Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Vad menar du med kraschar?
Lite lösare bollar- diarée? Var på skalan.

Rinnande diarre

Hur kan du veta hut mkt MJ den behöver för att gå ner i vikt?
Den har väl bara stadigt ökat.
Hur kan du veta hur mkt den får i sig på bete? Det kanske är 150 MJ.
På bete vet jag inte hur mkt han får i sig, däremot vintertid. Däremot så är behovet ganska enkelt, det är bara räkna baklänges från verkligheten. Det minsta han stått på är 50 MJ som han var för rund på, således är hans behov ca 40 MJ.

Ska man följa tabeller sådär- finns det en kolumn för feta naturras-ponnies?

Jag skiter fullständigt i tabellerna o har haft min häst i 18 år. varav en del år med övervikt. No more.:cool
Jag följer inte tabellerna, enligt dem behöver han mycket mer MJ än han i verkligheten behöver.

Jag har nog inte haft en tabellhäst senaste 10 åren.

Mätte med viktmåttbandet ikväll förresten, det sa 478 kg, och vågen sa ju 474 igår, så måttbandet tycks tala sant (och då vägde han drygt 500 kg vid fånganfallet, hua). Bra, då kan jag använda det för att hålla koll.

Hönätsexperimentet gick ju hyfsat bra, men lite för snabb åtgång, ska som sagt försöka åka och köpa nät med små maskor så fort jag är frisk. Men 5 kg hö gick åt på 20 h, idealiskt hade varit om det räckt 24 h. Som bonus så är magen idag bättre än den varit sen den började krånga. Fortfarande lite kajko färg, och luktar inte helt okej, men det var BOLLAR igen idag. Då tänkte jag nog helt rätt i att försöka få till en kontinuerlig tillförsel på mat, hellre än att tussa =)

Sen kan det ju vara att han fått mer TS med, men vi får se hur det blir om jag får ner takten lite mer.

KL

En fråga om puls. Hur mycket ska man känna pulsen vid hoven på en frisk häst?

Är supernojig och kollar av min lilla pålle sen stallkompisen fick fång, han har inte alls lika mycket som stallkompisen, men så är han ju mycket mindre också. I övrigt verkar han må bra, men kan ändå vara bra att hitta.

Jag lyckades inte hitta det i hästboken.:angel:

Utan 'besvär' så inte alls anser jag, om det inte är väldigt varmt eller hästen nyss ansträngt sig och därför har ökad puls.

Jag kan ju jmf med fullblodet, där får jag leta ett tag, och känner bara en svag puls.

En förhöjd puls känns du lätt, bara du lägger findrarna löst emot, den dunkar under fingrarna. Inte så lätt att missa när man väl vet hur det känns så att säga.

Oj, det är jättesvårt. En veterinär eller liknande kan ofta tala om ungefärligen vad den borde väga. Det går inte att säga att en ponny som är X cm i mankhöjd ska väga Y kg, utan kan skilja en hel del.

Men det går att ge en ungefärlig vikt om man ser hullet, vet vad den väger idag, och vet vad det är för ras och storlek.

Två hästar i exakt samma hull och samma mankhöjd kan ha ganska stora skillnader i vad de då väger, dvs deras normalvikt.

F*n. Det går inte få tag på quadrisol förrän på måndag. Skitkul, verkligen.. Hoppas verkligen vet ringer tillbaka fort (mamma ringde nyss från apoteket och meddelade den dåliga nyheten, det finns inte på något annat apotek heller, förutom djurapoteket och det hinner stänga innan jag hinner skicka dit någon) tillbaka snart, för sista metacamen gav jag imorse (dock ska ju metacamet bort hursom, men det enda jag har och kan ge ikväll är butta..)

Min är en welshponny av den smäckra modellen. 127 i mankhöjd. Mätte henne med ett viktband precis. Det visar att hon väger 288. Kan det stämma? Tycke det låter lite.

Jag ska till Uppsala imorgon och åka buss på fm, resten av dagen är ledig. Om det hjälper. Tåget går väl hyffsat nära dig?

2 mil till tåget, men kruxet är vad han ska äta ikväll liksom, sista metacamet gavs ju imorse. Förhoppningsvis kan jag köra bil imorgon, men det hjälper ju inte ang vad han ska få ikväll och imorgon bitti. Dessutom har jag receptet här..

Men, kanske ska göra ett nytt försök med butta, får se vad vet säger. När..om.. hon ringer.

Senast ändrad:

Jag tycker hon ser fin ut i hullet. Men sen sista fånganfallet så känner jag fettansamlingar vid ryggen. Tycker det är konstigt eftersom hon har gått ner i vikt enligt mina ögon.

Ok, jag känner det ju inte bara sådär, utan man får ju leta upp den där ådran som går bak på kanten (skitbra beskrivning:angel:) Det är inte starkt, men håller man på precis rätt ställe så känner man pulsen.

Kan det vara normalt? Jag har inte letat efter pulsen så noga innan (förutom när han hade hovböld) men det kan ju vara bra att veta vad han har för normalpuls, sas.

Låter normalt ja. Sen är det givetvis svårt att säga utan att ha 'känt själv'.

Och som sagt, får du någon gång möjlighet att känna på en häst med förstärkt puls, så gör det. Då vet du hur det känns sen. Men även utan det, om du bara känner efter pulsen dagligen, så kommer du att märka själv utan större tvekan din dag har förstärkt digitalpuls. Den dunkar mot fingrarna och kräver inget större 'detektivarbete'.

Om jag jmf med min, som slutat pulsa bak, så nu är han nog död :devil: för jag hittar inte puls bak ens om jag letar. När det var akut så om jag bara gjorde en vanlig visitation och lät fingrarna glida längs benet så märkte jag pulsen när jag kom ner till kotan utan att leta =)

Lite allmän uppdatering:

Det går i princip baklänges att hitta melassfri lucern och jag börjar få panik. Citygross i Gävle har enligt kundtjänsten där ingen som helst hästavdelning =/

Herrns mage mår bra, antagligen för kr*ket har kommit på tekniken att äta med blixtens hastighet ur trippla hönät, och fått i sig väl mycket hö (dvs sisådär sju kilo istället för de 5-6 kg han ska ha). Å andra sidan kan det vara en bra buffring för det som komma skall - butta. Enda alt just nu är att gå tillbaka till butta, och se om magen håller den här gången :crazy:

I övrigt är han pigg som en spigg, påträngande som ett plåster, pulsar båda fram och nu har dessvärra vänster framhov (som hela tiden varit värst) blivit rejält varm med, även höger är varm men inte lika mkt. Känns inte alls bra då han varit sval so far =/

Om jag jmf med min, som slutat pulsa bak, så nu är han nog död :devil: för jag hittar inte puls bak ens om jag letar. När det var akut så om jag bara gjorde en vanlig visitation och lät fingrarna glida längs benet så märkte jag pulsen när jag kom ner till kotan utan att leta =)

Kan du inte hitta den ens om du verkligen vill?
Jag håller med dig om att pulsen kan vara så att man känner den genast när man lägger fingret på benet. Ibland verkar den vara helt försvunnen så som du också beskriver. Då har jag inte brytt mig om att leta vidare.

Men ibland är det ngt mitt emellan dvs man känner den om man "trycker" lite på rätt ställe. Hur ska man tolka detta mellanting? Det har jag inte förstått. Det var så det kändes på min för ngn dag sedan när jag blev orolig igen.
(Hon verkar bra nu igen. Hon fick vara inne nästan hela dagen igår men har varit ute en del idag,)

Du kan inte få tag i Kvarnbyfoders melassfria lucernpellets då? Det finns en lista över återförsäljare på deras hemsida. Men tyvärr finns väl de flesta ÅF lite väl långt söderut för din del... Synd att du inte bor nära - jag har en halv säck som du hade kunnat få...

Min häst har skrämt ihjäl mig idag :eek:! Här sitter jag och kör hem från jobbet, och planerar för att börja släppa ut så smått igen. När jag kommer hem möts jag av stackars maken som precis har jagat en viss häst tillbaks in i boxen :eek::crazy:! Hästskrället har plockat ner brädorna i boxväggen. Brädorna är stapelbara, men den översta är fastsatt just för att hon visade tendenser att göra detta redan för länge sedan. Sedan sprang hon ut. Men hundarna var ute i trädgården och började skälla som galningar så maken fattade med en gång att något var på gång. Sedan lyckades han faktiskt jaga tillbaks hästskrället i i boxen. Hon hann springa en liten vända, men hann troligtvis inte äta något gräs alls. Förhoppningsvis klarade hon sig undan äventyret helskinnad. Jag ryser när jag tänker på tvärnitar och bockhopp...:crazy:

Om jag verkligen gav mig fan på det skulle jag säkert hitta den om jag tryckte också. Men har jag inte lyckats lokalisera den (ens med lätt tryck) på typ 30 sekunder så anser jag att 'pulsar inte'.

Jämför jag med fbl, så där är det likadant, dvs jag får leta en god stund och trycka, och verkligen koncentrera mig, då kan jag känna en svag, svag puls. Skulle säkert göra detsamma med Lilleman.

När det var på bättringsvägen bak hade vi dock den typ du beskriver, dvs om man tryckte lite var det förhållandevis enkelt att hitta puls, om än inte stark. Det räknar jag som förhöjd, men då behövde man sas inte 'leta' utan bara lägga lite tryck.

Fram dunkar ju än tyvärr, jag drömmer om den dag jag ska föra fingrarna nedför benet, hinna tänka 'vad nu då?' och få börja leta.. Den verkar långt borta dend agen, just nu.. Han skulle bara våga rotera NU..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka