Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

kl

Hur dåliga har era hästar varit i olika veckor efter ett anfall?

Är det normalt att hästen ser helt frisk ut efter 2veckor och rör sig helt normalt igen?

Hur är ett riktigt dåligt anfall, hur dåliga blir dom då?

Många funderingar när man har fångponny för första gången!!

Ja jag tycker också det låter häftigt - vet att det är de de rekomenderar på Strömsholm nu

"Min" klinik kör på Strömsholms linje, men där är det verkligen inget tal om ett års boxvila! Min häst hade rotation + att dom gjorde en fullständig hovresektion (dvs öppnade upp hovarna), men hon hade bara boxvila fem veckor efter det. Sedan konvalesenthage som gjordes större och större, och efter ca ett halvår skulle hon skrittas igång lugnt.

Beklagar givetvis även din förlust

Tack! Min andra häst kämpar just nu för livet. Natten blir tuff. Hon har inte fång utan lider av andra besvär. Känns rätt tungt just nu.

Ja, jag börjar undra så smått när man kan tänka sig att få skritta lite grann på hästen. Nu har mina stått inne i princip sedan februari, med små korta promenader och/eller väldigt kort utevistelse i boxhage. Men när ungefär kan det tänkas att man får börja sitta på hästen igen? Hovslagaren pratade om att i alla fall 2/3 hov ska ha växt ut innan man så smått kan börja belasta hästen igen. Vad blir det då? Cirka 8 månader? Antar att jag får vänta ända tills oktober kanske? Vad har ni hört?

Min erfarenhet är att alla säger olika. jag har träffat två veterinärer på den klinik som har behandlat min häst. den ena tyckte jag kunde börja rida i mars och den andra (som jag pratat med mest) tycker att jag kan vänta ett tag till.
Men jag har börjat vänja mig vid att få olika besked så jag tar det med ro och gör lite på mitt eget sätt.

Min ponny är fortfarande inne en del. Hon är ute ca fyra timmar om dagen, "bete" i liten hage med lite gräs och betesreducerare i tre ggr en timme och en timmes promenad. Jag kommer att öka ut tiderna i sommar. Sedan tänkte jag nog åka till kliniken till hösten och röntga henne. Om allt verkar OK då så kommer jag att börja rida henne i sept/okt. Det blir alltså ca 9-10 månader efter det att hon blev sjuk.

Jag tror att det är lätt att man skyndar på för snabbt nu när hästen verkar helt bra. På hennes hovar har fångranden vuxit ner till hälften och hon har förändringar i lammellranden. Men annars är hon pigg som bara den, springer gärna lite i hagen :confused: och har ofta svala ben och ingen märkbar puls.

KL
Jag tycker inte riktigt om begreppet en gång fånghäst alltid fånghäst eller det beror i alla fall på hur man tänker. Min önskan är att min ponny ska bli bra igen och aldrig få ngt återfall. Jag har inte några planer på att ha en ponny som får fång varje år. Det kommer jag inte att utsätta varken henne eller mig själv för - hoppas jag. Om hon får återkommande fånganfall så är det nog dags att avsluta det hela. (Lätt att säga/skriva kanske)

kl

Hur dåliga har era hästar varit i olika veckor efter ett anfall?

Är det normalt att hästen ser helt frisk ut efter 2veckor och rör sig helt normalt igen?

Hur är ett riktigt dåligt anfall, hur dåliga blir dom då?

Många funderingar när man har fångponny för första gången!!

Jag har bara varit med om detta på nära håll en gång.

Men min häst var dålig mellan lucia och ungefär en vecka in på det nya året.
I mitten av denna period var hon riktigt dålig mkt beroende på att jag hade svårt att hitta lämplig smärtstillande medicin och lämplig dos. Veterinärerna här hemma tycks vara mkt rädda för att ge butta till fångponnyer. dessutom var det mitt i juldagarna och inte helt lätt att få tag i ngn veterinär. Men hästen låg ner mkt och det syntes att hon hade ont. När hon stod upp flyttade hon hela tiden vikten mellan frambenen. Hon hade svårt att röra sig i boxen speciellt att vända. Annars åt hon som vanligt och hade inga andra sjukdomstecken mer än att hon hade rejält ont. Det var ganska så fruktansvärt att stå vid sidan om.
Men till nyår fick jag (efter ca en veckas försök) rätt på medicineringen. Då försvann smärtan och hon var som vanligt. Hon rörde sig ganska normalt. Sedan åt hon butta ett tag till och det var inga problem att sedan ta bort medicinen.

Men som jag skrivit flera ggr tidigare så har jag varit mkt försiktig och gått sakta fram fast hon har verkat helt frisk i fem månader (hjälp vad tiden har gått fort - fick räkna månaderna flera ggr).

Röntgenbilderna visade på både sänkning och rotation båda fram.

Senast ändrad:

Man ska ha hästen på box tills den är smärtfri o läkningen har påbörjat- syns på röntgen.
Sen ska hästen hållas i stiilhet, men kan få vara ute.

Huruvida man kan börja belasta den beror ju på skadans art o hur tung den är.

Lätt ponny- tidigare- ca halva tiden mot för en stor häst.

Det är lätt att säga att man ska göra slut på det. Det är inte lätt att göra det. Men det är rätt. Jag fattade det tunga beslutet ang min. Jag ångrar ingenting och mår överraskande bra. Han hade så oerhört ont. Att påbörja en rehabilitering i det läget för att fången skulle komma tillbaka igen vilken dag som helst hade varit grymt.

Mycket beror givetvis på ålder och prognos. Hade min gubbe varit lite yngre och lite rörligare hade jag gjort allt för att han skulle komma igenom och gjort som du skriver, satsat på en fångfri framtid.

Jag håller tummarna för alla era hästar. Er omsorg om era skyddslingar är beundransvärd.

Man ska ha hästen på box tills den är smärtfri o läkningen har påbörjat- syns på röntgen.

Hur syns det på röntgen annat än att hovbenets läge är förbättrat? Mjukdelar ser man väl inte :confused:?

Sen ska hästen hållas i stiilhet, men kan få vara ute.

Hur länge då? Hur stor hage kan man ha om hästen ska "hållas i stillhet"? Själv håller jag på att bli tokig på mina boxhagar! Hästarna riskerar att fastna så fort de rullar sig/hoppar det minsta lilla för något ljud. Det måste stå någon och "vakta" hela tiden om de ska vara ute!

Huruvida man kan börja belasta den beror ju på skadans art o hur tung den är.

Lätt ponny- tidigare- ca halva tiden mot för en stor häst.

Halva tiden av vad? Säg att hästen har haft allvarliga rotationer (10 resp. 15 grader) på båda fram och också lindriga sänkningar, hur lång tid räknar man då menar du?

Jag kan bara generalisera:angel:

Råden för resp. häst kommer från behandlande Vet. o hovis.

min fick efter 5v. gå ut dagtid i en ngt större sjukhage. efter 10- stor hage.

MEN.. då var den bra på båda ÅB.

du ser ju yttre hovväggen på röntgen.

Är hovben o den parallell högst upp har läkning börjat ske. Man ser ju gränsen för där det har släppt.

Hur syns det på röntgen annat än att hovbenets läge är förbättrat? Mjukdelar ser man väl inte :confused:?

Hur länge då? Hur stor hage kan man ha om hästen ska "hållas i stillhet"? Själv håller jag på att bli tokig på mina boxhagar! Hästarna riskerar att fastna så fort de rullar sig/hoppar det minsta lilla för något ljud. Det måste stå någon och "vakta" hela tiden om de ska vara ute!

Halva tiden av vad? Säg att hästen har haft allvarliga rotationer (10 resp. 15 grader) på båda fram och också lindriga sänkningar, hur lång tid räknar man då menar du?

Jag är inte helt insatt i detta med röntgenbilder och hovar.
Men vad jag förstår kan man se hur det förändras på röntgenbilderna om man tar dem vid flera tillfällen. Du/eller rättare sagt veterinären kan se om separationen fortsätter, har stannat av eller om hovbenets läge börjar gå tillbaka. Jag har alla röntgen bilder hemma i min dator men kan tyvärr inte riktigt se det själv. :confused:. Jag har förstått det som att man inte kan få en uppfattning om vilka delar av och i vilken omfattning som lamellagret har släppt genom att se röntgenbilderna. Detta har jag frågat på två olika kliniker och fått samma svar på båda. Det är tydligen svårt att se.

Det beror nog på hästen och hur det ser ut i hovarna - hur stor hagen kan vara för att den ska vara i stillhet. Jag hade först min ponny i en boxhage. Hon trivdes inte i den alls och jag håller med dig det var otäckt när hon rullade sig. Sedan kom ett par dagar med mkt blåsigt väder. Då släppte jag ut henne i den större hagen som kanske är tusen kvadratmeter ungefär, alltså en ganska liten hage. Hon rör sig inte mer i den än i den mindre. Men det betyder ju inte att det är rätt eller passar alla.

Jag vill vänta med att belasta hoven tills förändringarna som syns har vuxit ner i alla fall nästen helt. Det har nog vuxit 2/3 ungefär.

kl

Fungerar belastningsfång p.g.a. hårt underlag som "vanlig" fång att det kan sitta i flera månader? Händer samma process innuti kroppen som när de får fång av något de ätit?

kl

Fungerar belastningsfång p.g.a. hårt underlag som "vanlig" fång att det kan sitta i flera månader? Händer samma process innuti kroppen som när de får fång av något de ätit?

Det exakta förloppet, tex från det att en häst äter mkt fruktan tills förbidelsen mellan hovben och hovkapsel släpper, är det inte ngn som vet än.
Men om en häst äter för mkt fruktan så rubbas bakteriebalansen i grovtarmen vilket gör att giftiga ämnen kommer in i blodet och sedan sätter detta igång processen i hovarna. Det blir alltså en reaktion i hela kroppen.

Vid belastningsfång har jag förstått det som att det blir ngn form av lokalinflammation i en (eller flera) hovar pga ökad belastning. Det blir alltså i ngn "allmän" reaktion i kroppen. Jag har inte lyckats hitta så mkt information om belastningsfång.

kl.

DSC003021.jpg

Här kommer en bild på min fånghäst. Kan inte ni andra också slänga in bild/bilder på era så man får se hur de ser ut, och inte bara läsa om dem.
Ska bli intressant att se om det finns ett genomgående tema på hästtyp, tjockhet :angel: osv..

Här på bilden är vi ute och går (efter vet. inrådan).
Han har fått börja gå i en liten hage med gräs (med munkorg), och det har gått över förvantan bra. Jag måste avmaska hästarna innan de får byta hage, och den lilla gräshagen de går i börjar ta slut, så just nu strosar han runt utan munkorg.
Håller en jäkla koll på värme och puls, och vissa förmiddagar är han ngt varmare och lite starkare puls, för att sen minska. Men han går energiskt bredvid mig (förutom första 15 min idag då), travar gärna små sträckor, och vänder utan problem på asfalt. Jag hoppas det får fortsätta åt rätt håll.

Fin häst du har :)! Vad är det för ras?

Här är en av de senaste bilder jag har på min haflinger och min shettis:

P4160015.jpg

Behöver nog ta några nya bilder! Hästarna har ju knappt sommarpäls på bilderna, och det är inga löv på träden. Får fixa det nu i helgen!

Senast ändrad:

Till ForestAutumn och er andra, vet ni om någon med belastningsång som varit sjuk och halt länge, typ 4-6 månader?

Tack :), han är en nordistravare, 16 underbara år gammal.

Jag tycker du har en väldigt fin bild på dina hästar, fastän de står i en sån liten hage så ser de så grymt nöjda ut! (vet att det är sjukhagar, har läst det du skrivit). Du har fixat det så bra åt dina hästar :bow:

Ser fram emot nya bilder!

vet ni om någon med belastningsång som varit sjuk och halt länge, typ 4-6 månader?

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Men om du menar att en häst har fång och är påtagligt halt i flera månader så tycker jag det låter ganska hemskt. Min fångponny var fortfarande halt i trav på böjt spår när jag var på kliniken för ungefär en månad sedan. Däremot märktes/märks det inte alls när hon rör sig annars i skritt i hagen och inte heller när hon vänder. Hon rör sig helt utan problem.

Jag undrar hur många fånghästar som verkligen har fått diagnosen belastningsfång. Jag tror att det vanligaste är att man inte är säker på varför hästen fick fång.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Men om du menar att en häst har fång och är påtagligt halt i flera månader så tycker jag det låter ganska hemskt. Min fångponny var fortfarande halt i trav på böjt spår när jag var på kliniken för ungefär en månad sedan. Däremot märktes/märks det inte alls när hon rör sig annars i skritt i hagen och inte heller när hon vänder. Hon rör sig helt utan problem.

Jag undrar hur många fånghästar som verkligen har fått diagnosen belastningsfång. Jag tror att det vanligaste är att man inte är säker på varför hästen fick fång.

I det fall jag nämde med belastningsfång så var det ganska solklart eftersom hästen gått X antal mil dagarna innan, och innan dess inte blivit så mycket riden. Mkt tragiskt och jag tycker synd om ägaren, som är supergullig mot sina djur och bara ville göra något kul med sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka