Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det kanske det gör. Det kan ju finnas bättre alternativ såklart. Jag har inte ägt några boots själv utan bara lånat vid olika tillfällen och då har det funkat fint. Men det är mycket möjligt att det finns andra alternativ, som är mer sviktande. Själv ägar jag inga paddar, så det hade nog varit dyrare att skaffa såna bara för att lägga i bootsen än att köpa såna sulor som är gjorda för boots.

BM verkar ha rätt bra fantasi och förmåga att hitta bra lösningar, så hon hittar säkert något som funkar för henne. Kanske liggunderlag inte trycks i hop lika fort när det är en shettis som går på det jämfört med en stor häst på 600 kg.

Jag tror iofs inte att den behöver själva svikten. Bara att den skyddas från ev. sultryck eller småsten.

Liter polstring räcker.-vadd.

Axel du skriver hela tiden att hästen ska vara stilla efter ett fånganfall.
jag håller helt med dig om detta. Men hur länge menar du att den inte ska röra sig? Om du har en IR häst så måste den samtidigt röra sig för att man ska lyckas få ner insulinet. Höga insulinhalter är fångframkallande i sig. Man hamnar snabbt i en omöjlig situation - inte ovanligt med denna sjukdom. (Jag vill inte ha svaret tills den är bra - för det säger mig inte ngt.) OBS jag menar med rörelse att promenera med den eller att den går i en stor hage där den kan röra sig ordentligt och även få för sig att springa lite. jag undrar bara vad du menar.

Sko eller ej debatten vågar jag mig knappt in i. Min ponny fick skor efter ngn månad. Hon rörde sig mkt bättre med skor än utan. Det var inte för att jag skulle rida henne som hon fick skor. Liggunderlag är ganska värdelöst det plattas ihop till ingenting på ganska kort tid.

Okej, de sulorna jag hade köpt och la i när jag lånade ett par boots, hette Old-Macs-Pads-någonting och var tjockare och hårdare än liggunderlag. De funkade fint den ena gången i alla fall o kostade bara typ 60-70 kr.

BM hur har det gått med grenarna? Hittade du några bra? Glömde säga att sälg funkar bra med!:idea:

*kl*
Kan det ha ett samband att hästen har hålrum i bakhovarna o sprickor i framhovarna med ev fång? Har skummat igenom tråden lite o det verkar som
om det skulle kunna vara så? Nån som vet säkert?

Nu är jag ingen expert hörru:angel:, men om hästen nu har fått komplikationer bör den hållas stilla.

Ser heller ingen vinst att börja promenera för tidigt. Hellre riktig vila för att det sen håller än att få bakslag.

Insulinet går ju upp när den inte får mat- fastar.
Om den kan få yttepytte ransoner så håller man ju det i schack- såvida den inte är tjock. Men givetvis är motion det bästa.

För min häst med 9 o 11 grader rotation innebar det stor hage o skor efter 10 v. Den var friskförklarad efter 5 v.10 X 10-hage=paddock
Sattes igång mkt senare.

En häst som rör sig som den vill, utan belastning o på mjukt underlag har ju en helt annan belastning än motion med ryttare, kanske på grusväg o en betydligt längre tid än vad kusen rör sig i hagen- i taget.

Så visst vill man å ena sidan skynda, men å andra sidan inte riskera ngt.

därför anser jag att det är vår förbenade skyldighet att se till att de inte blir tjocka o sedan förblir slanka.

:devil: ta mig OM jag inte ser till detta- mitt ansvar!

Jag fick inte ordning på min hästs mage- det visade sig bero på fetman. När den blev smal- bra mage.

Än så länge har de fått asp och rönn, vilket de gillar. Min stora "giraff" går också och försöker sträcka sig efter lite björklöv i hagen - det finns ju inget annat grönt att äta...:)

För min häst med 9 o 11 grader rotation innebar det stor hage o skor efter 10 v. Den var friskförklarad efter 5 v.10 X 10-hage=paddockSattes igång mkt senare.

En häst som rör sig som den vill, utan belastning

Wow, det var snabba puckar! Min veterinär och hovslagare tycker att jag ska gå mycket försiktigare fram än så. Men inte kunde väl hästen vara "frisk" efter bara fem veckor :crazy:? Jag kommer inte att räkna min stora dam som frisk förrän hovslagaren har gett mig tillstånd att börja skritta igång igen, vilket antagligen inte blir förrän i september/oktober (7-8 mån efter första klinikbesöket).

Ärligt talat, det här med belastning förstår jag inte riktigt. Varför skulle inte hovarna belastas om min "toktant" springer rundor, sparkar bakut och bockar i sin lilla hage? Varför räknas belastning endast om det sitter någon på?

Varför tror du att jag o många andra är sååå tacksamma för Strömsholm:bow:

Men OM den har stått still tills det har vuxit fast en bit, så håller det för en viss belastning men inte race- varav att man begränsar ytan. Klarar den inte att hålla sig på mattan så får man begränsa storleken därefter.
Jag vaktade min som en hök o slängde in honom om han inte kunde behärska sig.

Men sen håller det för lek om den nu inte har en hage av stehård lera eller dylikt. Fruset underlag är rena döden- som i vintras.

Jag är nästan 100 på att han var bra tidigare, med de har valt att ha det intervallet-5, 10 o 15 v.

Jag valde sen att inte sätta igång min när jag fick pga just frusna vägar o ingen snö.

en ponny eller mkt lätt häst tål ju mer. allt är givetvis avhängigt av skadorna i hoven. Har man både rotation o sänkning tar det givetvis längre tid.

de stora rotationerna torde bero på att man inte har förstått allvaret eller kanske inte ens fått rätt diagnos.

i mitt fall tog det tid.
Jag var inne på annan klinik o kom hem med sprutat bakknä- bara- fast jag hade beskrivit att den gick med förkortat steg i skritt.
Jag hade då 0 kunskap om fång själv.

Fast jag kan ju också förtydliga att min häst såg otroligt fräsch ut när hon kom tillbaks på återbesök ca 6 veckor efter det första besöket. Då tyckte vet att jag nog kunde släppa ut henne i en liten hage, alternativt gå promenader (jag hade ingen lämplig hage) så det är JAG också som varit försiktig. Men hovslagaren ser gasfickor på röntgenbilderna, och säger att hoven är skör där = man ska ta det väldigt, väldigt försiktigt. Så jag har valt att gå den mycket försiktiga (fega) vägen. Tror att man vinner mycket på det...

Det var ingen som trodde fång hos min häst, inte ens hovslagaren jag hade då. Veterinären som var ute konstaterade en muskelskada i bogen och hon skulle då röra på sig...:crazy: Inte konstigt att hon blev så dålig som hon blev!

Nu är jag ingen expert hörru:angel:, men om hästen nu har fått komplikationer bör den hållas stilla.

Insulinet går ju upp när den inte får mat- fastar.
Om den kan få yttepytte ransoner så håller man ju det i schack- såvida den inte är tjock. Men givetvis är motion det bästa.

För min häst med 9 o 11 grader rotation innebar det stor hage o skor efter 10 v. Den var friskförklarad efter 5 v.10 X 10-hage=paddock
Sattes igång mkt senare.

Nej vem är expert på detta? Inte jag i alla fall!

men om en häst fastar så har den väl inte hög insulinhalt? Insulinet stiger när blodsockret ökar vilket det gör efter en måltid. En häst som fastar har lågt blodsocker och därmed låg insulinhalt - om den inte är insulinresistent då har den ändå, trots fasta, förhöjda insulinvärden.

det var just detta med friskförklarad. Vi har diskuterat det tidigare. Jag vet inte om jag håller med dig. Jag anser nog att en fånghäst är frisk när hovarna har lät ihop helt och hållet. Men inte om den har läkt ihop en del så att man gör den bedömningen att det har vuxit ihop en bit så det håller för viss belastning. Hur gör man den bedömningen? Det är det jag är ute efter.

Min ponny stod inne väldigt länge. Jag följde inte riktigt veterinärernas råd. Men nu rör hon sig en del. Sedan måste man nog på ngt sätt gå en balansgång med detta. Man kan ju knappast ha en häst inne hur mkt som helst. det mår den inte heller bra av.

De senaste två dagarna har jag tyckt mig känna en antydan till puls. Hon skoddes av min egen hovslagare för en vecka sedan för första gången på länge. Jag inbillar mig att det kan ha blivit lite annorlunda. I vilket fall som så fick hon vila inne igår. Idag har hon bara varit ute i hagen enstund i morse och sdan gått kvällspromenad. Inte vet jag om det är rätt eller fel men det har på ngt sätt blivit bra hittills så jag fortsätter på samma linje.

Nej vem är expert på detta? Inte jag i alla fall!

men om en häst fastar så har den väl inte hög insulinhalt? Insulinet stiger när blodsockret ökar vilket det gör efter en måltid. En häst som fastar har lågt blodsocker och därmed låg insulinhalt - om den inte är insulinresistent då har den ändå, trots fasta, förhöjda insulinvärden.

Nu var det just IR- hästar som vi pratade om- rädslan av att ha dem stillastående.

det var just detta med friskförklarad. Vi har diskuterat det tidigare. Jag vet inte om jag håller med dig. Jag anser nog att en fånghäst är frisk när hovarna har lät ihop helt och hållet. Men inte om den har läkt ihop en del så att man gör den bedömningen att det har vuxit ihop en bit så det håller för viss belastning. Hur gör man den bedömningen? Det är det jag är ute efter.
Om vi säger- påbörjad läkning då:)
Min ponny stod inne väldigt länge. Jag följde inte riktigt veterinärernas råd. Men nu rör hon sig en del. Sedan måste man nog på ngt sätt gå en balansgång med detta. Man kan ju knappast ha en häst inne hur mkt som helst. det mår den inte heller bra av.

De senaste två dagarna har jag tyckt mig känna en antydan till puls. Hon skoddes av min egen hovslagare för en vecka sedan för första gången på länge. Jag inbillar mig att det kan ha blivit lite annorlunda. I vilket fall som så fick hon vila inne igår. Idag har hon bara varit ute i hagen enstund i morse och sdan gått kvällspromenad. Inte vet jag om det är rätt eller fel men det har på ngt sätt blivit bra hittills så jag fortsätter på samma linje.
Jag tycker att det är bra att man är lyhörd o då kan vidta åtgärder som att kyla mm. Sen att folk tycker att man är övernojig- skiter jag i:cool:
Oftast har man rätt. Man känner ju sin häst bäst.

Jag har fått mkt kloka svar från Micke som har lugnat mig o sen även visat sig stämma:bow:
Försöker att gardera mig o fråga hur jag går tillväga i hela processen. Sen då? efter då, om det blir.....:o

Jag tycker att det är bra att man är lyhörd o då kan vidta åtgärder som att kyla mm. Sen att folk tycker att man är övernojig- skiter jag i:cool:
Oftast har man rätt. Man känner ju sin häst bäst.

Jag har fått mkt kloka svar från Micke som har lugnat mig o sen även visat sig stämma:bow:
Försöker att gardera mig o fråga hur jag går tillväga i hela processen. Sen då? efter då, om det blir.....:o

Det är just det som jag tycker är svårt. Man kan ju inte veta hur stor del som har läkt ihop.

Men jag håller med dig. Jag bryr mig inte alls om vad andra tycker. Jag vet att det finns de som inte alls fattar varför jag inte bara låter min ponny vara som andra nu när det gått en tid. Vår granne tex frågade för snart två månader sedan om jag inte hade fått rätt på fånganfallet än eftersom jag inte hade börjat rida henne. :confused: men de får tycka vad de vill.

Men det ser du ju på röntgen. Får du nya fångränder- nya, kanske smärre återfall/ bristningar. hoven är ju tightare högst upp-frisk hov, som följer hovbenet.
Det är ju därför som rätt verkning är A o O- för att inte det nya som växer ut ska dras med framåt av det som har släppt- gör att processen fortsätter.

*kl*
Kan det ha ett samband att hästen har hålrum i bakhovarna o sprickor i framhovarna med ev fång? Har skummat igenom tråden lite o det verkar som
om det skulle kunna vara så? Nån som vet säkert?

Put putt, ni måste inte veta säkert, nån som tror nåt åtminstone?

Men det ser du ju på röntgen. Får du nya fångränder- nya, kanske smärre återfall/ bristningar. hoven är ju tightare högst upp-frisk hov, som följer hovbenet.
Det är ju därför som rätt verkning är A o O- för att inte det nya som växer ut ska dras med framåt av det som har släppt- gör att processen fortsätter.

Det är möjligt att andra ser det men inte jag. Jag har alla röntgenbilder hemma. (Jag vet att hon har blivit mkt bättre).
Men förstår ändå inte hur du kan se hur pass mkt som har läkt ihop. Jag är naturligtvis med på att man kan se om hovbenet har ändrat läge. Men man kan väl ändå inte se hur pass stora och vilka delar av lamellerna som är skadade. Jag menar om de har släppt högt upp leller långt ner eller runt om osv. Det är klart att man kanske kan anta det gnm att se hur hovbenet är placerat i hovkapseln men.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar