Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Kom att tänka på ett inslag från ngt träningsproffs som sändes igår.

Kosten är A o O vid bantning, men motion HJÄLPER till!
Intar du för mkt o redan är tjock får du motionera ihjäl dig o ändå inte gå ner.

Det GÅR att banta en stillastående häst, men för att få ner insulinet- krävs motion-IR- diabetes 2-typ. Men för att inte få återfall skulle JAG iallafall vänta med att belasta den för att sen se till att den hålls smal o får daglig motion.

Jo, det är som sagt planen. Det var ju därför det för mig var (är) så avgörande för hans framtid om han hade (har) rotationer eller ej, iom att rotationer är 9 - 12 mån konv utan motion = synnerligen illa på det stora hela. Medan 2 - 3 mån konv utan motion är betydligt lindrigare.

Jag gör mig liksom inga illusioner om att jag kommer få honom SMAL (däremot mindre trind) så länge jag inte kan röra honom, och om han nu är IR vilket vet tror, så får man ju inte ordning på det riktigt heller (även om det väl blir bättre ju mer man får ner honom i vikt?) utan motion.

Men planen (om den nu går, nu får han rappa på att svara på behandling, annars åker han ju in på klinik) om allt går som det ska är ju nu boxvila till 4:e aug, då har vi återbesök inkl ev skoning. Sen liten sjukhage (jag tänker mig nånstans 5 * 5 meter) i 4 veckor, och så utöka den en liten bit i taget i 4 veckor till. Sen tänkte jag börja promenera, och utöka promenadtiden. Efter det velar jag lite, om han ska få gå ut i 'fullstor' hage först, eller jag ska få igång honom i trav i snöre först, vi får se beror nog på underlag och grejer vilket som känns bäst. Risken är ju det blir bock och brall i fullstor hage.

Och sen fortsätta med inridningen.

Halleluja! 'Sista chansen' förde lycka med dig. De har dangroents 'lucern piller'. Och de kunde ta hem Green Power alfalfa åt mig om jag ville, dock frågade jag inte om jag måste ta hem en massa då, tänkte ta detaljerna när jag är där och köper sådan där lucernpellets.

Nu vet jag inte vilken av dina hästar du pratar om, men är det den gula- som är skodd?

Har du inte fått bölderna i samband med skoningarna:confused:

Hon är fux - inte gul :devil:;)! Däremot är hon skodd, ja, och har varit så sedan i början av mars.

Nej, hon har inte fått bölderna i samband med skoningarna. Båda har kommit ca en månad efter skoning, med två veckor kvar till nästa omläggning av skor. Jag vet att vi pratat om det innan, att bölder är en VÄLDIGT vanlig komplikation hos hästar med fång (speciellt svår sådan)... Jag skyller inte på skor, hovslagare eller någon annan faktor förutom just fången!

Hej hej alla

Igår var vetten här (En annan!!). Hon sa att hon kunde inte se om det varit fång och om det blivit rotation, men det skulle jag se om någon månad om hovarna blir sådär deformade ni vet. Men efter vad jag har beskrivit så trodde hon mest på att Kyra helt enkelt är väldigt känslig i sulorna.

Hon var varken varm eller hade puls. Strålen såg bra ut också.
Jag skulle sko henne så fort som möjligt och gå ut o gå för att se om hon fortfarande snubblar. Gör hon det så skulle jag vänta någon dag ifall att det är någon söm som ömmar och försöka igen. Om hon fortfarande snubblar så får jag ringa igen. Men hon trodde att hon skulle bli bra bara hon blir skodd nu.

Hon skrev ut finadyne som Kyra ska få 2 dagar innan och tills hovisen kommer för att underlätta för henne.

Hon berömde mig för att jag hade haft henne i BOXVILA! :D (Tack vare er de :bow: )

Så nu gäller det bara att få tag på någon LEDIG hovis som kan komma snaaaaaart :D

Hon sa även att när jag släpper ut henne på bete efter skoningen, att då ta det succesivt förståss.

Men ska jag då ta ut henne i några timmar och sen ta in henne i boxen eller hur gör man det succesivt. De andra hästarna måste ju få äta så jag vill helst inte spärra av sommarbetet.

Hej hej alla

Igår var vetten här (En annan!!). Hon sa att hon kunde inte se om det varit fång och om det blivit rotation, men det skulle jag se om någon månad om hovarna blir sådär deformade ni vet. Men efter vad jag har beskrivit så trodde hon mest på att Kyra helt enkelt är väldigt känslig i sulorna.

Hon sa även att när jag släpper ut henne på bete efter skoningen, att då ta det succesivt förståss.

Men ska jag då ta ut henne i några timmar och sen ta in henne i boxen eller hur gör man det succesivt. De andra hästarna måste ju få äta så jag vill helst inte spärra av sommarbetet.

Nu blandar jag lätt ihop alla fånghästar i tråden - utom min egen och några till - så jag kommer inte riktigt ihåg vad du skrivit innan.
Men i alla fall
Min ponny var mkt dålig i julas. Den veterinär som kom hem till oss var en av ortens två hästveterinärer. Han sa att det mkt väl kunde vara fång men att han egentligen inte alls var säker på att det var det. Då hade jag redan en tid till röntgen en vecka efter hans besök. Min ponny hade då både rotationer och sänkningar.

Om nu veterinären inte var säker så på att det inte är fång din häst har så tycker jag att det var ett konstigt råd. Jag vet inte heller hur du ska kunna se det på några deformerade hovar om en månad. Det syns inte hur mkt som helst på hovarna, inte ens ett halvår efteråt. Dessutom kan jag tycka att det är så dags då att få reda på det! Det finns bara ett sätt att ta reda på det vad jag vet och det är att röntga hästen.

Nu påstår inte jag att din häst har fång. Det kan inte jag bedöma bättre än din veterinär. Men jag tycker bara att det verkar vara ett lite konstigt sätt att resonera. Men jag kan ha missuppfattat ngt av det du skrivit.

Hon är fux - inte gul :devil:;)! Däremot är hon skodd, ja, och har varit så sedan i början av mars.

Nej, hon har inte fått bölderna i samband med skoningarna. Båda har kommit ca en månad efter skoning, med två veckor kvar till nästa omläggning av skor. Jag vet att vi pratat om det innan, att bölder är en VÄLDIGT vanlig komplikation hos hästar med fång (speciellt svår sådan)... Jag skyller inte på skor, hovslagare eller någon annan faktor förutom just fången!
Jag ber så mkt om ursäkt om du blev kränkt;):angel:

Jag gillar inte när ngn säger han, när det är en hon- mkt viktigt:p

Men har Lill-Fia fått ngn böld- hon utan skor:devil:

Men har Lill-Fia fått ngn böld- hon utan skor:devil:

Nu är du nästan lika envis som jag brukar vara.
Varför måste den ha skor på sig för att få en hovböld? En fånghäst får lättare hovbölder eftersom vävnaden redan är tunnare, mer porös. Det är lättare att det kommer in ngt som sedan utvecklas till en hovböld. Så förklarade både veterinär och hovis för mig när jag var på klinikne sist.

En fånghäst får lättare hovbölder eftersom vävnaden redan är tunnare, mer porös. Det är lättare att det kommer in ngt som sedan utvecklas till en hovböld. Så förklarade både veterinär och hovis för mig när jag var på klinikne sist.

Precis så säger min vet och hovslagare också...

.

ANg deformerade hovar, så om du inte har rotation/sänkning behöver det inte synas ett skvatt på hovarna även om det varit fång.

Ang utsläpp så gör som vid invänjning. Börja med 30 minuter dag ett, sen ökar du sakta och håller koll på mage, hovar, digitalpuls osv.
Dock, eftersom fång INTE kan uteslutas skulle jag börja hysteriskt långsamt, dvs 5 minuter första dagen, gör så i några dagar, sen öka med 5 min i taget varannan dag ungefär.

Nyckelordet med fång är ju eg 'man kan aldrig vara FÖR försiktig'..

Jag har börjat övergå till att med ren viljestyrka frammana en böld i lillen VF, det skulle förklara varför pulsen tvärvägrar ge sig. Hitills tycks det dock inte gå något vidare med min tankestyrning.. men ;)

Jag hade in i det sista en förhoppning om böld i hf på min, men tyvärr.... Det hade varit så mycket enklare då.

Mmm, jag tror ju inte min har en böld heller, ovanpå fånget. Men jag skulle bli överlycklig om det brast en böld någonstans i VF..

Det där VF oroar mig, enormt. Jag tycker inte om någonstans att det eg inte är ett smack bättre än dag ett. Kommer vara lika nervös för omröntgen om 4 v som jag var för den här rtg =/

Är ny här och har en häst som står på djursjukhus för behandling av kraftig fång med rotation, men har svarat riktigt bra på det och ska så småningom komma hem. Hoppar in i tråden och hoppas på lite svar på mina funderingar..

Hästen har som sagt kraftig fång och funderingar går nu kring fodret här hemma. Givetvis är det box som gäller nu och hö. Men kan man ge årets hö eller ska man försöka att få tag i fjolårets hö eller halm? Eller är det värderna som helt styr? Vad ska man tänka på? Hur länge ska man hålla dom från gräs? Är gräs att glömma i år?

Boxvilan är satt till hästen är symtomfri och kan då komma ut i grushage. Men denna grushage kan den vara en upptrampad hage = jord? och inget gräs?

I daxläget kan veterinären inte uttala sej om rotationen och framtiden, antingen blir hästen bra och kan användas som en vanlig häst eller så går det inte. Själv har jag noll erfarenhet av fång. Någon som haft häst med rotation och hur det sedan har gått?

Det kommer säkert mer funderingar, men det är detta jag funderar på i daxläget och hoppas att någon skulle kunna svara. :bow:

Tycker också att det är lite oroande att din häst är sämre på ena fram, speciellt som att jag har en pålla som hade det problemet. Halt på vf - hälta som feldiagnostiserades som muskelskada i bogen av veterinär. Hovslagaren (fd, ska tilläggas...) förstod inte heller att hon hade fång. Det var kanske väldigt knepigt att se att hon hade fång, dock är jag lite sur över att han SÅG blödningar i lamellranden vid något tillfälle men sa att det till 99% berodde på att hon varit överviktig på sommaren :crazy:. Det var ju självklart ett fånganfall som hon hade haft :mad:.

I och med att hon gick så länge med detta blev det såklart allvarligare rotationer än det hade behövt bli... Så dum ska jag INTE vara igen! Hur som helst, vf ser nu allmänt grotesk och deformerad ut (tar gärna bilder vid tillfälle för de se ev är intresserade av "fula" hovar). Hon hade ju 15 graders rotation på den hoven, jämfört med 10 grader på den andra (den ser mycket bättre ut).

Håller tummarna för att du lyckas häva anfallet SNART!

Lite foderbryderier nu.
Herrn står ju på oanalyserat hö, och ingen möjlighet få analys (eller jag kan ju skicka in, men höet är slut innan analysen kommer i princip, och nästa parti kan vara, och är troligen, något helt annat).

Jag har (äntligen) fått tag i melassfri lucern, 8 MJ och 105 gr SRP per kg foder.

Om man GISSAR att höet ligger på 7.8 MJ och har en kvot på 4, dvs drygt 31 gr SRP/kg foder. Om man då ger 5 kg hö (samma sekund jag löst det med hönät) och 1,3 kg (bekvämlighetsgiva, 1 liter = ca 650 gr) lucern, så blir det lite för mkt energi (+9 MJ), men proteinet ska vara täckt om inte höet är ännu sämre.

Vad gäller TS hamnar jag i underkant, men förhoppningsvis kan han tolerera det om jag får ihop det där med hönät.

Vad tror ni? Det känns som väl mkt lucern, samtidigt så är jag rädd att det är riktigt kasst protein i höet och måste ju försöka motverka det.

(Sen när jag fått Green Power alfalfa räknar jag med att kunna byta ut lite hö mot alfalfa och inte behöva lägga lika mkt helt ovanpå)

I och med att hon gick så länge med detta blev det såklart allvarligare rotationer än det hade behövt bli... Så dum ska jag INTE vara igen! Hur som helst, vf ser nu allmänt grotesk och deformerad ut (tar gärna bilder vid tillfälle för de se ev är intresserade av "fula" hovar). Hon hade ju 15 graders rotation på den hoven, jämfört med 10 grader på den andra (den ser mycket bättre ut).

Håller tummarna för att du lyckas häva anfallet SNART!

Jo, det är ju att det är eller ska bli en rotation jag är rädd för =/

Han ska ju in på klinik om han inte är bättre tills på måndag. Och där är nästa problem, kraken gillar ju gummimattan och rör sig mkt bättre där än på klinik, så jag har JÄTTESVÅRT säga om han blivit bättre eller sämre rörelsemässigt.

Antar att om det är kvar på måndag, så får jag helt sonika ringa vet och tycka 'jag har ingen aning ang hur han rör sig, men han pulsar såhär och känns sådär'.

Men ångesten för en rotation på VF är snudd på total. Jag blev ju lugnad och lättad över klinikbesöket - även om det var en kalldusch och oroande att han inte alls var så mkt bättre och fortfarade i akut fas. Men nu är snart oron och nojan på samma nivå igen =/

Samtidigt har VF varit sämst hela tiden, och fånganfallet KAN ha startat dagen innan, då han när han travade ut i hagen på kvällen såg oren ut på VF i trav. Jag kollade puls och värme men ingen. Så jag (och jodå, GISSA om jag anklagat mig för det) antog att han trampat på en sten eller liknande, och satt i bilen och funderade på om jag skulle boka om onsdagens verkning till en skoning. Sen morgonen efter var det ju inte mkt tvekan om vad som var fel. Och som jag förbannat mig att jag inte tog in där på lördagskvällen..

Men den har ju vari sämst hela tiden, och hade trots detta inte roterat ett dugg vid röntgen, så det BEHÖVER ju inte alls betyda att han håller på/har/ska det. Men det jag är rädd för :crazy:

Är ny här och har en häst som står på djursjukhus för behandling av kraftig fång med rotation, men har svarat riktigt bra på det och ska så småningom komma hem. Hoppar in i tråden och hoppas på lite svar på mina funderingar..

Välkommen, eller vad man nu ska säga... Tråkigt att din häst har fått fång, men förhoppningsvis kan du få lite stöttning och råd här - det har jag fått!

Men kan man ge årets hö eller ska man försöka att få tag i fjolårets hö eller halm? Eller är det värderna som helt styr? Vad ska man tänka på? Hur länge ska man hålla dom från gräs? Är gräs att glömma i år?

Lättast att svara på är din sista fråga: Ja, du kan glömma gräs helt i år. Om din häst har kraftiga rotationer, som min har, är det nog först till nästa sommar som man kan försiktigt, försiktigt vänja in på gräs igen. Angående hö, så brukar man prata fjolårshö, men varför vet jag egentligen inte? Det är väl snarast tidpunkten (när höet är skördat) som är viktigast. Andraskördshö är bra, om man kan få tag i det, annars skördades väl höet generellt lite senare i år (runt midsommar) och det torde ju vara bra. Mindre socker i gräset då antagligen.

Boxvilan är satt till hästen är symtomfri och kan då komma ut i grushage. Men denna grushage kan den vara en upptrampad hage = jord? och inget gräs?

Så länge det inte finns något gräs borde det nog gå bra med jordhage. Liten, liten hage, som sedan utökas allt efter hästen mår bättre.

I daxläget kan veterinären inte uttala sej om rotationen och framtiden, antingen blir hästen bra och kan användas som en vanlig häst eller så går det inte. Själv har jag noll erfarenhet av fång. Någon som haft häst med rotation och hur det sedan har gått?

Detta kan jag inte svara på, eftersom jag själv har häst med kraftiga rotationer som nu vilat sedan februari. Än så länge mestadels boxvila, men lite promenader och utevistelse ibland. Hästen har haft två hovbölder, och det har då blivit lite bakslag igen. Jag hoppas på att hon blir bra, och att hon kan sättas igång i oktober/november. Det tar TID!

Hur pass kraftiga rotationer har din häst, och på vilka hovar? Sänkningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka