Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svaret, bra att veta.
Om hästen då har normala glukosvärden och 72,7 (mikro) IU/ml (orkar inte leta upp mikrosymbolen). Hur ska man tolka det? Nu togs detta provet på kliniken. Hon hade inte ätit på några timmar och då bara lusern och halm. Hon hade varit där kanske tre timmar innan provet togs och är inte den häst som stressar upp sig så det märks i alla fall.
Har du långt dit? Några mil hit eller dit spelar nog ingen som helst roll om han ändå ska transporteras.
Vilket fabrikat är det på det melassfria lucernet? Kan du inte PM:a mig?! Tack för hjälp!
Var det verkligen på en ren höfoderstat som hästen fick fång? Jag trodde att han betade också?
.
Jag tycker att det är viktigt att vara säker på att man inte fortsätter att utsätta ponnyn för ngt som kan ha varit det som framkallade fånganfallet. Eftersom veterinären på kliniken uppenbarligen tyckte att det var konstigt att den inte blivit bättre så tycker inte jag att det är fel att byta ut en del av höet mot ett foder som är säkrare för en fånghäst.
Höet ska ligga i blöt en halvtimme om det ska vara lönt.
Så bröt jag det akuta läget på min fånghäst.
Om han börjar bli dålig i magen igen skulle jag ge ordentligt med hö och absolut inte börja blanda in något nytt foder (som lusern) Varför göra ett foderbyte nu då han har fång? Han dör nog inte av att ha lite brist på protein ett tag..... Varför börja ge en tjock ponny luserntillskott mitt i ett akut fånganfall? Det skulle jag aldrig tordas göra.
Gav du Metacam 2 ggr/dag? Jag läste det i något inlägg. Metacam ges ju normalt 1 gång dagligen och fick han då full dos Metacam på morgonen och Butta på kvällen så blev det nog lite för mycket för magen....
Varför ska du skriva in honom på ett djursjukhus om han inte är bättre till på måndag? Vad ska de göra där som du inte kan göra hemma i detta stadie?
Missade detta inlägg tidigare, SLU:s normalvärde på Insulin är mindre än 30. 30-60 är s.k gråzon=misstanke och över 60 räknas som IR
OBS fastevärden. utan stress.
72,2 får man nog räkna som en högst trolig IR -ponny. Speciellt om hon har andra symptom som stämmer in.
Togs ACTH också?
Jo, just det jag menade med blöta alltså. Sänkt ner det i vatten, låtit det ligga ungefär 40 min, tagit upp och låtit rinna av.