Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nu när ni har uppe detta om vaccinering. Jag har ju oavsiktligt missat vaccinationen, som skulle vara i maj, men nu när jag läser att det kan utlösa fång är jag ju kanske inte så ledsen för det i alla fall.

Hur har ni gjort med avmaskning? Jag tog träckprov och det visade sig finnas 1000 epg av blodmasken. Nu väntar jag på odlingssvaret för att veta vilken sorts mask. Men har ni andra avmaskat och hur gick det?

Förresten gkömde jag att berätta att det aldrig blev av att jag satte in metacam på min pålle, för samma kväll som jag hade pratat med vet. hade pulsen gått ner lite, så jag bestämde mig för att avvakta lite till och se. Och det blev faktisk bara bättre sen. Så nu har han varit pulsfri ett tag igen och verkar inte ömsulad alls och det brukar han ju annars vara när han går barfota.

Senast ändrad:

Skönt att höra att han mår bättre igen! Det var kanske bara en reaktion på verkningen? Tycker att min brukar reagera lite när hon blivit verkad + skodd.

Angående avmaskning så vet jag inte :crazy:. Har inte kollat med träckprov på ett tag, och alltså inte avmaskat på ett tag heller. Man blir ju tveksam till att göra det, när man vet att man ev. utsätter hästen för obalans i magen...

Vad tror ni andra om att sätta barfotaboots på Belle när hon går ut i hage? Om det nu är en ny böld hon har, och det får vi hoppas, så tror jag att hon får dem av att hon gräver överallt, både inne och ute. Jag kan riktigt föreställa mig hur hon PRESSAR in jordbakterier i de stackars nästan uppluckrade, sköra tårna. Kanske sätta boots på då? Då kan hon ju få gräva, men samtidigt så kommer det inte in en massa skit i hovarna. Vad tror ni?

Senast ändrad:

Vad tror ni andra om att sätta barfotaboots på Belle när hon går ut i hage? Om det nu är en ny böld hon har, och det får vi hoppas, så tror jag att hon får dem av att hon gräver överallt, både inne och ute. Jag kan riktigt föreställa mig hur hon PRESSAR in jordbakterier i de stackars nästan uppluckrade, sköra tårna. Kanske sätta boots på då? Då kan hon ju få gräva, men samtidigt så kommer det inte in en massa skit i hovarna. Vad tror ni?

Varför inte? Det kan nog knappast skada i alla fall. Hur är det med henne nu?

Relativt oförändrat. Hon har våtvärmande omslag om hoven, och linkar runt i boxen. Äter och dricker som hon ska, men det märks att hon har ont i hoven. Inte jättemycket puls (som förra gången), men dock mer än i de andra benen. Vi ska in kl 10 i morgon till kliniken, om inte ett mirakel inträffar tills dess...

Jag tror inte riktigt på några mirakel när det gäller denna sjukdom.

Vi får väl hoppas att det är en hovböld i morgon!
Lycka till och glöm inte att berätta hur det gick.

Jag har farit omkring och letat efter en ny munkorg till min ponny. Hon har en som är jättebra men jag klippte upp den lite för att hon skulle kunna äta lite grand. Sedan hjälpte hon till lite så hålet blev lite väl stort. Jag tänkte köpa en till likadan och så låta henne växla mellan dessa. Men just hennes storlek är slut överallt.

Jag har låtit henne gå i en hage som nog är lite större än din sedan en månad tillbaka. Men hon står fortfarande inne en hel del.

Knapplån: Sen midsommarafton har jag inte tänkt på nåt annat än fång. Och det dyker upp fler och fler frågor och funderingar. Nånstans läste jag att ph i tarmen är surare eller var det mindre surt? vid fång och att "gift-bakterierna" trivs bra i detta phvärde. Finns det då verkligen ingen möjlighet att ändra phvärdet i tarmen så att anfallet kan bromsas? En annan fråga som dykt upp: Var i gräsståna/växterna är fruktanhalten högst - vet man det? Skulle det tex. vara högst i övre delen av gräset så kunde det kanske minska risken om man putsar det kort... Sen kan jag för övrigt inte begripa varför man inte kan hitta botemedel eller motgift mot fång. Man kan bota cancer, ersätta organ, man kan påverka världsklimatet, man kan åka till andra planeter - men man kan inte hitta nåt mot fång...?

Knapplån: Sen midsommarafton har jag inte tänkt på nåt annat än fång. Och det dyker upp fler och fler frågor och funderingar. Nånstans läste jag att ph i tarmen är surare eller var det mindre surt? vid fång och att "gift-bakterierna" trivs bra i detta phvärde. Finns det då verkligen ingen möjlighet att ändra phvärdet i tarmen så att anfallet kan bromsas? En annan fråga som dykt upp: Var i gräsståna/växterna är fruktanhalten högst - vet man det? Skulle det tex. vara högst i övre delen av gräset så kunde det kanske minska risken om man putsar det kort... Sen kan jag för övrigt inte begripa varför man inte kan hitta botemedel eller motgift mot fång. Man kan bota cancer, ersätta organ, man kan påverka världsklimatet, man kan åka till andra planeter - men man kan inte hitta nåt mot fång...?

Vid fånganfall som utlöses av för stort intag av kolhydrater så har inte tarmarna kunnat bryta ner dessa på rätt sätt. De har börjat jäsa i grovtarmen till syror starkare än vanligt då sjunker pH värdet och fel sorts bakterier tar överhanden och de andra dör. Det frisläpps en massa gifter från döda bakterier, tarmväggen luckras upp av den sura miljön och dessa gifter(endotoxiner) läcker ut gnm tarmväggen och hamnar i blodet och så småningom i hovarna.
Det finns massor av forskningsprojekt om hur ett fånganfall triggas igång och forskarna känner till mkt om vad som händer men de har ännu inte lyckats kartlägga hela händeolseförloppet. Det är några pusselbitar som saknas. därför finns det inte ngt botemedel mot det.

Lusern innehåller kalk och det kan nog hjälpa till att höja pH värdet i grovtarmen. Man kan också ge tex bakjäst, linfröolja som hjälper de nyttiga bakterierna.

Jag har läst vilken del av gräset som innehåller mest fruktan men minns ej riktigt var jag läste det. Men bladen bör innehålla mer än stjälken och sedan har jag för mig att längst ner på grässtrået finns det också mkt fruktan men det är jag osäker på.

Senast ändrad:

Tack för svar!
Va märkligt - för jag började ge honom extra kalk direkt jag förstod vad det var för fel. Hade eg ingen aning om detta men har en bekant som ordinerar mig själv och alla andra kalk vid de flesta krämpor. Jäst har han fått ett bra tag. Jag har ju lidit av fångest länge eftersom jag fick ta bort min förra häst pga detta. Undrar just om man genom sin egen oro faktiskt kan framkalla fårng... Skojar, men onekligen kan man börja fundera....

*kl*
Här kommer en liten uppdatering om min lilla fångponny.
Han har nu stått på metacam i 10 dagar på box (liten del av ligghallen) och visar nu ingen hälta, puls eller värme. Har nu tagit bort metacamen och ska se hur han klarar sig utan. Är han fortfarande bra om en vecka så ska jag ge honom en lite större sjukhage en stund varje dag för att sen trappa upp.
Hans svullnad/ödem över och nacke, manke och bog har lagt sig rejält, han ser riktigt normal ut nu. Men... han håller på att klia av sig manen. Upptäckte ikväll att han hade kliat upp ett sår i mankammen. Jag ska prata med vet. imorgon. Det kliar så mkt på ponnyn att han står och njuter bara jag drar lite i topparna på manen.

Tog in min andra minishettis och upptäckte att han har fått samma svullnad över nacke och bog, men i hans fall är det mer fast än skvalpigt. Han är nu satt på mer motion. Bara väntar på att han också ska få fång nu. Om det bara vore fett så är det väl konstigt att det har kommit på 10 dagar? Ska höra med min vet.

Vi får väl hoppas att det är en hovböld i morgon!
Lycka till och glöm inte att berätta hur det gick.

Puh, vilken pärs! Vi pustar ut allihopa nu efter dagens strapatser. Vi kom dit strax innan 10, och fick komma in direkt. Det var "lugna gatan" på kliniken fram till kl 11 - antagligen hade de haft återbud eller något. Men hästen var allt annat än lugn :eek::crazy:! Hon HADE en hovböld igen, och tydligen gjorde det ont som :devil: att verka upp den... De fick ta till både lugnande spruta och brems för att vi skulle kunna hantera henne. I vanliga fall tar hon det mesta med jämnmod. Det kom både var och blod ur bölden, och sedan gipsades hon.

Veterinären ville också röntga, för det hade ändå varit 10 veckor sedan sist, menade hon. Bilderna var lite svåra att tyda, men vet tyckte inte att hon blivit sämre. Problemet är att hovarna blivit så fula och ojämna på utsidan, pga fångförändringarna, att det är svårt att mäta hovbensvinkeln just nu. Sänkningen på vf hade dock blivit bättre, det kunde hon se. Säkningen var 29% från början, men låg nu på 24% (vet sa att allt t.o.m. 25% räknas som normalt?).

Summa summarum: Hon ska nu få butta igen. Antal dagar lite beroende på vad jag själv tycker och ser. Nästa vecka ska vi till kliniken för gipsbyte, och veckan därpå har vi hovslagartid. Fundering från vet var att diskutera att ev. lägga sula vid nästa skoning för att försöka förhindra bölderna. Själv är jag nog dock mest inne på barfotaboots när hon går ut, för hon skulle nog behöva sula i TÅN också, om man skulle kunna förhindra bölder. Jag tror nämligen att skiten kommer in i tån när hon gräver. Min teori, och den behöver inte vara sann, men jag tror faktiskt att det kan vara så.

Det positiva är att hästen redan ser mycket, mycket bättre ut:)! Hon rör sig 100% bättre i boxen redan nu faktiskt, så mycket av det onda släppte nog så fort bölden öppnades! Stackaren var väldigt medtagen på kliniken dock :(. Eftersom hon blev så uppstressad av smärtan fick hon till slut 3 stycken lugnande sprutor för att klara besöket. Inte förrän vi var på hemväg (stannade till och åt på ett ställe halvvägs hem) märktes det att hon började bli sig själv igen. Hon fick inte äta i transporten hem för det fanns visst risk för att hon skulle sätta i halsen pga allt lugnande hon fått. Men hon har fått hö nu här hemma, och ser ut att ha hämtat sig helt igen.

Ja, gott folk, det var min "underbara" fångdag :crazy:...

Jag begriper inget om sänkning:confused:
Räknas den i % o rotation i grader?

Skönt att det gick väl o att ni är på bättringsvägen:banana:

Hur sätter man sula effektivt på en öppentåsko:confused:

Får hon bölderna i sulan eller av..... sömmen:o

På Str.... vill man ju att sulan ska få växa sig hård o tjock för att den ska kunna hålla emot om hovens inredning är under rörelse:angel:

Jag tyckte mig se att sen den är bättre i hoven så krackelerade sulan- det döda hornet av sig självt- mer eller mindre.

Jag begriper inget om sänkning:confused:
Räknas den i % o rotation i grader?

Japp, av någon anledning så mäts sänkning i procent och rotation i grader. Rotationen är ju en vinkel, så det är kanske inte så märkligt att det mäts i grader, men varför sänkningen mäts i procent vet jag inte.

Hur sätter man sula effektivt på en öppentåsko:confused:

Får hon bölderna i sulan eller av..... sömmen:o

Svar: Vet ej, på båda :D. Förra gången var bölden i tån, alltså inte ens i närheten av en söm. Denna gången satt bölden mer på sidan.

På Str.... vill man ju att sulan ska få växa sig hård o tjock för att den ska kunna hålla emot om hovens inredning är under rörelse:angel:

Jag tyckte mig se att sen den är bättre i hoven så krackelerade sulan- det döda hornet av sig självt- mer eller mindre.

Det vill de säkert här också. Jag tror fortfarande att det är i TÅN som det brister, speciellt när hon gräver. Jag vet inte hur man motverkar det:confused:.

Sedan tror jag att hon i helt normala fall är rätt sulkänslig också. Hon har aldrig klarat sig utan skor vid ridning på grusväg, och även med skor är hon känslig för stenar och annat som hon trampar på. Det måste väl också spela roll - hur hästens hovar och sula är från början?

Vilken tur att det gick bra!
Jag har tänkt på er idag.
Tänk att en hovböld kan vara ett så positivt besked! Vi har en travare som haft det ett par ggr, inte så kul egentligen. Men jämfört med nytt fånganfall är det naturligtvis mkt positivt.

Jag hade testat bootsen. Det kan naturligtvis vara fel. men det låter ju som det skulle kunna gå till som du beskriver det.

axel - nu är jag som nog flera här vet inte jättebra på detta med hovar men hovis och veterinär som har hand om min fångponny har förklarat att fånghästar oftare får hovbölder än andra hästar. Det beror på att det kommer in en massa smuts och annat i den porösare (än vanligt) lamellvävnaden.

Om de börjat i tån och i sidan kan det väl hänga ihop med lamellerna.
Jag trodde att sänkningen mättes som ett avstånd - men jag kommer kanske ihåg fel.

Sänkning brukar man se på hovbenet i förhållande till kronranden, om det är lägre än vad det ska vara.
Rotation mäts i grader.

KL

På min häst har sänkningarna hela tiden mätts i kvot genom att man dividerar olika avstånd. Just nu minns jag inte vilket avstånd genom vilket.

Jag kan väl uppdatera om min häst också. Hon mår bra av vad jag kan se. Hon går ute hela dagarna i hage som utökas lite varje dag så att hon får nytt gräs. Hon går egentligen inte i gräshage utan det är en hage som jag klippt av gräset i. Den började som liten boxhage och är nu uppe i lite större sjukhage som hon faktiskt kan trava några steg i. Jag flyttar ut staketet nån dm varje dag så att hon har gräs att pilla med. Hon går med munkorg så det tar lite längre tid för henne. Hon får hö innan hon går ut och hon äter hö o halm fram på kvällen. Sen får hon hö och halm till natten.

Det är nu ca 6.5 månader sedan hon blev dålig igen i ena benet. Lite är det faktiskt så att jag nu valt att vilja ha henne i lite större hage. Jag kommer inte att öka på någon gräsmängd utan det är ganska lite hon får per dag. I och med att hon rör sig mer i hagen just nu så promenerar vi inget med henne just nu. Pulsen finns där på den dåliga hoven, ibland mer och ibland mindre. Jag känner även på de andra hästarnas ben och de har ofta lika mkt puls som hon. Det konstiga och mindre bra är väl att hon enbart har puls på det dåliga benet. Det tyder ju ändå på att allt inte är OK. Jag oroar mig hela tiden och är rädd för att förlora henne. Jag kyler varje gång jag tycker att det är puls och den brukar gå ner ganska snabbt ändå.

Kan hon bara gå som hon gör nu så är båda hon och jag nöjda. Hon är glad av att kunna gå på lite större yta och pilla med något på marken. Jag har väl ändå valt att det är dags att prova lite mer nu. Kanske går jag för fort fram men jag känner ändå att jag måste ge henne lite mer livskvalitet. Jag kommer inte att göra några mer förändringar på ett tag utan det här var liksom nästa trappsteg.

Håller tummarna för alla er andra. Vi har ändå kämpat på bra nu ganska länge flera av oss.

Kul att din häst mår bra. Jag håller med dig man måste nog våga lite mer än vad man egentligen vill.

vad jag har förstått så mäter man sänkningen i avståndet mellan hovbenets ovandel och hovväggen. Sedan måste man jämföra detta avstånd med ngt för att få en uppfattning om hur det förhåller sig till normalvärdet. Ett sätt att göra detta är att räkna ut förhållandet mellan detta avstånd och en av "längderna" på hovbenet.

Tack för ditt svar! Känns skönt med lite peppning :) Skönt med hövbölden! Hoppas att du slipper sådana nu framöver men det verkar lite knepigt om det är grävandet som är boven.

Lägesuppdatering:

Thyra står nu fjärde dagen i box, lilla gumman (som egentligen är enorm:D är redan uttråkad). Jag försöker spendera så mycket tid som möjligt i stallet för att hålla henne sällskap. Det blir dessutom lite så av sig själv. står i ett litet kollektivstall och mina hästar är nuu de enda som står inne, Thyra dygnet runt och Sakke kommer in till natten. Det betyder i sin tur att jag måste ta alla stallsturer själv, alltså minst fyra resor till stallet per dag..

För övrigt verkar det nog som om kylandet första natten har givit resultat. Pulsen var borta ur alla ben redan följande morgon och har ännu inte kommit tillbaka. I och för sig går hon fortfarande på Finadyne tills på fredag så det är väl egentligen då det visar sig på riktigt..

Frambenen har varit lite svullna, eller egentligen inte svullna utan lite "pluffsiga". Svårt att säga, är väl en kombination av fång och stillastående. Har tidigare gett MSM-pulver för att öka cirkulationen i lederna då hon fick en lindrig ledinflammation hos tidigare ägare. Nu får hon dock inget sådant, vill inte hjälpa gifterna på traven att sprida sig i kroppen. Vet sa att det tar upp till en vecka för toxinerna att lämna kroppen.

Igår satt jag utanför boxen i den berömda solstolen som jag sov i första natten:D Boxdörren var öppen med ett grimskaft för öppningen så att Thyra skulle vara lite mera "med" i stallet. Såklart slutade min tidningsläsestund med en tupplur:o Thyra passade också på att vila med sitt jättetunga huvud lutat i min famn. Vaknade när hon försökte knuffa omkull stolen en timme senare:p

Annars, några frågor åt er mer erfarna:

-Hur lång tid efter första anfallet röntgade ni hästen?

-När bör man sko? Vet sa att det i detta skede inte var aktuellt med sjukbeslag utan att jag skulle vänta med att transportera hästen. Det förstår jag men hur länge tro. Sådär i vanliga fall skulle jag sko om två veckor.

-Vad är det man eftersträvar när man skor en fånghäst? Kort tå? Annat?

-Skall man ge biotin åt en fånghäst? Borde ju vara bra för nybildandet av frisk hov men jag har inte givit då jag inte vet om det är skadligt i detta läge. Skall jag ge nu/inte alls/ senare?

-Finns det annat som jag kan göra? Anything?:d

Håller tummarna för allas hästar, inte roligt med sjuka pållar!

/Ida

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka