Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Vad det gäller halm så kolla med Brunsbergs. De hade i alla fall kvar småbalar i maj. Antar att de inte har några större kvantiteter men enstaka balar som man hämtar själv brukar de oftast ha.

För övrigt, vad härligt att han inte hade några röntgenförändringar. Det gör det verkligen mycket lättare att kämpa och kortar ju konvalescensen betydligt.

Senast ändrad:

När jag kollade med dem i höstas hade de bara havrehalm, och det törs jag inte ha. Men ska höra med dem igen.

Tänkte köra i princip operation dörrknackning med bönderna med, några balar kanske jag kan tigga åt mig. Går ju mindre att mata med än att strö.

delvis knapplån

Jag som tyckte det gick så bra med min lilla häst.:cry:
Men jag tyckte hon gick lite konstigt när jag tog in henne på em. För en liten stund sedan skulle vi gått kvällspromenad. Jag vågade inte fortsätta utan gick hem igen. Man kan inte säga att hon haltar men hon gick inte heller helt normalt och har en ngt märkbar puls i HF. Hon åkte in i boxen igen tillsammans med lusernhack i stället för ett par timmar i hagen.

Jag hoppas att det bara är ngt vääldigt tillfälligt.

Jag var bara tvungen att skriva av mig - tror jag blir galen - det är snart ingen i familjen som orkar med min oro.

Alexandra - jag har nog förstått det som att de ska kunna gå på bete när IR väl är bättre eller dvs insulinkänsligheten är bättre. I det jag har läst står det att i stort sett de flesta hästar bör kunna gå på gräs även om det kanske måste begränsas. Naturligtvis måste de vara smala då.

Usch, tråkigt med bakslag, håller tummarna det bara är en 'varning' och ger sig med box ett litet tag =/

Jo, självklart smala igen, det påpekades noga på de där sidorna jag snurrat runt på. Men just att kontinuerlig tillgång var bättre än 'mål med ingen mat däremellan'?

OK det är möjligt att det var havrehalm de hade och det förstår jag att du inte vill ge. Operation dörrknackning borde ha hyfsad chans att ge resultat oftast har man ju enstaka balar kvar. Själv snålar jag som 17 nu. Vi har 9 balar kvar men med lite tur (läs ingen annan som vill ha) räcker det åt Robban tills vi får in ny halm. Använder väl en bal i veckan ungefär som plockmat i boxen.

Jo, självklart smala igen, det påpekades noga på de där sidorna jag snurrat runt på. Men just att kontinuerlig tillgång var bättre än 'mål med ingen mat däremellan'?

Det är säkert bättre med mat hela tiden. Man ska ju ge dem mat ofta. Då påfrestar man ju inte "insulinsystemet" så mkt. Det är så jag har tänkt själv bättre på gräs och lite mat hela tiden än utan mat och sedan hö. Vi får väl se om det kan fungera.

Men jag har kanske ökat för snabbt, eller så har hon ätit för mkt, eller så är hon inte tillräckligt smal eller så har hon helt enkelt gått omkring för mkt på sina små fötter. Eller också beror det på ngt helt annat.

Eller så är det bara jag som är hysterisk - jag hoppas på det.

Kul med spännande sjukdomar - eller vad säger ni andra?

Men du, misströsta inte för mycket! Det kan ju t.ex. vara en hovböld på gång. Min är ju inne på böld nummer två, och har varit rejält halt vid båda tillfällena. Första kom mer smygande, och hon blev bara mer och mer halt SNABBT tills hon var nästan blockhalt. Svullet ben hela vägen upp och rejält med puls. Denna senaste gången blev hon relativt halt snabbt, men blev aldrig så halt som hon var första gången (ev berodde det på mina våtvärmande omslag) och blev ej heller svullen i benet. Puls hade hon. Så om du hittar henne halt imorgon bitti, och du inte har puls i något annat ben, hade jag misstänkt hovböld i första hand!

Tycker att du gjorde rätt, men är den inte smal ännu?

Har den betesreducerare eller munkorg på?;)

Kan du inte lalla runt i hagen- på mjuk mark.

När blev den på bättringsvägen?

Ridning ger mkt bättre motion- även om det bara är i skritt.

*sorry för att jag inte hänger med i hela historiken*

OK det är möjligt att det var havrehalm de hade och det förstår jag att du inte vill ge. Operation dörrknackning borde ha hyfsad chans att ge resultat oftast har man ju enstaka balar kvar. Själv snålar jag som 17 nu. Vi har 9 balar kvar men med lite tur (läs ingen annan som vill ha) räcker det åt Robban tills vi får in ny halm. Använder väl en bal i veckan ungefär som plockmat i boxen.

Mm, jag sökte ju halm att ströa med i höstas, helt utan framgång, helt kört. Men det är ju viss skillnad jus när man ska mata. Och om jag så bara kan få ihop säg 15 bal totalt, så borde det räcka minst den månad som är till åb. Och antagligen mkt längre, med tanken på att Lillen anser att halm är inte värdig ponnymat alls (jag gör mig inga större illusioner om att han ska äta den om det inte är just havrehalm eller så, men att fördröja tiden genom att han måste sortera ut höstråna).

Har paketerat in en hel höbal (utan att fluffa upp den) i hönät nyss, tre hönät närmare bestämt. Ska se om jag kan få fast det på ett säkert sätt, och se hur mycket han får i sig ur den.

svar till axel och bm
Tack för svaren!

Det är nog jag som är hysterisk. Hon hade nog bara blivit varm tidigare idag och antagligen stressad av alla flugor. De två stora hästarna har sprungit omkring en del på vallen idag. Hon behövde nog bara vila ett tag.

Jag har precis varit ute (har 15 m till stallet). Nu kändes benen kalla igen och ingen puls! Men hon får ändå vila lite i morgon.

axel
Jag blandar också ihop alla fånghästar.
Hon har två st munkorgar. Den första klippte jag upp en del och sedan fixade hon den ännu mer. Den brukar hon ha på morgonen när det ska vara säkrast att beta. Sedan har hon en likadan fast ny nästan utan hål. Den har hon haft resten av tiden i hagen. Men med den går hon omkring mer förstås när jag tänker efter. Vet inte vilket som är bäst egentligen. Gräset är kort och hagen ganska liten.

Jag vet inte hur länge hon har varit på bättringsvägen. Det var ju så hooplöst ute när hon äntligen kunde gå ut, regn, lervälling som sedan frös och töade om vartannat. Hon stod inne ganska mkt ganska länge.

Jag vet att det ger mer motion men jag vill inte rida henne än. Hon är typ maxad C-ponny och jag väger nog max 52 kg. Jag har visserligen ridit henne mkt innan hon blev sjuk men vill ändå vänta ett tag till. Jag brukar gå med henne i stället.

glömde
Jag har kommit fram till att hon har gått ner ca 60 kg. Hon har tappat en hel del men jag undrar om det räcker för at risken för återfall ska vara mindre. Det är svårt att veta egentligen. Hon ska bli ännu smalare. Jag bantar henne fortfarande.

Senast ändrad:

Glukos-belastnings test går till så att man mäter hästens blodsocker, sedan ger man en bestämd volym glukos iv., och mäter igen blodsockret med bestämda tidsintervaller efter ingift av glukos.
Det är inte alls särskillt avancerat, och mätutrustningen motsvarar det som diabetiker använder för att mäta sitt blodsocker (en liten bärbar "dosa" som mäter inehållet av glukos i blodet från en droppe blod).

Det man vill se är alltså om blodsockernivån sjunker i normal takt efter ingift av en större mängd glukos. Om hästen är mer eller mindre resistent över för effekten av insulin så sjunker blodsockernivån för långsamt.

Det är alltså en ganska okomplicerad test, som visserligen tar lite tid, men som kan utföras på vilken som helst klinik som har införskaffat en bärbar glukosmätare.

Fast det är inte det testet som diskuterats innan, utan något prov som tas fastande, och så skickas det på analys helt enkelt. (man kanske gör ngt med det innan, men går enligt de som gjort det att ta på en klinik, och sen skicka det), och så kollar man på..öh..nåt. Och om ditt är högt och datt är si, så talar det för IR.

Det där belastningstestet du nämner verkar ju dock ge ett säkrare svar, väl? Hmm, får diskutera igen på ÅB, vet sa ju kort och gott 'nej' när jag frågade om det fanns något prov man kunde ta, så hon verkar inte veta om det där belastningsgrejset heller? =/

Vet inte om det här är samma som det talats om i tråden, eller ngt annat, men det här hittade jag häromdagen när jag googlade lite:

Not the best way but by far the simplest way is by blood test. High insulin and moderate to high glucose in fasted (no food for 5 hours) horses strongly suggests insulin resistance.

Glukos-belastnings test går till så att man mäter hästens blodsocker, sedan ger man en bestämd volym glukos iv., och mäter igen blodsockret med bestämda tidsintervaller efter ingift av glukos.
Det är inte alls särskillt avancerat, och mätutrustningen motsvarar det som diabetiker använder för att mäta sitt blodsocker (en liten bärbar "dosa" som mäter inehållet av glukos i blodet från en droppe blod).

Det man vill se är alltså om blodsockernivån sjunker i normal takt efter ingift av en större mängd glukos. Om hästen är mer eller mindre resistent över för effekten av insulin så sjunker blodsockernivån för långsamt.

Det är alltså en ganska okomplicerad test, som visserligen tar lite tid, men som kan utföras på vilken som helst klinik som har införskaffat en bärbar glukosmätare.

Nu är jag visserligen inte veterinär men jag har förstått det som att det inte ger ett så tillförlitligt svar som om man gör tester där man även mäter insulinhalten.
Insulinresistens hos hästar och diabetes hos människor blir inte heller exakt på samma sätt. Men det menar du kanske inte heller.

Ska se om det går att länka till en artikel

www.ker.com/library/Proceedings/08/7_InsulinResistance_p83.pdf

Senast ändrad:

Alexandra; om du orkar åka hela vägen ut till mig så har jag halm i småbalar som vi matat hästar o kaniner med hela våren. vete el kornhalm om jag inte minns fel. Har en rejäl hög på loftet på Marum som jag innan sista juli måste flytta på. Hör av dig om du orkar åka så långt med ett släp.

Hur överviktig VAR hon:eek:

Min gick ju ner 6 kg o såg ut som han hade gått ner 40-50 kg. M a o hade de karaktäristiska ställena försvunnit:banana: på vad Alex definitivt hade kallat för svält- 6 kg hö på 630 kg-tydligen ej så överviktig kuse.
Hästen som kallas för Gluffso vande sig fort vid dieten. Fick det fördelat på småtussar över dygnet.
Bra blev han dessutom fort.*Slut på anekdoten:angel:*

Med tanke på den vikt som hon har tappat är din vikt försumbar.:bow:

Som jag förstog det på Micke så bränner hästen mkt mer av att bära oss o får lättare att få ner ev. högt insulin. Behöver inte knalla lika långt.

Ang. munkorgen är det ju bra att hon får gå runt o leta mat- som de är gjorda för.

Betet räcker mkt längre- när de måste hushålla:devil:

Alexandra; om du orkar åka hela vägen ut till mig så har jag halm i småbalar som vi matat hästar o kaniner med hela våren. vete el kornhalm om jag inte minns fel. Har en rejäl hög på loftet på Marum som jag innan sista juli måste flytta på. Hör av dig om du orkar åka så långt med ett släp.

Orkar orkar jag absolut om jag får halm (=hårdvaluta) för besväret. Det knepiga är att hinna, men ska se om jag kan stuva om lite! :bow: (och kolla bilen, det sker dock förhoppningsvis på fredag, om de hittar felet är väl en öppen fråga).

HUR illa är lucern med melass btw? (och går det bli av med melasseländet på något vis, typ skölja eller nåt?)

Jag lär ju försöka understödja med protein på något vis, är en sak att chansa vilt på den punkten i 1 - 2 veckor, men inte i månader :crazy: Tyvärr ingen ide att analysera det jag har heller, det är såpass lite, från två ställen (helt olika) och nästa lass kan bli något helt annat med lite otur.

Senast 15 aug ska jag enligt uppgift få silaget, samtidigt är det väldigt beroende på vädret om jag kan börja ge det då, gäller ju jag gör av med en bal tillräckligt fort (i klartext: Det beror på hur mkt silage rara röda kan tänka sig att mosa i sig).

Lucern känns sådär iom MJ-innehållet iofs, är väl högt MJ sett till proteinet (där är ju t ex KPG mkt bättre), samtidigt är det väl bland det 'säkraste' att ge. Men det var det där få tag i melassfritt..

Skönt att det var positivt besked:laugh:

Blöt höt för att laka ur sockret.

På S. menar man att en blötläggning ska ske under en timme, men mindre tid gör nog nytta även det.

Om hästen är IR så kan det vara tillfälligt- hänger ihop med fetman. Får du bort fläsket- frisk häst. Det är skillnad på om den är rätt gammal o den inte har bantats o haft upprepade fånganfall. IR kan då bli permanent- tydligen.

Jo, om mitt experiment med trippla hönät fungerar, ska han få blött. Dock ganska nojig över hygienaspekten om det hänger blött i 12 h. Tänker på den redan störda magen..

Men hur f*n gör jag med proteinet, varför ska det vara så nedra svårt få tag i melassfritt lucern eg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka