Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min hovslagare brukar visa mig när hon verkar och någon av hästarna har haft fång. Det tar cirka sju-åtta veckor och då har man kunnat se blödningarna i lamellranden. Vårt fångsto hade inte bara blödningar där utan runt hela hovbenen. De gick också att se tydligt.

Hur menar du:confused:
I sulan eller?

min hade "bara" blödning på ena sidan av en tå o sen breddad lamellrand- mer som breddad vita linjen.

Är jag för våghalsig???.Låter Julie äta lite gräs ngn timme per dag,det finns inte mkt med grönt i hagen,men dock gräs.Resten av dagen är hon i grushagen.Min vet släppte sin ponny på grönt då den var symtomfri,och det gick jättebra,inget mera återfall.Röntgade Julie sista gången 13 maj,inga nya förändringar sen i jan (4 grader v fram och väldigt lite h fram).Har i ca 2 veckors tid låtit henne äta lite grönt,ibland har hon lite starkare puls och vissa dagar normal.Kan tillägga att hennes framhovar ser förskräckliga ut nu,går helt på sulan,den buktar liksom neråt,använder easyboots.

Är jag för våghalsig???.Låter Julie äta lite gräs ngn timme per dag,det finns inte mkt med grönt i hagen,men dock gräs.

Svårt att säga. JAG hade inte vågat ha mina hästar en timme på gräs i nuläget. Möjligtvis att de kan få äta några minuter i taget senare i sommar.

Kan tillägga att hennes framhovar ser förskräckliga ut nu,går helt på sulan,den buktar liksom neråt,

Är du säker på att hon inte har dubbelsula? Min shettis hade de sist när vi var hos hovslagaren och jag trodde att henne strålar höll på att försvinna. Men det visade sig att det inte var strålarna som blivit speciellt mindre utan att det var sulan som blivit förtjockad. Dubbelsulan verkades bort och nu ser hon näst intill normal ut under hovarna!

Om sulan buktar neråt är det nog ett kvitto på att den har rotation.
Är den röntgad?

såg nu att du har varit på Strömsholm:bow:

Vad sa de?

Min fick inte börja "motionera" förrän den fick skor.

själva hovväggen måste få växa ner när den är bra o den sliter inte på hoven när den bara står.

Senast ändrad:

Hur länge efter pulsen varit borta (och hästen ohalt givetvis) har ni börjat promenera för hand?

Tya: Min får äta gräs i 30 min. Jag ökar sakta sakta.Tanken är att hon ska gå på dagbete efter blomningen.

kl

Använder ni betesmask??? (greengard) eller vad den heter?
Hur bra är den?
Kan man släppa sin häst på lite gräs med den på?

*knapplån*
Såg denna sida om fång - men har inte hunnit läsa igenom alla inlägg. Är mycket oroad för min stackars, stackars häst!!

Han röntgades i mars i hovarna för misstänkt fång och visade ganska mycket separation på båda fram :( Eftersom han inte var sulöm lät jag honom gå barfota och tog honom på längre skrittrundor. Pga att han visade trötthet/slöhet vid arbete, samt hälta på endera frambenet på volt fick han butta. Medicinen gav inget resultat, men hovväggen som växte ut var i fin vinkel.

Så blev han plötsligt på en dag precis blockhalt på ena frambenet och nästa dag ville han inte alls röra sig, stod och trampade med frambenen och vägde på bakbenen. Han visade ingen puls, ingen värme, ingen feber eller NÅGOT liknande symptom. Vet kom och tänkte att det kunde vara sulläderinflammation och skrev ut Metacam och sa att jag skulle sko. Hovslagaren skodde med stort besvär :eek::eek: och nu står hästen på boxvila. Men han har inte svarat på metacam heller och står i värsta värsta fångställning. Bakmusklerna är hemskt överansträngda och han ligger mycket. Hovarna ser inte alls hemska ut, något platta i sulan, men ingen puls eller värme nu heller... Nu skall jag testa Finandyl i morgon och se hur det går. Är så orolig :cry:

Någon annan som haft problem med hur hästen svara på smärtstillande? Kan det vara något annat än fång? Och vad utlöste det denna gången? Han gick på ett mycket magert bete :confused:

Mycket tacksam för svar!

Be att få byta till butta.

Synd att ni skodde den när den iallfall måste stå på box- djupt strölager.
Ge den hönät.

Att den var ovillig att röra sig berodde troligen på att den hade ont o sen fick mer ont.

läs på Strömsholm hemsida hur man ska agera den första tiden.
Är den tjock- banta den!

Lycka till.

butta gav inget resultat första gången :( därför ställdes han på metacam och nu på finandyl.

Han skoddes för att avlasta sulan, i annat fall hade jag helst sett honom oskodd.

Men buttan gavs ju när han fortfarande var dålig o ändå "motionerades"/ belastades- eller fattade jag fel.:confused:

Sulan avlastas ändå i djupt strö.

nej du uppfattade det helt rätt :) Det jag menade var att han inte visade någon förbättring av Buttan när han ändå var någorlunda 'frisk' och att han väl då inte borde visa någon förbättring nu när han är så pass sjuk.

Jag skulle ju kunna tala med veterinären om att ta av skona igen eftersom de inte hjälper honom - kanske trycker de någonstans t o m? Men alla de veterinärer jag mött har blivit mycket negativa när de sett att han var barfota...

*knapplån*
Såg denna sida om fång - men har inte hunnit läsa igenom alla inlägg. Är mycket oroad för min stackars, stackars häst!!

Han röntgades i mars i hovarna för misstänkt fång och visade ganska mycket separation på båda fram :( Eftersom han inte var sulöm lät jag honom gå barfota och tog honom på längre skrittrundor. Pga att han visade trötthet/slöhet vid arbete, samt hälta på endera frambenet på volt fick han butta. Medicinen gav inget resultat, men hovväggen som växte ut var i fin vinkel.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men en fånghäst ska inte röra sig.
Om han var trött/slö/halt så var han säkert inte tillräckligt bra för att ridas. Min ponny fick fång i december. Jag går bara promenader med henne och har inga planer på att rida förrän til hösten även om röntgenbilderna visar att hon har blivit mkt bättre.

nej han belastades inte, utan gick med honom vid handen. Han visade tydligt obehag vid hårt underlag trots barfotaboots, så jag gick i skogen istället.

Fast han skulle nog inte gått alls.
Det är svårt med veterinärer som säger olika, men om hovkapseln är "lös" kan man nog tänka sig hur det är att bära sin vikt bara:eek:

Har de gjort tvärtå?

Nej, hovslagaren är ganska försiktig av sig (tack och lov...) - men han raspade in tån rejält. Varken veterinär eller hovslagare kunde se några tydliga fångränder på hovarna. Dock en vinkelskillnad - inte uttalad.

Jag har hört så olika om det där med fång. Vissa menar ju att rörelse för en fånghäst (när akutfasen har gått över) är bra :confused:

Vad visade röntgen?
Ingen hovbensförändring.

Om den HADE det, skulle den ha stått stilla tills frisk hov hade vuxit ut lite-hoven stabiliseras lite.

Funderar...

Kan man se om hoven börjar bli dålig eller på vilket sätt blir hoven dålig när dom får fång???

Var ute och gick med min ponny för första dagen (5dagar sedan det hände), hon är väldigt mkt bättre, går med bjudning/vill framåt, ingen hög puls.
Kan man börja släppa ut henne med betesreducerare på dåligt bete någon timme varje dag?

ska man röntga om man inte har gjort det någon gång fast hon är så mkt bättre?

Du skriver först att det var ganska mkt separation på båda fram och sedan att det inte var så stor skillnad. :confused:
Jag är mkt väl medveten pga av egen erfarenhet att detta är jättesvårt. Inte blir det lättare av att "alla" tycks säga olika. En veterinär jag pratade med i januari menade att jag borde vara i full gång med ridningen i mars. Nästa veterinär som såg samma röntgenbilder konstaterade att ponnyn även hade sänkningar. Hon tycker fortfarande inte att jag ska börja rida henne än. jag har själv bestämt mig för att ta det lugnt med min häst.

Jag tycker alltså att det verkar som om du har satt igång hästen för snabbt. Det är naturligtvis svårt att veta när man inte sett hästen och inte själv är veterinär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka