Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Idag hade min fångis ingen puls :) Sen har hon varit på rymmen också. Det är mindre bra.

Jag har en kanske lite dum fråga, men hur "ser" man skillnad på fång och en häst som är "bara" är sulöm?

Nu blir jag inte riktigt klok? Märkte att min ena shettis fick fång igår, visserligen lindrigt men ändå fång. Veterinären kom ut och sa samma sak och skrev ut finadyne. Men idag är det inget fel på henne, ingen puls, kalla hovar och går som hon brukar? Andra fånghästar jag känner till har haft puls i ett par månader?

Kan dom verkligen skritta ordentligt på hårt underlag med blödning i sulan? varför jag undrar är att min häst får fång eller iaf fångliknande symtom varje gång jag får för mig att nu ska jag prova att sko henne utan equipak. Jag kan ju säga att nu har jag provat klart. Nu är det equipak resten av hennes liv.

Kan fång bli bättre ju mer man går med hästen? Jag fattar att man inte ska ut och promenera med en häst som har fång. Men hon har fått kolik av boxvilan och har då blivit ordinerad att gå på mjukt underlag tills koliken släpper och hon går bättre och bättre ju längre hon går. Fång är en konstig sjukdom

I våras var hon ordentligt halt på ena bakbenet, vilket dom på atg + hovis sa berodde på snösulorna. dvs någon form av blödning. Då gick hon bättre på mjukt än hårt.

Nu blir jag inte riktigt klok? Märkte att min ena shettis fick fång igår, visserligen lindrigt men ändå fång. Veterinären kom ut och sa samma sak och skrev ut finadyne. Men idag är det inget fel på henne, ingen puls, kalla hovar och går som hon brukar? Andra fånghästar jag känner till har haft puls i ett par månader?

Det beror på hur kraftigt anfallet är, när mitt sto hade sitt senaste anfall gav jag inte ens någon butta eller liknande, stängde bara in henne i boxen på svältkost. Två dygn senare var hon bra igen och fick gå ut i hagen.. Beror väl kanske på hur snabbt man upptäcker anfallet och hinner häva det.

Kan den inte gå på hårt plant underlag är den halt. Blir den sulöm av grus o sten får man undvika det eller sko med sulor.
Har den akut fång bör den inte gå alls o sen bara självmant.

Gör vad du kan för att undvika kolik. Se till att den dricker, ge många små mål o kanske urlakad betfor o linfrö. Jag gav min o ger båda vintertid- varmt linfrövatten. De dricker en stor hink var av det.
Då vet jag att de klarar sig ett tag.

De kan få kolik av mask, så det bör elimineras.

Håller med med alla här som skriver att fång kan vara lurigt som tusan o kan fås till en helt annan diagnos:crazy:

Har dragit slutsatsen att hon får kolik av finadyne. Varje gång hon fått finadyne får hon kolik. Metacam = inte kolik. Hoppas min slutsats stämmer. Det är lättare att undvika finadyn än boxvila.

Hur gör du linfrövatten? Kokar du linfrö och sen tar tillvara vätskan? Betforvatten vågar jag inte ge för jag tror att hon ev kan ha diabetes

Så kanske det är, jag upptäckte det väldigt snabbt i alla fall så det stämmer nog det du säger. Hon får väl stå kvar i box i ett par dagar i alla fall och sen ut med munkorg på!

Har dragit slutsatsen att hon får kolik av finadyne. Varje gång hon fått finadyne får hon kolik. Metacam = inte kolik. Hoppas min slutsats stämmer. Det är lättare att undvika finadyn än boxvila.

Butta är överlägset på fång o tydligen mindre känsligt för magen. En sdn känslig häst bör få probiotika i samband med NSAID eller alla förresten- förebyggande.

Jag köper linfrökaka som kan ges som det är eller blötas upp- om man vill.
Jag sköljer o kramar ur betforn. Kwicbeet är inte poppis.

Butta är överlägset på fång o tydligen mindre känsligt för magen. .

Om man ska tro veterinärerna där jag bor så är butta det som påfrestar magen mest, i alla fall för ponnyer. De vill inte skriva ut butta till ponnyer - om man inte är väldigt påstridig.

Jag vet inte alls. Metacam hjälpte inte alls på min så jag ringde och lyckades i stort sett kräva att få butta i stället. Min fånghäst hade inga problem alls med magen när hon åt butta. Hon har överhuvudtaget aldrig varit dålig i magen, lite märkligt i och för sig. Men man ska vara försiktig med dessa mediciner.

Det beror på hur kraftigt anfallet är, när mitt sto hade sitt senaste anfall gav jag inte ens någon butta eller liknande, stängde bara in henne i boxen på svältkost. Två dygn senare var hon bra igen och fick gå ut i hagen.. Beror väl kanske på hur snabbt man upptäcker anfallet och hinner häva det.

Det var ju tur att hästen blev bra så snabbt!
Men egentligen så undrar jag hur pass klokt det är att sätta en fånghäst på svältkost. Om fånganfallet har utlösts av rubbningar i tarmfloran är det väl inte så bra att inte stoppa ngt i den?

Fast iom att så många rekommenderar svält just den dagen det är mest akut, borde det komma sig av en anledning- kan man tycka:confused:
Hur många har paraffinolja hemma? O dessutom kan få i dem.

Fast iom att så många rekommenderar svält just den dagen det är mest akut, borde det komma sig av en anledning- kan man tycka:confused:
Hur många har paraffinolja hemma? O dessutom kan få i dem.

Det var inte en dag utan två om jag inte minns fel. när ndet gäller paraffinolja har jag lite svårt att förstå att det räcker att ge dem det. Jag tycker att det borde slangas i dem i mängder så man verkligen får ut det som inte ska vara där. Men det är nog inte så.

Jag fick nog det vanligaste rådet -Ge fjolårshö( inga problem i juni:angel:)
I hönät för att inte belasta framhovarna o kyl!

Ställde den på en 3 cm tjock boxmatta ute o satt i fikade:angel: Kylde lääänge från ovan knät.

Reagerade också på det där med svältkost. Men ägaren kanske menade att dra in på kraftfoder och bara ge hö och halm, förhoppningsvis.

Problemet med butta lär vara att de kan få blödningar och dö av det. Verkligen viktigt att räkna ut rätt dosering tydligen. En motsvarighet till butta gavs till människor ett tag enligt min stallägarinna som är farmaceut. Det gick inte så bra så det blev indraget.

Min svarar jättebra på metacam. Dessutom tycker hon att det är gott och det underlättar ju. Jag har hört att om man ska ge mer än 10 dagar ska man ge butta. Kommer inte ihåg vad det berodde på. Finadyne ger jag aldrig mer. Min häst får alltid några mått probimin per dag under kuren.

Axel: Nä kwikkbeet är inte gott. Jag har lyckats få i henne det om jag blandat 50/50 eller hällt i lite lucern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar