nog också prova med hönät, fattar inte varför jag inte tänkt på det innan. Det är stora maskor i det jag har men alltid en början. Vågar man ha ett sådant i boxen under natten? Kan de inte fastna eller ngt i det?

Inte om du sätter det ordentligt. Prova med ett tomt när så att det INTE hänger ner så hovarna kan fastna. (Spec om hästen är skodd, jag har fått skära loss en skodd från ett hönät som kilat in sig mellan traktarm och hov, och jag trodde det satt säkert).

Oskodd är risken mindre, men med stora maskor finns ju risken de kan få in hela foten. Jag sätter mina så att de inte går att slita loss med tänderna, men OM de skulle fastna släppet nätet från fastsättningen iaf. Men använder bara hönät i nödfall. Det här känns hyfsat säkert dock, han är oskodd, maskorna är små etc. Iofs med min tur virar han det väl runt käken. (Han har ju dock ätit ur tre vanliga ovanpå varandra innan, utan att fastna/skada sig, men..)

Om du kollar i min tråd om finmaskiga hönät har snälla Constance:bow: där lagt in en film på en shettis som äter ur ett finmaskigt, observera hur mkt jobb det är för lite mat i taget :devil:

Men äthastigheten borde sjunka dramatiskt, samtidigt som han kan ha mat hela tiden, dygnet om, med det här finmaskiga. Jag har köpt så att jag kan trä två finmaskiga på varandra i värsta fall.

Vanligt med stora maskor så är 5 kg slut på mindre än 12 h, hur snabbt vet jag inte. Med trippla vanliga är 5 kg slut på betydligt fler timmar. Ska bli spännande att se hur länge 5 kg räcker med det här =) (Det finns större finmaskiga än de här pluttiga btw, men de här var enklast få tag på och grymt mkt billigare än alla andra, så börjar prova med de här)

Eh. Min hade hönät i början eftersom det troligen är bästa sättet att äta under ett pågående anfall och under läkperioden. Jag kände mig tveksam.
Hon kan fastna i allt.
Satte nätet högt upp, ordentligt högt upp (så att hon kunde äta ur "bekväm" ställning) och inget nät ens i närheten av golvet. Eller höjd på normal krubba. Fungerar i ett par dagar iaf.
Sen hittar jag madame upp och ner i boxen med ena skon (ja hon var skodd efter mkt funderande) fast i hönätet, plaskvåt och JÄTTEarg :mad:
Tog lite tid och hjälp att få henne på rätt köl sen eftersom hon grävt ner sig i underlaget.

Minns faktiskt inte om jag fortsatte med nät sen eller gav henne påsar men jag tror hon fick nät, ännu högre upp och annan box :crazy:

Vet iofs ingen annan häst som var så bra på att fastna (men inte få panik). Rullade fast i ett ridhus en gång. Fastnade i boxen på ridskolan på omöjligt vis (mot dörren som öppnades utåt som tur var, så jag öppnade dörren och skramlade med pellets och sen var hon rätt). Problemet var bara att hon sade inte till så många gånger innan hon tröttnade :crazy: Var nog bara hennes extrema telepatiska förmåga som gjorde att hon aldrig blev liggande över natten.

Hm. Lite off topic fast ändå inte :)

KL

Ett annat problem...:grin:

Hur GÖR man för att inte hästarna ska rusa i hagen??? Min sjukhage, som de fick börja gå tillbaks i idag igen, är MAX 10x10m och jag tycker att det är minsta mått för två hästar att samsas om. Ni kan inte ana vilka galopprundor, bakutsparkar och tvärvändningar man kan göra i den :crazy:! Ja, shettisen kan man kanske föreställa sig, men den stora med!

Det är inget kul att stå och hålla andan för att hovarna ska hålla, men vad ska jag göra :confused:? Jag måste ju börja släppa ut lite undan för undan. De fick gå 25-30 min idag. Hur hade ni gjort? Jag tror inte att det fungerar bättre med dem i varsin hage. Det provade vi ju först och det var då shettisen HOPPADE ut...:eek:

Jag lade ut rönngrenar och halm. Det var lite intressant mellan rundorna i alla fall. Är det bara till att hålla tummarna, blunda och köra på, eller vad hade ni gjort??? Det har gått 5 månader sedan första klinikbesöket, om någon undrar.

Ut med HUNGRIGA hästar, helst i varsin hage, och så mat. Fungerar inte det är det ju bara lite sedering som fungerar. Men jag brukar prova med just huuungriga djur och maat i hagen, brukar kunna fungera för de som är hungriga jämnt. Andra är det droger som gäller (om inte man kan låta dem skutta av sig då).

Promenad innan kan ju funka med, jag antar de inte ska promenera, men frågan är vad som är värst, lite promenad eller bus & brall?

Jag bävar redan för när L ska ut, jag är rädd det kommer fomligen pysa ur öronen på honom vid det laget..

*Kl*

1.5 kg hö var slut på 1.5 h. Packade nätet proppfullt (stod och trampade ner den) - 2 kg :crazy: Drog sen (med många svordomar och stor kraftansträngning) ett annat nt ovanpå, så får vi se.

Funderar på att göra någon slags foderautomat att ha utomhus. Det finns ju några varianter, och kritiken har väl varit att det blir fel ställning när hästen äter etc, men i detta fallet kanske man ska strunta lite i det. Då kan de äta länge och, förhoppningsvis, springa mindre... Fast just spring ÄR ju svårt att förhindra när de får komma ut så lite. Det är klart att de tycker att de känner att de har supermycket överskottsenergi som bara MÅSTE få utlopp!

Funderar på att göra någon slags foderautomat att ha utomhus. Det finns ju några varianter, och kritiken har väl varit att det blir fel ställning när hästen äter etc, men i detta fallet kanske man ska strunta lite i det. Då kan de äta länge och, förhoppningsvis, springa mindre... Fast just spring ÄR ju svårt att förhindra när de får komma ut så lite. Det är klart att de tycker att de känner att de har supermycket överskottsenergi som bara MÅSTE få utlopp!

http://www.swedishhoofschool.com/Hay_feeder/julie congleton/S_D_H_F.htm

Denna ser riktigt bra ut och ger naturlig ätställning! :bow:

Mm, förr eller senare brukar ju skutten komma ändå, men om man kan hindra dem direkt när de kommer ut, och hålla dem hyfsat sysselsatta brukar det bli mindre. Jag skulle inte ha dem ihop iofs, de drar så lätt igång varandra. Iofs kanske de gör det i bredd med?

Just med fångisar är det ju så svårt, annars är ju nu perfekta tiden för utsläpp i sjukhage från boxhage - titta hästen - gräs! brukar funka väldigt lugnande. Men det faller ju helt bort.

Men prata med vet om vad som är 'sämst', ge lite lugnande och se om det hjälper, eller buset? Helt är nog med de mer livliga omöjligt få bort tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka