Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ok, vi har tyvärr bara tillgång till halm, men kan ju alltid framföra tipset och se om det går att få tag i.

Nu har han faktiskt blivit bättre, men om det beror på att han har fått medicin eller om kylningen hjälper vet jag inte. Han var lite bättre redan igår innan han fick medicin, så vi hoppas att det ska gå åt rätt håll.

Vi tog bort omslagen redan efter någon timma, för påsen som vi packade in med gjorde bara att det blev varmt. Hittills har vi ställt honom i baljor och spolat på benen från knät ungefär. Ska ta bort baljorna, men jag vet inte om det hjälper så mycket eftersom det ändå samlas vatten på golvet. Inte så mycket men det lär ju blöta ner hoven ändå.

Jättebra tips, tack så mycket.

Kom på en sak till. Hur märker man om de får hovbensrotation? Eller måste man röntga för att se det och vad innebär det för hästen i så fall, hälta? Vad gör man åt det?

Senast ändrad:

I mitt fall så ska jag ha häst hemma i eget stall måste jag ju dessutom ha två, alt är att hyra in någonstans (t ex anläggningen med ridhus 2½ mil härifrån...). Summan blir ungefär densamma, men jag har ju hästarna hemmavid just för jag vill det, så... (Även om det gärna kunde gro i de där ridhusfröna och växa upp ett ridhus på vallen *s*)

Men, skulle det bli ett läge där jag tycker 'nu är det nog!' och vet tycker 'inte då, boxvila 3 mån får vi se sen' skulle jag troligen (inte säker, men troligen) göra samma sak igen - skita i försäkringen. Men jag är glad om jag slipper (både ens fundera på utslagning, och isf tjafsa med veterinär).

Jag är ungefär i samma läge, har hästarna hemma så det måste finnas två. Ridhusfrön skulle inte vara dumt! Var å kollade på ett hus vars trädgård gränsade mot grannens ridhus! Men budgivningen kom igång i superfart och vi hade inte hunnit tänka!

Jag är också glad om jag slipper fundera och tjafsa... Såna beslut är aldrig roliga eller lätta att ta. Man gör det ju liksom inte för att det är kul :(:cry:

Kom på en sak till. Hur märker man om de får hovbensrotation? Eller måste man röntga för att se det och vad innebär det för hästen i så fall, hälta? Vad gör man åt det?

Röntgen är enda säkra sättet (annat än i extrema undantagsfall men de hoppar vi över).

Vad man gör åt det är att vila hästen fortsatt på box på bra underlag (du kan väl köpa spånbalar?), och med verkning försöka återskapa så att hovben och hovvägg är i rätt läge till varandra. En mycket pedagogisk sida med FÖRENKLADE skisser som ameo postat i gammal tråd:
http://user.tninet.se/~vlt942v/hippoteket/hovbensrotation.htm

Observera att det inte är fullt så enkelt som det ser ut - alls. Men för att begripa vad som händer och vad man strävar efter. De kan ju ha allt från lindriga till mycket rejäla rotationer, ju lindrigare dessto bättre prognos. Alla går inte att rädda, sen är det en fråga hur mkt man som djurägare kan och vill med, om man exvis vill prova hovväggsresektion.

Men med en rotation/sänkning blir genast konvalescensen längre, och prognosen lite mer garderad (ju mer ju mer rotation/sänkning).

Allt man gör där i det akuta skedet, inklusive valet av strö, STRIKT boxvila osv, är för att så långt det får minska risken för rotation/sänkning. Men röntgen är det enda säkra sättet att veta. Fall med lindriga tecken kan ha rejäl rotation, fall med väldigt starka symptom kan minimal rotation.

I sinom tid kan man se det på att lamellranden är breddad, men man måste ändå röntga för att se omfattningen.

Strunt i om hon tycker det är tråkigt så länge hon äter. Ska du ge lucern ge melassfri dito.

Sen kan du spola av betforn så du spolar igenom den (i ett durkslag t ex) när du hällt bort vattnet, så får du bort ännu mer.

Och ja, de kan ömma av mjuka sulor, och ha visat bara små symptom innan (linkat till ibland, kortat steget dubbelsidigt, varit lite segare än normalt, rört sig mindre och/eller långsammare i hagen).

Jag trodde ponnyn fick ett fånganfall som 1½ åring, mitt i vintern. Saten stapplade så det var förjävligt, och ville helst inte gå, stannade på stallplan. Påfrusen lera i hagen hade gjort honom (han har plattfötter och tunna sulor) öm, och när hovis kom var sulan så mjuk fram att den sviktade bara man tryckte med tummen. Fick skor med hela plastsulor fram och travade, bockade och brallade ut i hagen.

Dock, alla fyra känns lite mer knepigt, men visst kan det ske.

OBS - innan du VET, ska du inte tycka 'äh jag skor henne med sula och ser om det hjälper', för är det fång i akut stadie vill du INTE varken sko eller sula.

Nej jag ska absolut inte sko henne förrens veterinären har varit här.

Den där skissen blir missvisande då det mer är hovväggen som ger sig av framåt.

man kan heller inte verka ner den till ballarna o tro att bara för att hovbenet följer marken så läker hoven.
du har då ett ännu större drag i böjsenan via hovbenet, vilket torde leda till än större rotation o även penetrering av sulan.

Jo, du har helt rätt. Skissen är en kraftig förenkling. Men den är rätt bra tycker jag för att få ett hum om vad som är problemet så att säga, och vad man strävar efter att åstadkomma (så normalt läge som möjligt av hovbenet). Även om den ju inte är riktigt korrekt och väldigt 'grov'. Den fick dock min kära mor att begripa något av vad jag försökte förklara ang vad det är man vill titta efter på röntgen.

Kännde på Kyras sulor idag och nu är de inte alls så mjuka som de varit :)
Hon är inte varm och har ingen puls :bow:

Men att det ska vara så j*vla svårt att få ut en veterinär att jag blir galen!! :cool:

Om en häst har blivit verkad för hårt, hur länge kan de vara ömma efteråt??

Personligen tror jag att hon måste ha skor på sig hela tiden, sommar som vinter. Men innan de kommer på så ska vetten titta på henne!

Knapplån: Verkade/skodde om Bobby i förrgår. Redan syns något breddad lamellrand fram! Ska till ATG för röntgen idag. Skräckslagen....Måtte det inte vara alltför illa. Han är min ädelsten!

Kännde på Kyras sulor idag och nu är de inte alls så mjuka som de varit :)
Hon är inte varm och har ingen puls :bow:

Men att det ska vara så j*vla svårt att få ut en veterinär att jag blir galen!! :cool:

Om en häst har blivit verkad för hårt, hur länge kan de vara ömma efteråt??

Personligen tror jag att hon måste ha skor på sig hela tiden, sommar som vinter. Men innan de kommer på så ska vetten titta på henne!

På vilket sätt är det svårt att få ut veterinär? *nyfiken* Distriktsveterinären?

Om de verkats för hårt kan de vara ömma allt från dagar till 'hur länge som helst' (eller snarare tills de får skydd för sulan). Får man en inflammation i sulan tar det ju längre tid.

Liten fundering..

Vet har ju rek butta i 7 - 10 dagar. Rtg efter ca en vecka. Jag har rtgtid inbokad till på tisdag, det är då 10 dagar efter anfallet (kanske 11 om det började redan kvällen innan, risk för det)

När vet var här var han ju rejält besvärad, inte varm i hovarna, men pulade runt om, värst fram. Rörde sig skit, och då tittade hon ändå på honom på gummimattan i stallgången. Mycket stapplig fram, hiskeligt svårt i vändningar, mycket svårt förmå honom att lyfta både fram och bakhovar )obelgrad 3). Han lyfte alla hovar för mig, men inte för vet. Låg mkt, avlastade bak mest. Reagerade med att dra undan benet om man kände på kronranden bak.

Nu på butta är han ju markant bättre. Han har stått i boxen (mockat runt honom) tills i tisdags då jag tog ut honom en kortis på stallgången och kollade om det gick att lyfta och kratsa, det gick. Hovis var här onsdag morgon och verkade och kapade tårna. Gick förhållandevis bra att lyfta, inte lika lätt som vanligt, men inte alls lika svårt som när vet var här.
Rörde sig bättre på gummimattan igår, ingen synbar stapplighet rakt fram, lite 'bökigt' i vändning.

Pulsade fortfarande runt om, och reagerade om man kände på kronranden bak.

Igår kväll så vågade jag mig på att låta honom gå de tre stegen till fbl box så jag kunde mocka ordentligt i hans box och hitta alla förflugna kluttar. Stapplade lite ibland på ena fram då, men gick ganska villigt. Inbillade mig han hade lite mindre (men fullt kännbar) puls bak. Reagerade för första gången inte när jag kände på kronranden. Gjorde ett 'hallå, jag ska följa med, släpp ut mig!' försök igår kväll när jag tog ut fbl. Ligger betydligt mindre.

Min fundering är om man ska låta buttakuren pågå tills man varit på klinik, eller om man ska prova sätta ut den nu efter 7 dagar och se? Risken med det känns ju som ett bakslag lagom tills han ska transporteras i 2 h. Dock ger ju ett utsättande av buttan kliniken en bättre bild av kliniska symptom?

Jag inser att jag glömde fråga vet om han ska vara helt pulsfri osv när buttan sätts ut eller ej? Han är ju klart bättre, men det är ju omöjligt att säga om han är bättre på riktigt, eller bara på grund av att buttan har effekt?

Ni som gett butta i flera omgångar, t ex Ginnies, hur/när har ni satt ut/in igen? hur fort har ni sett ev försämring efter? De fånganfall jag haft tidigare på andra hästar har skilt sig från det här. Det ena var så illa att buttan aldrig tog, och det andra var så extremt lindrigt att vet först inte ens gick med det var fång, och hästen var redan efter några dagar på butta helt symptomfri, och fortsatte vara det när buttan sattes ut efter 7 dagar.

Så, vad har ni andra fått för förhållningsregler? (Kan givetvis ringa vet, men kan vara knepigt få tag i samma, och kan tidigast göra det imorgon på tfntiden).

Jag hamnade i en liknande situation som dig och fortsatte att ge butta på veterinärens inrådan. Jag undrar om det spelar så stor roll att de inte riktigt kommer att se hur han rör sig. Han ska väl röntgas ändå? Det är antagligen bättre för hästen ifall det nu inte kommer att fungera att ta bort buttan.

Min ponny fick butta ganska länge. Jag trappade ner dosen i ett par omgångar och slutade till sist. Det märktes inte någonting på henne alls när jag väl gjorde det. Men jag antar att det beror på hur länge man ger, hur stor dos osv.

Nej, jag tycker inte heller det borde spela så stor roll, röntgen borde ju ge svar. Samtidigt så om man inte fått någon större varaktig effekt av butta i 7 dagar, så kanske man vill göra något annat/mer för att hjälpa honom så att säga?

Sen är det väl det där med magen med, han får bakteriebalans, och är jättefin i magen. Men jag är ändå lite nojig av kombinationen butta + 'svält'. Han har ju VÄLDIGT lite ättid nu, och stor del av dygnet utan mat. Jag 'tussar' med hö varannan timme. Inte vägt, men under halvkilot per tuss (kan väga idag). Han äter ju dock upp en tuss innan jag hinner ur stallet typ (okej, viss överdrift men du fattar). Sen till natten får han 3 kg hö, och det är slut inom ett par h. Så det är absolut minimigiva TS, och mycket kort ättid.

Och lite rädd vad det gör med magen i komb med butta. Lite magsår vore ju rent skit just nu. Han har inte hyperkänslig mage, men den har hitills varit lite lättstörd. Varit jättefin än, var fin när han fick fånganfallet med. Men som sagt, jag är lite nojig. (och inte blir det bättre av att biverkningsfrekvensen är högre på ponnyer än hästar, av butta)

Glömde, han får relativt hög dos butta

Det kan ta lång tid innan du får effekten du vill ha av buttan.
sällan verkar de bli dåliga i magen heller. En mån. kan behövas i vissa fall.

Om den får 3 kg enbart till natten så skulle jag inte kalla det för att svälta- när det fortfarande är en PONNY som är tjock. Det hjälper honom inte i tillfrisknandet.

NU- om ngn gång, är det dags att vara seriös i bantandet.:mad:
Han dör inte av att få lite för lite TS ett tag. Däremot så verkar det som du tänker ta bort honom om han får ngn rotation.

Han får totalt 5 kg hö/dygn. Det är en D-ponny. Höet är lieslåtter, naturäng, skördat i juli btw.

Inte vägt mer än varje höbal, så kanske är 2 kg hö han får till natten. Det är hursom slut på några h. Dagtid tussas han varannan timme. Totalt på en dag serveras 5 kg hö dock.

Mer seriös bantning än så skulle vara vad menar du? Svält på riktigt? Fånghästar ska inte svältas, inte kraftigt överviktiga ponnyer heller (då de löper ökad risk för lipidemi eller hur det stavas), så mindre ska han inte ha. Inte mer heller dock.

Förutom höet får han 2 dl urvattnad och avsköljd betfor/dag (1 dl morgon, 1 dl kväll) plus mineraler, magtarmbalans och vitaminer.

Varför ska du åka och röntga i ett så tidigt stadie i fånganfallet? Om nu ponnyn är så mycket bättre redan varför inte låta honom stå på fortsatt vila hemma i stället för att riskera ett bakslag av transporten och klinikbesöket. Har du bråttom att se om någon rotation skett för att du snabbt vill ha honom utdömd i så fall? ( tråkigt i så fall på en så ung ponny.....)
Om det inte är så är det bättre att vänta lite med röntgen rotation eller ej.

Har hästen fortfarande symptom på Butta så fortsätt med medicinen tills han går någorlunda bra före du börjar trappa ner.

De första symptomen man brukar se vid ev. biverkningar ( som trots allt är mkt ovanliga ) är en minskad eller upphörd aptit.

Tack så mycket för svaret.

Eftersom hästen inte är min, så kan jag inte lägga mig i så mycket, utan bara förxöka komma med råd generellt. Hästen står i samma stall som min, men han har varit med länge nu. Min syster har skött honom i 10 år och jag har hjälpt till med honom en hel del de senaste 4 åren iaf. Så det är ju defintivt en häst man vill hjälpa till och kämpa för.

Säkerligen finns det spån att köpa, har ett par kompisar som har spån i sitt stall, men de jobbar på ett sågverk så det är inte så konstigt. Om man har tur kanske man kan få köpa därifrån.

Vet inte riktigt vad vet sagt till ägaren om röntgen, men ska fråga. Är det bra att göra så fort som möjligt eller kan man avvakta utan att det riskerar att förvärras?

Vet inte riktigt vad vet sagt till ägaren om röntgen, men ska fråga. Är det bra att göra så fort som möjligt eller kan man avvakta utan att det riskerar att förvärras

Röntgen botar inte på något sätt vid ett fånganfall. Det är snarare en risk att transportera hästen till klinik i ett tidigt skede. Dels en risk att det förvärras som du skriver och dels inte speciellt snällt mot en häst som har ont att behöva transporteras i akutskedet.

Du kan inte räkna på hans övervikt när du räknar TS, utan dens optimalvikt.

Säg nu inte att det här kom som ngt oväntat. En smällfet ponny som inte motioneras ska inte gå på gräs alls.
Den hade ju dessutom tagit av sig munkorgen ett antal gånger.

Det räcker.

En IR-häst är konstant hungrig. Det innebär inte att man kan ge den mer mat för att ytterligare förvärra fetman som sen ger ekorrhjulet.
Det man kan göra är att se till att den motionerar- innan den FÅR fång.
Det är insulinet som ger hungerkänslan. Får du ner den med motionen, så......

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka