Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Dagen han fick det så ringde medryttaren mej vid 11 och sa att hon inte fick in honom för de busade i hagen och inte hade tid att jaga längre pga läkartid. Men hon skulle åka ut senare igen. Jag åkte dit vid 16 och då var han halt och svullen.
Han hade haft det max 5 timmar innan vi märkte något.

Om detta var ett svar på min fråga till dig (citerar den här nedan) så är jag nog inte vaken än eller också har jag blivit trött redan efter att ha suttit och läst ett par timmar.

vad har han för sorts fång efter endast ett par dagar om det inte är akut?

vilket var en fråga av mig till ditt tidigare inlägg

Enligt vet kunde jag ha saltstenen kvar. Men han hade inte akutfång kanske är därför.

Ett fånganfall startar långt innan man märker det. Det är an av flera orsaker till att denna sjukdom är så otäck. Om hästen är halt så måste den väl ha akut fång? Hur menar du?

Hur mår hästen idag?

Värmen försvann i går kväll när hon stått inne en timme. Hon hade fortfarande puls då. I morse ingen puls. Pigg ville ut. Går med mig ut med rejäla steg. Tänkte att då släpper jag henne i den lite större sjukhagen, vänder henne. Jätte stapplig i vändningen:confused:. Hon står nu i den lilla sjukhagen. Vill se åt vilket håll det går.

Hm, det låter ju lite märkligt :confused:... Det kan inte vara så att hon överbelastade hovarna igår då, och nu ömmar fortfarande idag?

Jag tror att det är att hon sprang för mycket för hon blev tokglad över att komma till dom andra hästarna. Avvaktar några dagar så man inte går för fort fram.

Hur länge sedan var det hon hade fång? Vad har hänt i hovarna, sänkningar, rotationer?
Jag hade tagit det mkt lugnt med henne de närmaste dagarna. Om det var min häst hade jag ställt in henne i boxen på mjuk bädd för säkerhets skull. Men det är så jag hade gjort.

Och nu oroar jag mig så smått...:crazy: Fixade färdigt hagen nu idag och släppte ut hästarna. Hela biten är 20x25 m och vi delade den i småhagar och släppte dem på ca 10x10 m var. Jisses, vad hästar kan springa och hoppa på den lilla ytan...:crazy: Rena akrobatiken! Cloetta var värst - hon hoppade till och med ut ur hagen (70 cm, och hon är själv endast 90 cm hög)!

Till slut släppte vi ihop dem i en av hagarna, och då lugnade de ner sig en hel del. Hade inte velat ha dem i samma lilla hage, för jag trodde att det skulle bli bråk, men det verkar fungera bättre. Självklart kollade jag puls. Belle hade puls ute, men inte sedan när hon kom in (de sprang ju mindre mot slutet). Cloetta hade när hon kom in också. Tror ni att de tagit skada av äventyret? Det är väldigt svårt att göra "rätt"! De måste ju till slut få komma ut lite mer, och en hage på 10x10 m är verkligen inte stor... Jag hoppas att de fortsätter att må bra i morgon, och då får de komma ut i lilla hagen igen. De lär ju vänja sig rättså snart och sluta uppträda som galningar...:crazy:

Här är "galningarna" i sin nya hage. Den stora fjanten leker giraff :D.

P6060023.jpg

P6060022.jpg

knapplån

Jag har hittat en intressant artikel. Den handlar om att vi kan påverka hästarnas utveckling av insulinresistens redan när de ligger i magen på det dräktiga stoet. I en studie har man utfodrat dräktiga ston med antingen hög eller låg stärkelsediet. Sedan har man mätt insulinkänsligheten hos de nyfödda fölen. Efter 160 dagar uppmätte man en skillnad mellan de två grupperna. Fölen till de ston som fått högstärkelsediet hade lägre insulinkänslighet. Fostren ställer in sin energimetabolism efter sin omgivning. Detta är ganska intressant i kampen om att minska antalet fånghästar.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=14350

Man vet visserligen aldrig.
Men lite måste de nog få röra sig till sist. Min har också gjort så periodvis denna vinter, vår, sommar när jag har ändrat till ngt roligare. Men det har inte hänt mer än lite puls.
Enligt min veterinär så är det OK att de rör sig lite så ibland. Hon menar att de måste få vara lite glada också. Man ska nog bara se upp så att de hämtar sig igen.

Det är i alla fall vad jag tror, behöver inte vara sant för det.. Man måste ju hela tiden gå balansgång med allt när det gäller detta!

Jättefina hagar förresten! Det ser mysigt ut.

Tack:laugh:! Hagarna, även om de är små, är rättså trevliga. Hästarna verkade ju, hrm, tycka det i alla fall...;) Vi valde att låta träden stå kvar och stängsla in dem i stället. Det blir skuggigare och finare med dem där. Även om killen som körde hit flis/grusblandningen muttrade lite om att det var svårt att svänga med traktorn...

Japp, balansgången är jobbig :( och speciellt efter gårdagens "besök" som jag inte riktigt hämtat mig från än. Eller, jo, det har jag väl, men jag är fortfarande arg när jag tänker på att helt oubildade människor kan tro sig smartare än veterinärer och hovslagare med mångårig utbildning och erfarenhet! Egentligen skulle jag väl sagt ja till att låna boken om fång av honom. Det hade varit kul att se vad för strunt han hade haft med sig :D!

Sen en månad tillbaka går Julie i hage,och i ca 2 v tid fick hon äta lite gräs i ca en timme varje dag,typ mellan 14 maj och 30 maj.Tog bort henne helt därifrån då jag tyckte det såg ut som hon fick lite känningar,(bara vad jag tror).
Nu har hon gått i den andra hagen i 2 v,får bara hö 4 ggr om dagen,är inte halt och rör sig bra,vänder bra också.Det är denna puls jag är lite fundersam över,har skrivit om den förr.Ena dagen hög,andra dagen känns den inte.Vad kan det vara för fel?.Min yngsta dotter rider korta stunder på henne ibland,men inte mkt.Det var helt ok enl Strömsholm.Vad skulle ni ha gjort?.När Julie för övrigt ser ut att må bra blir jag alldeles virrig på detta.Kan tillägga att hon är lugn i hagen.

Och nu oroar jag mig så smått...:crazy: Fixade färdigt hagen nu idag och släppte ut hästarna. Hela biten är 20x25 m och vi delade den i småhagar och släppte dem på ca 10x10 m var. Jisses, vad hästar kan springa och hoppa på den lilla ytan...:crazy: Rena akrobatiken! Cloetta var värst - hon hoppade till och med ut ur hagen (70 cm, och hon är själv endast 90 cm hög)!

Till slut släppte vi ihop dem i en av hagarna, och då lugnade de ner sig en hel del. Hade inte velat ha dem i samma lilla hage, för jag trodde att det skulle bli bråk, men det verkar fungera bättre. Självklart kollade jag puls. Belle hade puls ute, men inte sedan när hon kom in (de sprang ju mindre mot slutet). Cloetta hade när hon kom in också. Tror ni att de tagit skada av äventyret? Det är väldigt svårt att göra "rätt"! De måste ju till slut få komma ut lite mer, och en hage på 10x10 m är verkligen inte stor... Jag hoppas att de fortsätter att må bra i morgon, och då får de komma ut i lilla hagen igen. De lär ju vänja sig rättså snart och sluta uppträda som galningar...:crazy:

Här är "galningarna" i sin nya hage. Den stora fjanten leker giraff :D.

P6060023.jpg

P6060022.jpg

Jättefina hagar,kul att ni har sol.Det har inte vi :(

Nu är jag vädigt försiktig av mig. Men en häst som har puls hade jag inte släppt på gräs. En extra kraftig puls kan bero på förändringar i hovarna.

Nu är jag vädigt försiktig av mig. Men en häst som har puls hade jag inte släppt på gräs. En extra kraftig puls kan bero på förändringar i hovarna.

Grejen är att pulsen har "spökat" hela tiden,och när hon var riktigt dassig i feb var pulsen inte lika hög.Nu när hon verkar så pigg och alert är pulsen högre,men från dag till dag.Ngt mera gräs har det som sagt inte varit på 2 v och blir inget mera heller.Ska ringa min vet i morg och höra vad han tycker.
Min tanke är att pulsen är lite hög för att hon är lite sulöm,kan de vara så tro?.Enl min hovsl kan det vara så,men men :confused:

Japp, balansgången är jobbig :( och speciellt efter gårdagens "besök" som jag inte riktigt hämtat mig från än. Eller, jo, det har jag väl, men jag är fortfarande arg när jag tänker på att helt oubildade människor kan tro sig smartare än veterinärer och hovslagare med mångårig utbildning och erfarenhet! Egentligen skulle jag väl sagt ja till att låna boken om fång av honom. Det hade varit kul att se vad för strunt han hade haft med sig :D!

Jag är ganska trött på alla som kan ngt om fång. Här där jag bor finns det en veterinär som är ansedd som hästexpert. Han kan mkt om hästar och har tidigare arbetat på vetstationen i byn. Nu är han privatpraktiserande och anlitas av hästagägare inom ett ganska stort område. Han bor i närheten av oss och har varit här ibland och jag tycker verkligen att han kan mkt om hästar. Men han har inte varit inblandad i min fånghäst eftersom det var julhelg när hon var sjuk. I alla fall så var han hemma hos oss och vaccinerade våra hästar för ett par veckor sedan. Jag nämnde då att min häst hade haft fång i höstas/vintras. Han frågade då varför hon hade fått det på hösten. Jag svarade att jag trodde att hon var insulinresistens och att det var anledningen. Han trodde inte alls att diabetes hade ngt med fång att göra. Det hjälpte inte att jag svarade att insulinet i sig kan medverka till upplösninga av lamellerna. Han såg på mig som om jag kom från Mars ungefär och ändå är han alltså en granne till oss.

Jag har läst många rapporter om IR och fång. Idag har jag läst en intressant artikel som binder samman flera olika teorier om vad som triggar igång ett fånganfall. Enligt denna tror man att insulinresistens är en av de starkaste fångframkallande faktorerna. Man uppskattar att 10% av alla stora hästar och 28% av alla ponnyer har mer eller mindre nedsatt insulinkänslighet.
Han har uppenbarligen inte läst detta.

Men jag har hittat en veterinär i verkliga livet (utanför detta forum) som jag kan prata med. Det är den vet som har haft hand om min häst och jag är glad för det.

Jag har mkt stor respekt för allt vad en veterinär kan. Men det gäller tyvärr inte denna sjukdom.

Man kan kanske undra varför hon är sulöm. Har hon varit det tidigare?
Jag är varken veterinär eller hovslagare. Men jag har på ngt sätt fått för mig att marginalen man har med en fånghäst är liten. Det ska inte så mkt till för att trigga igång ett nytt anfall i alla fall om det inte var så länge sedan de hade ett. Jag har skrivt i massor av inlägg att jag tror att man ska vara jätteförsiktig med dessa hästar och inte utsätta dem för risken för ett återfall. Men det är vad jag tror, helt klart färgat av min rädsla att min egen ponny blir sjuk igen.

Jag är ganska trött på alla som kan ngt om fång.

Ja, jag håller med! Har dessutom också haft väldigt konstiga, varierande, kunskaper hos veterinärer om fång. En veterinär fick jag tvinga ut pga att han inte trodde att hästar kunde få fång på vintern, en annan veterinär tyckte att de kunde vara ute i stor hage under pågående fånganfall så länge de inte jagade varandra...:crazy:

Men jag har också hittat en veterinär som jag är väldigt, väldigt nöjd med. Hon är ung, tillmötesgående, intresserad och LYSSNAR. Hon hade aldrig hört talas om att blötlägga hö t.ex, men tycker inte att jag är knasig för att jag vill göra det. Allt är bra som fungerar, menar hon. Sedan är jag 100% nöjd med min hovslagare också, även om jag tyvärr tvingas köra hästarna till honom. Han är verkligen superduktig. Det var egentligen sambon jag började boka med, men hästarna har mer och mer flyttats över till honom i stället. Han har väl mer erfarenhet av hovsjukdomar, antar jag. Jag känner till 100% att jag kan lita på vad han gör, och det är ju viktigt!

Men hur det än är, och fast man vet att man gör det som det man ska, så blir man ledsen och kränkt när det kommer idioter och försöker tala om att man gör fel och är elak mot sina hästar. Det är väl självklart att jag inte vill ha dem inne stor del av dygnet (även om de hanterar de över förväntan och inte alls verkar lida), men man måste ju utstå allt möjligt för att få dem friska i slutänden!

Hur länge sedan var det hon hade fång? Vad har hänt i hovarna, sänkningar, rotationer?

Hon hade fång i slutet på mars. Lite rotation fram. Jag har skött henne efter alla rekommendationer. Hon är fin i hullet nu. Jag tror och hoppas att hon sprang lite för mycket i går. Kan dom få fång bara över en dag? Om jag har förstått det rätt så är det en process i magen som pågår i ett par veckor innan symtomen visar sig. Rätta mig om jag har fel.

Hon hade fång i slutet på mars. Lite rotation fram. Jag har skött henne efter alla rekommendationer. Hon är fin i hullet nu. Jag tror och hoppas att hon sprang lite för mycket i går. Kan dom få fång bara över en dag? Om jag har förstått det rätt så är det en process i magen som pågår i ett par veckor innan symtomen visar sig. Rätta mig om jag har fel.

Det finns kanske inte några rätta svar.
men de kan nog få fång mkt lindrigt bara över en dag.
Alla fånganfall startar inte med att tarmarna slås ut, inte vad man tror i alla fall. Ett fånganfall kan även startas av ex att de springer omkring. Om det startas i magen så tar det ett antal timmar minns ej exakt tid men kanske upp mot ett par dygn innan det blir ett fånganfall. Ett par veckor måste vara för läng tid.

Man kan kanske undra varför hon är sulöm. Har hon varit det tidigare?
Jag är varken veterinär eller hovslagare. Men jag har på ngt sätt fått för mig att marginalen man har med en fånghäst är liten. Det ska inte så mkt till för att trigga igång ett nytt anfall i alla fall om det inte var så länge sedan de hade ett. Jag har skrivt i massor av inlägg att jag tror att man ska vara jätteförsiktig med dessa hästar och inte utsätta dem för risken för ett återfall. Men det är vad jag tror, helt klart färgat av min rädsla att min egen ponny blir sjuk igen.

När vi köpte henne för tre år sedan var hon inte skodd,då min dotter började rida henne märkte vi att hon behövde skor vilket hon fick runt om.Då gick hon på som bara den.Så nog allt är hon väl lite av den "typen" som måste ha skor.
Hovsl sa att hennes hovar ser ut som de gör pga att hon haft fång,(visst har du kikat på bilderna på hemsidan?,blev verkad i mån,så nu är hon fin igen)dvs att hon går på sulan,men att i dagsläget kan man inte sko henne,finns inget att fästa sömmen i.Har köpt easyboots,men de trillar av då hovarna är lite små just nu.Om hon vore halt skulle jag inte fundra över pulsen,men hon går ju klockrent på gräset,men inte riktigt lika bra på grusvägen där det finns lite sten.Hovsl kikade också på henne,rörde sig lika bra eft verkningen som innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka