Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

PS. Ha i minnet att min blev 2 nr mindre, men hade bara tappat 6 kg.DS

Men visst kan man gå på vad ögat säger. Finns revbenen där, inga fettdepåer.....

Min fångis sulor smulas sönder. Finns det nåt jag kan smörja dom med? Har hört att hovbenet kan gå igenom sulan, ser man det själv och i så fall hur ser det ut?

KL

Nu måste jag bara få skriva av mig lite...:devil:

Det regnar oavbrutet här i dag, när jag såg det när jag gick upp i morse, Skickade jag ett mess till stallägaren om att min lilla fångis skulle stå inne i dag. Hans hage blir ju så lerig och han blir ömfotat. Dessutom tycker jag inte det känns så trevligt för honom att stå i en sån liten hage utan något skydd alls när det ser ut som att det ska regna precis hela dagen.

Stallägaren skrev då tillbaka att hon hade redan släppt ut honom, men skulle ta in honom igen och frågade sen om det var något särskild skäl till att han skulle stå inne.

Jag skrev tillbaka förklaringen om den leriga hagen och de ömma hovarna.

Då får jag tillbaka ett mess, där det står att det kanske inte är så bra att jag blötar ner hans hovar så ofta då!

Det kanske inte låter så farligt, men jag blir så trött på att folk alltid ska ha åsikter på hur man tar hand om sin häst. Jag blötar inte ner hans hovar så mycket. Jag rengör dom varje dag med hovkrats, borste och ibland vatten. Och jag spolar dom eller kylar dom i hinkar när han har varma hovar/förstärkt puls. Jag tror inte att det har så stor effekt på hur mjuka hovarna blir och det är dessutom på rekommendation av hovis.

De har tre inackorderingar i stallet och jag är den som är där mest av dom och tar hand om min häst. Jag är där 5-7 dagar i veckan, en av de andra kanske 3 ggr i veckan och den tredje ser iaf jag högst 1 dag i veckan. Varför ska då jag få ifrågasättande till mitt hästskötande hela tiden???

Jag har stort förtroende till att stallägarna vet vad de gör och sköter om hästarna bra och om jag säger hur jag vill ha det blir det (oftast) så, fast nästan alltid med någon yttring om hur hon egentligen tyckte det borde vara.

Varför kan de inte bara se att jag gör allt vad jag kan för att min häst ska bli frisk igen? Det är ju trots allt min häst och jag känner honom bäst.

De hanterar honom mycket med, men man ser ju inte allt bara för att man tar hästen in och ut ur hagen.

Blir så trött på att man hela tiden ska försvara vad man gör, när man bara försöker göra det bästa man kan för hästen:crazy:

(ursäkta, behövde bara skriva av mig lite)

En grej med maskrosor är att de inverkar positivt på njurarna. Själv har jag haft användning av maskrosor när det gäller gallproblem. Som du själv skriver är man ju inte hundra på att det är endast fruktanet som ställer till det. Mina hästar (de gamla) tål exempelvis inte alls lucern. Bakjäst är en katastrof för min fånghästs mage medan det har en jättepositiv inverkan på andras.

Läste en annan tråd där det stod om maskrosor för fånghästar. Någon påstod att hennes fånghäst var den enda som var galen i maskrosor. Där har man återigen detta om hönan eller ägget. Fick hästen fång för att den åt maskrosor eller åt den maskrosor för att motverka fånget? Jag är övertygad om att vi har en inbyggd radar för vad som är bra för oss om inte denna åsidosätts alltför mycket.

Vårt fångsto får fång av i princip allting. Alla åtgärder har vidtagits. Hon får fång av lucern, hon får fång av kwikkbeet. Gräs i mycket måttliga mängder går men direkt när det blir för mycket så får hon fång. Höet sköljs enligt rekommendationer två gånger tjugo minuter. Det hjälper inte alltid. Därför skulle jag se det som otroligt märkligt om hon inte utvecklade fång av maskrosor om det skulle vara så farligt.

Vad vet stallägaren om fång o nu hovbölden:mad:

Att tvätta fötterna när det är så torrt ger ingen konstant fukt- däremot skitig lera.
Håller på Du:bow:

PS. Ha i minnet att min blev 2 nr mindre, men hade bara tappat 6 kg.DS

Men visst kan man gå på vad ögat säger. Finns revbenen där, inga fettdepåer.....

Två nummer mindre av vad då :confused:?

Ja, revbenen känns mycket, mycket tydligare och de som inte sett henne på några veckor tycker att hon blivit som en helt annan häst :)!

En kropp som är 2 nr "mindre";)

Dessutom får han numera vara så pass att man faktiskt skönjer revbenen, men har muskler. Det behövdes för att få bort alla fettdepåer.

Han vara inte bara en muskelknutte- mkt var fett.

Jag behöver råd av er erfarna fångare:).

Jag har en shettis på foder som hade fång förra sommaren. Nu har han varit halt på höger fram i 5 veckor, varit varm i kronranden och haft förstärkt puls i kotan.

Han har ätit metacam 10+5 dagar utan skillnad. Han är röntgad och har en lindrig rotation på hf (vilket jag hört eventuellt kan vara lite kvar sedan han hade fång i somras som är på väg tillbaka, han röntgades inte då).

I onsdags var vi på kliniken igen och blev fångskodd fastän varken min hovis eller klinikens hovis ser några direkta tecken på fång, förutom puls i kotan och värme i kronranden. Lamellranden ser bra ut.

Jag tycker att han avlastar hf och rör sig sämre sedan skoningen, samt är varmare över ballarna än resten av kronranden. Pulsen är densamma.

Ägaren och hennes hovis kommer i morgon eller övermorgon och tittar på honom för någonstans säger min magkänsla att det kan vara en böld i bakre delen av hoven.

Hästen står inte i fångställning och går inte med dubbelslående steg. Han är bara halt.

Han har dessutom inte bytt foder eller gått på gräs ännu.

Har han varit likadan i fem veckor? Hur halt är den? Är det som blockhalt eller bara som en markering på böjt spår eller liknande? Var det i onsdags han blev röntgad? Borde man inte kunna se hovbölden på röntgen? Min hovis menar att man kan det.
Har han gått i hage hela tiden?
Ursäkta alla frågor men jag är inte riktigt med på hur du menar.
Min ponny stod inte i fångställning hela tiden. Fem veckor efter fånganfallet syntes det inte så mkt i lamellranden. Det kom senare. Dubbelsående steg gick hon inte heller med. men sjuk som bara den blev hon ändå. Fast hon var bara halt en vecka innan det började. Men det var ganska likt en hovböld.
Ett "bra" sätt kan nog vara att se hur hästen vänder på mkt liten volt. Fånghästar vänder på ett ganska speciellt sätt.

Jag vet inte alls egentligen. Det kan nog vara vilket som. Men om det är så att det är fång så bör hästen definitivt vara stilla och inte röra sig om den äter smärtstillande och speciellt inte om den haltar.
Jag behöver råd av er erfarna fångare:).

Jag har en shettis på foder som hade fång förra sommaren. Nu har han varit halt på höger fram i 5 veckor, varit varm i kronranden och haft förstärkt puls i kotan.

Han har ätit metacam 10+5 dagar utan skillnad. Han är röntgad och har en lindrig rotation på hf (vilket jag hört eventuellt kan vara lite kvar sedan han hade fång i somras som är på väg tillbaka, han röntgades inte då).

I onsdags var vi på kliniken igen och blev fångskodd fastän varken min hovis eller klinikens hovis ser några direkta tecken på fång, förutom puls i kotan och värme i kronranden. Lamellranden ser bra ut.

Jag tycker att han avlastar hf och rör sig sämre sedan skoningen, samt är varmare över ballarna än resten av kronranden. Pulsen är densamma.

Ägaren och hennes hovis kommer i morgon eller övermorgon och tittar på honom för någonstans säger min magkänsla att det kan vara en böld i bakre delen av hoven.

Hästen står inte i fångställning och går inte med dubbelslående steg. Han är bara halt.

Han har dessutom inte bytt foder eller gått på gräs ännu.

Men det finns ju en hel del försök och forskning som funnit samband mellan intag av lättlösliga kolhydrater och fång. Om nu maskrosor är mer fruktanrika än vanligt gräs så innebär ju det en ökad risk. Nu kan hästar få fång av olika orsaker och beror det då på en insulinresistens, högt fruktanintag etc så kan ju inte en fruktanrik växt vara att rekommendera.

Sen om det finns hästar som klarar att gå på maskrosor utan att få fång/få nya fånganfall så är väl det bra. Men tycker du inte att det känns lite vanskligt att ge en häst med ett akut pågående anfall maskrosor varje dag?
Kan man inte lika gärna ge gräs då som innehåller mindre fruktan? Sen kan inte jag något om att maskrosor hjälper njurarna (på vilket sätt och varför? Innehåller de något speciellt då?) och om det isf skulle överväga det negativa fruktaninnehållet.

När hästen hade fång i somras vände han med bakbenen under sig och framfötterna framför sig (typiskt fång). Nu har han svårare att vända åt höger men mer som en häst som inte vill belasta ett speciellt ben.

Vet tyckte inte att han behövde mer smärtstillande så det får han inte just nu. Han är mer halt efter fångskoningen än vad han var innan. Han har bakåtvänd sko, sula och hela tån är borta. Han blev röntgad för 1,5 vecka sedan fångskodd en vecka senare. Min egen hovslagare hade skott honom med skor som var avkapade fram ifall att det skulle vara fång så att han skulle rulla över lättare.

Nu syns det i skritt att han haltar, innan var det bara i trav. Han har stått i sandhage hela tiden, alternativt inne på torv.

Jag vet nog inte alls, tyvärr. När jag var på kliniken sist sa hovslagaren att dt var vanligt med hovbölder hos hästar som hade haft fång eftersom deras lamellerna är porösare än vanligt. Men det borde väl nästan ha gått över om han hade fång förra sommaren. Jag tycker att det borde hunnit växa ut en ny hov.
Men om hästen är mer halt nu efter skoningen så verkar det konstigt.
Det kan nog vara vilket som fång eller hovböld, eller ngt annat.
Hoppas att du lyckas få reda på vad det är.

Min ponny stod inte i fångställning hela tiden. Fem veckor efter fånganfallet syntes det inte så mkt i lamellranden. Det kom senare. Dubbelsående steg gick hon inte heller med. men sjuk som bara den blev hon ändå. Fast hon var bara halt en vecka innan det började. Men det var ganska likt en hovböld.

Gick din häst och var halt i en vecka innan du märkte den hade fång? :confused:

Gick din häst och var halt i en vecka innan du märkte den hade fång? :confused:

Det började som en mkt otydlig hälta i samband med snö som packade sig under hovarna. Veterinären trodde först att hon hade trampat fel i snön: Jag hade inte hunnit få på snösulor än. Sedan blev det först lite bättre och efter det sämre igen. Men då var det mer som om det skulle vara en hovböld. Hovisen var svår att få tag på pga sjukdom i familjen så när han kom hade dett gått en vecka. Men hennes fång kom så smygande. Hon hade ingen märkbar puls, endast ngt varmare i båda fram. Hon gick inte som en fånghäst, vände inte som en sådan, stod ej i fångställning osv. Inte förrän ett par timmar innan hovis kom. Hon stod inne dessa dagar. Det kan naturligtvis ha varit så att det var ngt annat först som sedan utvecklades till ngn form av belastningsfång. Men jag tror nog inte det egentligen. Det började en fredag, På onsdagen veckan därpå bytte vi ensilagebal men hon fick ganska lite av den nya. På fredagen var hon alltså sjuk i ett fånganfall.
Läskig sjukdom som bara den!!

Efter detta kommer jag att behandla alla hältor som möjliga fånganfall.

Senast ändrad:

usch :(
min hade ju samma som din, hennes kom smygandes.
Jag märkte hon var lite halt i skritt,(misstänkte hovböld eftersom hovslagaren varit ute en vecka innan, fång fanns i tanken också) redan dagen efter kom min snälla hovlagare ut och sa att där var en tendens till fång. Så hon fick sin behandling fort. Hon var oren i 1 dag.

Förövrigt.
Nu är det snart 4 veckor sen min fick fång, svarade på behandling redan efter 3 dagar. ohalt, ostapplig, ingen puls eller värme.
Och snart är det 3 veckor utan medicin. Mår fortfarande helt kanon.
Hon går ute i en liten hage 10 timmar om dagen med munkorg.
1-2 timmar får hon gå utan, vilket inte märks ett dugg.
Lunch hö får hon i hagen när hon går utan sin korg.
Jag har tagit promenader med henne varje dag i snart en vecka.
På mjuka vägar, på asfalt, på singel, och på grusvägar, nerför och uppför.
Och vänt på alla underlag. syns INGENTING tvärtom en häst som går på och tar för sig.
Hon har bantat ner ALL övervikt. Eller bantat och bantat, tog bort henne från gräset och efter två veckor var dom överviktiga kilona borta.

Min vet. sa att hon tyckte inte att röntgen behövde göras, min tränare (en duktig och en riktig häst människa) tyckte inte heller jag behövde göra det,(om hon inte blev dålig)
Hennes förklaring till varför jag inte behövde var som så här.
Hästen är 21 år, ohalt, pigg, och helt fräsh nu.
Att risken fanns att man börjar "leta fel" och att fel kommer dom säkert hitta på grund av hennes ålder, men inget hon har ont av.
Denna ponnyn prosterar så fort något är fel, räcker hon har en fis på tvären så får jag veta det.
Hon menar att självklart ska man behandla sina hästar om dom behöver det, men att man inte ska behandla något som "inte finns" där.
Och att om det hänt något så är det så pass lite att det kan jag och min hovis reda ut själva. Ska även fråga han när han kommer den 10e juni

Vad tycker ni? Är det på tok fel att inte åka in och röntga?
Jag vill inte ha en häst som ska ha en massa boxvilor och massa medicin för något hon själv inte bryr sig om.:(

Ja, maskrosor innehåller mycket bitterämnen som är bra för matsmältningen. De är också vätskedrivande. En del örtmedicin, även sådan för fånghästar, innehåller maskrosor. Sedan är det kanske inte bra att prega i hur mycket som helst. För mycket och för lite skämmer ju allt som de kloke brukar säga.

Det började som en mkt otydlig hälta i samband med snö som packade sig under hovarna. Veterinären trodde först att hon hade trampat fel i snön: Jag hade inte hunnit få på snösulor än. Sedan blev det först lite bättre och efter det sämre igen. Men då var det mer som om det skulle vara en hovböld. Hovisen var svår att få tag på pga sjukdom i familjen så när han kom hade dett gått en vecka. Men hennes fång kom så smygande. Hon hade ingen märkbar puls, endast ngt varmare i båda fram. Hon gick inte som en fånghäst, vände inte som en sådan, stod ej i fångställning osv. Inte förrän ett par timmar innan hovis kom. Hon stod inne dessa dagar. Det kan naturligtvis ha varit så att det var ngt annat först som sedan utvecklades till ngn form av belastningsfång. Men jag tror nog inte det egentligen. Det började en fredag, På onsdagen veckan därpå bytte vi ensilagebal men hon fick ganska lite av den nya. På fredagen var hon alltså sjuk i ett fånganfall.
Läskig sjukdom som bara den!!

Efter detta kommer jag att behandla alla hältor som möjliga fånganfall.

Det var ungefär likadant för min:eek::devil::cry:

Jag hade nog röntgat ändå för säkerhets skull. Det är inte så krångligt och inga dyra pengar om det visar sig att du kan rädda något.

Min är också väldigt pigg nu och trampar på som aldrig innan, men ändå har han en kraftig rotation. Jag har röntgat två ggr efter fånganfallet och båda har visat kraftig rotation. Hoppas det har gått tillbaka lite när jag ska dit nästa vecka.

Jag hade nog röntgat ändå för säkerhets skull. Det är inte så krångligt och inga dyra pengar om det visar sig att du kan rädda något.

Min är också väldigt pigg nu och trampar på som aldrig innan, men ändå har han en kraftig rotation. Jag har röntgat två ggr efter fånganfallet och båda har visat kraftig rotation. Hoppas det har gått tillbaka lite när jag ska dit nästa vecka.

just detta jag menar, boxvilor och åka fram och tillbaka med henne för något som inte hon själv har ont av eller ens bryr sig om.
Börjar gräva och ha sig i kanske helt onödan.
men jag vill ju min häst ska må bra självklart, men mår hon bra nu så vill jag inte sätta henne på långa boxvilor, en gammal häst faller lätt ur och just nu är hon faktiskt jätte fin för sin "ålder".
Svårt det här :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar