Sv: Fångtråd del 2
Vad då för padd?
Vad då för padd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För min häst med 9 o 11 grader rotation innebar det stor hage o skor efter 10 v. Den var friskförklarad efter 5 v.10 X 10-hage=paddockSattes igång mkt senare.
En häst som rör sig som den vill, utan belastning
Nu är jag ingen expert hörru, men om hästen nu har fått komplikationer bör den hållas stilla.
Insulinet går ju upp när den inte får mat- fastar.
Om den kan få yttepytte ransoner så håller man ju det i schack- såvida den inte är tjock. Men givetvis är motion det bästa.
För min häst med 9 o 11 grader rotation innebar det stor hage o skor efter 10 v. Den var friskförklarad efter 5 v.10 X 10-hage=paddock
Sattes igång mkt senare.
Jag tycker att det är bra att man är lyhörd o då kan vidta åtgärder som att kyla mm. Sen att folk tycker att man är övernojig- skiter jag iNej vem är expert på detta? Inte jag i alla fall!
men om en häst fastar så har den väl inte hög insulinhalt? Insulinet stiger när blodsockret ökar vilket det gör efter en måltid. En häst som fastar har lågt blodsocker och därmed låg insulinhalt - om den inte är insulinresistent då har den ändå, trots fasta, förhöjda insulinvärden.
Nu var det just IR- hästar som vi pratade om- rädslan av att ha dem stillastående.
det var just detta med friskförklarad. Vi har diskuterat det tidigare. Jag vet inte om jag håller med dig. Jag anser nog att en fånghäst är frisk när hovarna har lät ihop helt och hållet. Men inte om den har läkt ihop en del så att man gör den bedömningen att det har vuxit ihop en bit så det håller för viss belastning. Hur gör man den bedömningen? Det är det jag är ute efter.
Om vi säger- påbörjad läkning då
Min ponny stod inne väldigt länge. Jag följde inte riktigt veterinärernas råd. Men nu rör hon sig en del. Sedan måste man nog på ngt sätt gå en balansgång med detta. Man kan ju knappast ha en häst inne hur mkt som helst. det mår den inte heller bra av.
De senaste två dagarna har jag tyckt mig känna en antydan till puls. Hon skoddes av min egen hovslagare för en vecka sedan för första gången på länge. Jag inbillar mig att det kan ha blivit lite annorlunda. I vilket fall som så fick hon vila inne igår. Idag har hon bara varit ute i hagen enstund i morse och sdan gått kvällspromenad. Inte vet jag om det är rätt eller fel men det har på ngt sätt blivit bra hittills så jag fortsätter på samma linje.
Jag tycker att det är bra att man är lyhörd o då kan vidta åtgärder som att kyla mm. Sen att folk tycker att man är övernojig- skiter jag i
Oftast har man rätt. Man känner ju sin häst bäst.
Jag har fått mkt kloka svar från Micke som har lugnat mig o sen även visat sig stämma
Försöker att gardera mig o fråga hur jag går tillväga i hela processen. Sen då? efter då, om det blir.....
*kl*
Kan det ha ett samband att hästen har hålrum i bakhovarna o sprickor i framhovarna med ev fång? Har skummat igenom tråden lite o det verkar som
om det skulle kunna vara så? Nån som vet säkert?
Men det ser du ju på röntgen. Får du nya fångränder- nya, kanske smärre återfall/ bristningar. hoven är ju tightare högst upp-frisk hov, som följer hovbenet.
Det är ju därför som rätt verkning är A o O- för att inte det nya som växer ut ska dras med framåt av det som har släppt- gör att processen fortsätter.