Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håll inte på o kratsa. Smörj inte heller- låt dem torka ur.Min fångis sulor smulas sönder. Finns det nåt jag kan smörja dom med? Har hört att hovbenet kan gå igenom sulan, ser man det själv och i så fall hur ser det ut?
PS. Ha i minnet att min blev 2 nr mindre, men hade bara tappat 6 kg.DS
Men visst kan man gå på vad ögat säger. Finns revbenen där, inga fettdepåer.....
Jag behöver råd av er erfarna fångare.
Jag har en shettis på foder som hade fång förra sommaren. Nu har han varit halt på höger fram i 5 veckor, varit varm i kronranden och haft förstärkt puls i kotan.
Han har ätit metacam 10+5 dagar utan skillnad. Han är röntgad och har en lindrig rotation på hf (vilket jag hört eventuellt kan vara lite kvar sedan han hade fång i somras som är på väg tillbaka, han röntgades inte då).
I onsdags var vi på kliniken igen och blev fångskodd fastän varken min hovis eller klinikens hovis ser några direkta tecken på fång, förutom puls i kotan och värme i kronranden. Lamellranden ser bra ut.
Jag tycker att han avlastar hf och rör sig sämre sedan skoningen, samt är varmare över ballarna än resten av kronranden. Pulsen är densamma.
Ägaren och hennes hovis kommer i morgon eller övermorgon och tittar på honom för någonstans säger min magkänsla att det kan vara en böld i bakre delen av hoven.
Hästen står inte i fångställning och går inte med dubbelslående steg. Han är bara halt.
Han har dessutom inte bytt foder eller gått på gräs ännu.
Min ponny stod inte i fångställning hela tiden. Fem veckor efter fånganfallet syntes det inte så mkt i lamellranden. Det kom senare. Dubbelsående steg gick hon inte heller med. men sjuk som bara den blev hon ändå. Fast hon var bara halt en vecka innan det började. Men det var ganska likt en hovböld.
Gick din häst och var halt i en vecka innan du märkte den hade fång?
Det började som en mkt otydlig hälta i samband med snö som packade sig under hovarna. Veterinären trodde först att hon hade trampat fel i snön: Jag hade inte hunnit få på snösulor än. Sedan blev det först lite bättre och efter det sämre igen. Men då var det mer som om det skulle vara en hovböld. Hovisen var svår att få tag på pga sjukdom i familjen så när han kom hade dett gått en vecka. Men hennes fång kom så smygande. Hon hade ingen märkbar puls, endast ngt varmare i båda fram. Hon gick inte som en fånghäst, vände inte som en sådan, stod ej i fångställning osv. Inte förrän ett par timmar innan hovis kom. Hon stod inne dessa dagar. Det kan naturligtvis ha varit så att det var ngt annat först som sedan utvecklades till ngn form av belastningsfång. Men jag tror nog inte det egentligen. Det började en fredag, På onsdagen veckan därpå bytte vi ensilagebal men hon fick ganska lite av den nya. På fredagen var hon alltså sjuk i ett fånganfall.
Läskig sjukdom som bara den!!
Efter detta kommer jag att behandla alla hältor som möjliga fånganfall.
Jag hade nog röntgat ändå för säkerhets skull. Det är inte så krångligt och inga dyra pengar om det visar sig att du kan rädda något.
Min är också väldigt pigg nu och trampar på som aldrig innan, men ändå har han en kraftig rotation. Jag har röntgat två ggr efter fånganfallet och båda har visat kraftig rotation. Hoppas det har gått tillbaka lite när jag ska dit nästa vecka.