Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ja förresten, hovis var här idag och skodde hästen. På framhovarna blev det kortad tå, bakvända skor och sula, knappt taget något på trakterna. Bakhovarna skoddes som vanligt.

Är det här en vanlig och fungerande metod?

För övrigt så syntes det inte att han hade/har haft fång enl hovs, förutom fångranden.

Jag är inne på samma linje som Forest.

Jag hade nog släppt den i skogshagen. Kanske någon halvtimme om dagen på bete i stället, men inte mer.

Jag tror inte det är någon fara o byta så snabbt när det är på det hållet. Men jag är inte hundra. Men har hört del som "chockar" hästen när den har fått fång genom att bara ge halm ett par dagar. Antar att det är för att stoppa den processen som har satts i gång så fort som möjligt.

Så länge hästen har att tugga på, tror jag att det ska gå bra.

Men jag tror som Forest säger att det gäller att banta hästen innan man släpper på bete. Min fick "fångnacke" långt innan han fick fång (några månader), men jag tror absolut att det är ett varningstecken man ska ta på stort alvar.

Jag är orolig för de andra hästarna i stallet. I stort sett alla är överviktiga och nu funderar de på att snart släppa dem på bete hela dygnet. Men jag vet inte hur jag ska säga det. Det känns som att de bara skulle ta det som kritik.

Hur gör man med hovslagaren, står försäkringsbolaget för fångskoning också? -brukar ha min barfota-

Min försäkring betalade första fångskoningen. I fortsättningen får jag själv betala. Men andra gången kostade det inte mer än en normal skoning.

Nu börjar en ny självriskperiod för mig med.

Jag är inne på samma linje som Forest.

Jag hade nog släppt den i skogshagen. Kanske någon halvtimme om dagen på bete i stället, men inte mer.

Jag tror inte det är någon fara o byta så snabbt när det är på det hållet. Men jag är inte hundra. Men har hört del som "chockar" hästen när den har fått fång genom att bara ge halm ett par dagar. Antar att det är för att stoppa den processen som har satts i gång så fort som möjligt.

Så länge hästen har att tugga på, tror jag att det ska gå bra.

Men jag tror som Forest säger att det gäller att banta hästen innan man släpper på bete. Min fick "fångnacke" långt innan han fick fång (några månader), men jag tror absolut att det är ett varningstecken man ska ta på stort alvar.

Jag är orolig för de andra hästarna i stallet. I stort sett alla är överviktiga och nu funderar de på att snart släppa dem på bete hela dygnet. Men jag vet inte hur jag ska säga det. Det känns som att de bara skulle ta det som kritik.

Nu har jag gjort så att jag har stallat in mina två små hästar på natten och då har dom enbart halm sen får dom gå på gräs på dagen, jag ska bygga om hagarna i helgen. Då gör jag så att jag gör inordning en hage i skogen som dom får gå i. Det finns lite gräs även där men jag tror inte att det är lika näringsrikt.. Jag får prova mig fram.. Från och med nu så kommer han motioneras varje dag med körning, ridning, longering och tömkörning så då hoppas jag att han kan minska lite i vikt..

jag förstår vad du menar.
Det kanske inte är fel att ge dem någon artikel som handlar om feta hästar och fång eller kanske sätta upp ngn om ni har anslagstavla. Du kan ju berätta att du har läst det.....
Jag kan se om jag har ngn bra i min egen dator senare.

Mmmm men det blir nog svårt att göra det ändå på ett indirekt sätt utan att de känner att man kritiserar och lägger sig i. Det är helinackordering, så det är stallägarna som tar hand om alla hästar och det brukar vara lite svårt att komma med synpunkter. Det känns som att det blir väldigt direkt mot deras hästhållning.

De är duktiga på många punkter, tar väl hand om hästarna och är observanta, men jag vet inte om de är lite hemmablinda när det gäller hästarnas vikt eller om de har så mycket annat att stå i så de inte orker/hinner ta tag i det.

Det är ju ganska sällan de hinner motionera sina egna hästar också....

Ja förresten, hovis var här idag och skodde hästen. På framhovarna blev det kortad tå, bakvända skor och sula, knappt taget något på trakterna. Bakhovarna skoddes som vanligt.

Är det här en vanlig och fungerande metod?

Vet inte vad som är vanligast. Min skos med tåöppna heartbar-skor som ska ge stöd för bakre delen av hoven, samtidigt som de avlastar tådelen. På fram tväras hennes tår REJÄLT. Bak har hon vanliga skor eftersom hon inte hade några förändringar där.

Var finns att hitta statistik om vilka raser och åldrar på hästar som är mest fångdrabbade? Vore intressant att läa. Har två tvååriga islandshästar hemma åt en gemensam ägare och de är skitoroliga för fång trots att de går kvar i sin vinterhage(fast den har ju aldrig varit lerig och hela tiden grästäckt).

Tackam för tips

KL
Igår hitta jag min ena shettis lite för stel i sin hage, efter undersökningar visade sig att hon har lite lätt fång. Har fått lite medicin i några dagar nu.
Jag har aldrig haft någon häst med fång någon gång så jag vill ha tips om jag har gjort rätt eller fel.
Det var så att jag har låtit henne gå kvar i sin hage då ingen av oss egentligen inte kunde förstå att hon har fått känningar på detta lilla bete som finns. Det var riktigt mkt i början och jag hade inne dom någrra timmar varje dag och hade dom igång mkt. Sedan en månad tillbaka har dom gått ute hela tiden och betet har under den sista tiden varit nerbetad. Hagen består utav en gammal gräsmatta som är inhäggnad.
Ska jag ta bort henne från betet helt, ställa in henne???
Låta henne gå kvar och kollar så ingen försämmring sker utan bara förbättringar.
Ponnyn har gått på bra mkt mer bete med stora hästar många år tillbaka utan symtom förut. sista sommaren har hon varit utlånad och jag hoppas inte fodervärden har hållt något inne för mig.....

Har försökt leta efter statistik men tyvärr inte hittat någon tillförlitlig. Däremot vet jag att islandshästar lätt drabbas av fång tyvärr. De tillhör väl de lättfödda raser som gärna gör det.

Jag förstår det som att din ponny äter smärtstillande medicin idag och några dagar till. Så länge den gör det kan du inte se hur hon mår. Jag hade först och främst låtit den stå inne så länge den äter medicin och ytterligare några dagar tills jag var säker på att den kan röra sig utan problem utan medicin. En häst under ett akut fånganfall ska vara i stillhet, på mjuk bädd med foder och vatten högt, utan saltsten. Eftersom den får medicin så antar jag att det är ett fånganfall.
Jag hade aldrig tagit chansen att det ska gå över av sig själv och låtit hästen gå kvar i hagen.

Det korta gräset är visserligen inte så mkt men det innehåller en hel del av de för en fånghäst farliga kolhydraterna.

Okej!
Står nu inne men jag har bara halm hemma som hon står på nu, bör jag byta ut halmen mot spån som hon inte äter av?
Eller ge mindre hö när hon står på halmen?

Ja det vet jag, men ägarna säger att de toppar listan och är oroliga för att de får fång. Deras ena sto hemma har fått kraftig fång vid flera tillfällen och är nu utdömd.
Jag vill bara se med egna ögon om det är så, för isåfall tycker jag det är väldigt konstigt att man ser på massvis bilder att folk har sina islandshästar på stora kraftiga beten i större hela året. Borde de inte förstå att hålla dom i hull då bättre? Nu genmeraliserar jag lite o de är dumt men det är ju mycket islandshästar som är överviktiga? Varför får inte alla dom fång?

Okej!
Står nu inne men jag har bara halm hemma som hon står på nu, bör jag byta ut halmen mot spån som hon inte äter av?
Eller ge mindre hö när hon står på halmen?

Det viktigaste är nog att hon inte står på hårt underlag. Om hon äter massor av halm hade jag nog bytt till spån och lite mindre halm.

Jo, det var nog proteinerna som var på tapeten, även om veterinären i övrigt verkade väldigt kunnig och engagerad. Men problemet verkar vara att ingen riktigt vet, för fång är ju så förbenat klurigt... På torsdag ska jag iväg och röntga på ATG-kliniken i Tingsryd, och då får jag säkert höra en ny version. Helst ska väl en häst med fång och med risk för att få fång leva på luft...:crazy:

Vad heter fångfodret och var kan man köpa det? PM:a mig gärna! Är det mindre energimängd i det än i lucernpelletsen kanske, med tanke på att det innehåller halm? Fast i och för sig innehåller det ju olja...

Ett foder heter appelchaft har jag för mej , vi köppte det hos brunnsbergs i enköping.

En av anledningarna kan vara att inte alla islandshästar har anlag för att få fång.

Men dom toppar listorna? Då måste det bero på att det finns extremt mycket islandshästar då? Räknar man inte procentuellt i statistiken för varje hästras?

Hade velat se en statistik, hade vart intressant.

Men hästar som lätt lägger på sig har alla lätt för att få fång, fång är ingen sjukdom som smittar eller är ärftlig. Vissa hästar tillgodoser sig mer av fodret än andra och får reaktion om de får i sig för mycket av ett nytt foder. Kanske en förenkling av det hela men det är ju typ så det funkar.

Ägarna till de hästar som står hos mig har fått veta att 80% av ALLA hästar har fång utan att ägarna vet om det, oavsett ras. De har bara hög smärtgräns och gör så gott den kan ändå hästarna. Kan det stämma?

Äh jag får fråga vart de läst sin statistik, ska träffa dem på lördag. :idea:

Ursprungsraser är av naturen mer insulinresistenta för att överleva svåra förhållanden, och får lättare fång vid överutfodring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025