Sv: Fångtråd del 2
Nu vet jag ju inte ännu om Kyra har fång men säg att hon inte har det (Håller tummarna). Vad skulle ni välja för mat till henne?? Har betfor nu men det känns inte så aktuellt även om hon inte har fång!
En häst som har/har haft/riskerar att få fång ska inte äta lättlösliga kolhydrater.
Man bör alltså minimera intaget av socker, stärkelse och fruktaner (alla dessa räknas kanske inte till lättlösliga - ger upp det kan aldrig lära mig men det är dem man ska undvika).
Det betyder att man inte ska ge dem spannmål som ex havre eller korn, inte ngt som innehåller melass och inte heller hö/gräs som innehåller mkt socker eller fruktan.
Betfibrer är ett jättebra foder för dessa hästar. I betfor finns det melass som man bör vattna ur dvs hälla av blötläggningsvattnet. Det som blir kvar är betfibrer dvs nyttiga fibrer för en fånghäst. Hö/gräs kan också vara skadligt om det innehåller dessa kolhydrater i stora mängder. Lusern gör inte det vilket är en av flera anledningar till att det är ett bra foder till fånghästar. Halm är ofarligt men innehåller onödig energi men kan vara bra för att ge tillräckligt med fibrer att tugga på.
Jag har hela vintern gett min fångponny lusernhack/pellets utan melasss och halm. Hon har inte fått hö eller ensilage. Men nu har hon börjat äta lite gräs och även en del hö eftersom halmen snart är slut.
Happy hoof som BM skriver om innehåller bla halm och lusern och är säkert att bra foder även om jag hellre blandar själv.
Innehållsförteckning på happy hoof från deras hemsida
"A unique blend of oat straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil with added vitamins and minerals."
min översättning
en unik blandning av havrehalm, lusern, gräs (dvs hö), mint, vitlök, sojaolja med tilsatta vitamnier och mineraler
Efter att ha sett ganska många fångfoder så tror jag säkert att detta är ett av de bästa eller snarare kanske ett av de få som är bra för en fånghäst. Jag vet också många i min hemtrakt som ger just detta. Men jag väljer att göra på mitt eget sätt.