Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Anledningen till att det är bättre utan skor är för att hela hoven- inte bara den sköra hovväggen tar belastningen- tryckfördelar.

Ang. pulsen- fråga.

Anledningen till att det är bättre utan skor är för att hela hoven- inte bara den sköra hovväggen tar belastningen- tryckfördelar.

Fast det där kan man väl inte bara säga helt generellt? Jag vet att vi diskuterat det några gånger ;), men det finns ju kompetenta människor (veterinärer och hovslagare) som tycker att sjukbeslag är bra. Även här, som med det mesta angående fång, tror jag att det är individuellt. Det är väl därför min pålla har tåöppna heartbarskor och har mått väldigt bra på det. Shettisen, å andra sidan, är barfota och har mått bäst på det. Och en hearbarsko tryckfördelar väl ändå över en större yta än bara hovväggen, pga stråltryckaren???

Fast det där kan man väl inte bara säga helt generellt? Jag vet att vi diskuterat det några gånger ;), men det finns ju kompetenta människor (veterinärer och hovslagare) som tycker att sjukbeslag är bra. Även här, som med det mesta angående fång, tror jag att det är individuellt. Det är väl därför min pålla har tåöppna heartbarskor och har mått väldigt bra på det. Shettisen, å andra sidan, är barfota och har mått bäst på det. Och en hearbarsko tryckfördelar väl ändå över en större yta än bara hovväggen, pga stråltryckaren???

Har du ngn bild på dessa skor?,tänkte om det kan vara ett alt till Julie tills hon kan få "riktiga" skor.Hon är ju lite ömfotad nu.

Grattis till det fantastiska resultatet :banana:!

Det du skriver gör mig dock nervös för min hästs skull. Hon får ju komma ut lite nu, men även om hagen är liten kan hon hoppa och studsa bra i den om hon vill. Springer en del gör hon också :crazy:. Veterinären tyckte redan i början på april att hon kunde få komma ut i hage (inte jättestor, och en grushage) medan hovslagaren pratade om gasfickor i slutet av april och att jag skulle vara försiktig. Det är ju så svårt att veta hur man ska göra:confused:! Dock har hon bara fått vara ute någon timme åt gången ännu. Undrar om man kan fortsätta med det? Vad betydde "hålla still" för er skull? Får han gå ut? I hur stor hage i så fall? Hur länge åt gången?

Han fick gå ute i en boxhage med mjukt underlag och någon liiiten promenad var nog ingen fara, men hovslagaren var noga med att poängtera att han inte fick röra på sig för mycket.

Det verkar ju lite mystiskt att pulsen är instabil nu...:crazy: Jag skulle nog ringa och fråga om de tror att det har med att skorna åkte av att göra!

Jag tänkte att jag ska ringa i dag. Ville bara se hur det var efter helgen först. Han hade puls i går också. Sen spolade jag kallt vatten i 10 min. och då var pulsen borta. Sen var jag tvungen att åka ifrån stallet för att posta träckprov, så jag vet ju inte om det kom tillbaka och isf efter hur länge. Känss lite dummt att spola med vatten eftersom hovslagaren sa att hovarna skulle hållas torra, men det hjälper ju trots allt mot pulsen och det känns ju väldigt prioriterad att få ner den:crazy:

I o m att en fånghäst ska stå på mjukt underlag så sjunker den ner o hela hoven tar belastningen inkl. sulan.

Behöver den överhuvudtaget skor då:confused:

Det är ju för att skydda mot slitage.

Stråltryckare måste ju till om trakten är hög i förhållande till strålen o det blir den- med sko.

summa summarium:grin: utan skor får den tryck på strålen o är avlastad i tån- av verkningen.

Det där med skor verkar vara från hovisar som vill få ut dem så fort som möjligt, även om dem inte är helt bra.

Att spika i hovväggen verkar oxå himla dumt. Den är ju skörare på en fånghäst.

På strömsholm verkar inga hästar få ngt beslag förrän det är dags att motioneras. Kanske vid grav resektion- har ingen aning, men ska fråga.

På Strömsholm sa hovsl till mej att han gjort en studie på flertalet fånghästar,de som fick vara utan skor under konvalecenstiden fick ett mkt bättre resultat än de som fick ha skor på sig.Nu vet jag inte i vilket skede skorna sattes på,antar när de "var bättre".I Julies fall ska hon inte få några skor förrens hovarna tillåter det,kommer ta sin lilla tid.Hon får ha sina easyboots så länge.

De gånger jag har varit där, har ingen kommit ut med skor.

Han har oxå varit noga med betoning på att hästen bara ska ha vanliga skor - när det är dags.

De gånger jag har varit där, har ingen kommit ut med skor.

Han har oxå varit noga med betoning på att hästen bara ska ha vanliga skor - när det är dags.

Han har ju varit verksam ett tag,så de kan ju vara lite tillb i tiden,men han talade om det i vintras.Nåväl.Det blir vanliga skor till Julie,men alltid intressant att läsa och se alternativa beslag.

Den här diskussionen börjar ärligt talat bli lite tråkig ;). Nu är jag kanske minst lika envis som du, men jag vägrar att acceptera att det bara finns EN bra fångbehandlingsmetod som passar ALLA hästar. Likväl vägrar jag att acceptera att det bara finns EN bra fånghovslagare i hela vårt avlånga land!

Visa mig statistik på hur många hästar som blivit bra med heartbartekniken, så ska jag hålla tyst:angel:

Det kan funka, MEN vilket är det bästa o det enklaste minst smärtsamma för hästen?
Det är ju det. Det är bara Strömsholm som har en studie o därmed statistik på fånghästars tillfrisknande.

Jag inbillar mig att Strömsholm som ligger mitt i Sverige-(ja ja. Norrland är megalångt) o därmed får fler kunder från när o fjärran.

Förr var ju fång samma som döden. Nu när fler o fler får fång verkar man kunna hitta ett system där de flesta blir bra.
De skodda verkar oxå få fler hålväggar o bölder.

Vet bara hästar som ej har varit där som har gått hädan.

Det kan funka, MEN vilket är det bästa o det enklaste minst smärtsamma för hästen?

Min häst var på kliniken den 19/2 med 15 resp. 10 graders rotation + mindre sänkningar på framhovarna. Skorna som satt på togs av och hon fick gipsbandage. Efter två perioder med butta (14 + 10 dagar) var hon smärtfri. Hon skoddes första gången den 2/3. Hon visade inga tecken på smärta vid skoningen. Vid återbesök på kliniken den 9/4 hade rotationerna minskat till 6-7 grader och veterinären var helt lyrisk över hur bra hästen såg ut. Ohalt, pigg och fräsch.

Jag vet inte, men för oss verkar det fungera...

Jo, hon har haft en hovböld - i tån. Men där sitter ju ingen sko på min? Hovbölder är väl annars en väldigt vanlig komplikation hos fånghästar, skodda eller ej? Det säger i alla fall både min veterinär och hovslagare, och jag tycker ha läst mig till det förut också.

Ärligt talat så kan man väl nästan lägga ner skodiskussionen, eller? Vi lär ju ändå inte komma någonstans med den. Utan skor fungerade super för din, och med skor fungerar än så länge mycket bra för min. Det är väl egentligen allt vi kan konstatera?

Grattis till det fantastiska resultatet :banana:!

Glömde tacka!!! Det var så skönt och både vet. och hovslagare var väldigt förvånade när de såg det. De hade ju bara sett de gamla skräckbilderna och inte följt hans utveckling. De lät mycket optimistiska efter att vi hade sett bilderna.

Ang. pulsen- fråga.

Jaaa! det var så det var! Jag minns att han gav en anledning, men kom inte på den sen när jag kom hem. Det blir ju så mycket info på en gång.

Sitter o väntar på att vet. ska ringa tillbaka, så att jag kan fråga om pulsen. Var precis i stallet en snabbis och nu var pulsen inte så farligt kraftig, men tyvärr vill han inte riktigt stå still fast han har två kompisar inne. Det är alldeles för mycket energi i honom...

Jag tror också att det kan vara individuellt. Men det är ju tyvärr svårt att få några bevis för och det är svårt att vetanskapligt komma fram till vilka metoder sompassa vilka hästar. Det krävs ju måååånga års erfarenhet av flera metoder testade på flera hästar. Usch blir helt trött när jag tänker på hua man skulle kunna komma fram till det:o Men det finns ju många vägar till Rom och kanske Strömsholms bara är en av dom och din hovis har en annan.Det hade ju varit väldigt intressant om någon annan än Strömsholm hade lite statistik o visa med.

Det poängterade min nya hovis också. När man läser dina argument är det väldigt tydligt att han kör på Strömsholms metoden.

Det undrar jag med. För jag tycker att min verkade bättre med skor. Han har visserligen inte dubbelslag längre och han vänder fortfarande bra, men han går mer försiktigt än innan och har mer puls. Sen kan det iofs kanske vara bra att han tar det lite försiktigare, menhan verkade piggare och mer smärtlindrad när han hade skor.

.... Hoppas vet. ringer snart. Har väntat sen 10 i förmiddags:( Hoppas inte de har glömt mig, för nu har de stängd, men det är upptaget på telefonen, så n finns det hopp.

Din hästs rotationer har ju faktiskt också förbättrats MED skorna på, eller?

Jag är varken övertygad av det ena eller det andra. Det var helt klart bättre för min shettis att få av skorna. Hon har aldrig varit skodd, och det var INTE bekvämt för henne med heartbarskor på fötterna... Så i det fallet var barfota helt klart bättre.

Har pratat med min veterinär nu idag. Jag ringde vid 12-tiden, och hon ringde precis tillbaks, så än finns det nog hopp för dig också ;).

KL

Angående skor...
Pollitt skriver gott om skor och just heartbar i sin rapport som det finns länkat till tidigare i tråden. Det går att söka på hans namn också så kommer den ena rapporten upp. Det finns även andra kunniga fångforskare som skrivit om vikten av sjukbeslag. Jag vet att vi haft det uppe innan. Att sätta en heartbar el frogs (frog support) kan enl rapporter förhindra sänkning/förhindra att sänkning uppkommer i samma utsträckning. Nu har jag mest fokuserat på det eftersom det är vad min häst har men jag har för mig att samma gäller vid rotation. Om just frog supports finns mkt skrivet.

Jag tror inte heller att det finns en lösning för alla hästar och alla anfall. Jag kommer själv, med vad jag vet nu, att så snabbt jag kan sätta på frogs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka