Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag vet inte, men det har förbättrat hästens situation känns det som:). Hon var bukig, mager, glanslös etc innan jag började ge. Efter några veckor hade hon lagt på sig (fortfarande väldigt smal - känner revbenen LÄTT) så att hon såg mindre bukig ut, samt att pälsen hade blivit mycket glansigare. De mystiska bulorna hon hade över ögonen försvann också...

Finns det inget "nyttigt" foder man kan ge förutom hö?

När jag frågade vet vad jag kunde ge min shettis som inte såg för trevlig ut (hon faller lätt ur på vintern, eftersom hon sällan äter tillräckligt med hö för att hålla hullet) rekommenderade hon mig Spillers Happy Hoof. För oss har det varit ett underbart foder, och shettisen får nu 1 kg om dagen + ca 3,5 kg hö (i princip fri tillgång för henne).

Tack för svar, men jag tänkte närmare på de som har gjort lite mer permanenta hagar...

Vilken sorts grus/sand är bäst?

natursand är rund - den blir djup

Kolla om det finns något sandtag på orten - kan man kanske få köpa av ägaren

När jag frågade vet vad jag kunde ge min shettis som inte såg för trevlig ut (hon faller lätt ur på vintern, eftersom hon sällan äter tillräckligt med hö för att hålla hullet) rekommenderade hon mig Spillers Happy Hoof. För oss har det varit ett underbart foder, och shettisen får nu 1 kg om dagen + ca 3,5 kg hö (i princip fri tillgång för henne).

Man kanske ska ge sådant i förebyggande syfte också. Alltså till hästar som INTE har haft fång??
Ska en stor häst ha typ 2kg om dagen? Fast inte under sommaren antar jag eller?

Eller räcker det kanske att ha ett tillskott på det hära "Emin Biotin" tillskottet?

Senast ändrad:

Ska du förebygga fång så är ett lämpligt grovfoder det allra bästa. Samma mat dag ut och dag in, ingen övervikt, inget bete (det ger variationer i intaget).

Man kan inte förebygga fång med kraftfoder, och för en lättfödd häst ökar kraftfoder risken för övervikt och det ökar risken för fång.

Så, om man nu skulle sträva efter att verkligen minimera risken för fång så:

En häst som verkas med tillräckligt täta intervaller och aldrig tillåts få övervuxna hovar, som är verkad/skodd på ett bra sätt med korrekta vinklar
En foderstat som består av hygieniskt bra grovfoder med lämpliga värden för den hästen och med låg fruktanhalt. Om möjligt gärna fri tillgång, annars fodra så magen mår optimalt.

Inget kraftfoder, inget bete, inget byte i foderstaten mer än en gång/år när det kommer nytt grovfoder som vänjs in sakta ihop med magtarmbalans.

Nu vet jag ju inte ännu om Kyra har fång men säg att hon inte har det (Håller tummarna). Vad skulle ni välja för mat till henne?? Har betfor nu men det känns inte så aktuellt även om hon inte har fång!

Exakt samma svar =) Ett grovfoder som har värden som passar henne. Mineraler om så behövs. Salt. Färdigt.

Det bästa är och förblir om de kan äta ett grovfoder med värden som passar just den hästen, så att den är i lagom hull, får TS-behovet tillgodosett och får lång ättid/dygn.

Dvs, du ska sikta på att få BORT allt kraftfoder, inte fungera på vilket kraftfoder som är 'bäst'. Kraftfoder lägger du bara på om du behöver, och utefter vad det är du behöver lägga på, så kan du få tips om vilket kraftfoder som passar bäst då =)

Men vad har hästen för livskvalitet om den aldrig kan gå på bete?

Det är en fråga det finns väldigt många olika svar på. Dvs, det får hästägaren och hur hästens tillvaro se ut i övrigt avgöra.

Många, många hästar går inte på bete. De går i hage, men utan gräs. Och lever ett omväxlande, bra och meningsfullt liv. Andra hästar har ett ganska trist liv även om de går på gräs. Vissa hästar är nöjda utan att gå på bete, bara de får käka hö, andra är besatta av att äta och försöker bryta sig ut.

Dvs en omöjlig fråga att besvara rakt av, det finns inget allmängiltigt svar.

Men faktum kvarstår, om man till max vill förebygga fång så ska hästen inte gå på bete. Och du frågade om förebygga. Sen hur långt man vill gå för att förebygga måste man ju avgöra själv så att säga.

För mig personligen beror det jättemycket på häst om jag skulle anse det är 'liv nog' att gå i jordhage, det beror också på om hästen kan på en kompis i sin svälthage, vilken träning hästen är i, dvs hur mycket berikning det ä i övrigt, hur svälthagen ser ut osv.

Nu vet jag ju inte ännu om Kyra har fång men säg att hon inte har det (Håller tummarna). Vad skulle ni välja för mat till henne?? Har betfor nu men det känns inte så aktuellt även om hon inte har fång!

En häst som har/har haft/riskerar att få fång ska inte äta lättlösliga kolhydrater.
Man bör alltså minimera intaget av socker, stärkelse och fruktaner (alla dessa räknas kanske inte till lättlösliga - ger upp det kan aldrig lära mig men det är dem man ska undvika).
Det betyder att man inte ska ge dem spannmål som ex havre eller korn, inte ngt som innehåller melass och inte heller hö/gräs som innehåller mkt socker eller fruktan.
Betfibrer är ett jättebra foder för dessa hästar. I betfor finns det melass som man bör vattna ur dvs hälla av blötläggningsvattnet. Det som blir kvar är betfibrer dvs nyttiga fibrer för en fånghäst. Hö/gräs kan också vara skadligt om det innehåller dessa kolhydrater i stora mängder. Lusern gör inte det vilket är en av flera anledningar till att det är ett bra foder till fånghästar. Halm är ofarligt men innehåller onödig energi men kan vara bra för att ge tillräckligt med fibrer att tugga på.

Jag har hela vintern gett min fångponny lusernhack/pellets utan melasss och halm. Hon har inte fått hö eller ensilage. Men nu har hon börjat äta lite gräs och även en del hö eftersom halmen snart är slut.

Happy hoof som BM skriver om innehåller bla halm och lusern och är säkert att bra foder även om jag hellre blandar själv.

Innehållsförteckning på happy hoof från deras hemsida

"A unique blend of oat straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil with added vitamins and minerals."

min översättning
en unik blandning av havrehalm, lusern, gräs (dvs hö), mint, vitlök, sojaolja med tilsatta vitamnier och mineraler

Efter att ha sett ganska många fångfoder så tror jag säkert att detta är ett av de bästa eller snarare kanske ett av de få som är bra för en fånghäst. Jag vet också många i min hemtrakt som ger just detta. Men jag väljer att göra på mitt eget sätt.

Det är en fråga det finns väldigt många olika svar på. Dvs, det får hästägaren och hur hästens tillvaro se ut i övrigt avgöra.

Många, många hästar går inte på bete. De går i hage, men utan gräs. Och lever ett omväxlande, bra och meningsfullt liv. Andra hästar har ett ganska trist liv även om de går på gräs. Vissa hästar är nöjda utan att gå på bete, bara de får käka hö, andra är besatta av att äta och försöker bryta sig ut.

Dvs en omöjlig fråga att besvara rakt av, det finns inget allmängiltigt svar.

Men faktum kvarstår, om man till max vill förebygga fång så ska hästen inte gå på bete. Och du frågade om förebygga. Sen hur långt man vill gå för att förebygga måste man ju avgöra själv så att säga.

För mig personligen beror det jättemycket på häst om jag skulle anse det är 'liv nog' att gå i jordhage, det beror också på om hästen kan på en kompis i sin svälthage, vilken träning hästen är i, dvs hur mycket berikning det ä i övrigt, hur svälthagen ser ut osv.

Mina shettisar har alltid gått på bete. I år har jag fruktansvärd "fångest" och har tvekat om jag skulle låta dom beta. Dom alltid så snälla shettisarna förvandlades till små monster, snacka om personlighetsförändrade. De visade med all tydlighet att de skulle beta i år också. Så nu håller jag på att vänja in dom...med ökad "fångest"...

Så mina små hästar hör inte till skaran som accepterar jordhage. Måtte vi slippa fång bara för då har vi inget val....

Det låter ju onekligen bra!:) Kanske ska prova då det fungerar sådär med lusern,svårt och hålla han riktigt fin. Han är som en jojo när det kommer till vikten och musklerna. Då får man väl hoppas att det hjälper hovarna oxå då dom är riktigt dåliga just nu..
Men kan man ge lusern oxå lr är det bara HH som gäller då?

Såg nu ikväll att Kyra hade diarre vid rumpan och en skvätt på benet! Kan det bli så av finadynen tro? Eller bakjästen?
Eller ger jag för mycket hö??
Jag ger typ 2 kakor morgon, lunch, middag, 6 kakor till kvällen/natten

Senast ändrad:

För mkt hö ger inte diarre. Däremot kan NSAID, t ex finadyne, ge diarre. Ring behandlande veterinär imorgon och hör om du ska fortsätta eller sätta ut behandlingen, innan du ger mer.

Jag ger alltid magtarmbalans ihop med NSAID just för risken för magpåverkan.

För mkt hö ger inte diarre. Däremot kan NSAID, t ex finadyne, ge diarre. Ring behandlande veterinär imorgon och hör om du ska fortsätta eller sätta ut behandlingen, innan du ger mer.

Jag ger alltid magtarmbalans ihop med NSAID just för risken för magpåverkan.

Men då är det väl bra att jag ger bakjästen då??

Beror på vem du frågar ;) Jag anser att bakjäst måhända är bra förebyggande, men inte räcker till om du har en magtarmstörning eller det är stor risk för en sådan.

Men är ju som med allt annat, var och en blir salig på sin tro, och tycker ditt eller datt fungerar bäst.

Vad bra att du skrev så som du gjorde om betfor :), om man har en pålle som
är lite rund så måste det ju vara bra att byta vatten så som du skrev. Eller
har jag missuppfattat något?

Varför får man aldrig vara riktigt glad:confused:

Vad möts jag av? Jo en stapplig häst som knappt kan gå. Förstår ingenting. Jag har inte ändrat på nåt. Hon har varit pigg och glad sen händer detta. Hon hade lite feber,puls. Så nu är det butta igen. Känner mig så misslyckad som hästägare:(

Tyvärr funkar det så med Cushing man kan göra alla rätt och ändå får dom fång. Det är inte ditt fel!

Beror på vem du frågar ;) Jag anser att bakjäst måhända är bra förebyggande, men inte räcker till om du har en magtarmstörning eller det är stor risk för en sådan.

Men är ju som med allt annat, var och en blir salig på sin tro, och tycker ditt eller datt fungerar bäst.

Naturligtvis kan man tycka och tro vad man vill.
Men det kan kanske vara intressant att veta att detta med att ge bakjäst till hästar inte enbart grundar sig på allmänt tyckande utan att det finns en hel del vetenskapliga studier där man har undersökt vilken effekt jästsvampen har på tarmfloran. En av anledningarna till dessa undersökningar är just att hitta ett sätt att minska antalet fånganfall.

Jag klipper in ett litet citat från en artikel om en studie av bla en av de forskare, V Julliand, som har gjort flera undersökningar om jästkulturens inverkan

"Lactic acid concentration was higher in the colons of horses fed the high starch and high fiber
treatments without yeast. When yeast was supplemented, lactic acid in the colon was reduced."........
.......
"the study suggests that supplementation with Saccharomyces
cerevisiae can reduce variation in pH and lactic acid concentration in the horse’s hindgut. "

För den som tycker det är jobbigt med engelska så står det ungefär:
Mjölksyra koncentrationen i tarmen minskade hos de hästar som fick jäst jämfört med de som inte fick det. Studien visar att jästsvampen, Saccharomyces cerevisiae, kan höja och stablilisera pH i grovtarmen.

Detta med bra balans i tarmen är viktigt för fånghästar.
Sedan är det säkert så att det bästa är att tänka långsiktigt och se till så att hästen har en bra miljö i sim grovtarm hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka