Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag menar inte att lucern i sig skulle vara farligt utan att det blir en för snabb förändring i foderstaten att som i detta fall ge 1 kg lusern direkt.
Var det verkligen på en ren höfoderstat som hästen fick fång? Jag trodde att han betade också?

Om han är IR vet vi ju inte. Ponnyer kan vara feta och lättfödda utan att vara IR. Speciellt vid så ung ålder.

Tack för svaret, bra att veta.
Om hästen då har normala glukosvärden och 72,7 (mikro) IU/ml (orkar inte leta upp mikrosymbolen). Hur ska man tolka det? Nu togs detta provet på kliniken. Hon hade inte ätit på några timmar och då bara lusern och halm. Hon hade varit där kanske tre timmar innan provet togs och är inte den häst som stressar upp sig så det märks i alla fall.

Missade detta inlägg tidigare, SLU:s normalvärde på Insulin är mindre än 30. 30-60 är s.k gråzon=misstanke och över 60 räknas som IR
OBS fastevärden. utan stress.

72,2 får man nog räkna som en högst trolig IR -ponny. Speciellt om hon har andra symptom som stämmer in.

Togs ACTH också?

Alexandra: Om du nu ska åka med honom till ett djursjukhus och inte vill åka till SLU. Varför inte åka till Strömsholm? De är ju erkänt duktiga då det gäller fångbehandlingar och har stor erfarenhet vad gäller att bedöma prognos även på svårare fångfall. De är även långt framme vad gäller endokrina sjukdomar på häst som t ex IR , Cushing mm. Då kan du ju få prov tagna samtidigt utan att behöva tala om för veterinären själv vad som ska tas....

Det är faktiskt inte så dumt att välja djursjukhus och kliniker efter vad de har för "specialiteter"....även om man nu får åka några mil extra.

Har du långt dit? Några mil hit eller dit spelar nog ingen som helst roll om han ändå ska transporteras.

Har du långt dit? Några mil hit eller dit spelar nog ingen som helst roll om han ändå ska transporteras.

Det är mer än dubbelt så långt, och tar tre gånger så lång tid att åka. Inte s¨bra ide med fång alltså. Jag kollade faktiskt igår, men nej inte 3 - 3½ h i släp.

Jag tycker att det är viktigt att vara säker på att man inte fortsätter att utsätta ponnyn för ngt som kan ha varit det som framkallade fånganfallet. Eftersom veterinären på kliniken uppenbarligen tyckte att det var konstigt att den inte blivit bättre så tycker inte jag att det är fel att byta ut en del av höet mot ett foder som är säkrare för en fånghäst.

Stopp! Hon tyckte inte det var KONSTIGT. Men det var oroande. Det veterinären trodde var anledningen var metacamet. Som jag skrev så anser hon inte att metacam är tillräckligt vid fång, men förstod varför vi bytt. Skrev ut quadrisol istället. Detta var i tisdags. Kom hem efter apoteken stängt. Sen vaknade jag sjuk på torsdag, så mamma fick åka och hämta ut quadrisol, som var slut. Så torsdag kväll sattes butta in igen i samråd med vet.

Vet tyckte ju i tisdags, så man räknade med ett medicinbyte på onsdag att om han inte är bättre i helgen, ring mig på måndag så får vi då lägga in honom. Så, ska man se det så så är det inte helt oväntat att han inte är bättre än, då han stått på metacam 2 dagar mer än 'tänkt'.

Bara ett klarläggande. =)

I natt fick han 5 kg hö, och 0,4 kg lucern. Han väljr hö före lucern, han är inte så förtjust i lucernen tyvärr märkte jag. I morse var den borta dock, och höet med. Lite oväntat han inte ville ha mer lucern.

Hursom, förutom att jag inbillar mig han gått upp i vikt under natten :crazy: så är magraset avstannat iaf, phu.

Om han börjar bli dålig i magen igen skulle jag ge ordentligt med hö och absolut inte börja blanda in något nytt foder (som lusern) Varför göra ett foderbyte nu då han har fång? Han dör nog inte av att ha lite brist på protein ett tag..... Varför börja ge en tjock ponny luserntillskott mitt i ett akut fånganfall? Det skulle jag aldrig tordas göra.

För att det är en ung ponny och det finns en gräns för hur länge jag anser det är godtagbart att riskera att han står med åt helsike för lite protein.

Gav du Metacam 2 ggr/dag? Jag läste det i något inlägg. Metacam ges ju normalt 1 gång dagligen och fick han då full dos Metacam på morgonen och Butta på kvällen så blev det nog lite för mycket för magen....

Han åt metacam 1 gång/dag, på kvällen. När vi bytte till butta så fick han metacam kvällen, sen butta ett dygn senare. Sen har han fått butta 2 ggr/dygn.

Varför ska du skriva in honom på ett djursjukhus om han inte är bättre till på måndag? Vad ska de göra där som du inte kan göra hemma i detta stadie?

Varför - för att veterinären tycker det. Han är (var på metacam, jag ska ju röra honom och vända honom på hårt underlag och jämföra i helgen) inte tillräckligt smärtsillad, och den akuta fasen är inte hävd. Eller det var läget i tisdags, jag har inte kollat honom på jämförtbart underlag igen. Men enligt vet så med så mycket symptom är akuta fasen inte hävd, vilket är viktigt. Dessutom är det inte försvarbart enligt vet att han har såpass ont, de anser att även om han står på mjukt, så med sådana symptom så har han ont (men mindre) även i boxen.

Om han kan äta butta och magen håller så bör ju buttan räcka. Om magen inte håller så ger det i.v. på klinik. Om han inte svarade på quadrisol så samma sak, då kan de ge butta/finadyne i.v. på kliniken.

Jag uttryckte mig nog lite otydligt i mitt svar till Q.
Jag menade bara att det var en veterinär som hade sagt det och inte "bara" ngt du själv ansåg. Jag har förstått det som att det kan ta lite tid att få stopp på et fånganfall.

Då är jag med. Ville mest bara korrigera att de inte tyckte det var konstigt, och iom att han stod på metacam var vet inte förvånad ens, hon anser som sagt inte metacam är tillräckligt för akut fång. Sen om hon har rätt eller ej låter jag vara osagt.

Och jag har ju, det vi pratade om innan, varit inne på samma linje. Inte tänkt så mkt t ex att höet är boven (vilket det dock kan vara, då borde han bli sämre väl nu?), utan just att han inte fått 'rätt behandling'.

Jag lyckades låta bli att kolla puls imorse, duktiga jag, men tänkte göra det när jag går ner och matar snart igen..

Missade detta inlägg tidigare, SLU:s normalvärde på Insulin är mindre än 30. 30-60 är s.k gråzon=misstanke och över 60 räknas som IR
OBS fastevärden. utan stress.

72,2 får man nog räkna som en högst trolig IR -ponny. Speciellt om hon har andra symptom som stämmer in.

Togs ACTH också?

Tack för svaret.
Det är ju egentligen lite svårt att veta vad man ska tro om detta värde.
Vad jag har förstått så borde det kunna räknas som ett fastevärde (nästan i alla fall). Stressen är lite svårare att avgöra. Hon hade varit 2-3 tim på kliniken, blivit röntgad och skodd. Hon tillhör inte de hästar som stressar upp sig på det stirriga sättet men man kan egentligen aldrig veta.
Min veterinär visste inte heller riktigt hur det skulle tolkas. Men hon tror i alla fall att min ponny är IR eller kan vara det eller hur man nu ska uttrycka sig.

Jag har trott det ganska länge så jag var beredd på ett högt värde. Om 30-60 är ngn sorts gråzon och man kanske kan tänka sig ngt förhöjning pga situationen så är hon kanske inte så jätte jätte mkt IR ändå. Dessutom talar väl det normala glukosvärdet för att hon i alla fall inte är jättemkt IR - kanske. Vet du hur höga värden de högsta brukar ha?

De tog inte ACTH. Är inte det för att testa Cushing? Ponnyn är bara 8 år.

I vilket fall som helst så har jag behandlat henne som om hon var IR ända sedan fånganfallet.

Ok. Visste inte om det.
Min gamling, som har blivit svårfödd på äldre dar, ratar iaf Edel Lusern.:(
Äter nu Krafft Lusernhack och lite Krafft Lusernpellets.

*Kl*

Det här känns ju helt bakvänt vad gäller IR; men är det nån som fått tag i studien?

Profeed har en dokumenterad positiv inverkan på insulinresistens, enligt en studie på Virginia Tech i USA. Då insulinresistens kan vara en utlösande faktor för fång så är effekterna av att använda Profeed lovande. Se nedan för en kort förklaring av studien och de slutsatser som dragits.

Åtta vuxna, överviktiga Arabvalacker ingick i en studie med crossover design med syfte att undersöka Profeeds effekter på insulinkänslighet.
Hästarna var uppstallade och utfodrade en och en. Deras dagliga fodergiva bestod av grovfoder och spannmålskoncentrat fördelat på två lika stora givor. Fodergivan var beräknad för att täcka behovet av smältbar energi för underhåll enligt NRC* (2007). Hästarna gavs antingen 45 gram Profeed (scFOS)/dag/häst toppdressat på morgonfodret eller ett placebo (45 gram maltodextrin).
Efter 6 veckor på denna diet bedömdes hästarnas insulinkänslighet med insulinmodifierat "frequently sampled intravenous glucose tolerance test" (FSIGT**).
Detta följdes av 3 veckors wash-out period utan tillskott. Därefter växlades Profeed och placebo grupperna och ytterligare 6 veckor med tillskott av Profeed respektive placebo följde.
Blodprover togs i början och slutet av varje tillskottsperiod för att mäta insulin-, glukos-, triglycerid- och leptinkoncentrationer. Halterna av insulin och triglycerider var signifikant lägre med tillskott scFOS än med placebotillskott medan glukos- och leptinkoncentraitionerna inte skiljde sig.
Det var även en signifikant minskning av den endogena insulinresponsen på glukostilldelningen vid FSIGT vid scFOS-tillskott vilket tyder på förbättrad insulinkänslighet. Eftersom insulinresistens kan vara en utlösande faktor för fång är effekterna av Profeed lovande i detta sammanhang.

*) NRC = National Research Councils rekommendationer för hästens dagliga intag av Näringsämnen.
**) FSIGT = ett glukosbelastningstest för att bedöma insulinkänslighet.

Studie genomförd på Virginia Tech av Professor Ray Geor (2007)

Jag har inte sett studien men tycker egentligen att det verkar lite konstigt. Innehållet i detta är vad jag förstår ngt fruktanliknande ämnen eller rättare sagt fruktan som har delats i bitar. Det används tydligen som ngt bra för våra egna männsikotarmar. Man kan ju undra hur det fungerar i en hästtarm.

Det ger alltså näring till mikroorganismerna i tarmen.
Men jag har läst tidigare att fruktan i små mängder kan ha positiv effekt så kanske......

citat från Wikipedia FOS är innehållet i profeed
"FOS has been a popular dietary supplement in Japan for many years, even before 1990, when the Japanese government installed a "Functionalized Food Study Committee" of 22 experts to start regulate "special nutrition foods or functional foods" which contained the categories of fortified foods (e.g., vitamin-fortified wheat flour), [3]and is now becoming increasingly popular in Western cultures for its prebiotic effects. FOS serves as a substrate for microflora in the large intestine, increasing the overall gastrointestinal tract (GI Tract) health. It has also been touted as a supplement for preventing yeast infections.

Several studies have found that FOS and inulin promote calcium absorption in both the animal and human gut.[4][5] The intestinal microflora in the lower gut can ferment FOS, which results in a reduced pH. Calcium is more soluble in acid and therefore more of it comes out of food and is available to move from the gut into the bloodstream."

Ja, jag tyycker också det verkar knas, därför jag var nyfiken på studien, om den gick att få tag på. Det enda övriga jag hittat är att FOS möjligen kan ha en positiv effekt, då man sett en liten pH-sänkning av det (gällde häst). Men bara nämnt i en bisats och just 'möjligen kan..'

Jag har faktiskt provat just Profeed-preparatet förut, på Vision. Han hade ju 'problemet' att han vinter hade fina bollar etc, men en hel del bajsvatten. Om jag minns rätt fungerade det ganska okej, bättre än bakteriebalans.

Men det är ju liksom 'socker' om än i annan form, så därför jag blev så nyfiken på studien, hur det skulle ha positiv effekt på IR-hästar.

Jag läste det med pH sänkningen. Men det vill man ju inte precis ha hos en fånghäst. Det borde betyda att det bildas "fel" sorts syror som sedan ger "fel" sorts mikroorganismer. Jag får inte ihop det med att det skulle vara bra.

Urbota korkad fråga säkerligen, men du har väl tagit bort saltstenen? Japp, jag stod nyss och rensade jordgubbar och tänkte på FÅNG och fånghästar...:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka