Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

väldigt intressant eftersom min häst fick fång i samband med fri tillgång på hösilage (som jag började ge ist för hö då vi trodde han var känslig mot damm eller hö, nu var ju inte höet som var problemet visade det sig senare)

Jag tror det är något i hösilage/ensilage som VISSA hästmagar inte klarar. Därför antalet fånghästar ökat så explosionsartat på senare år- nu fodrar ju var och varannan hästägare med hösilagebollar som står ute i hagarna..

KL

Ingen som har något svar på detta??

Hej hej alla fångexperter!

Jag har inte haft någon fånghäst ännu *peppar peppar* men nu har jag ett rätt kraftigt bete och har en fråga:

Kan fång komma efter flera veckors betande eller visar det sig direkt?

Jag kollar mina hästar nästan varje dag för värme, puls, hur de går, står och springer osv för att hitta tecken på fång. De har nu betat dygnet runt i över två veckor och visar absolut ingenting (mer än att de nästan suckar varje gång jag kommer till hagen för att jag ska klämma o känna på dem...)

Jag är supernojjig! Kan man någonsin andas ut eller får jag sitta på nålar resten av sommaren?

Du får nog fråga ngn expert!

Såhär tror jag.:angel:
Om den inte är tjock, rids dagligen o man håller koll på magen o viss växtlighet när betet är sämre- så nej.

Ej heller unga hästar. De behöver näringen.

Min veterinär säger att fångfallen kommer året runt. han är distriktsvet så han åker på många fång.

Risker

fruset gräs ( ta in om risk för frost)

Längre tids torka - mer näring

Betet börjar ta slut - de äter andra växter

Över vikt och vad jag förstått av hovslagare hovform och verkning givetvis

Foderbyten. En sommar när det varit dåliga skörar kan värdet på höet variera rejält.

Om du måste byta hö - saxa in under minst 2 veckor

jag har haft fång för 20 år sedan, då stallägare släppte från pissigty vintefoder ut på gröngräs direkt
Mina är känsliga för foderbyten så jag släpper så fort marken torkat upp - och gräset är pytte - då vill de själv ha höet jag lägger ut och tillvänjs långsamt vid betet

tar in om risk för frost

och roterar hagar så att de inte går från jättelite till jättemycke

Köper hö från samma vall för hela säsongen

Mer kan man inte göra

- ja - jag vågade inte släppa på alsike klöver när det fanns i ett stall. det vägrade jag - men mer av allmän risk för det

Senast ändrad:

Just hösilage kan variera helt horibelt i vattenhalt och näringsinnehåll - ävern från samma levernatör

och kvaliteten rent allmänt är rätt låg tycker jag, om man inte köper fårn proffs och då kostar det där efter

ok. Jag fortsätter helt sonika att kolla dem. Tyckte att unghästen var lite varm i hovarna igår, men om det berodde på hans superräserrunda i hagen strax innan eller om det är nått annat vet jag inte. De fick iaf gå i mindre hage utan gräs i natt. Ska få stängas in där om nätterna ett tag framöver tror jag - mest kanske för att de inte ska bli smällfeta :p

Den som jag är mest orolig för, b-ponnyn på 24, har jag dock inte känt nå värme på. Han är bara tjock. (och i princip omöjlig att banta då han lever på luft)

Mina äter bara hö i vanliga fall. Gillar inte silage. De får hö från samma täkt hela året.

Ang. klöver. Bonden har sått in timotej men det växer ändå klöver på betet. Den unga hästen är lite dålig i magen ibland så jag har extra koll på honom

God prognos,den nya hovsl var ut i går och verkade Julie,-detta är inget problem att få ordning på sa hon.Det känns skönt så klart,så nu är det bara att hålla efter hennes fötter,jag ska själv raspa lite på dem ngn gång i veckan.Bara fötterna växer till sig ska hon få skor igen.Ska även skrittas igång lite smått vilket mina barn är glada åt.Önskar er andra lycka till med er fånghästar och att det går lika bra som med vår Julie./Sussie

Jag tycker inte att det är så länge sedan du skrev i tråden och var orolig över ponnyn, bara några dagar sedan. Ska den verkligen ridas så snart efter detta?

Kul att den mår bättre igen. Jag är kanske helt hysterisk med min men jag tar det mkt lugnare.

Det har varit en väldigt orolig tid och man har funderat många gånger över nyttan med att överhuvudtaget ha kvar en fånghäst. Det känns lite som att spela "rysk roulett" med dom när man måste göra foderbyten eller ändra på något annat i deras miljö.
Hoppas att allt är ok med henne idag när vi ska till kliniken, annars vet jag inte hur jag ska göra!! Hon kanske klarar ett anfall till men jag vet inte om JAG klarar det :(

Jag känner ungefär detsamma. Har i o för sig inte haft fånghästar så länge än. En superfet ponny fick det för en massa år sen. Nu har jag två fånghästar. Den ena fick förra året (men jag misstänker nu att hon hade en liten känning året innan med, men då fattade jag inte att det kunde vara så, i vilket fall så gick det över). Så jag var försiktigare än vanligt med att vänja in på bete, trots det fick hon ett lindrigt anfall i år igen, men sen fick även den andra hästen fång, och det redan INNAN jag hade hunnit börja ha dem ute dygnet runt... Ja, ibland undrar man vad det är som händer just nu. Var och varannan häst verkar få fång!

Ja, var och varannan häst får tydligen fång. För några år sedan fick jag mig en fånghäst. Visste det inte från början men blev snabbt varse.

Ikväll fattade jag det tunga beslutet efter två fånganfall efter vartannat och en gaskolik att det var dags för Mr Bennett. Tårarna rinner nerför kinderna och hela bröstet känns som att det skulle vilja sprängas.

Bennett dog idag, efter ett snabbt beslut av mig. Han ligger i paddocken och hans själ har förhoppningsvis nått Trapalanda.

Adjö, min älskade vän och måtte jag aldrig mer få en häst i min ägo med den grymma sjukdomen fång.

Det må vara hänt, men av mina två fånghästar var bara den ena överviktig när de blev sjuka. Den andra är ett bry att hålla i hull :crazy:...

Jag beklagar verkligen. :cry::cry:

Fång är en hemsk sjukdom. På något sätt är jag väl tacksam över att vi kan hjälpa dem vidare om de är för dåliga för det är en hemsk sjukdom att plågas med. Jag är så rädd för att min häst ska bli sämre igen för jag vet någonstans att jag inte kan utsätta henne för ett likadant fånganfall som det smärtsamma hon hade sist.

Kram till dig.

Beklagar! Det är fruktansvärt när man behöver ta bort sin livskamrat. Min dog för en och en halv månad sen. Känner fortfarande stor sorg. Men man får trösta sig med att dom har det bättre nu.

Absolut. Tack för kondoleansen. Han hade fruktansvärt ont och det känns inte rätt att utsätta en tjugoåttaåring för en besvärlig rehabilitering som man ändå inte vet vad den leder till. Han var så lugn och fin och det gick fort.

Tack alla ni andra för era hälsningar också. De värmer i en svår stund.

Kl

Ni som kan mer än totalt okunniga mig...

Vad är det som händer med hovarna, det verkar vara jätteviktigt att sköta dom? Min som hade fång för 2veckor sedan har forfarande jättebra hovar, vad har jag att vänta?

Varför har man dom på box så länge, är det för dom har ont att gå och röra sig? Min går ute sedan 5dagar med betesreducerare och går och rör sig precis som vanligt utan svullna ben, puls och varma hovar. Får jag sota för det senare att hon går ute så tidigt igen när hon inte har några symtomer mer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka