Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När tror ni faran är över? idag får det bli en annan hage
Anledningen till att det är bättre utan skor är för att hela hoven- inte bara den sköra hovväggen tar belastningen- tryckfördelar.
Fast det där kan man väl inte bara säga helt generellt? Jag vet att vi diskuterat det några gånger , men det finns ju kompetenta människor (veterinärer och hovslagare) som tycker att sjukbeslag är bra. Även här, som med det mesta angående fång, tror jag att det är individuellt. Det är väl därför min pålla har tåöppna heartbarskor och har mått väldigt bra på det. Shettisen, å andra sidan, är barfota och har mått bäst på det. Och en hearbarsko tryckfördelar väl ändå över en större yta än bara hovväggen, pga stråltryckaren???
Grattis till det fantastiska resultatet !
Det du skriver gör mig dock nervös för min hästs skull. Hon får ju komma ut lite nu, men även om hagen är liten kan hon hoppa och studsa bra i den om hon vill. Springer en del gör hon också . Veterinären tyckte redan i början på april att hon kunde få komma ut i hage (inte jättestor, och en grushage) medan hovslagaren pratade om gasfickor i slutet av april och att jag skulle vara försiktig. Det är ju så svårt att veta hur man ska göra! Dock har hon bara fått vara ute någon timme åt gången ännu. Undrar om man kan fortsätta med det? Vad betydde "hålla still" för er skull? Får han gå ut? I hur stor hage i så fall? Hur länge åt gången?
Det verkar ju lite mystiskt att pulsen är instabil nu... Jag skulle nog ringa och fråga om de tror att det har med att skorna åkte av att göra!
De gånger jag har varit där, har ingen kommit ut med skor.
Han har oxå varit noga med betoning på att hästen bara ska ha vanliga skor - när det är dags.
Det kan funka, MEN vilket är det bästa o det enklaste minst smärtsamma för hästen?
Grattis till det fantastiska resultatet !
Anledningen till att det är bättre utan skor är för att hela hoven- inte bara den sköra hovväggen tar belastningen- tryckfördelar.
Ang. pulsen- fråga.
Fast det där kan man väl inte bara säga helt generellt? Jag vet att vi diskuterat det några gånger , men det finns ju kompetenta människor (veterinärer och hovslagare) som tycker att sjukbeslag är bra. Även här, som med det mesta angående fång, tror jag att det är individuellt. Det är väl därför min pålla har tåöppna heartbarskor och har mått väldigt bra på det. Shettisen, å andra sidan, är barfota och har mått bäst på det. Och en hearbarsko tryckfördelar väl ändå över en större yta än bara hovväggen, pga stråltryckaren???
Det poängterade min nya hovis också. När man läser dina argument är det väldigt tydligt att han kör på Strömsholms metoden.Han har oxå varit noga med betoning på att hästen bara ska ha vanliga skor - när det är dags.
Det undrar jag med. För jag tycker att min verkade bättre med skor. Han har visserligen inte dubbelslag längre och han vänder fortfarande bra, men han går mer försiktigt än innan och har mer puls. Sen kan det iofs kanske vara bra att han tar det lite försiktigare, menhan verkade piggare och mer smärtlindrad när han hade skor.Det kan funka, MEN vilket är det bästa o det enklaste minst smärtsamma för hästen?