Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag tror att ett av problemen med hösilaget är att man kan ta det så "onormalt" tidigt... Det som mina hästar ev. blev sjuka av var skördat den 6 juni förra året. Etremtorka och värme rådde då...:crazy:

Nu SKA jag ha hö i år, och det verkar bli ett mycket bättre hö-år, tack och lov! MEN man kan ju undra vad folk tänker... Har annons ute att jag vill köpa hö, där jag väldigt detaljerat beskriver vad jag vill ha. Bland annat vill jag att energiinnehållet ska vara lågt så att mina hästar kan äta så mycket som möjligt. I en idealisk värld vill jag att mj ska ligga på 5-6... Men hitta det...:crazy: Nåja, har fått ETT svar på min annons hittills. Energin ligger på 9,5-10 mj (eller har gjort tidigare år, de hade inte årets värden ännu) och gräset innehåller timotej och rajgräs :crazy:. Varför svara på en annons angående energifattigt hö till fånghästar, när man har energirikt hö med rajgräs i???

Det är ju samma med bilannonser.
Om du söker en Skoda försöker ngn att kränga en SAAB till dig.

Folk fattar inte. Hö som hö:crazy:

Du lär nog få fortsätta blöta höt o nog borde shettisen kunna gå upp i vikt:confused:

Senast ändrad:

Inte för att jag vill göra det besvärligt men jag tror inte att man bara ska se på energimängden. det viktigaste är nog vilken form energin är i. Om du har ett hö som är skördat tidigt i gräsets ålder alltså med mkt blad och lite stam så innehåller det mkt socker. Om du jämför detta med ett som är skördat senare dvs ett grövre hö så består det av mer stjälkar och innehåller alltså mindre socker men mer fibrer. Den smältbara energin i det senare höet är antagligen lägre än i det tidigare men "farligheten" för en fånghäst blir ännu lägre eftersom socker är farligt (eller farligare) men inte cellulosafibrerna.

Vet inte om detta går att förstå.

Men det bästa höet borde alltså vara ett lite senare skördat timotej (eller svingelhö). Sedan får man antagligen se upp så att proteinet räcker till. Men till det finns det ju lusern och ex soja.

Jo, shettisen kunde få gå upp i vikt, men i regel fixar hon ändå inte det på bara hö eftersom hon sällan äter en tillräcklig mängd. Hon kommer att få hö + Happy Hoof som tillskott.

Jag tror att jag förstår vad du menar, men samtidigt är ju 10 mj dubbelt så mycket som 5 mj. Om min häst får för mycket energi lär hon lägga på sig i vikt igen, även om hon inte får så mycket "farlig" energi.

Angående torrhö, hur sent "ska" det vara skördat för att vara relativt säkert för fånghäst? Fungerar en förstaskörd, om det är skördat nu (dvs runt midsommar)? Eller måste man vänta på en ännu senare andraskörd? Vet inte om jag har hö som räcker länge nog...

KL.

Hej! Nu får ni ursäkta om någon annan redan frågat frågan jag kommer ställa, orkar nämligen inte läsa igenom heeeela långa tråden, dessutom är jag sjuk så skyller gärna på hjärnsläpp :p

Jag hittade en häst i hagen idag, som inte är min, som stog konstigt och var kraftigt halt på vänster fram. Pulserade även väldigt mycket, man såg till och med pulsen. Jag är ganska dålig på att känna puls och hittade ingen i andra ben och han var lika varm på alla hovar. Också svårbedömt eftersom han stog i solen.

I alla fall ser jag en kraftig hälta på vänster fram som sagt och den konstiga ställningen han stog skriker fång i mina öron eftersom min har haft det för 4 år sen. Vad tror ni? Om man inte hittar puls i andra ben och känns lika varm, tror ni på fång då? Eller kanske hovböld?

Självklart är ägaren underrättad :)

Jag tror att jag förstår vad du menar, men samtidigt är ju 10 mj dubbelt så mycket som 5 mj. Om min häst får för mycket energi lär hon lägga på sig i vikt igen, även om hon inte får så mycket "farlig" energi.

Angående torrhö, hur sent "ska" det vara skördat för att vara relativt säkert för fånghäst? Fungerar en förstaskörd, om det är skördat nu (dvs runt midsommar)? Eller måste man vänta på en ännu senare andraskörd? Vet inte om jag har hö som räcker länge nog...

jag förstår vad du menar. Man måste nog se det på två sätt. Dels den omedelbara fångrisken där ett grövre hö säkert är bättre. Men också risken att bli tjock då är ju ett med lägre energi bättre. Nu brukar det nog vara så att båda dessa sammanfaller med det senare höet.

jag tror att det ska ha gått i blom för att vara ok. Jag antar att det har gjort det nu här i skåne i alla fall.

Ni får ursäkta mig men det lät som massor av er var griniga på varann hit o dit. Jag måste ha missförstått..

Min fångis är piggare igen. Blev bara en reaktion i hovarna av att komma ut i större hage. Går nu några timmar igen med sina kompisar. Hon blir så lycklig av att få gå med dom.

Varför får man aldrig vara riktigt glad:confused: Min fångis har varit jätte pigg och glad. Jag har tagit det väldigt lungt och försiktigt med henne. Följt alla rekommendationer och råd jag fått. Hon har gått korta stunder med sina kompisar och varit så lycklig. Stått och kliat med min arab långa stunder. Hon har blivit smal och fin. Sista dagarna har hon gått i sin sjukhage pga att jag varit iväg och ingen har kunnat förflytta henne mella hagarna. Så vid lunch idag tänkte jag släppa henne en stund med kompisarna. Vad möts jag av? Jo en stapplig häst som knappt kan gå. Förstår ingenting. Jag har inte ändrat på nåt. Hon har varit pigg och glad sen händer detta. Hon hade lite feber,puls. Så nu är det butta igen. Känner mig så misslyckad som hästägare:(

Har hittat en leverantör som jag funderar på. På deras hemsida finns analyser från förra året än så länge. Då fanns det två stycken hösorter att välja på: ett "hästhö" med 8,5 mj och 59 smrp och ett "timotejhö" med 8,8 mj och 58 smrp. Kvoterna är ju bra, 6,9 och 6,6 respektive, men ligger energin för högt? Det verkar vara ett proffsföretag som tar in höet och sedan pressar på beställning. Hur hade ni resonerat? Har räknat lite på hippocampus, och min stora dam bör kunna äta i alla fall 6 kg utan att man överskrider rekommederat energibehov. Om jag sedan kompletterar med ett par kilo vetehalm igen - vad tror ni???

Jag antar att hästhö kan vara vad som helst. :confused:
Jag kan inte så mkt om vallodling så jag vet inte om man odlar bara timotej. Jag har köpt hö med timotej och svingel.
Men timotej är det bästa gräset för en fånghäst eftersom det har låga fruktanhalter. Jag hade alltså valt det. Sedan beror det nog lite på detta med olika sorters energi som jag skrev om igår, kanske i en annan tråd.

Sedan hade jag bytt ut en del av det mot lusern och halm för att få ner energin lite och för att jag vill ge en del lusern. Men det är så jag hade gjort.

Lånar sista...

Har lite frågor.
Lite bakgrund:
Har ett 9-årigt Friesersto som just nu står på boxvila. Har haft henne sen december. Kom från Holland i höstas. Vad vi vet har hon aldrig haft fång innan.

Inbetades tyckte vi ordenligt och fick gå på bete från 1 juni . Några dar efter så upptäckte vi att hon stog konstigt. Var dock villig att gå och kunde vända.
Vi tog ut distriktarn som gav henne en metacamspruta + skrev ut Finadyn och tyckte vi kunde släppa ut henne i en av rasthagarna som har väldigt lite gräs.Stog inne på nätterna.
Fångkänningen var väldigt lindrig tyckte han. Vi gjorde som han sa men hon svarade inte på behandlingen. Till saken hör att vårt foder var slut så det enda som vi hade tillgång till var Horsehage (som hon ätit lite av innan men inte mycket) så hon fick ett foderbyte mitt i allt också.
Vi ringde distrikarna igen och den vetten vi pratade med tyckte den första ordinationen var dum, hon skulle stå i sjukhage. Det fick hon göra en vecka och sen tyckte den tredje distriktarn att boxvila och butta var bättre och av med skorna. Så där är vi nu. Hon har stått på box i en vecka nu och har käkat klart första omgången butta. Vetten har skrivit ut en omgång till. Hovslagaren var ute och tittade och klämde, ingen puls, ingen värme och hade inte ont.

Vetten sa att vi kan släppa i sjukhage när vi tycker att hon har fått nog inne så att säga. Men hur är det, ska de stå inne när de äter butta, behöver vi ge mer butta om hon är oöm? Ska vi vänta med en omgång till ett par dar för att se om det kommer tillbaka eller är det dumt att bryta nu?

Hur lång tid tog det för er från första dagen tills eran häst kunde gå större hage igen. För vår del blir det med munkorg då vi inte har en hage utan gräs. Den hagen vi tänker på är det nästan inget i bara "spridda skurar" med lågt gräs, och det växer väldigt dåligt i den hagen.

Svamligt men jag frågar er som har haft fånghästar då jag aldrig haft det förut och inte har någon erfarenhet.

Jag skulle inte släppa ut den förrän den är ohalt efter nedtrappning av buttan.

Hellre lite "för lång" boxvila än tvärtom- bakslag.

Förresten skull jag nog röntga den innan den får gå ut- så man vet om man har fått komplikationer.

Har hittat en leverantör som jag funderar på. På deras hemsida finns analyser från förra året än så länge. Då fanns det två stycken hösorter att välja på: ett "hästhö" med 8,5 mj och 59 smrp och ett "timotejhö" med 8,8 mj och 58 smrp. Kvoterna är ju bra, 6,9 och 6,6 respektive, men ligger energin för högt? Det verkar vara ett proffsföretag som tar in höet och sedan pressar på beställning. Hur hade ni resonerat? Har räknat lite på hippocampus, och min stora dam bör kunna äta i alla fall 6 kg utan att man överskrider rekommederat energibehov. Om jag sedan kompletterar med ett par kilo vetehalm igen - vad tror ni???

Vad ska du med halmen till , då ökar energin ännu mer.

Just. måste den ha mat:confused:

Jag skulle nog ha den i en hage mer där den kan hitta 25 strån/ h. o hellre ge den pinnar att gnaga på- för att stilla tristessen.

Om man betänker att vintertid med mkt snö, så kan de minsann vara utan mat i många timmar o utöva sitt naturliga betéende- gräva efter- vad de nu letar efter:angel:

När jag tänker efter så åt inte ngn av mina hästar fruset gräs förr. Så fort det blev frost åt de av höt som de ditills hade ratat. Nu när höt är reducerat så äter Gluffso av det där skitgräset. Får nog tänka om lite.
En bra grej är att sprida ut hötussen så de får leta strå för strå- även då.
Jag gör så även i boxen- numera.

Senast ändrad:

Ja, men det är ju just den där trista balansgången. Jag kan förstå om man har en häst som min shettis. Hon äter lite lagom sådär, och sedan är hon nöjd (vilket kan vara jobbigt om hon inte ÄLSKAR sitt hö - då blir hon för smal:crazy: Tack och lov för Happy Hoof:)!). Innan jag hade haflingern hade hon inte ens kommit på att man kan gräva efter rötter, och äta bark och löv från träd.

Haflingern däremot äter ALLT, och jag menar verkligen allt. Dessutom äter hon snabbt. Ett halvt kilo hö äter hon på 15 min ungefär. Verkligen jättekul när man försöker begränsa maten:mad:. Just nu får hon ju, som kanske bekant, endast 4 kg hö/dygn och resten halm (hade tänkt 4 kg, men så mycket halm äter hon inte, så det blir nog ca 2-3 kg hon får i sig). Får hon då inte tillräckligt med "riktig" mat, så ger hon sig på annat, sådant som inte hästar "ska" äta. Av att äta "skräp" kan man också få fång. Får man däremot för mycket grovfoder blir man fet, och då kan man också få fång (alltså inte jag utan hästen...:D). SUCK och stön, säger jag bara:mad:!

Helevets jävla förbannade skit fan...

Trots munkorg, hårdbantning (utan större effekt dock) och installning halva dygnet så är det nog kört nu.

Jag ska hjärtans gärna ha fel, men tyvärr tror jag inte jag har det.

Herrn knallade ut igår kväll som vanligt, dock så travade han några steg och såg då inte ren ut i trav. Han är ju dock sulöm, så hoppades han sklle trampat på någon sten. Var tyvär tvungen att stressa till jobbet men kände igenom hovarna som var svala, pulsade inte etc.

I förmiddags när jag tog in så stapplade han BF, halt på VF. Travade frivilligt några steg när fbl sprintade iväg, men såg bedrövlig ut. Inte varm i hovarna, men förstärkt digitalpuls BF. Lyfter utan problem VF, lyfter HF men hänger. Lyfter bak utan problem och stod och vilade bak i boxen, dock väldigt växelvis, skiftade ofta. Samtidigt ställde han snarare under sig framdelen, men..

Jag är gråtfärdig. Fång är min absoluta mardrömsdiagnos alla kategorier.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka