Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

butta gav inget resultat första gången :( därför ställdes han på metacam och nu på finandyl.

Han skoddes för att avlasta sulan, i annat fall hade jag helst sett honom oskodd.

Jag har hört att man absolut inte får sätta på skor i det akuta läget. Det gör oerhört ont. Det är bättre att avlasta sulan genom att låta den stå på tjock tjock spånbädd.

Min hade ingen nämnvärd puls eller värme i hovarna förrän längre fram i förloppet. Det finns tyvärr få/inga helt säkra tecken på fång.

Du har säkert helt rätt i att man kan ge tillbaka saltstenen efter den akuta fasen :)! Det är nog bara jag som är extra hypertramsig ;)... Dock tror jag att jag fortsätter med att tillsätta salt i maten, för jag misstänker starkt att pållan annars kommer att "missbruka" saltstenen. Hon är liksom känd för att inte kunna låta bli någonting när hon har tråkigt...:D

Jag är också försiktig med saltet fortfarande. Han fick ju ett litet "återfall", med lite förstärkt puls en gång när jag försökte introducera saltet igen. Jag vet inte om det var pga det, men har i alla fall varit försiktig med det sen dess.
Därför hänger jag in saltstenen någon timme eller två varje dag och tar ut den när han har fått sin "kvällsmat", för han brukar att gilla att "blanda" den med maten. Tanken var att öka tiden efterhand.

Ja, jag kör nog på försiktighet med saltet, som med allt annat...:crazy:

Någon som har lagt in grenar i boxen till sin fånghäst att sysselsätta sig med? Vad för slags grenar är säkra?

knapplån

Idag tog äldste sonen som var hundvakt fel hink när det var matdags.
Han är inte riktigt invigd i rutinerna så min fångponny fick blötlagd betfor till lunch i stället för lusernpellets. :crazy:

Jag minns inte ens hur mkt det fanns i hinken 1-2 liter torr betfor kanske. Sockret som var i (från melassen) har säkert tagits upp för flera timmar sedan. Jag antar att det inte är mkt att göra än att vänta och hoppas att det inte blir ngn reaktion. Hovarna var kalla och ingen puls.

Varför måste man alltid oroa sig? Speciellt nu när jag definitivt inte har tid att vaka över en fånghäst utan måste jobba i stället, hemifrån tack och lov.

Jag har haft lite asp- och askgrenar i sjukhagen. Det var uppskattat, men skulle nog föredrag lite grova grenar (inte bara kvistar) så att de kan greja ett tag med att dra av barken.

De har varit mycket uppskattade och har inte gett några upphov till problem. Nu har jag dock bekymmer att hitta flera...

Björk är nog inte så roligt för dom. Ek skulle jag inte våga. Bok tror jag är ganska tråkig med.

Men sånt som hamlades förut torde väl gå bra tänker jag (ask, lind, pil). Asp och sälg vet jag att viltet tycker är smakligt och tänkte att det kanske var så med hästar också (och det verkar stämma), det finns ju de som ger sina hästar aspbarkpellets också. Fruktträd har jag hört ska gå bra med.

Senast ändrad:

Tack för svaret :)! Får se om jag hittar något sådant då. Ett problem är att jag är så attans dålig på att skilja på trädslag :angel:. Ja, jag ser ju skillnad på en björk och en gran :D, men aspar och askar kan jag inte på rak arm säga att jag vet hur de ser ut.

Okej, detta är asp, hoppas jag:
P5260022.jpg

Hästarna gillade det skarpt i alla fall, och nu får man hoppas att de tål det också :crazy:...

tar sista knappen. har några frågor nu, hoppas nån kan svara. hur lång tid tar det innan metacam verkar fullt ut? min har fått detta i två dagar nu, och hon har puls ännu och verkar ha ont, dock inte så mycket som innan förståss.. sen, kan man ge linfrö i det akuta skedet och under medicinering? den ena av mina är kass i magen pga något annat fel, och jag är livrädd att koliken ska komma som ett brev på posten.
och sen en till, när räknar man att det akuta skedet slutar och läkningsprocessen tar vid?

förresten, ja, det där är asp... tänk darrar som ett asplöv när du letar efter asp, då ser du vilket det är, bladen vibrerar vid minsta vindpust..

Det finns visst samma ämnen i aspbark som i alvedon, om det var paracetamol eller hur det var.
Dessutom finns massor av mineraler o annat som ska vara bra.
Rönn gillar våra skarpt, särskilt bladen. Och hallonplantor brukar jag dra upp och ge, det älskar dom. Är visst också väldigt nyttigt.

HUR har det gått med hästen, Forest Autumn :confused:???

Jag håller fortfarande på att "utvärdera" hf (den med fd hovbölden)... Hovslagaren trodde ju en lokal inflammation, och veterinären ordinerade "butta" i en vecka. Det har hon fått, och nu varit utan sedan i tisdags kväll. Hon är pigg och glad (travade en runda i boxen nu på morgonen :) ) och verkar än så länge inte ha ont i foten alls. Hon har lite puls i hf (ingen någon annanstans), samt att den hoven har en antydan till värme (den är alltså inte varm/het, men känns marginellt varmare än de andra hovarna). Vad tror ni? Är det bara att vänta ytterligare en dag eller två och se om hon verkar få ont igen, eller ska jag fortsätta med "butta" några dagar till?

Senast ändrad:

Det är knappt jag vågar skriva det men det har inte hänt ngt än i alla fall.
Min lilla häst är inte glad. Det är boxarrest sedan i går morse. Jag är tramsig men har inte vågat släppa henne ens med betesreduceraren. Men hovar och ben är kalla och ingen puls. :) Om det är likadant mitt på dagen kommer jag att släppa ut henne en stund i hagen (med betesreduceraren på) och sedan gå med henne som vanligt ikväll. Jag antar nästan att det borde ha hänt ngt nu.Det var ju socker hon fick i sig, antar att det ger snabb reaktion.

Jag vet inte vad jag hade gjort i ditt ställe. Det beror väl på som allt annat som har med fång att göra. Jag saknar en instruktionsbok : Så här sköter du din fånghäst. Med ett register där man kan slå upp allt man vill veta.

Om hon klarar att äta butta och inte fått det för mkt så kanske det inte skadar med ett par extra dagar. Men det är kanske helt onödigt. Vem vet :crazy:
(ursäkta knasigt svar)

Slänger ut en fråga till er som har erfarenheter av fång och gräs mm.
Mitt D ponny sto (korsning ardenner/knabstrupper) har stått på Klinik i två veckor nu pga en ögonskada.Får förhoppningsvis hem henne till helgen.Hon har enbart stått inne och fått hö.Innan hon åkte dit gick hon på rejält bete.Hon har aldrig haft fång eller minsta känning men hur ska jag göra när hon kommer hem? Kan jag släppa ut henne som vanligt på betet eller bör jag låta henne gå några timmar då och då på bete i början?

Min fångis är mycket bättre. Idag ska hon få komma ut i större hage. En skogshage utan gräs. Går allt bra får hon gå med kompisarna om ett par veckor. Jag har mina hemma i sommar och stödfodra med hö. Vill inte ha skador eller fång på fler nu.

Ger du bladen också, eller bara grenarna? Jag skalade av bladen igår, men man kan kanske ge dem också?

När jag gav sist hade bladen fortfarande inte slått ut, men det fanns feta knoppar på vissa och det var dom som rök först:d utan att det gav några bekymmer med hovarna.

Jag tror inte det är någon fara med bladen, men jag vet inte säkert. Men jag tror inte att bladen är som gräs, för normalt är hästar ju inte särskild intresserade av att äta löv från träd. De kommer säkerligen att äta upp dom nu när dom inte har annat, men det lär väl ändå vara en ganska liten mängd, eller???

Wincent får sig några tuggar gräs nu när vi är ute o promenera och det verkar gå bra.

Nu börjar det snart bli struligt här, när de andra vill släppa deras på bete dygnet om och jag fortsatt vill ha inne Wincent på nätterna. Hur gör ni andra?

Slänger ut en fråga till er som har erfarenheter av fång och gräs mm.
Mitt D ponny sto (korsning ardenner/knabstrupper) har stått på Klinik i två veckor nu pga en ögonskada.Får förhoppningsvis hem henne till helgen.Hon har enbart stått inne och fått hö.Innan hon åkte dit gick hon på rejält bete.Hon har aldrig haft fång eller minsta känning men hur ska jag göra när hon kommer hem? Kan jag släppa ut henne som vanligt på betet eller bör jag låta henne gå några timmar då och då på bete i början?

Vi med fångest är kanske lite väl försiktiga, men jag hade nog tagit det säkra förre det osäkra och vänjat henne långsamt igen.

ok, tack för svar :bow:

Idag sprack två ganska stora kronrandshovbölder upp, en i varje framhov! :o SKall ringa vet imorgon och se om jag skall ta bort smärtlindringen ifall det var det som orsakade smärtan för honom... Kanske var det inte alls fång - hade varit så skönt :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka