Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

När mina hästar precis har varit ute, och ibland även när det är lite varmare i luften, kan jag känna puls i ALLA ben. Shettisen har ju förvisso mer eller mindre förändringar i alla hovar, men haflingern endast i fram. Hon borde därför inte ha någon fångpuls i bak, tycker man. Men, som sagt, när hon rör på sig kan jag hitta puls även vid bakkotorna. Men jag har väl blivit för bra på det här med puls...:grin:

ja det är sant, det är skillnad på puls och "fångpuls" tycker jag.
Men att känna svag puls någon gång då och då är nog ingen fara, jag brukar känna på dom stora hästarna om nån av dom är inne och se om dom också har puls om jag känner att min har lite svagt.
Sen sa även min hovslagare att om dom hade typ stått i kall snö alltid så hade man inte kunnat känna vanlig puls i benen för då är dom så pass nerkylda. Men antar att fång puls känner man nog ändå fast dom hade stått i kall snö. kanske.

Har dessutom för mig att när jag gick tappsko kurs så berätta dom nog också det där om att dom har puls några gånger om dagen.
Om jag inte är helt ute och cyklar.

Det är klart att de har puls hela tiden, blodcirkulation finns hela tiden, varje hjärtslag ner till hovarna.
Däremot ska det vara svårare att känna när de inte har fång.
Stark pulsering vid fång.

KL

Suck, here we go again....:crazy: Pigg glad häst i morse och hela dagen lång. Fick vara ute sin vanliga timme (har varit så sedan i söndags) i morse. Sprang en del, men inte så farligt idag. Vid 17-tiden HALTAR hon i boxen på vänster fram (förra gången var det höger fram). Är det samma visa som förra gången, dvs hovböld, eller vad tror ni? Puls har hon i detta ben, endast. Hon har grävt en del när hon var ute, så det skulle kunna ha kommit in skit i tån.

Hur hade ni gjort? Jag har läst lite snabbt om huskurer på buke i kväll, och var precis ute och lät henne ha hoven i en spann med ljummet såpvatten. Det skulle tydligen vara bra för att dra ut hovbölder. Det var... halvpopulärt, så det blev inte så långvarigt. Knott var det också i MÄNGDER, som även kom in i stallet så det gick inte att stå där ute så länge.

Men vad hade ni gjort? Fortsatt att behandla som hovböld, eller tänka sig en lokal inflammation (fick hon efter förra hovbölden) i hoven och behandla med butta? Kan inte nå min vet förrän på tisdag tyvärr...

Jag har kanske inte ngt bra svar annat än att jag lider med dig - på midsommarafton dessutom! Jag förstår inte varför djur alltid blir dåliga på helger.

Jag vet inte vad jag hade gjort. Jag hade nog ringt till ngn annan veterinär och frågat. Jag tror att de större klinikerna har öppet alltid. Den klinik dit jag åker har telefontid två ggr om dagen, tror att det är även på helger. Eftersom jag har skrivit en del om dem här i trådarna så vill jag inte skriva ut namnet på den men kan skicka pm om kliniken och min veterinär där. Annars finns ju Helsingborg tex. Jag menar inte att du måste åka in med hästen utan mera höra vad du ska göra.

Jag har bestämt mig för att behandla alla hältor som ett ev fånganfall i fortsättningen. Utan att vara veterinär så kan man kanske ändå börja med att gissa på att det antingen har med fången att göra eller också en hovböld (vanligt efter fånganfall)? Jag har läst i ngn tråd här att hovbölder inte ska behandlas med NSAID för då blir det fel på ngt sätt. Jag kan inte tillräckligt mkt medicin för att skriva vad som händer. Men det är ju antiinflammatorsikt så det bromsar nog upp en böld på ngt sätt. Detta hade jag alltså ringt och frågat om.

Jag hoppas att din häst mår bättre snart!

Ja, det lutar väl mest åt att det är hovböld igen, och under omständigheterna är det väl det man får hoppas på :crazy:. Symtomen är ju samma som sist, dvs väldigt halt på ETT ben och puls i endast detta ben. Nej, jag hade också i bakhuvudet att det nog inte var lämpligt med NSAIDs vid hovbölder.

Jag antar också att det är det bästa dvs det minst förfärliga som kan hända.
Jag har förstått det som att det är vanligt med hovbölder efter ett fånganfall eftersom lamellvävnaden är mkt glesare än vad den brukar vara. Detta syns på en av röntgenbilderna de har tagit på min häst. Det ser ut som ett litet hålrum men är egentligen inte det utan det är vävnaden som inte är lika kompakt som den ska vara. Då är det lättare att det bildas bölder i hoven.

Jag har för mig att du skrivit om att ngn av dina hästar också ser ut så.

Delvis knapplån:
Min häst insjuknade i akut fång igår. Möjligtvis har det varit på gång en tid men på vår klinik misstänktes aldrig fång utan han behandlades för en dryg vecka sen för knäledsinflammation eftersom rörelsestörningen/hältan minskade när knäet bedövades. Eller också är det så att rörelsestörningen verkligen handlade om knäleden och att cortisoninsprutningen orsakade fången. Jag är mest rädd för det förstnämnda scenariot för det betyder i så fall att han gått och varit knackig på grund av fång i 14 dagar innan det blev akut....
Vet på akut hembesök igår - midsommarafton - var inte ens säker på att det var fång och ville se honom röra sig. Jag gick med på att ta ut honom på gården men när hon ville att jag skulle springa på vägen för att se vilket ben han haltade mest på (herregud - spelar det nån roll i ett sånt läge...!) då sa jag nej. Han fick en metacamspruta och jag fick påsar med Fenylbutta så jag klarar mig över helgen. Och nu till min egentliga fråga: Jag bad henne att få finadyne i stället eftersom det verkar vara smakligare, men då sa hon att det kan man bara ge i fem dagar. Är det så?

Om man slår upp finadyne i vet fass så står det att det kan ges i fem dagar.

Jag trodde inte att man kunde blanda olika NSAID läkemedel? Din häst fick ju två olika.

Nej, det var säkert inte lämpligt alls, men när hon skulle ge mig metacamflaskan upptäckte hon att det gått ut för länge sen!!!:eek:
Så det fick bli så. I det läget är det trots allt viktigast att dämpa smärtan och få igång en inflammationshämmande process men jag var inte särskilt glad kan jag ju säga.
Det står fem dagar men det verkar vara flera här inne i tråden som fått finadyne längre perioder. Så jag blev fundersam....

Jag 2 fångisar. Fick finadyne i 5 dagar till min ena, sen var hon ok. Den andra fick också 5 dagar, men var inte bra alls, så det blev 5 dagar till. Nu är han fortfarande inte bra, men vet. ville inte ge mer för det kan orsaka magsår. Skulle vänta några dagar, blir det inte bättre på måndag så får han en 5-dagars kur till. Då har han haft ett uppehåll med finadyne på 6 dagar.

Fasiken också, min fånghäst är ju friskförklarad och igångsatt lite försiktigt. Hon kändes helt normal på ridturen, haltade inte och bjöd framåt. Fem timmar senare kan hon inte stödja på vänster framhov?? Blockhalt med puls och värme. Hur vet man om det är fång eller bara en hovböld? Syntes inget under hoven när jag tog bort skon. Lyckades få in henne i boxen, hon HOPPADE fram. Väntar nu på hovslagaren :cry:. Kan en böld blossa upp så snabbt?

Ja, det tror jag. Just nu har min häst, vad jag tror, sin andra hovböld på några veckor. Hoppas på att det "bara" är en böld både på din och min häst!

Glömde att berätta händelseförlppet nu sist: I fredags var min häst pigg och glad, och ohalt, som vanligt när hon skulle ut i sin hage på morgonen. Var ute en timme ungefär, och busade lite men inte över sig mycket. Vid 17-tiden var hon märkbart halt på vf i boxen, och det har blivit värre sedan dess. Har SMSat med veterinären idag, och hästen står nu med våtvärmande omslag. Om det inte är bättre till imorgon får vi åka in till kliniken på tisdag... Låter lite som din, eller?

Senast ändrad:

Låter som min häst, ja. Jag blir jättenojjig, för det är hoven som det varit värst fång på. Och då börjar tankarna gå, att hon kanske inte alls varit frisk och att hon nu fått världens rotation helt plötsligt, eller liknande scenario :crazy:. Jag försöker alltid tänka mig det värsta, för att inte bli besviken sedan.

Samma här. Detta är också pållans sämsta hov. Hon har precis haft hovböld på hf för några veckor sedan, och då hade hon också superont. Hur är det med puls för övrigt? Har din onormal puls i resten av benen, eller bara på det som hon har ont i? Usch, ja, det är jättejobbigt med fånghäst. När ska det någon gång få bli kul :crazy:????

Hon har bara puls i ett ben, och svullet är det också. Men vid sitt senaste fånganfall för några månader sedan hade hon liknande symptom, alltså bara puls och smärta i EN hov, vilket gjorde att jag gissa på hovböld då. Men när hovslagaren väl var här hittade han fång i BÅDA hovarna :crazy:. Så nu är jag nojjig.

Knapplån: Hur länge kan det ta innan man kan förvänta sig att värmen i hovarna och pulsen ska avta? Och om det inte märks nån bättring under de första dagarna av behandlingen (butta + boxvila) kan det då betyda att han inte svarar på behandlingen? Och kan det vara "kört" då? Han verkar inte ha ont längre. Men fortfarande puls i alla fyra och värme. Usch, det här är förfärligt....Man känner sån maktlöshet och slits mellan hopp och förtvivlan....

Knapplån: Hur länge kan det ta innan man kan förvänta sig att värmen i hovarna och pulsen ska avta? Och om det inte märks nån bättring under de första dagarna av behandlingen (butta + boxvila) kan det då betyda att han inte svarar på behandlingen? Och kan det vara "kört" då? Han verkar inte ha ont längre. Men fortfarande puls i alla fyra och värme. Usch, det här är förfärligt....Man känner sån maktlöshet och slits mellan hopp och förtvivlan....

Det finns inte ngn medicin som botar själva anfallet. Man ger butta för att lindra smärtan och det verkar ju fungera på din häst. Nu har jag bara erfarenhet av ett enda fånganfall men det tog ganska lång tid innan det gick över och jag kunde sluta att ge butta, ett par veckor. Det är fruktansvärt otäckt men det är inte mkt annat att göra än att vänta. Ha hästen inne på mjuk bädd, vatten och foder högt, ej saltsten, inget kraftfoder osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka