Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Myssan frågade ngt jag tänkt på: Kan man analysera fruktanhalt? Vore ju isf av intresse att skicka en sådan analys på hösilaget sen när det kommer? Det är ju analyserat redan, vad gäller det 'vanliga', men skulle ju vara intressant om man kunde komplettera med en analys av fruktanhalten.

Att det GÅR att analysera fram vet jag, men görs det så att säga annat än i rent forskningssyfte/inom ramen för studier?

Nu blir jag osäker på detta. Jag har inte gjort det själv eftersom jag gett mest lusern och halm till min. Hon fick inte hö eller hösilage på flera månader.
Men jag har för mig att det var ngn som svarade det i ngn tråd här. Socker vet jag men fruktan går kanske/kanske inte i en vanlig rutinanalys.

Frågade inte särskilt om dunkande puls - men eftersom han inte gjorde nån skillnad och frågade inte heller hur stark puls min har, så utgår jag från att puls är puls liksom.
Kan det vara så att det är olika definitioner på när fång uppstår/startar? Jag försökte nämligen också hävda att det kan komma smygande (som jag tror skedde på min) Men han var bestämd. Fång börjar när man ser de typiska röreslestörningarna; tassande gång, svårigheter att vända etc...Asont i fötterna helt enkelt!
Han är klinikchef och jag har stort förtroende för honom. Så jag känner mig lugnad med de här beskeden och ska sluta att kolla pulsen var och varannan timme....Mår bara sämre själv...

Fast de rekommenderar gärna fjolårshö oavsett har jag märkt. Jag tror det sitter i någon gammal 'tro' att hö förlorar näring under lagring?

Dagens förädlade sorter behöver btw inte mogna/ligga till sig, det går lika bra fodra med årshö dag ett efter skörd. Men det är liksom rutin det där med att det ska 'ligga till sig'.

Tror de flesta sådana där råd är en liten krock mellan hur det var förr och hur det är nu faktiskt?
Vad menar du med förädlade sorter?
Även på en gammal äng.

Har för mig att det pratade om ngn syra:confused:

Nog bara vet som kan svara på tid i sjukhage. Min, utan rotationer, fick som jämförelse följande: Boxvila 5 veckor, sen om symptomfri så sjukhage (samma size som din, dvs bara något större än box) i 4 veckor, sedan försiktigt utökad hage.

Ja, jag tror att min också ska stå i sjukhage tills återbesöket, har dock inte fått någon tid, så jag vet inte när det kommer att ske.

Men konv generellt är ju längre om det är rotationer, så risken är du får räkna med längre tid i sjukhage.
Kan tänka mej att det är längre tid då, men ska försöka att fixa ett bra underlag, men frågan är vilket som är bäst/lättast? Bör ju kunnas ta bort sen..

Sen liten brasklapp, lite berodde herrn konv här också på hur fort hovarna växte. Han brukar ha raketfart på hovtillväxten dock, men det kan ju ändras. Men hovarna måste ha växt si och så mycket innan han får börja belasta mer. Varför har jag lyckats förtränga tyvärr =/
Ok, ja här verkar det som om läget är osäkert och dom inte vill säga för mycket om konvalescensen utan tar en sak i taget...

Men han ska stå där han står tills ÅB i augusti, då har han stått drygt 5 v i box. Om allt ser bra ut på ÅB och han är helt symptomfri så skos han, och får gå ut i sjukhage. Och det som är sagt då är 4 veckor, men det kan de kanske förlänga på vägen. Och tillstöter något gäller det ju inte. Är himla mkt vääääänta och seeee med fång =/
Så din ska stå bara på box tills återbesöket? Här sa dom att hästen får gå ut när den är symtomfri som vi tycker?!?? Men inget återbesök innan vi släpper på sjukhage? Är det riktigt? Så sa dom, att vi kan släppa i sjukhage om hästen är pigg och ser symtomfri ut...inget om återbesökt innan..

(Största hotet för min just nu är att han måste läggas in på klinik om han inte svarar på behandlingen innan måndag..)
Det fick ju våran göra, svarade inte på medicin hemma... Hoppas att din bättra på sej också..

Men antagligen kan veterinären inte riktigt säga i det här skedet hur det ser ut längre fram för din, utan det är alltför akut och osäkert än?
Det är fortfarande akut läge, men väldigt förbättrat, hade ju så svår fång att den inte ville stå :( men nu går den på låg dos smärstillande och ser knappt på den att den har fång nu, så skönt! Hoppas att det fortsätter så!

Fång börjar när man ser de typiska röreslestörningarna; tassande gång, svårigheter att vända etc...Asont i fötterna helt enkelt!
.

Min ponny började med att gå lite konstigt i snön. Efter ett par dagar försvann snön och då gick hon som vanligt i skritt men var halt i trav. Sedan blev hon bättre, sämre igen och till sist efter drygt en vecka så rörde hon sig som en fånghäst.

Det luriga med fång är att själva fånganfallet börjar några timmar innan man ser det på hästen. Nu är jag inte veterinär och kan naturligtvis egentligen inte säga emot en klinikveterinär men jag vill ändå påstå att ett fånganfall startar när det sker en förändring i kroppen. Antingen ex gnm för stort intag av stärkelse eller fruktaner som rinner vidare till grovtarmen och sedan orsakar en slags förgiftning eller ngn annan typ av förgiftning. Detta påverkar hela kroppen. Samtidigt förs det ämnen med blodet till hovarna och därefter börjar lamellerna att gå sönder troligtvis av lite olika anledningar beroende på vad som triggat igång allting. Men allt detta tar alltså ett tag innan man ser att hästen har ont.

Knapplån: Eftersom flera med mig är halvt hysteriska för pågående puls så kastade jag mig på tel och ringde min vet på ATG i K-d. Två viktiga saker fick jag då lära mig: 1)Pulsen kan hänga kvar upp till ett halvår eller så länge som läknigen pågår. Det är helt enkelt så att mera blod pumpas ner i de sjuka hovarna för att hjälpa till med reparationen. Så därmed kan man - om man orkar - vända på det å tänka att det är bra så länge det finns puls, då är reparationen i full gång.
2) Fång kommer aldrig smygande! Jag försökte argumentera emot ett tag men det var han tvärsäker på. Fång är en sjukdom som kommer pang på rödbetan. Jag känner mig fortfarande inte helt övertygad men så sa han...

Då fick jag rätt på punkt 1

jag tror att man kan säga som så angående punkt 2, att hästen kan ha flera lätta anfall som inte syns - och sedan ett "major" som sätter igången en blödning i lamellranden och hästen visar symptom

men det är också bara min gissning

men sedan när jag tänker efter att när man verkar en häst och ser att den har haft fång - då har den ju det eller inte, dv man verkar och ser blödningen och gegg i en mer eller mindre breddad lamellrand

Senast ändrad:

Myssan frågade ngt jag tänkt på: Kan man analysera fruktanhalt? Vore ju isf av intresse att skicka en sådan analys på hösilaget sen när det kommer? Det är ju analyserat redan, vad gäller det 'vanliga', men skulle ju vara intressant om man kunde komplettera med en analys av fruktanhalten.

Att det GÅR att analysera fram vet jag, men görs det så att säga annat än i rent forskningssyfte/inom ramen för studier?

Man kan få en "sockeranalys" från t.ex. eurofins. Enligt mejl till mig för ett tag sedan:
Hej
Det går alldeles utmärkt att analysera sockerinnehållet i Hösilage
Kostnaden för denna analys är 283 kr sedan tillkommer kostnad för torkning och malning på 100 kr

Och är man hjälpt av den, finns det andra sockerarter som är mindre farliga som kommer med i den analysen sas? Finns ju fruktos och grejer med?

Nu blandar jag lätt ihop alla fånghästar i tråden - utom min egen och några till - så jag kommer inte riktigt ihåg vad du skrivit innan.
Men i alla fall
Min ponny var mkt dålig i julas. Den veterinär som kom hem till oss var en av ortens två hästveterinärer. Han sa att det mkt väl kunde vara fång men att han egentligen inte alls var säker på att det var det. Då hade jag redan en tid till röntgen en vecka efter hans besök. Min ponny hade då både rotationer och sänkningar.

Om nu veterinären inte var säker så på att det inte är fång din häst har så tycker jag att det var ett konstigt råd. Jag vet inte heller hur du ska kunna se det på några deformerade hovar om en månad. Det syns inte hur mkt som helst på hovarna, inte ens ett halvår efteråt. Dessutom kan jag tycka att det är så dags då att få reda på det! Det finns bara ett sätt att ta reda på det vad jag vet och det är att röntga hästen.

Nu påstår inte jag att din häst har fång. Det kan inte jag bedöma bättre än din veterinär. Men jag tycker bara att det verkar vara ett lite konstigt sätt att resonera. Men jag kan ha missuppfattat ngt av det du skrivit.

Eftersom hon varken är varm eller har puls i hovarna så hade hon inte fång nu.
Sen OM hon hade haft ett lättare fång symtom tidigare kunde ju hon inte säga nu när det inte finns några symtom på det, förutom att hon snubblar o har blåmärken på sulan.

Om hon inte blir betydligt bättre med skor på så blir det ATG o röntgen.

Och är man hjälpt av den, finns det andra sockerarter som är mindre farliga som kommer med i den analysen sas? Finns ju fruktos och grejer med?

Socker är egentligen att ganska vagt begrepp. De som är utbildade inom foder menar en sak jag som har läst kemi menar egentligen ngt annat. Jag har aldrig lyckats lära mig SLUmänniskornas indelning av kolhydraterna. Jag blir bara förvirrad av den.

Man måste alltså veta vilka kemiska föreningar de menar för att veta om den hjälper. Eller jag måste det i alla fall men jag kan maila dem och fråga.

Kan tänka mej att det är längre tid då, men ska försöka att fixa ett bra underlag, men frågan är vilket som är bäst/lättast? Bör ju kunnas ta bort sen..
Bäst för dig, hästen och vädertålighet är sand.
Bäst för att kunna försvinna sen är ju något nedbrytbart, torv i första hand och spån i andra hand. Det är inte lika bra för hästen dock.

Men fråga vet, den kanske kan stå på stampat jordgolv?

Så din ska stå bara på box tills återbesöket? Här sa dom att hästen får gå ut när den är symtomfri som vi tycker?!?? Men inget återbesök innan vi släpper på sjukhage? Är det riktigt? Så sa dom, att vi kan släppa i sjukhage om hästen är pigg och ser symtomfri ut...inget om återbesökt innan..

Min ska stå på box tills återbesök ja, ser allt bra ut då, dvs allt går som det ska, får han komma hem och gå i sjukhage 1 månad. Dock, fortsättningen avgörs ju på hur det ser ut på ÅB, kan bli mer boxvila med. Men när jag ville ha ett svar på 'ungefär hur konv kommer att se ut', så fick jag som sagt svaret att om allt går som det ska så ut i sjukhage efter Åb, och stå i sjukhage 1 månad.

Jag tycker det låter lite snabbt att få gå ur boxen såfort den är symptomfri om den har kraftiga rotationer, men finns nog en hel massa olika åsikter om vad som är bäst bland olika vet.

Mitt fångsto jag hade 01, där behandlade O.W, och där var det soms agt inte tal om att slippa ur boxen förrän hon var helt symptomfri i skritt och trav på HÅRT underlag.

Så som sagt, verkar skilja stort. Om jag var du skulle jag med tanke på kraftiga rotationer runt om inte släppa ut innan ÅB.

Det fick ju våran göra, svarade inte på medicin hemma... Hoppas att din bättra på sej också..

Om du orkar så svara gärna på hur han var hemma, vad ni gjorde och när han lades in och vilket skick han var i då?

Det är fortfarande akut läge, men väldigt förbättrat, hade ju så svår fång att den inte ville stå :( men nu går den på låg dos smärstillande och ser knappt på den att den har fång nu, så skönt! Hoppas att det fortsätter så!

Skönt, fortsätter hålla tummarna. Min låg också helst första dygnet, kraftigt där med (obelgrad 3, omd et anv obelgrader på din). Min fick ju först butta, blev bättre ganska direkt (men givetvis inte bra, men såpass att han stod mer i boxen osv). Dock kraschade magen på buttan, så behandlande vet bytte till metacam. Han verkade rätt okej härhemma, hade puls BF fortfarande men bak hade pulsen försvunnit (från början rejält på alla fyra). Rörde sig okej på gummimattan i stallgången, även i vändningar.

Rtg på klinik 9 dagar efter anfallet kom. Och det var skillnad på gummimatta och betong, för han var fortfarande rejält stapplig och hade mkt svårt vända. Inga rotationer dock *phu* Men för ont och kvar i akut fas. Vet skrev ut quadrisol, som inte går att få tag i förrän på måndag, så nu går han på butta igen och vi hoppas magen klarar det. Men han måste bli symptomfri på butta innan måndag, (och magen måste hålla), annars lägger de in honom..

Fast när min N hade fång, så hade hon INTE asont i fötterna. Jag hade missat första tecknen om jag inte förlorat en ponny i just 'smygande' fång året innan.

N var pytteytte tassig i TRAV på grusväg. U.a. i skritt, trav och galopp på gräs. Ingen puls, ingen värme, inga problem lyfta hovar etc. Vet vägrade först gå med på att det var fång, tills jag påminde om ponnyn.

Det var fång, bekräftades av hovslagaren senare.

Men hon hade inte skitont i fötterna, hon pulsade inte, hon var inte varm, hon vände normalt osv. Jag såg det i ögonen på henne, att ngt var fel. Och började idiotglo. Och iom ponnyn och att hon bytt hage dagen innan drog jg slutsatsen vad det var för jävelskap på G.

(nej, hon hade inte jättehög smärttröskel eller ngt, så det kan förklaras så)

Forest Autumn - Jag mailade dem nyss med, så för min skulle behöver du inte maila.

Betty - nejdå, behövs inte för min skull. Han får ju inte varken mer eller mindre puls för det (tyvärr :devil:)

Sen OM hon hade haft ett lättare fång symtom tidigare kunde ju hon inte säga nu när det inte finns några symtom på det, förutom att hon snubblar o har blåmärken på sulan.

Det är detta som tydligen är så svårt att förstå. Om hon hade ett akut fånganfall för tex ett par, tre veckor sedan så är det inte alls säkert att hästen är bra för det. Den klan verka bra men om det har blivit ngn förändring i hovarna så är hon inte bra föränn den har läkt.

Det är inte ngt fel på min ponny idag. Hon är precis som hon alltid har varit. Nu har jag inte gjort ngt hältprov eller så på henne. Men hon rör sig normalt, springer gärna omkring (om hon får fast det får hon inte riktigt) osv. Hon har fångränder på hovarna men annars ser de inte konstiga ut.
Men hennes hovar har inte läkt ihop riktigt inuti. Om hon då utsätts för extra påfrestningar så är i alla fall jag ganska säker på att det kan gå upp lite igen.
Blåmärken i sulan kan vad jag förstår bero på att hovbenet har ändrat läge neråt.

Men jag ska inte vara envis, klart att du ska göra som de säger. Din häst har kanske inte haft fång överhuvudtaget.

Vad menar du med förädlade sorter?
Även på en gammal äng.

Har för mig att det pratade om ngn syra:confused:

Syra, är du inte inne på silage nu?

Havre är ett bra ex på nu och förr. Numera mognar dels havren jämnare, och bönderna har finfina varmluftstorkar. Så under förutsättning att havren är skördad i rätt tid, och torkad ner till X% går det finfint att fodra med årshavren 'direkt'.

Förr så mognade det dels lite mer ojämnt, och man hade inga varmluftstorkar. Vilket gjorde att havren var tvungen att ligga ett tag innan man kunde ge den. Dels för att torka, och pga av mognadgraden var så ojämn.

Siffror jag hört, som jag dock inte kan garantera att de stämmer helt är att ca 99% av havren på ett fält är mogen samtidigt med dagens havre, medan det var ungefär 75% 'förr i tiden'.

Dock så ligger det kvar hos många, att INTE fodra årshavre förrän efter X tid.

Jag vill inte heller 'tjata', det är mycket möjligt den 'bara' är sulöm.

Men, JAG skulle ta det säkra för det osäkra, och behandla den som en fånghäst. Du förlorar inte mycket på det, visste det blir mindre ridning osv, men OM det skulle vara fång har du allt att vinna.

Kan jämföra med om fbl, som ju är av ras som generellt inte är fångbenägen, är i normalhull osv osv skulle visa tecken som KAN vara fång, men där det finns andra, eg mer troliga diagnoser, så skulle jag så länge de inte med 100% säkerhet kan UTESLUTA fång, behandla honom som om det vore fång. För säkerhets skull.

Men har man en gång haft fång så får man fångest. Många ggr är den där ångesten i onödan, men man vill (eller kan rent mentalt..) inte ta risken helt enkelt då man vet hur hemskt det kan bli.

Puttar följande:

Men kan ju se hur fort han äter lucernet, men jag är rädd det går med blixtens hastighet, och då blir det ju helfel att dra ner höet, då minskas ättiden. Och magen verkade svara bra på när han kunde äta hela tiden ur hönätet.

Men om man låtsas höet är en sockerbomb, så om man går ner till 4 kg hö och 2,3 liter lucern t ex, är det som att pissa i nilen eller gör det ngn skillnad?

Innehållet av fruktan i grovfoder är och förblir ju LÅGT, och det är omöjligt för dem att äta sig till sån mängd som utlöst fång i experiment. Samtidigt har ju ingen kollat hur mkt som behövs UNDER ett pågående anfall, så?

Ang. lusernet och att han proppar i sig. Min shettis har, nu när hon inte har några fångkänningar kvar, sin slicksten ligger på botten av krubban. Så hon måste böka runt den för att få i sig sin lilla skvätt betfor med mineraler o B-vitamin.
Ka du inte lägga in en (ren) sten eller liknande så han får jobba lite? Fast han kanske kan äta tillräckligt mycket "runt" stenen eftersom han får sån stor mängd mat jämfört med min lilla :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka