Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

sinker.jpg

Lamellerna bildas kring hovbenet så som du ser överst på denna bilden så försöker nya hoven följa hovbenet. Då gäller det att gamla hoven, där lammellerna släpt inte drar loss från tån, innan den nya tillväxten är stark nog. Alltså korta tån och sänk trakterna så har man snart en normal hov igen.

Jag har själv följt min häst röntgen och sett nya utväxten och hur benet då höjt sig till normalt läge, och verkat bort gamla vinklar för att följa den nya utväxten som är rätt. Ny hov, ingen rotation och sänkning kvar.

Senast ändrad:

Ja just därför! Om hovbenet ligger fel när lamellagret bildas så läker ju benet fast på fel ställe/i fel läge och du riskerar en kronisk fånghov. HH

:confused::confused: Jag förstår inte alls vad du menar.
Det gäller ju att verka hoven efter hovbenets nya läge? Har hovbenets läge väl ändrats kan det ju inte "tippas" tillbaka igen.

Rekommendationer från mina veterinärer är att korta tån och ev sätta sjukbeslag så fort hästen har mindre smärta.

:( Åh så tråkigt. Lider med dig och Bettysmatte som har två stycken fånghästar... Tycker det har varit nog med jobb med min enda... Som ändå blev bättre snabbt.

En fördel är att de har sällskap av varandra! Jag behöver alltså inte tycka synd om den ena för att den andra inte kan gå på gräs. Dessutom så är den ena mycket lindrigare sjuk än den andra. Konstigt nog så är den som är mest sjuk den som inte var sjuk alls förra året!

Och jag fattar inte varför det inte är en självklarhet att en kroppsdel som lossnat eller riskerar att lossna från sin plats behöver stöd för att fastna på rätt plats under läkningen. Jag tar hjälp av 2 citat. Det första från David Rendle; Equine laminitis Management in the acute stage In Practice (2006) 28, 434-443

“Damage to the laminae renders the foot unstable and susceptible to further damage. Prompt, effective mechanical support can prevent structural changes and decrease pain, allowing a reduction in analgesic medications. Displacement (either rotation or sinking) of the
distal phalanx usually occurs over a period of days or weeks, but can occur within hours of the onset of clinical signs. The objectives of mechanical support are to prevent further laminar injury by:
_ Decreasing ambulation;
_ Transferring load away from the affected laminae;
_ Supporting the sole without causing solar vascular
compromise;
_ Reducing the moment about the distal interphalangeal
joint;
_ Reducing tension in the DDFT.” (DDFT är den djupa böjsenan som drar i hovbenet.)

Om hoven läker med hovbenet i ett tippat eller nedsjunket läge uppstår den kroniska fånghoven beskrivet av beskrivet av Cripps och Eusatce i EVJ 31;99 s433 så här;

“Changes included a broken back hoof-pastern axis, over-grown or concave dorsal hoof walls, stretched white lines from quarter to quarter, and divergent growth rings on the hoof walls with the rings being wider at the heels than the toes. There was relative over-growth of the heels and the soles were flat or convex.”

HH

Vet du vad dina har fått fång av? Jag har ju själv två fånghästar, och jag misstänker vinterns hösilage...

På sätt och vis håller jag med dig också att det är "bra" att ha två fånghästar som kan hålla varandra sällskap. Mina står ju trots allt inne tillsammans och går ut i sjukhagen tillsammans. Nackdelen är att det är dubbelt så DYRT att röntga och behandla två hästar...

Och jag fattar inte varför det inte är en självklarhet att en kroppsdel som lossnat eller riskerar att lossna från sin plats behöver stöd för att fastna på rätt plats under läkningen.

Tycker inte heller att det är konstigt att stöd är viktigt under läkningen, i alla fall för tyngre hästar! Det var ju, trots allt, ungefär så som heartbarskorna förklarades för mig. De ska ge stöd i traktområdet (strålen "hjälper till" att bära upp hästens vikt), avlasta tån och förhindra ytterligare rotationer.

Bakjäst är väldigt bra att ge för att stabilisera magen på hästar. Mina får 1/2 paket jäst var varje dag. Det har gjort underverk för shettisens mage:)!

Alltså vanlig bakjäst man köper i affären? Hur ger man det? Är det pulverformen ni ger då eller?

Ska man ge det till en fånghäst eller bara om de har problem med magen. jo jag vet att fång kommer först från magen men hmm hehe jag frågar allt! :)

Det är "kuberna" de flesta ger, tror jag. Ibland undrar jag vad den som sitter i kassan tror när jag, varje gång jag veckohandlar, köper 7-8 st jästpaket ;).

Bakjäst ges till hästar som har problem med lös mage. Numera ger jag det till mina fånghästar i förebyggande syfte. Shettisen brukade vara "halvlös" jämt förr, men nu är hon perfekt i magen.

Jag har ett varmblod på 160mkh ska hon ha 1 paket om dagen då?
Äter de flesta det bara rakt av och inte behöver blandas med något?

Hon har ju varit lite lös i magen då började jag stödfodra med hö och det blev lite bättre iallafall.

Förresten är det bara när de är lösa i magen som man ska ge bakjäst? Det har ingen inverkan på fången?

Hu menar han egentligen?
Sko med sjukbeslag eller det där... enbart stråltryckaren som limmas fast?

Hur ser hans statistik ut? Lyckas de förebygga bättre?

Tycker att det låter konstigt att-även om man skapar ett mottryck o har kapat tån så har ju hästen ont.
Hur ont får den inte av manipulation?

Jag ser mer nödvändigheten av att den står stilla.

På Strömsholm fick iallafall min häst ha högre trakt ett tag= såsom hästen själv väljer att stå- dippa tån i mjukt underlag- böjsenan avlastas.
Om man sänker trakten så blir ju draget i hovbenet mkt större

hjälp mig att förstå:bow:.

Jag kan inte hjälpa dig att förstå, jag kan bara upprepa det min veterinär och hovslagare har sagt till mig ;)! Med tåöppna heartbarskor avlastas tån och hästen får bära mer av sin vikt på bakre delen av hoven, dessutom får strålen "hjälpa till". Jag tror också, som du fick erfara, att man måste vara försiktig och inte bara kapa trakten som sjutton med en gång. Att gradvis rätta till felet är nog det som gäller, skulle jag tro... Sedan är det ALDRIG någon som sagt att min häst ska röra på sig, snarare tvärtom. Min veterinär menade att varje ytterligare dag min häst stod på boxvila var ett stort plus. Hovslagaren har sagt att jag ska vara "jäkligt försiktig med hästen" eftersom hon fortfarande har gasfickor och är "skör" i hovarna. För mig har det alltså gällt att avlasta/stödja med sjukbeslag OCH hålla hästen i stillhet.

Den hade inte hög trakt från början o inte såna skräckbilder a la bockhov:grin:, utan att trakten växte tills sig o den verkades inte ner förrän efter 10 v. Då hästen var OK sen 5 v. tillbaka(ursäkta tjatet på historik:angel:)

Nu har jag bilden på näthinnan av den gröna mindre varianten av.... vad heter skon som Hådén uppfann- plåtsula med snöflingeformad plastkloss fastskruvad:confused: att bara själva strålen är upphöjd. ( har spenderat natten på hospitalet o är helt yr i mössan:cool:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka