Sv: Fångtråd del 2
Kan tänka mej att det är längre tid då, men ska försöka att fixa ett bra underlag, men frågan är vilket som är bäst/lättast? Bör ju kunnas ta bort sen..
Bäst för dig, hästen och vädertålighet är sand.
Bäst för att kunna försvinna sen är ju något nedbrytbart, torv i första hand och spån i andra hand. Det är inte lika bra för hästen dock.
Men fråga vet, den kanske kan stå på stampat jordgolv?
Så din ska stå bara på box tills återbesöket? Här sa dom att hästen får gå ut när den är symtomfri som vi tycker?!?? Men inget återbesök innan vi släpper på sjukhage? Är det riktigt? Så sa dom, att vi kan släppa i sjukhage om hästen är pigg och ser symtomfri ut...inget om återbesökt innan..
Min ska stå på box tills återbesök ja, ser allt bra ut då, dvs allt går som det ska, får han komma hem och gå i sjukhage 1 månad. Dock, fortsättningen avgörs ju på hur det ser ut på ÅB, kan bli mer boxvila med. Men när jag ville ha ett svar på 'ungefär hur konv kommer att se ut', så fick jag som sagt svaret att om allt går som det ska så ut i sjukhage efter Åb, och stå i sjukhage 1 månad.
Jag tycker det låter lite snabbt att få gå ur boxen såfort den är symptomfri om den har kraftiga rotationer, men finns nog en hel massa olika åsikter om vad som är bäst bland olika vet.
Mitt fångsto jag hade 01, där behandlade O.W, och där var det soms agt inte tal om att slippa ur boxen förrän hon var helt symptomfri i skritt och trav på HÅRT underlag.
Så som sagt, verkar skilja stort. Om jag var du skulle jag med tanke på kraftiga rotationer runt om inte släppa ut innan ÅB.
Det fick ju våran göra, svarade inte på medicin hemma... Hoppas att din bättra på sej också..
Om du orkar så svara gärna på hur han var hemma, vad ni gjorde och när han lades in och vilket skick han var i då?
Det är fortfarande akut läge, men väldigt förbättrat, hade ju så svår fång att den inte ville stå
men nu går den på låg dos smärstillande och ser knappt på den att den har fång nu, så skönt! Hoppas att det fortsätter så!
Skönt, fortsätter hålla tummarna. Min låg också helst första dygnet, kraftigt där med (obelgrad 3, omd et anv obelgrader på din). Min fick ju först butta, blev bättre ganska direkt (men givetvis inte bra, men såpass att han stod mer i boxen osv). Dock kraschade magen på buttan, så behandlande vet bytte till metacam. Han verkade rätt okej härhemma, hade puls BF fortfarande men bak hade pulsen försvunnit (från början rejält på alla fyra). Rörde sig okej på gummimattan i stallgången, även i vändningar.
Rtg på klinik 9 dagar efter anfallet kom. Och det var skillnad på gummimatta och betong, för han var fortfarande rejält stapplig och hade mkt svårt vända. Inga rotationer dock *phu* Men för ont och kvar i akut fas. Vet skrev ut quadrisol, som inte går att få tag i förrän på måndag, så nu går han på butta igen och vi hoppas magen klarar det. Men han måste bli symptomfri på butta innan måndag, (och magen måste hålla), annars lägger de in honom..