Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Easyboot har numera en sjukboot som man ska kunna ha på hela tiden i stort sett. Den är luftig och har mjuk sula för att avlasta. Obs endast en sjuksko inte ridning
EB-Rx_frontangle_web_142.jpg

Man kan även använda de vanliga modellerna som sjuksko tillfälligt men då måste man ta av ofta och göra rent och lufta då det är tätare. (det bör man väl göra ändå i och för sig)
Det finns flera återförsäljare i Sverige på easyboot olika modeller om du söker på google.

Vad skönt att det "bara" var en hovböld och att det åtgärdades snabbt. Skönt också att det inte var så farligt med Cloetta. Men vad mycket tid och engagemang det krävs att ha fånghäst. Blir helt matt ibland:(

Jag måste skaffa mer hö nu, för den sista jag köpte vill inte sälja mer. Trodde jag hade hittat något bra hos en som till och med vill köra ut, men det visade sig vara för kraftigt, så nu får jag ut o fara i helgen1½-2 timmar enkel väg, för att hämta ett släp, som kanske räcker 3 veckor:crazy:

Nu har jag detta timotejhö att välja på och sen ett annat, där säljaren säger att det funkar bra på fånghästar, men som max har 25 balar kvar, så då kan jag inte få samma igen. Alternativet är att hämta från båda ställene och då blanda lite och hoppas det funkar, men då får jag åka två ggr.

Åh va typiskt Jag hoppades i min enfald att timotej kanske inte var så energirikt. Men vad är egentligen optimala värden?

Ingen som kan svara på detta?

Det som var "felet" med timotejhöet, om jag minns rätt, var nog snarare att det var så lite proteiner i det. Du måste i så fall komplettera med ngt proteinfoder.

knapplånar mig själv...
Nu när jag ska åka iväg och röntga min häst imorgon, är det något speciellt jag bör ha i åtanke, och är det något jag bör fråga veterinären om??

Jag trodde problemet var det höga energivärdet... (smrp 31 g och energi: 9,1)

Fodret han får inehåller:

smrp 77 g/kg
energi 8,5 MJ/kg

(får ca ½ kg av detta varje dag)

Samt ca 1/4 kg av detta:

smrp 92 g/kg
energi 10,5 MJ/kg

Samt 185 g av ett tillskott som innehåller
19 % råprotein

Ja jag inser det har suttit o laborerat lite på hippicampus. Får väl försöka leta vidare efter ett annat hö. Det andra fanns det ingen analys på.

Det andra är St. Hippolyts EquiGard, som ska vara bra för cushinghästar, hästar med EMS och hästar som är benägna att få fång.

I övrigt ser det ut så här:
Råprotein: 9,6%
Växttråd: 17%
Råfett: 8 %
Råaska: 12,5%
SMRP: 77 g/kg
SMälbart energi: 8,5 MJ/kg
Stärkelse: 3,9 %
Sockerförbindelser: 10,4 %

Svår fråga, men mitt råd är att fråga om ALLT som du inte riktigt förstår eller blir osäker på! När det gäller fång är ingen fråga för dum!

Det närmaste man kan säga om "optimala värden" är väl att kvoten mellan protein och energi ska vara ca 6. Du delar alltså proteinmängden i gram med energimängden i MJ.

I det höet du frågade om är kvoten 3,4, och det visar att proteinet är för lågt i förhållande till energin. Om kvoten är ca 6 i stället, visar det på en bra balans mellan protein- och energimängd i grovfodret. I ditt fall skulle proteinmängden behöva vara ca 55 g, för att bättre passa energimängden, alternativt skulle energimängden behöva krypa ner till 5 MJ ungefär för att vara i balans med nuvarande proteinmängd. Jag skulle föredra det sistnämnda, för då kan ju hästen äta en mycket större mängd innan energin blir för hög. Sedan är det också individuellt vilken kvot som passar hästen, om jag förstått rätt.

OBS! att jag ingalunda är foderexpert, men jag har snappat upp ett och annat här på buke :)! Tror att det finns trådar på foder där du kan läsa mer om vad folk anser vara bra hövärden. Om det är något i min förklaring ovan som inte stämmer, så hojta bara till. Jag är som sagt ingen expert...

Senast ändrad:

Tänkte att jag skulle lägga upp lite hovbilder, om någon är intresserad. De är URKASSA - tagna i boxen på spånbädd, men ni får hålla till godo ändå:p!

Cloetta verkades igår, och Belle verkades och skoddes om för fyra veckor sedan:

P5060011.jpg
Det här är Cloettas hf.

P5060013.jpg
Det här är Cloettas hb.

P5060016.jpg
Det här är Belles vf.

Det går inte att se mycket av hovarna mer än att översta bilden är en hov med sjukt höga trakter.
Det är alltför ofta man ser det efter fång. Att trakterna växer fort och inte tas ned tillräckligt vilket ger dessa vansinnigt branta fånghovar. Inte en bra vinkel för hovbenet inuti hoven. Ger samtidigt onödigt tryck på sulan fram.

Ta gärna bilder när hästen står på fast underlag, samt underifrån.

Instämmer.
Den första är en framhov o de övriga bak.

Det kanske är därför som rotationen ej har gått tillbaka helt- ner med trakten.

Det går inte att se mycket av hovarna mer än att översta bilden är en hov med sjukt höga trakter.

Ska ta bättre bilder, men jag måste säga att jag tvivlar på att mitt "hovslagar-team" gör total fel. De är väldigt duktiga.

Det första är en framhov, ja, och den hade några graders rotation vid första besöket och närmast ingenting vid besök nummer två. Det andra är en bakhov som från början var närmast "frisk", dvs rotationen var väldigt, väldigt liten där. Båda hästarna var ju avsevärt bättre och till och med förvånansvärt bra när de kom tillbaks till kliniken efter ca 7 veckor. Då kan väl inte hovslagarna göra så hemskt mycket fel? Den ena hovslagaren är en av tre klinikhovslagare på Helsingborgs djursjukhus.

Här är en bild som visar hoven från insidan den 9 april:

cloettahfapril09.jpg

Det var med stor tvekan som jag la upp hovbilder här, för jag har aldrig varit med om att någon har gjort det utan att få veta hur många fel det är på verkning och/eller skoning. Det enda jag kan hålla koll på är att min lilla häst mår bättre och bättre. Hon rör sig bra och det dubbelslående steg hon drogs med länge är i princip borta. Hon är glad och nöjd, och smärtfri, så något måste ju vara rätt trots allt...

Jag vet vem du har som hovslagare och han är nog den noggrannaste jag har träffat. Han är väldigt duktig och han tar sig ordentligt med tid. Då jämför jag bland andra klinikhovsl jag har träffat som jag också tycker är mkt duktiga.

Sen reagerade jag också lite på hovarna men jag tror mest för att de faktiskt ser så "fångpåverkade" ut. Det är inget dåligt menar jag utan jag tänkte på att hovarna måste växa ganska fort. Jag jämför bara med min hästs hovar och de har fram till för ngn vecka sedan sett helt normal ut; precis som vanliga hovar. Nu har det kommit en liten bit av lite påverkad yta högst upp, men min hästs hovar växer så sakta. Och hon är värre än dina hästar om man ser till röntgenbilderna. Det känns lite konstigt med min hästs hovar.

Men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att din hovslagare från kliniken gjort något felaktigt. Han är en av de få som jag litar helt och fullt på.

Just det ja! Är röntgenbilden på hoven före eller efter ny skoning?

Senast ändrad av en moderator:

Svår fråga, men mitt råd är att fråga om ALLT som du inte riktigt förstår eller blir osäker på! När det gäller fång är ingen fråga för dum!

Jag vet att jag inte kommer lyckas fråga något, för när jag väl är där så kommer min hjärna inte fungera. Jag är så sjukt orolig så det är inte klokt... Mår illa, kan inte äta, feber, har knappt sovit,huvudvärk och helt slut. (och ja, det är stressymptom pga det här... hade exakt samma grejer för en vecka sedan)
Önskar klockan är två och jag vet hur illa ställt det är med Kaiser och att han står hemma igen... Då ska jag sova...

Jag hoppas at kaiser inte märker av min oro.. Får försöka lugna ner mig tills vi ska lasta och åka.

Det handlar inte om fel, utan om olika metoder.:)
Vi har ju märkt att metoderna o även övrig behandling skiljer sig runt i landet o även hovisarna emellan.

På strömsholm hade man TROLIGEN:angel: valt att raspa bort den biten som sticker ut över den tåöppna delen- Det här funkar väl oxå. Det gäller ju att få bort själva brytningen i lamellerna i tån för överrullningen.
De raspar efter hovbenets normalläge.

Bilden på framhoven kan oxa bero på att trakten har växt med rekordfart( de gör ju det)

Senast ändrad:

Ja vad ska jag säga efter dagens klinikbesök med röntgen...
Tycker alla dessa passar bra
:love::banana::love::bump::love:

Obetydliga sänkningar... frågade närmare vad han menade med det. Och han sade att det syns knappt alls, om ens något.
Ska få börja skritta hästen så fort han har fått skor och kortat tån och sulor på.

Ang halsproblemen som vi kollade upp samtidigt så hade de återgått till det normala.
Jag är så lättad, och helt slut. Det hade absolut inte kunnat gå bättre än så här! Hästen skötte sig exemplariskt, (helst efter den lugnande sprutan :angel: )

Idag är jag världens lyckligaste hästägare!!!

Sen reagerade jag också lite på hovarna men jag tror mest för att de faktiskt ser så "fångpåverkade" ut. Det är inget dåligt menar jag utan jag tänkte på att hovarna måste växa ganska fort.

Tycker att shettisens hovar växer som ogräs nu när hon börjar bli bättre faktiskt.

Men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att din hovslagare från kliniken gjort något felaktigt. Han är en av de få som jag litar helt och fullt på.

Nu var det i och för sig inte han som verkade i onsdags, utan det var sambon, men han stod någon meter därifrån och tittade på... Nej, jag har också svårt för att tro att han släpper iväg något som är fel!

Just det ja! Är röntgenbilden på hoven före eller efter ny skoning?

Röntgenbilden var precis FÖRE förra omgångens verkning. Båda hästarna fick först skor, men shettisen verkade må bäst utan, så precis efter den här röntgenbilden åkte skon av igen och verkades bara. Bilden är från den 9/4.

Ja jag gick på små rosa moln resten av dagen!
Fast nu släppte en massa spänningar så jag blev dunderförkyld istället :devil:

Veterinären tyckte att jag kunde börja skritta hästen efter att ha fått på honom skor med sula på.
Så frågade jag hur länge jag skulle skritta honom... Det märker du säger han, när han börjar springa i hagen. Ja men det har han gjort i en vecka nu :p

Så nästa vecka kommer hovslagaren, och sen ska jag så smått börja ut och gå lite. Gissa jag kommer vara uppmärksam på minsta lilla detalj!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka